Nem tetszettek az autópálya-koncessziók a GVH-nak, de Mészárosék megnyugtatták őket. Hogy mivel, az rejtély
- Forbes
- 07 Feb, 2023
- Címkék: #Üzlet # építőipar # magyar milliárdosok # Mészáros Lőrinc # milliárdos lista # nagy üzlet # Szíjj László
Nem zavarja a versenyhivatalt az autópálya-koncessziók kiadása, de azt már nem tudhatjuk meg, hogy miért.
Ritkán történik meg, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) valóban versenyfelügyeleti hatóságként járhat el és jelentős hazai üzletkötéseket vizsgálhat meg. A legfontosabb cégfelvásárlásokat ugyanis nemzetstratégiai jelentőségűvé szokta nyilvánítani a kormány (így járt el legutóbb a 4iG-Vodafone üzletnél is). Ilyen esetekben a Gazdasági Versenyhivatal az általános gyakorlatával szemben nem vizsgálhatja, hogy az összefonódás sérti-e a piaci versenyt.
Az autópálya-koncessziók kormánybarát üzleti körökhöz való kiszervezésére azonban nem hoztak ilyen határozatot. A GVH annak rendje és módja szerint le is folytatta a vizsgálatát, de a végeredményben nincs sok köszönet.
Jóváhagyta, hogy az autópályák fenntartását és fejlesztését Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető magántőkealapok vegyék át. A teljes indoklást ugyanakkor üzleti titokra hivatkozva nem ismerhetjük meg.
Megvan, ki nyerte el 35 évre az autópálya-koncessziótMit vizsgáltak?
A kormány 2022 májusában kötött szerződést hét magántőkealappal. Ennek értelmében a hazai gyorsforgalmi utak üzemeltetési és fejlesztési feladatai az államtól átkerülnek ezekhez a társaságokhoz. A magántőkealapok tulajdonosi és irányítási hátteréről általában csak ködös ismereteink vannak, a versenyhivatal ugyanakkor elég egyértelműen fogalmazott a ma megjelent határozatában:
a hét magántőkealapból három (Konzum PE, Opus New Way, Opus Bridge) Mészáros Lőrinc vállalkozáscsoportjának része,négy pedig az építőipari tenderkirály Szíjj László cégcsoportjába tartozik (Themis, Cronus, Via, Vesta)A magántőkealapok közös koncessziós társaságot hoztak létre a feladathoz. A MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szeptemberben át is vette az autópálya-üzemeltetés állami feladatait.
Addigra azonban a GVH már versenyfelügyeleti eljárást indított az összefonódás vizsgálatára. Állításuk szerint fennállt a veszélye annak, hogy
egy olyan nagy cégcsoport jön ezzel létre, ami jelentősen csökkenti a piaci versenyt az építőiparban és különösen az útépítésben.
Direkt36: még több milliárdos rejlik a magántőkealapok mögött, mint eddig sejtettükNagy játékosok, ha találkoznak
Mészáros Lőrinc és Szíjj László eleve nagy szereplők a hazai építőiparban. A mostani határozatban a versenyhivatal 10-20 százalékosra becsüli a két kormányközeli üzletember vállalkozásainak piaci részesedését az elmúlt öt évben.
Ezen belül a mélyépítésben 20-30 százalékos volt az együttes arányuk,az út- és autópályaépítésben csak a Szíjj-vállalatok 30-40 százalékot képviseltek,hídépítésben Mészárosék 10-20, Szíjjék 20-30 százalékot vittek, tehát ketten együtt csaknem a piac felét uralják,a vasútépítésben pedig csak Mészáros 50-60 százalékos részesedéssel rendelkezett.A versenyhivatal szerint ez azért aggályos, mert az autópálya-fejlesztésekről szintén Mészáros és Szíjj társaságai döntenek, tehát például egy újabb autópálya építésekor a saját útépítő cégeiknek adhatják a munkát.
Kockázatosnak vélte a hivatal azt is, hogy a közös koncessziós társaság révén a Mészáros-csoport és a Szíjj-csoport tisztségviselői rendszeresen kapcsolatba kerülnek egymással. Így megvan az esélye annak, hogy olyan információkat osztanak meg egymással, amelyek alkalmasak lehetnek a két csoport piaci tevékenységének összehangolására.
Nincs itt semmi látnivaló
A GVH végül engedélyezte a közös koncessziós társaság létrehozását. Az nyugtatta meg őket, hogy az érintett vállalatok egy újabb (úgynevezett „clean team”) megállapodást kötöttek egymással. Ennek értelmében:
összeférhetetlenségi szabályokat rögzítettek, amik a közös társaság vezetőire vonatkoznakmegfogalmazták az érintettek titoktartási kötelezettségét és hogy mik azok az információk, amiket még a közös munka során sem oszthatnak meg egymássalA vállalások a GVH szerint képesek lesznek a versenyproblémákat kiküszöbölni, ugyanakkor a hivatal ellenőrizni is fogja a megállapodás teljesítését.
Azért döntöttünk így, mert [üzleti titok]
Sajnos ennél részletesebben nem ismertük meg a megállapodás részleteit, ugyanis a GVH honlapján megjelent határozat nyilvános verziója erősen hiányos.
A legfontosabb állításokat ugyanis üzleti titokra hivatkozva kitakarták.
Maga az „üzleti titok” kifejezés összesen 25-ször szerepel a 16 oldalas dokumentumban. Többek között a határozat egyetlen és legfontosabb melléklete, a GVH-t megnyugtató „clean team megállapodás” sem nyilvános.
Január végén a Szabad Európa tekinthetett be az autópálya-koncesszió hivatalos irataiba, ám a közérdekű adatigénylés ellenére sok dokumentumot nekik sem mutattak meg. Olyan nyilatkozatot azért láttak, amely szerint a Minerva Magántőkealap Szíjj László százszázalékos tulajdonában van. Egy másik Szíjj-féle magántőkealap, a Themis pedig csaknem 18 milliárd forintért vásárolta meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. autópálya-kezeléssel kapcsolatos infrastruktúráját.
A Forbes legfrissebb becslése szerint Mészáros Lőrinc az ország harmadik leggazdagabb embere, 436,5 milliárd forintos becsült vagyonnal. Szíjj László a hatodik helyen áll, az ő becsült vagyona 229 milliárd.
The post Nem tetszettek az autópálya-koncessziók a GVH-nak, de Mészárosék megnyugtatták őket. Hogy mivel, az rejtély appeared first on Forbes.hu.