:

Nem tetszettek az autópálya-koncessziók a GVH-nak, de Mészárosék megnyugtatták őket. Hogy mivel, az rejtély

Nem tetszettek az autópálya-koncessziók a GVH-nak, de Mészárosék megnyugtatták őket. Hogy mivel, az rejtély

Nem zavarja a versenyhivatalt az autópálya-koncessziók kiadása, de azt már nem tudhatjuk meg, hogy miért.

Ritkán történik meg, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) valóban versenyfelügyeleti hatóságként járhat el és jelentős hazai üzletkötéseket vizsgálhat meg. A legfontosabb cégfelvásárlásokat ugyanis nemzetstratégiai jelentőségűvé szokta nyilvánítani a kormány (így járt el legutóbb a 4iG-Vodafone üzletnél is). Ilyen esetekben a Gazdasági Versenyhivatal az általános gyakorlatával szemben nem vizsgálhatja, hogy az összefonódás sérti-e a piaci versenyt.

Az autópálya-koncessziók kormánybarát üzleti körökhöz való kiszervezésére azonban nem hoztak ilyen határozatot. A GVH annak rendje és módja szerint le is folytatta a vizsgálatát, de a végeredményben nincs sok köszönet.

Jóváhagyta, hogy az autópályák fenntartását és fejlesztését Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető magántőkealapok vegyék át. A teljes indoklást ugyanakkor üzleti titokra hivatkozva nem ismerhetjük meg.

Megvan, ki nyerte el 35 évre az autópálya-koncessziót

Mit vizsgáltak?

A kormány 2022 májusában kötött szerződést hét magántőkealappal. Ennek értelmében a hazai gyorsforgalmi utak üzemeltetési és fejlesztési feladatai az államtól átkerülnek ezekhez a társaságokhoz. A magántőkealapok tulajdonosi és irányítási hátteréről általában csak ködös ismereteink vannak, a versenyhivatal ugyanakkor elég egyértelműen fogalmazott a ma megjelent határozatában:

a hét magántőkealapból három (Konzum PE, Opus New Way, Opus Bridge) Mészáros Lőrinc vállalkozáscsoportjának része,négy pedig az építőipari tenderkirály Szíjj László cégcsoportjába tartozik (Themis, Cronus, Via, Vesta)

A magántőkealapok közös koncessziós társaságot hoztak létre a feladathoz. A MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szeptemberben át is vette az autópálya-üzemeltetés állami feladatait.

Addigra azonban a GVH már versenyfelügyeleti eljárást indított az összefonódás vizsgálatára. Állításuk szerint fennállt a veszélye annak, hogy

egy olyan nagy cégcsoport jön ezzel létre, ami jelentősen csökkenti a piaci versenyt az építőiparban és különösen az útépítésben.

Direkt36: még több milliárdos rejlik a magántőkealapok mögött, mint eddig sejtettük

Nagy játékosok, ha találkoznak

Mészáros Lőrinc és Szíjj László eleve nagy szereplők a hazai építőiparban. A mostani határozatban a versenyhivatal 10-20 százalékosra becsüli a két kormányközeli üzletember vállalkozásainak piaci részesedését az elmúlt öt évben.

Ezen belül a mélyépítésben 20-30 százalékos volt az együttes arányuk,az út- és autópályaépítésben csak a Szíjj-vállalatok 30-40 százalékot képviseltek,hídépítésben Mészárosék 10-20, Szíjjék 20-30 százalékot vittek, tehát ketten együtt csaknem a piac felét uralják,a vasútépítésben pedig csak Mészáros 50-60 százalékos részesedéssel rendelkezett.

A versenyhivatal szerint ez azért aggályos, mert az autópálya-fejlesztésekről szintén Mészáros és Szíjj társaságai döntenek, tehát például egy újabb autópálya építésekor a saját útépítő cégeiknek adhatják a munkát.

Kockázatosnak vélte a hivatal azt is, hogy a közös koncessziós társaság révén a Mészáros-csoport és a Szíjj-csoport tisztségviselői rendszeresen kapcsolatba kerülnek egymással. Így megvan az esélye annak, hogy olyan információkat osztanak meg egymással, amelyek alkalmasak lehetnek a két csoport piaci tevékenységének összehangolására.

Nincs itt semmi látnivaló

A GVH végül engedélyezte a közös koncessziós társaság létrehozását. Az nyugtatta meg őket, hogy az érintett vállalatok egy újabb (úgynevezett „clean team”) megállapodást kötöttek egymással. Ennek értelmében:

összeférhetetlenségi szabályokat rögzítettek, amik a közös társaság vezetőire vonatkoznakmegfogalmazták az érintettek titoktartási kötelezettségét és hogy mik azok az információk, amiket még a közös munka során sem oszthatnak meg egymással

A vállalások a GVH szerint képesek lesznek a versenyproblémákat kiküszöbölni, ugyanakkor a hivatal ellenőrizni is fogja a megállapodás teljesítését.

Azért döntöttünk így, mert [üzleti titok]

Sajnos ennél részletesebben nem ismertük meg a megállapodás részleteit, ugyanis a GVH honlapján megjelent határozat nyilvános verziója erősen hiányos.

A legfontosabb állításokat ugyanis üzleti titokra hivatkozva kitakarták.

Maga az „üzleti titok” kifejezés összesen 25-ször szerepel a 16 oldalas dokumentumban. Többek között a határozat egyetlen és legfontosabb melléklete, a GVH-t megnyugtató „clean team megállapodás” sem nyilvános.

Január végén a Szabad Európa tekinthetett be az autópálya-koncesszió hivatalos irataiba, ám a közérdekű adatigénylés ellenére sok dokumentumot nekik sem mutattak meg. Olyan nyilatkozatot azért láttak, amely szerint a Minerva Magántőkealap Szíjj László százszázalékos tulajdonában van. Egy másik Szíjj-féle magántőkealap, a Themis pedig csaknem 18 milliárd forintért vásárolta meg a Magyar Közút Nonprofit Zrt. autópálya-kezeléssel kapcsolatos infrastruktúráját.

A Forbes legfrissebb becslése szerint Mészáros Lőrinc az ország harmadik leggazdagabb embere, 436,5 milliárd forintos becsült vagyonnal. Szíjj László a hatodik helyen áll, az ő becsült vagyona 229 milliárd.

The post Nem tetszettek az autópálya-koncessziók a GVH-nak, de Mészárosék megnyugtatták őket. Hogy mivel, az rejtély appeared first on Forbes.hu.