:

Néhány jó üzletig igen, de a Marsig nem tudtak eljutni a cápák – ez történt a cápás befektetésekkel

Néhány jó üzletig igen, de a Marsig nem tudtak eljutni a cápák – ez történt a cápás befektetésekkel

Folytatjuk a Cápák között befektetéseinek utóéletéről szóló cikksorozatot a harmadik és a negyedik évaddal. A műsor megtalálta a közönségét, többször a csatorna legnézettebb műsora lett, és a vállalkozók is felkészültebben érkeztek a cápák elé. Több nagy üzlet lett, mint az első két évadban, de tanulságból ezúttal sem volt hiány.

A harmadik évad új cápával indult, Lakatos István, a Bravogroup vezérigazgatója Fehér Gyulát váltotta a második fotelben.

„Up or out” – így foglalta össze befektetési filozófiáját az új cápa, akit a szakma inkább Focusként ismer.

A végletekig analitikus gondolkodású befektető az üzleti terv kialakításában, üzletfejlesztési stratégiában segít a vállalkozóknak, és úgy általában mindenben, amit Excelben végeznek. Az első két évadot nézőként követte, de ott is azt figyelte, ő hogyan viselkedne az adott helyzetben, milyen ajánlatot adna, mit kérdezne a vállalkozótól. „35 éve vagyok az üzleti életben, és a tapasztalatomból boldogan adok át tehetséges embereknek. Valaki az egyetem tanít, én a tévéműsoron keresztül.”

Nincs a fejében, hogy mit kap cserébe. „Hosszú távon vélhetőleg megtérül, de hogy pontosan mikor és miért, azt nem számolom. Jól érzem magam a stúdióban, jól érzem magam, amikor erről beszélünk” – mondja a motivációjáról Lakatos István. 

Üzlet Gólya Ágnes 12 perc olvasás
„Ez az egy cég visszahozza az összes többi cápás befektetésemet” – így állnak a Cápák között eddigi befektetései
Üzlet Forbes 4 perc olvasás
Tulajdonosi szemlélet, növekedés, no vacakolás – ez tetszik az új cápának, akit mindenki csak Focusnak hív

„Nem olyan befektetésekre vágyom, hogy majd mi kitalálunk valamit, amit még soha senki nem csinált meg a világon. Arra törekszem, hogy öt százalékkal jobban csináljuk, mint a versenytársaink, és akkor abból már jól megélünk” – foglalja össze a cápa a filozófiáját. 

Tomán Szabina a második évaddal csatlakozott, de a harmadik évadra ő lett az egyik legaktívabb befektető. Három évad alatt tizenháromszor tett ajánlatot, amiből hét ajánlat valósult meg. „Egy befektetés gazdasági döntés, de nekem az is számít, hogy a közös munka feltölt-e – mondta a Forbes.hu-nak Szabina. – Csak akkor társulok egy üzletbe, ha nincs kétségem afelől, hogy a másik vállalkozó álmából még jobbat hozunk ki közösen. De nem dedikálhatom magamat teljesen egyik befektetésemre sem. A vállalkozó végzi az operatív ügyeket, nem én. Az első befektetéseimnél volt ez nagy lecke számomra.

Ma már sokkal jobban szervezem és tartom a kereteket: szigorú időbeosztás, jogi és pénzügyi határok, miközben természetesen az emberi oldalt is figyelembe veszem.”

Befektetőt lehet találni. Cápát nem

„A Cápák között mindenek előtt továbbra is egy szórakoztató tévéműsor maradt” – mondta Máté Krisztina a Forbes.hu-nak arra a kérdésre, hogy hogyan egyensúlyoznak a tévékompatibilis és a befektetéskompatibilis vállalkozók bemutatása között. – Sok minden épül rá, ami nagyon fontos mindenkinek, aki részt vesz benne, de ha nem szórakoztató, nem nézik, nem beszélnek róla, nem akarnak hozzá csatlakozni, vagyis nem éri el a hatást. Az, hogy ez már ökoszisztéma lett, a legnagyobb siker. Mert már edukálunk” – tette hozzá.

A vállalkozók is felkészültebben jelentkeznek, olyanok is jönnek, akik az első évadokban még nem akarták vállalni a szereplést, de már látják, hogy megéri. A casting továbbra is három körös, utána dől el, ki áll a cápák elé. Addigra már átesnek a vállalkozók több konzultáción a pénzügyi helyzetükkel, a pitchükkel a megjelenésükkel kapcsolatban. „Pénz van az országban, befektetőt lehet találni. Cápát nem. Mert itt közös érdek a siker” – mondta Máté Krisztina, aki öt évad óta a műsor producere.

3. évad 

Munch 

A műsor egyik legnagyobb sikerében mind az öt cápa beszállt a négy huszonéves srác, Wettstein Albert, Zwecker Bence, Perepelica Kirill és Zsoldos Botond ételmentő startupjába, a Munchba. A befektetők 1-1 százalékért 3-3 millió forintot adtak 300 millió forintos cégértékelés mellett. 

A felek között a cápák egybehangzó véleménye szerint közeli, jó kapcsolat alakult ki, de a Munch 2022. nyári befektetési köre alkalmával az alapítók kivásárolták a cápákat. Egyedül Balogh Petya tart velük a továbbiakban. „Minden cápával továbbra is jó a viszony, rendszeresen segítenek különböző üzleti kihívásokban, ami a továbbiakban is így fog maradni. Sokat köszönhetünk nekik abban, hogy ilyen tempóban tudunk haladni, jelenleg a cseh versenytársunk beolvadását követően, teljes erőbedobással a nemzetközi terjeszkedésen dolgozunk” – mondta a Forbes.hu-nak Wettstein Albert, a Munch társalapítója. Lakatos István az exit okáról azt mondta,

„azért szálltunk ki, mert az alapítók erre kértek minket. Túl sok volt a tulajdonos a cégben,”

és megerősítette, hogy a viszony továbbra is baráti. 

Wettstein Albert és Perepelica Kirill (Munch) pitche a műsorban. Fotó. RTL

Forever Hands 

Kállai Jankó kézszobor-készítő csomagjai 90 millió forintos árbevételt hoztak össze 2021-ben, a kecskeméti huszonéves cégébe Lakatos István és Balogh Petya szállt be 5-5 millió forinttal 8,75 százalékos tulajdonrészért. Ahogy Jankó korábban a Forbes.hu-nak is elmondta, van, hogy meggyűlik a baja az önfegyelemmel. Egyik nap épp nagyon másnapos volt, megkérte Petyáékat, hogy tolják el a meetinget. Petya erre kedvesen, de határozottan üzent: pár percet kap, hogy elkészüljön. Petya akkor így emlékezett vissza az esetre.

„Jankó pofátlanul fiatal, az önmagával szembeni szigort és profizmust tanulnia kell még. Az apja érett vállalkozó, aki ilyeneket nem követ el.”

Lakatos István is bevallja, hogy vannak küzdelmei Jankóval, főleg amiatt, hogy megfelelő formában és  időben küldje a kimutatásokat. „Én a Forever Hands-nél és a többi cégnél is azt tartom az egyik legfontosabb feladatomnak, hogy kiválasszam a tehetséges vállalkozókat, és elősegítsem az átmenetet a vakrepülésből  a strukturált, cégszerű  működésbe” – mondja Lakatos. 

A Forever Handsnek már kétszer kellett költöznie nagyobb üzembe, a kezdeti 60 négyzetméteres családi ház padlásáról először egy 150 nm-es raktárba, majd 2022 őszén már egy 450 négyzetméteres csarnokba. 2023 legfontosabb feladata az lesz, hogy régiós sztorivá érjenek, aminek megvannak a maga kihívásai. „A 2022 elején megtermelt nyereséget simán elégettük az év során a külföldi terjeszkedéssel, túl sokat költöttünk reklámra az új országokban, és csak a karácsonyi időszaknak, az éves, 160 milliós forgalom elérésének köszönhető, hogy az egész évre vonatkozóan nyereséges lett a cég” – mondja Lakatos István. Végül a német és az osztrák értékesítést átmenetileg visszaállították alapjáratra, és csak a lengyel és román piacon hirdetnek intenzíven, 2023 januárban viszont már Csehországban és Szlovákiában is elindultak. 

A 24 éves Jankó ötlete százmilliós bevételnél jár, két ismert milliárdos áll már mögötte

Tinyhouse 

A műsorban Lakatos István 45 millió forintot ajánlott 27 százalék tulajdonrészért, Balogh Petya pedig 15 millió forintot 9 százalékért. Petya végül nem ide, hanem a régiós tinyhouse-gyártó Eco Tiny House-ba szállt be, de István beletette az ő 15 millióját is.

2022-ben aztán további 40 millió forinttal növelte befektetését Izrael Norbert építési engedély nélkül is telepíthető mobilházaiba.

„Öt éven belül száz házat szeretnénk gyártani és üzemeltetni, most járunk nyolcnál, de már újabb hat ház készül. Nem bánom, ha a további finanszírozáshoz is kellek, mert amíg növekedünk, addig jó helyen van a pénzem” – mondja Focus a műsorban legnagyobb befektetéséről. – Norbert egy igazi polihisztor, vele sokkal kevesebbet kell foglalkoznom, mint a többi vállalkozóval. Ért a gyártáshoz, az ingatlanhasznosításhoz, az adóügyekhez, mindenben otthon van, most éppen három olyan speciális Tiny House végszerelése zajlik, ami márciusban a milánói divathéten lesz kiállítva pop up showroomként.” 

+ 3 kép a galériában + 3 kép a galériában

KRESZ-suli

Lakatos István nyolc befektetési ajánlatából ez az egyetlen, ami nem valósult meg. A műsor után azzal szembesültek, hogy a KRESZ-tanulást segítő appot ingyen szívesen fogadják a felhasználók, de pénzt csak kevesen adnak érte. Mivel az App Store folyamatosan változtat a verziókon, folyamatos fejlesztői munka kell ahhoz, hogy az app a mindenkori változtatásokhoz tudjon igazodni. „Folyamatosan kellene bele a pénz, de vissza nem hoz olyan tempóban, ahogy szeretnénk, nem találtuk meg a megfelelő üzleti modellt. Igaz pénzzel nem szálltam be, de Bellon Gergővel rendszeresen kommunikálok. Az élő kapcsolatot ugyanolyan fontosnak tartom, mint az anyagi befektetést.”

Agni’s

Szabó Ágnes egyedi, fából készült táskáiba is Lakatos István szállt be 5 millió forinttal 19,5 százalék tulajdonrészért.

A deal létrejött, a közös munka elkezdődött, az első évet sikeresen is zárták, amikor az Agni’s Facebook-oldalát váratlanul feltörték, és a közösségi médiás hirdetésekre felépített értékesítés bezuhant.

Egy évbe telt, amíg felépítették újra a követői bázist, és mostanra sikerült olyan hirdetési hatékonyságot elérni, mint a legjobb időkben, amiben Ágnesnek már egy ügynökség is segített. István szerint a tanulság az, hogy kizárólag a közösségi médiára építeni az értékesítési stratégiát elég kockázatos döntés, és megfelelő biztonsági rendszereket, mentési felületeket kell alkalmaznia annak, aki nem akar hasonló pofont kapni.

Szabó Ágnes pitche a műsorban. Fotó: RTL

Thorlend

Horváth Dániel védőruhájába Tomán Szabina ajánlott 15 millió forintot 30 százalék befektetésért. Az üzlet nem jött létre, amit a cápa a Forbes.hu-nak ezzel indokolt:

„káosz volt a cégben, nem stimmeltek a tárgyi eszközök, a cégben másnak is volt tulajdoni hányada. Dániel nem tartotta a határidőket és kissé megbízhatatlannak bizonyult.”

Inkness

Moldován András szállt be 20 millió forinttal a tetoválások utókezelését forradalmasító Inknessbe, amiben 30 százalék tulajdonrészt kapott. „Sándor és Márk azzal nyert meg engem, amilyen emberek – mondja András. – olyan őszintén néznek szembe saját hibáikkal, hogy azt tanítani kellene az egyetemem.” 2022-re 150 milliós árbevételt becsülnek, 2023-ban 300 millió a cél. András segítségével az Inkness krémeit bejuttatták a legnagyobb kiskereskedelmi drogériákba és egy nagy szoláriumhálózatba is. 

Flora Miniwash

Szépen teljesít azonban Nyári Fruzsina babakocsimosója. Telt házzal pörögnek, a befektetés után nagyobb üzletbe költöztek, a cég nyereséges. Szabina és Petya havi szinten tartják a kapcsolatot  az alapítóval, de a műsorban látott kézfogás után némi alkudozás történt, végül 10-10 millió forinttal szálltak be 20-20 százalék üzletrészért. Petya korábban a Forbes.hu-ra azt is megírta, hogy adtak egy opciót is arra, hogy két éven belül visszavásárolja az üzletrészeik felét 10-10 millió forintért.

„Őszinte leszek. Ezek az ajánlatok igazából kicsit trükkösek, a legtöbb esetben ugyanis az alapítók nem tudnak velük élni.

Még ha jól is megy a cégnek, akkor is csak nagyon ritkán tud ilyen mennyiségű szabad, extra profitot kitermelni. Ugyanakkor ad egy reményt az alapítónak, elfogadhatóbbá teszi a feladott üzletrészt, lenyelhetőbbé a keserű pirulát.” 

Nem akart beleőrülni a covidba, babakocsi-mosodát nyitott a magyar házaspár

Szabina befektetései közül a 3. évadból a Momwow anya-lánya ruhamárka, a Naspolya Nassolda és az Urilcard dealek nem valósultak meg. Szabina az okokat nem részletezte, de kitért arra, hogy általában milyen okok miatt nem valósulnak meg a dealek. Előfordul, hogy Szabina mégsem tudja beilleszteni a portfóliójába a céget, vagy hogy a tulajdonosokkal több körös tárgyalás után sem sikerül megállapodni a befektetési feltételekről. Van, hogy nem akarnak egy másik, egyenrangú felet, döntéshozót a cégükben, és olyan is előfordul, hogy a cég tulajdonosi szerkezete mégsem az, amit kommunikáltak az adásban.

Homoky Dorka

Dorka egy borászcsalád 4. generációjának képviselője, aki már a natúrborokra fókuszál. Működő vállalkozással, kiépített piaccal a háta mögött érkezett és 10 millió forint befektetésért 7 százalékot ajánlott. Több cápa is ajánlatot tett, de Dorka végül Levente befektetését fogadta el – igaz, ezért 25 százalékot kellett adnia a cégéből. A befektetés után villámgyorsan webshopot indítottak és területek vásárlásába kezdtek, és az együttműködés azóta is „gyümölcsöző.”

„Levente zseniális. Rögtön megértette, hogy mi az, amit én képviselek, és az ötletei nagyon is beleillenek a képbe.” Balogh Levente, a Szentkirályi vezérének ajánlata, miszerint beszállna Dorka mellé, sőt, felkérné egy, a következő három évben felépülő hegyaljai nagybirtok vezetőjének, kisebb sokk volt a lány számára. Egyáltalán nem számított arra, hogy mellé állhat egy befektető. „Azt a rész végül kivágták, de a pitch alatt én kimentem. El kellett távolodnom ahhoz, kellett egy telefonhívás is, hogy leessen, mire is tett ajánlatot” – mondta Dorka korábban a Forbes.hu-nak. 

4. évad

Wermamba 

Moldován András „a tűz és a víz” karakteréhez hasonlította az ő és István befektetői temperamentumát, de eltérő vérmérsékletük ellenére nagyon szeretnek együtt dolgozni. „Amikor én azt mondom, hogy nyomjuk a gázt, István azt mondja, álljunk meg, és nézzünk szét egy kicsit. Ketten látjuk a kör egészét, és ez nagyon hasznos a vállalkozóknak” – mondja András. 

A Wermamba elektromos rollerei százmillió forint körüli árbevételt fognak elérni 2022-ben, de 2024-re már 450 millió forintot tűzték ki célul. András elvárná, hogy 2023 után osztalékot fizessenek az alapítók, de István türelmesebb.

„Addig kár osztalékról beszélni, amíg dinamikus növekedés van, ami felemészti a cégben felhalmozódó nyereséget.

Ahogy lelassul a növekedés, és beáll egy állandó magas szintre, onnan lehet a nyereség felét-harmadát osztalékként kivenni” – mondja a cápa. András és István a befektetéseiken felül tulajdonosi hitelt is biztosítottak a cégnek, és folyamatban van a banki hitelkérelem is. 

Little Love Box 

Balogh Petya és Lakatos István közösen tettek ajánlatot a párkapcsolati társasjátékokat gyártó cégnek, de Petya végül nem szállt be. Lassabb volt a kommunikáció, mint ahogy azt ő szerette volna, nem érezte, hogy az alapítóknak szükségük van rá, így István egyedül maradt, viszont betette Petya részét is. A Forever Hands-nél felépített stratégiát a Little Love Boxnál is tudják alkalmazni, Jankó rendszeresen megosztja a tapasztalatát Megyesy Annával és Réti Jánossal. „Ugyanúgy érvényesül a szinergiahatás, mint a Bravogroup leányvállalatai között, csak itt kisebb nagyságrendről beszélünk” – mondja István.

A két termék hasonlóképpen értékesíthető külföldön is, így a Little Love Box Lengyelországban is elindult webshopjával. 

Rami Wedding Dress

István itt is aktív, (Balogh Leventével közösen szálltak be) Zajkás Benedek és Adorján Ramóna cége a külföldre lépést tervezi olyan módon, hogy nemcsak egyedi megrendelésre, végfelhasználóknak készítenének esküvői ruhát, hanem alvállalkozóként német és holland szalonoknak. „Ehhez már lehet, hogy többletfinanszírozásra lesz szükség, de megint csak igaz, hogy amíg a növekedés miatt kell forgóeszközt finanszírozni, addig nincs baj, István szívesen támogatja tőkével a vállalkozókat.

Vegi Pont

Garzó Galatea és Gabriella savanyúságaiba 10-10 millió forinttal szállt be Balogh Levente és Tomán Szabina 15-15 százalék részesedésért, amiből 5-5 százalékot visszavásárolhatnak az alapítók két éven belül. Szabina a Forbes.hu-nak elmondta, hogy a befektetés óta bővült a termékpaletta, megkezdték a kiskereskedelmi terjeszkedést és havi szinten tartják a kapcsolatot. A Vegi Pont Kft. 2021-ben 100 millió forint fölötti árbevételt produkált.

Quantum

A digitalizált iskolaszövetkezetre négy cápa licitált, végül Balogh Péter és Balogh Levente is beszálltak a cégbe 3,5-3,5 százalékos részesedéssel összesen 15 millió forintért. Partnereik száma az elmúlt fél évben megötszöröződött, és havonta több száz diák dolgozik rajtuk keresztül cégeknél. 2023-ban várhatóan megtízszerezik a forgalmukat. Amikor a cápák elé álltak, öten voltak a csapatban, most tizenötre nőtt a létszámuk.

„Nekem elég gyorsan leesett, hogy ebben benne kell legyek. A szerződések automatizációját egyik friss befektetésem, az eSzerződés platformján csinálják, a munkaerőpiacon pedig feleségemmel alapított cégünk, a DreamJo.bs révén vagyok jelen. Már csak emiatt a két szinergia miatt is nagyon akartam ezt” – írta Petya korábban a Quantumról.

Genesis

A műsor történetének legnagyobb befektetésében Mátyás Bence kétmillió eurót kért a Mars terraformálására, azaz növényekkel való benépesítésére. És kapott is. Balogh Petya, Balogh Levente és Moldován András akkori árfolyamon 750 millió forintot ígért az „űrkertésznek”, de a megegyezés része volt, hogy egy évig közelről figyelik a projektet, és csak utána szállnak be a fejenként 180 millió forint körüli összeggel 15 százalék tulajdonrészért. 

Mátyás Bence pitchel. Fotó: RTL

Mátyás Bence vállalkozása nagy stressztűrő növényeket ültet a rakéták orrába, ami fúrófejként is funkcionál. Ezeket a kapszulákat ezután starship méretű űrhajókba helyezik el, és a Mars légteréig szállítják el őket. A kapszulákat itt ledobják, amelyek egy önfúró mechanizmusnak köszönhetően bejutnak a Mars talajába.

„Bence óriási víziót dobott fel, kérdés volt, hogy egyáltalán képesek vagyunk-e megérteni az üzletét. Sőt, az sem volt egyértelmű, hogy ez üzletileg finanszírozható-e – mondja Balogh Petya. –

Nagy komfortot adott, hogy azt mondta, már van egy kétmillió eurós befektetője, így mi is bátrabban mertünk ugrani. A befektetésről aztán kiderült, hogy még csak tárgyalnak, majd nem is valósult meg, és ez csökkentette a bizalmunkat.  

Szerettek volna beszállni abba a termékbe, ami Bence elmondása szerint egy csepp vérből komplex diagnózist képes felállítani. Egy darab eszközt 40 millió forintért tud eladni, így azt gondolták, nem kell túl nagy volumenben értékesíteni ahhoz, hogy ez értelmezhető üzlet legyen, de végül ebben az üzletágba sem tudtak beszállni. Lakatos István azt mondja, azért nem szállt be, mert Bencének nem sikerült bebizonyítania magáról, hogy ő nem a következő Elizabeth Holmes (A Theranos alapítója, akit 11 év börtönbüntetésre ítéltek, amiért becsapta a befektetőket az egykor 9 milliárd dollárra értékelt vérvizsgálati startupjával)

A tévéműsor után Bencét keresték máshonnan is, Petya úgy tudja, most a Magyar Űralappal és az Európai Űrügynökséggel működnek együtt.

The post Néhány jó üzletig igen, de a Marsig nem tudtak eljutni a cápák – ez történt a cápás befektetésekkel appeared first on Forbes.hu.