:

Van-e jobb üzlet a kék plakátoknál? Elképesztő összeg ment el propagandára, csúcs év volt a tavalyi

A jellemzően az Európai Uniót támadó kampányokat ugyanaz a cégcsoport viszi, szinte monopolhelyzetben vannak. Csakhogy az EU-nak elege van a valódi verseny nélküli magyar közbeszerzésekből.

Kihívásokkal és bizonytalanságokkal teli volt a 2022-es év, a friss adatok szerint a magyar gazdaság recesszióba is fordult az utolsó három hónapra. Nem mindenki gondol majd vissza gondterhelten erre az időszakra. A kormánypropaganda legfőbb beszállítóinak számító Lounge Design és New Land Media a kormány költései alapján minden bizonnyal kiváló évet zárhatott. A két társaság 2018 óta gyakorlatilag monopol helyzetben a „propagandapiacon” – de van még bennük egy közös, a tulajdonosuk: Balásy Gyula. A két társaság az utolsó lezárt üzleti évében (2021) összesen 99,6 milliárd forint árbevételt ért el – írja elemzésében a 444.

Bomba üzlet, biztos piaci pozíció

A kormány üzeneteire kiírt közbeszerzések két csokorra bonthatóak:

„Az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátására” (eddig 37 keretszerződést kötöttek Balásy cégeivel)„Az Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátására” (itt a 28. megállapodásnál tartanak).

Ezek a „kékplakátos” kampányok, de persze nemcsak az óriásplakátok tervezése és legyártása a Balásy-cégek feladata, hanem az online hirdetések is.

A közbeszerzési értesítő adatai alapján a 444 kigyűjtötte, mekkora összegben nyert el megbízásokat tavaly a Balásy-birodalom:

a kormány 44 milliárdot hirdetett el, ami rekord, soha ennyit nem költöttek még propagandára.

A 2021-es már fent említett üzleti évben 42,4 milliárdnyi tendert vittek innen, vagyis 2022 is erős évük lesz. Mint a lap kiemeli, a Balásy-cégek gyakorlatilag verseny nélkül viszik ezeket a megbízásokat. A megbízó az állami propagandát koordináló miniszter, Rogán Antal. A lap kimutatása szerint 2016 óta a kormány a fenti két témában összesen 197 milliárdot költött hirdetésekre és kampányokra.

Közbeszerzések: itt is változtatnia kell majd a kormánynak

Ezekben leginkább az EU-t kritizálta a kormány, miközben a plakátok mögött egyre több pontban enged Brüsszelnek a kormány. A magyar költségvetésnek ugyanis égető szüksége van az EU-s támogatásokra. Az Európai Bizottság ugyanakkor – leegyszerűsítve – a magyar korrupciós kockázatok miatt a pénzek kifizetését fékezi, a következő években szoros kontroll alatt fogja tartani a kifizetéseket.

Az egyik komoly fenntartása a Bizottságnak, vagyis „Brüsszelnek” éppen az, hogy a kormány valódi verseny nélkül folytat le közbeszerzési eljárásokat. Itt idáig érdemi előrelépés magyar oldalról nem történt.

The post Van-e jobb üzlet a kék plakátoknál? Elképesztő összeg ment el propagandára, csúcs év volt a tavalyi appeared first on Forbes.hu.