A Google 5 gigantikus bukása
- Forbes
- 18 Feb, 2023
- Címkék: #Üzlet # AI # Google # innováció # technológia
Nagyot szólt az AI chatbot kudarca, de messze nem egyedi ez az eset a keresőóriás történelmében. Csúsztak el már okos szemüveggel, játékszolgáltatással, közösségi platformmal is. Jöjjön egy csokor a legnagyobb bukásokból!
2023 eddig katasztrofálisan alakult a Google számára. A legnagyobbat szóló pofon minden kétséget kizáróan az volt, amikor a cég vezetése be akarta bizonyítani, hogy a saját, mesterséges intelligenciát használó chatbotja a Bard is versenyképes.
Üzlet Forbes 3 perc olvasásTöbb mint 100 milliárd dollárt veszített a Google, miután a mesterséges intelligencia mindenki szeme láttára bakizott egy nagyot
Interjú Vaszkó Iván 6 perc olvasásSok a kishitű cég – interjú a magyar Google-főnökkel válságról, problémákról, megoldásról
Üzlet Forbes 1 perc olvasásA Google-keresésekből is látszik, mi aggasztja nagyon a magyarokat
Üzlet Forbes 1 perc olvasásBrutális leépítés jön a Google anyavállalatánál
Az viszont rossz választ adott egy totál egyszerű kérdésre, a kis baki pedig bedöntötte a részvényárfolyamot, 100 milliárd dollárral apasztva a keresőóriás anyacégének vagyonát. De ettől még persze a Google-t nem kell félteni, ettől nem fognak a földbe állni.
A vállalat története tele van botrányos kudarcokkal, ezekből szedtünk össze öt szaftos buktát!
Stadia – játékszolgáltatás
Idén nem csak a Bard miatt szégyenkezhetett a Google, hiszen január 18-án lehúzta a rolót a forradalminak kikiáltott felhő alapú játékszolgáltatásuk.
A Stadia nem váltották be a reményeket. Kép: GoogleA Stadia projektet úgy vezették fel, mint ami a legnagyobb dolog a rántott hús feltalálása óta, és amely majd a nyugdíjba küldi a PlayStationt, az Xboxot és a gamer PC-ket. De ehelyett jó eséllyel csak néhány Google menedzserrel bánt el.
A Stadianál ugyanis mindent elszúrtak, amit csak lehetett.
A koncepció is rossz volt, hiszen az előfizetés mellett pluszban meg is kellett venni a játékokat. Technológiai problémák is adódtak, hiszen sokszor rettenetesen belassult, megállt a rendszer. Ráadásul az árazást elszúrták, és a felhasználók sem kaptak rá.
Google StadiaBő három év szenvedés után pedig le is húzta a rolót a Google Stadia, amelybe csak öntötték a milliárdokat. A Google számára különösen fájó lehet, hogy az Apple hasonló, de sokkal jobban menedzselt szolgáltatása viszont tarol.
Glass – csodaszemüveg
Hogy a Google már tíz évvel ezelőtt is tudott gond nélkül méretes bakokat lőni, arra kiváló példa a Google Glass! 2012-ben úgy vezették fel, hogy ez lesz az a termék, amely egyszerre fogja megváltoztatni a hétköznapi életet, a munkát és a szórakozást, valamint a tartalomgyártást. Nem gyengézték el tehát a mellveregetést, de a cég sosem a szerénységéről volt híres.
A Google Glass nagyot bukott. Kép: GoogleA Google Glass egy komplex okosszemüveg volt, amelynek egyik lencséje helyére speciális projektoros kijelzőt építettek. Így elméletileg képes volt arra, hogy ezen különféle információkat, akár komplett weboldalakat vagy médiaállományokat is megjelenítsen. A vállalat szerint pedig ezzel egyben ki is váltotta volna a hagyományos monitorokat, tévéket és vetítőket. Nyilván ebből a valóságban semmi sem valósult meg, hiszen még ma sem tudnak megfelelő képminőségű apró kijelzőket előállítani, nem hogy egy évtizede. A modellt ellátták egy integrált kamerával, amiről azt állította a cég, hogy kiváló minőségű felvételek elkészítését teszi lehetővé. Mindezt 2012-ben egy olyan egységről, ami még annál is jóval kisebb, mint ami a mai telefonokban megtalálható.
Ez a valóságtól annyira állt távol, mint Makó a Marstól, és ezt a sok “apró” csúsztatás végül egy hatalmas katasztrófává állt össze.
A méregdrága Google Glasst a megjelenésétől kezdve komoly kritikával illették a vásárlók, akik nem azt kapták, amit ígértek nekik. A vállalat végül szégyenszemre kivonta a piacról. Idővel módosított verziói befutottak az ipari-üzleti felhasználóknál, akik például összeszerelési munkálatokhoz használták egy darabig. De ez azért messze volt attól a karriertől, amivel a Google kecsegtetett.
Plus – közösségi média
Volt idő, amikor a Google azt gondolta, hogy a Facebookot, a Tumblrt- és az Instagramot inasba téve ül fel a közösségi média birodalom trónjára. Ma már tudjuk, hogy ez nem jött össze. 2011-ben indították útjára a Google Plus szolgáltatást, aminél az volt a terv, hogy majd a Gmail és Gtalk felhasználókat szippantják be villámgyorsan.
Nem tarolta le a Facebookot (sem). Kép: GoogleA megvalósításba azonban csúsztak hibák. Például a kataszrófálisan ronda ÉS idegesítő felhasználói felület, illetve az instabil működés, ami miatt a létrehozott tartalmak olykor egyszerűen eltűntek a semmiben. Bónuszként kiderült, hogy az biztonsággal is akadnak problémák, hiszen a személyes adatok úgy szivárogtak, mint pálpusztai sajtból az illat. Mindezt a Google egy rémesen agresszív kampánnyal fejelte meg,
Video – videószolgáltatás
A kétezres évek közepén már a Google vezetése is látta, hogy a korábban lenézett YouTube kezd nagyon beindulni. Úgy voltak vele, hogy ilyet ők is tudnak, csak sokkal jobbat! Így született meg szegény Google Video, ami végül olyan lett, mint a YouTube szegény rokona.
A YouTube-ot nem sikerült lenyomni. Kép: GoogleA kezelőfelület sokkal kényelmetlenebb volt, a videós ablak kisebb, a korlátok viszont nagyobbak. Hiába állt a projekt mögött az anyacég teljes mellszélességgel, az sosem tudta még minimális szinten sem felvenni a versenyt sikeres riválisával. A szegény Google Video úgy szűnt meg 2009-ben, hogy a felhasználók nagy részének fogalma sem volt róla, hogy egyáltalán létezik. Ez pedig azért lássuk be, hogy elég nagy bravúr! Miután a Google felvásárolta a YouTube-ot, e szolgáltatás léte értelmezhetetlenné vált, és 2009-ben ki is végezték.
Daydream – virtuális valóság
Ami ma a mesterséges intelligencia chatbot, tavaly pedig a metaverzum volt, az 2015-ben a VR-AR. Azaz rengeteg cég gondolta, hogy ez lesz az a nagy durranás, amire majd rákapnak a tömegek, és amivel valahogy rengeteget lehet majd kaszálni. A Google ezért döntött a Daydream kifejlesztése mellett, amely a cég saját virtuális- és kiterjesztett valóság szemüvege volt.
A Google VR megoldása sem tarolt. Kép: GoogleSaját hardvert és kijelzőt nem fejlesztettek, az volt a terv, hogy az emberek az okostelefonjukat fogják majd beletenni, és azt használva fogyasztanak majd ilyen jellegű tartalmakat.
Teljesen érthetetlen mai fejjel, hogy ezt hogyan gondolhatták komolyan, hiszen e koncepció számtalan sebből vérzik.
Egyrészt a mobilok akkoriban nem voltak elég erősek a normális képminőség megteremtéséhez. Emellett borzasztóan melegedtek a zárt szemüvegben, ráadásul az akkumulátorukat igen hamar totálisan lemerítette a nagy igénybevétel. Ezek után nem is lehet meglepő, hogy a Daydream gyakorlatilag semmilyen karriert nem futott be. Egyike lett a számos elbukott olyan virtuális valóság eszköznek, amely végül az ígéretekkel ellentétben nem váltotta meg a világot.
A kudarcok a nagy tech cégeket sem kerülik el. Kép: GoogleE kis válogatásból is látszik, hogy még egy olyan hatalmas, és sérthetetlennek tűnő cég, mint a Google is követ el elképesztő baklövéseket. Az ilyen gigantikus monolittá hízott konszernek útjai bődületes buktákkal vannak kikövezve, de a sikeres projektek fénye elvakítja az embereket, és hajlamosak vagyunk a kudarcokról meg is feledkezni.
The post A Google 5 gigantikus bukása appeared first on Forbes.hu.