Tök mindegy, hogy ötcsillagos hotel vagy útszéli halsütöde, ha az emberi faktor klappol
- Forbes
- 19 Feb, 2023
- Címkék: #A jó élet # hétvége # szabadidő programok # turizmus # utazás
Ötcsillagos hotel helyett vendégházak, rövid kiruccanások helyett digitális nomád élet, az Instagram fontosabb, mint valaha. A posztcovid turizmus trendjeiről beszélgettünk Galambos-Parti Reginával.
Épphogy hazaért a Mátrából, már csomagol az észak-balatoni kiruccanásra, de a kettő között gyorsan azért Berlint is útja ejti. Ez rendhagyó alkalom, mert alapvetően a határon belüli tájakat fedezi fel legszívesebben, a Bakancslista Magyarország oldalán közel 46 ezren követik a kalandjait. Galambos-Parti Regina egy olyan életet teremtett magának, amiről mások csak álmodoznak: azzal keresi a pénzét, hogy a legcsodálatosabb vidékeket, a legjobb éttermeket, a legmenőbb vendéglátóhelyeket teszteli.
A Margitsziget-Normafa tengelyen túl is van élet
Regina életében mindig is főszerepet játszott az utazás – mind magánéleti, mind munkavállalói oldalról. 13 évvel ezelőtt spa-recepciós gyakornokként került a turizmus világába, majd spa-menedzserként folytatta, hamarosan pedig már több szálloda PR- és marketingtevékenységéért felelt. Két hotel megnyitását menedzselte végig, a náluk töltött idő alatt a szállodaipar egészébe belelátott. Ahogy ő fogalmaz, ebben a világban nagy az átjárás, aki rálát a turizmusra, az tisztában van a takarítói szolgálat, a wellness, de még a pénzügy munkájával is. Na meg a vendéglátással – azzal talán a leginkább. Regina nem csak a vendégek étkezési- és kikapcsolódási szokásait ismerte meg, de az utazáshoz fűződő elképzeléseiket is. Miután szembesült vele, hogy nagyrészük csak a Google első pár találatára hagyatkozik utazásszervezés terén, eldöntötte, hogy megosztja velük saját titkos bakancslistáját, amin az ország kevésbé ismert, de legizgalmasabb helyszíneit gyűjti össze.
Bár a covid és a gyerekvállalás sok ember karrierében okozott kihívást, Regina – kezdeti félelmei ellenére – mindkettőből előnyt kovácsolt. A Bakancslista Magyarország a szállodai munka mellett nem működött volna, de bezártság idején, anyukaként annál inkább.
„Miután ezerszer végigjártuk a Margitsziget-Normafa-Hajógyári szentháromságot, olyan helyszíneket kezdtem keresni, ahol nem kell tartanunk a tömegtől, és ahol jól érzi magát a kisfiam is”
– meséli. A felfedezésekből aztán blogbejegyzések születtek, Regina mellé kreatív csapat állt. Fél éven belül megvolt az első 15 ezer követő, az egyéni vállalkozásról szóló papír, és az első komolyabb együttműködő partner is, a Csodás Magyarország. Aztán szépen lassan megjelent a Columbia, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Gösser is. Utóbbi már három éve Regina állandó partnere, és a Heineken Hungária Group Brand Managere, Lőrincz Barbara szerint ennek fontos alapköve Regina hitelessége.
„Olyan helyszíneket kezdtem keresni, ahol nem kell tartanunk a tömegtől, és ahol jól érzi magát a kisfiam is.”Fotó: Sebestyén László
„A Reginával való ötleteléseink mindig inspirálók. Bár a covid miatt sokáig nem tudtunk személyesen találkozni, már az első online beszélgetések során kialakult az a pozitív hangulat, ami miatt az első személyes találkozásunk is olyan volt, mintha már régóta ismertük volna egymást. Az ötleteink szinte maguktól értetődően, természetesen egymáshoz kapcsolódva születnek a találkozóink során. Bizalmat szavaztunk és nagyfokú szabadságot adtunk egymásnak, ennek köszönhetően a közös tartalmak is autentikusak” – mondta el.
A jó kommunikáció talán még a tiszta bögrénél is fontosabb
Bár rengeteg felkérés érkezik, Regina szigorúan veszi a tartalomgyártást. Na meg a titulását is – bár a magas követőszám miatt könnyen hozzátapad az influenszer-címke, ő ettől inkább távol tartja magát.
„Lehetőleg inkább turisztikai szakértőként szeretnék magamra hivatkozni, és a szakmaiságra szeretném fektetni a hangsúlyt.
A Bakancslista Magyarország nem reklámfelület, hanem az én szubjektív listám, sosem lesz tele #reklámmal. Amúgy is nagyobb presztízs úgy kikerülni az oldalra, hogy azért senki sem fizetett” – mondja. „Az, hogy valahova elmegyek, nem garancia arra, hogy felteszem az oldalra. Csak azt ajánlom, ami nagyon tetszik, és amiről azt gondolom, hogy a közönség is szeretni fogja. Ha pedig valamiben kivetnivalót látok, szívesen adok tanácsot az adott helynek, amivel jobbá tehetik a szolgáltatásukat.”
Apropó, tanácsadás. Regina a Bakancslista Magyarország mellett is a több lábon állásban hisz. Amikor épp nem kontentet gyárt, akkor a stratégia-, brand- és desztinációmarketing-építésben segíti a partnereit, tesztel, tanácsot ad, és kreatív tartalmakban nyújt segítséget. Emellett folyamatosan képezi magát: elvégezte az idegenvezetői képzést, hamarosan pedig az Őrségbe megy egy gasztrokurzusra, mondván, jobb, ha a vendéglátás minden területére rálát.
Mikor arról kérdezem, mit figyel meg először egy szolgáltatón, az értékteremtést és az emberi faktort említi.
„Ha ez a kettő megvan, ugyanúgy szívesen írok egy ötcsillagos hotelről, mint egy útszéli halsütödéről.
És ugyanolyan szívesen megyek kulcsosházba is, mint sokcsillagos hotelbe. Ha jó a csapat hozzáállása és vendégközpontúak, sok problémát lehet orvosolni. Nyilván ezzel nem azt mondom, hogy oké a koszos bögre, de a kommunikáció kulcsfontosságú.
„Ha jó a csapat hozzáállása és vendégközpontúak, sok problémát lehet orvosolni.”Fotó: Sebestyén László
Insta-kompatibilis dizájn és közösségi média jelenlét nélkül nincs esélyed
A 2023-as turizmus aligha összehasonlítható akár csak az öt évvel ezelőttivel, a covid gyökeresen átrendezte az utazási szokásainkat. Még úgy az infláció.
Az online tér még a korábbiakhoz képest is előtérbe került. Most már nem teheti meg egy szálláshely, hogy weboldal és Instagram nélkül létezik, ahogy az is jellemző, hogy a különleges dizájnnal bíró egységek sokkal jobban futnak. Manapság ugyanis már számolnia kell azzal egy szálláshelynek, hogy az ott időző utazók Instagram-kompatibilis képekre vágynak, és szívesebben posztolnak egy sokszínű, látványos nappaliból, mint egy menza-jellegű étteremből.
„Nagyon sok szálláshely jobban elkel, mert dizájnos a berendezése, a színvilága. Ezek növelik a vendégélményt is.
Ha most el akarsz utazni, már nem az a legfontosabb szempont, hogy valahol alhass, hanem az is, hogy otthon érezd magad.
Ez különösen fontos, mivel a covid óta a digitális nomád élet is népszerűbbé vált, és sokan nem pár napra, hanem akár több hétre keresnek szállást.”
Szintén a covid lökte be a vendégházak, miniotthonok, kapszula otthonok szekerét is, ahol az utazók másoktól elszigetelten, természetközeli környezetben szállhatnak be. A Noszvajhoz hasonló házikók jobban mennek, mint valaha, ezért döntött úgy Regina is, hogy saját vendégházakat nyit Zebegényben. De erről egyelőre nem mondhatunk többet.
A jó élet Takács Dalma 5 perc olvasásLassú élet, romantika, luxus – 8 mini faház, ahova elmenekülhetsz a város zaja elől
Üzlet Horváth Dávid 6 perc olvasásMiért laknál otthon, ha akárhonnan dolgozhatsz? – a digitális nomádok álmát adja el az Airbnb
A jó élet Takács Dalma 7 perc olvasásA tökéletes célpont hosszúhétvégés, költséghatékony útra: Gibraltár
Az elmúlt pár év nem csak az utazók igényeit, de a turisztikai iparon belüli dinamikákat is átszabta. Mikor Reginát arról kérdezem, mennyire családbarát ez a szakma, pozitív tendenciákról mesél.
„Régebben simán láthattunk olyat egy szállodában, hogy a recepciós 14 órákat dolgozik egyhelyben, hétvégén, ünnepnapon egyaránt. Szerintem most sokat engedtek a munkáltatók – részben a munkaerőhiánynak, részben a covidnak köszönhetően.
Ettől függetlenül tagadhatatlan, hogy a turizmusban akkor dolgozunk, amikor más pihen. De ha engem kérdezel, én sosem váltanék így sem, hogy családom van.
Magamnak osztom be az időm” – mondja el, hozzátéve, ő meglehetősen szerencsés, mert a családja komoly hátországot biztosít a gyermeke nevelésében. Egyébként meg, ahova csak tudja, viszi magával a gyerkőcöt, és az is gyakori, hogy a kedvenc helyeire két utat szervez – egy üzletit és egy családosat.
Regina kedvenc téli belföldi úticéljai Velem, Kőszegi-hegység: egy rejtett, tömegtől mentes helyszín, ami tökéletes célpont a sport és a túra kedvelőinek Három-kő kilátó a Mátra-Bükkben: ki tudja, talán még egy kis havat is láthatunk! Kézkilátó Hollókő mellett: egy igazi családbarát túrapont. Ha itt jársz, kötelező útba ejteni a helyi csárdát egy bablevesre Veszprém-Balaton-Bakony tengely és a Gyilkos-tó: ha 3-4 napra elegendő programot keresel, aminek egyaránt része a kultúra, a kirándulás és a borozás Pécs és Villány: örök klasszikus, de ezúttal ne csak a borokat kóstold meg, hanem tarts gasztrokörutat is Zebegény: a hop on-hop off Dunakanyar-körjáraton a környék egy új arcát ismerheted meg.Nagy probléma a munkaerőhiány, az emberi faktort semmi sem pótolhatja
Regina lelkesedése kézzel fogható, gyorsan átragad rám is a beszélgetés során. Mondania sem kell, olyan egyértelmű: az élete a turizmus, és legszívesebben mindenkit arra motiválna, hogy járja be az országot. Éppen ezért érinti nagyon rosszul, hogy az utóbbi időben egyre kevesebb fiatal választja magának a szakmát.
„A világ egy csomó téren átalakul a technológia térnyerésének köszönhetően, de azt nehéz elképzelni, hogy pár év múlva egy robot visz bennünket várost nézni, vagy teríti meg az asztalunkat.
Az emberi faktor mindig az alapja lesz a turizmusnak, és szerintem ez benne az egyik legszebb. Épp ezért hatalmas gond, hogy mekkora a munkaerőhiány.
Rengeteg fiatal van, aki szerintem megtalálná a számítását ebben az iparágban, mégis kevesen jönnek. Éppen ezért most csatlakoztam egy turisztikai mentorprogramhoz is, amivel kapcsolati tőkével és gyakorlatias segítséggel támogatunk a terület iránt nyitott fiatalokat.”
Mikor pedzegetni kezdem, hogy sokan valószínűleg az iparág bizonytalanságától tartanak, ő egyetért. Az ötcsillagos szállodákat valóban megtépázták az elmúlt 4 év viszontagságai – a lemondások és a magas fenntartási költségek miatt több hely bezárt vagy került veszélybe. A drágulás a kisebb vendéglátóhelyek esetében is érzékelhető.
„Nemrég voltam egy kerekasztal-beszélgetésen, ahol a Google trendekről és keresésekről volt szó.
2022-ben kb mindenki az all-inclusive nyaralásra keresett rá, a háború kitörése óta viszont az olcsóbb desztinációk a legnépszerűbbek.
Egyértelmű, hogy az emberek árérzékenyebbek, és ez befolyásolja a hazai turizmust is. A belföldi úticélok tekintetében Budapest és Balaton, valamint a fürdővárosokat keresik most a legtöbben.”
Ami a Bakancslista Magyarország jövőjét illeti, Regina szívesen kitágítaná a fókuszt a határmenti területekre, valamint a külföldi turistákra is.
„Szeretném, hogy a Bakancsista Magyarország hosszabb távon akár az ideutazó turistáknak is tájékozódási pontot adhasson. Hogy ne csak azokat a helyeket látogassák meg, amiket a Google elsőre feldob, hanem keressenek eldugott kincseket, kevésbé ismert helyszíneket. Éppen ezért a jövőben már angolul is szeretnénk tartalmakat gyártani.”
The post Tök mindegy, hogy ötcsillagos hotel vagy útszéli halsütöde, ha az emberi faktor klappol appeared first on Forbes.hu.