:

Telepakolták a várost és a fesztiválokat iglukkal, a Netflix is felfigyelt rájuk

Telepakolták a várost és a fesztiválokat iglukkal, a Netflix is felfigyelt rájuk

Nehéz nem észrevenni az áttetsző kültéri iglukat, amik gomba módjára szaporodni kezdtek az utóbbi egy évben a kávézók, éttermek teraszain. Ezek javarészt egy céghez köthetőek. Nem csak a vendéglátásban, szálláshelyként és rendezvények állandó szereplői lettek a kerek, fűthető-hűthető építmények. A két barát alapította vállalkozásra indulása első évében már a Netflix is felfigyelt.

A járvány miatti leállás alatt azon gondolkodott Bádé Zoltán, hogyan tudná a társasházi lakásának teraszát valamivel befedni. Nagy teraszról van szó. Szerette volna megoldani, hogy a hideg hónapokban is hasznosítani tudja az üres teret. Így elkezdte böngészni a kültéri megoldásokkal, dekorációval foglalkozó cégek kínálatát. Ekkor jött vele szembe egy iglu, ami annak ellenére, hogy csak egy átlátszó fóliából áll, sokoldalúan dekorálhatónak tűnt. Spórolt pénzéből nyomban hármat is rendelt, gondolta, ha neki tetszik, vélhetően tovább tudja majd adni a többit is.

2020-ban az első három terméket – európai gyártó híján – Kínából szerezte be, közel fél évbe és másfélmillió forintba került, amíg ideért a szállítmány. Az egyiket Zoltán tesztelte a teraszán: a pezsgőfürdő fölé helyezte. Az iglu egyből életet lehelt a telente üresen álló teraszba.

„A kilencediken lakom, így akkor nem találkoztam csodálkozó tekintetű járókelőkkel.

Meg hát bőven benne voltunk a járvány miatti lezárásokban is” – mondja Zoltán.

Bádé Zoltán, az Igloo.hu társalapítója. Fotó: Sebestyén László

Az igluban hamar meglátta a potenciált, akárcsak az építőiparban tevékenykedő barátja, Turi Ákos is. Mára országszerte többtucat helyen, köztük frekventált, forgalmas fővárosi utcákon köszönnek vissza a termékeik. Az egyik, Corvin-sétányon található igluban beszélgettünk a két alapítóval.

Két törött kar, egy több évtizedes barátság

Ákos rengeteget biciklizett gyerekként, a BMX-ezés volt hobbija. Tizennégy körül lehetett, amikor egy délután biciklire pattant, hogy a szokásos ugratásokat gyakorolja. Egy manővernél szerencsétlenül fordult, kinyújtott kezeivel akarta tompítani az esést. Pár órával később a nagykanizsai kórházi ágyában, két begipszelt karral ébredt. A látogatói között ott kíváncsiskodott az addig számára ismeretlen Zoltán is, aki a közös barátaikon keresztül kötött ki a kórházi szobában. Innen indult a több évtizedes barátság, amiből megszületett a közös vállalkozás.

Ákos Nagykanizsán olajipari technikusnak tanult, évekig dolgozott különböző hazai és külföldi olajfúró tornyoknál. Miután a munkaadója cége megszűnt, vállalkozni szeretett volna, majd egy sikertelen kísérlet után ipari alpinistának tanult tovább. Sokáig alkalmazottként dolgozott, de a megszerzett tudással újból a cégalapítás mellett döntött. Évekig járta a tíz-tizenöt emeletes panelházakat, dolgozott hatvanméteres gyárkéményen is. Az ipari alpinista vállalkozás mellett egy építőipari céget is alapított, ahol épületfelújítással és szobafestéssel foglalkoznak, a mai napig is ez a két projekt biztosítja a megélhetését – egészen mostanáig, idén már elsősorban az iglukra szeretne fókuszálni.

Turi Ákos, az Igloo.hu társalapítója. Fotó: Sebestyén László

Zoltán a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE) tanult, az egyetemi évek alatt a vendéglátásban helyezkedett el, majd ott is ragadt: jelenleg az Operaház cateringjét igazgatja ügyvezetőként. Saját vállalkozással Ákossal ellentétben sosem próbálkozott, de régóta érlelődött kettejükben a gondolat, hogy szeretnének valamit közösen csinálni.

Üzlet Madzin Emília 9 perc olvasás
Ténylegesen tejet készítünk, csak ennek semmi köze nincs az állatokhoz
A jó élet Fekete Emese 20 perc olvasás
Első közös társasukért remegve fizettek tízezer forintot, most abból élnek, hogy játszanak

Így amikor Zoltán a teraszán kiállított iglut ígéretesnek találta, Ákoshoz fordult az ötletével. A prototípus nem volt tökéletes, egyben a távol-keleti rendelést sem gondolták hosszú távon fenntarthatónak, így európai alternatívák után kezdtek keresgélni. Ez először lehetetlen vállalkozásnak tűnt:

egyszerűen senki nem foglalkozott iglugyártással akkoriban.

Pár hónappal később azonban az aradi székhelyű, repülőgép-alkatrészeket gyártó Arsat előállt az első iglujukkal. Ismeretlenül, az online fotók alapján berendeltek egy darabot. Jó döntésnek bizonyult a választás, azóta a cég által gyártott, Astreea iglukból áll a több mint 30 darabos portfóliójuk, a magyarországi importőrrel kötött megállapodásuk alapján egyedül ők foglalkoznak bérbeadással itthon. A darabszámot az idei év végére nyolcvanra tornáznák fel.

Ki ne aludna egy Stranger Thingses igluban?

Először Ákos építőipari vállalkozásán belül értékesítették az iglukat, de hamar rájöttek, akkorra a kereslet, hogy megéri komolyabban, egy közös cégen belül foglalkozni a termékekkel. A 2021 novemberében indult vállalkozásuk lett az Igloo.hu. Kávézóknak, éttermeknek, bároknak adták bérbe a téli szezonra a fűthető-hűthető termékeket, de vittek már iglukat filmforgatásra is, ahol látványelemként használták. Az átlátszó iglu belsejében egy kis díszítéssel könnyen varázsolhatnak hangulatos enteriőrt, sokszor bérlik egy-egy eseményre is, ezt a tulajdonságot az alapítók ki is használják, aktívak Facebookon és Instagramon is, ezért Zoltán felesége, Regina felel. Az első megrendelőjükhöz, egy azóta már bezárt Duna-parti kávézóhoz is a közösségimédia-hirdetéseken keresztül jutottak el.

A járvány alatti indulás inkább előnyükre, mintsem hátrányukra vált.

Az öt-tíz fős buborékok jól elszeparálták a családi ebédeket, baráti iszogatásokat a tömegtől,illetve amikor bezártak a vendéglátóhelyek és csak kint lehetett tartózkodni, a fűthető igluba vissza lehetett húzódni a hideg előtt.

A téli szezonra kibérelték az összes raktáron lévő terméküket, így elkezdtek azon gondolkodni, hogyan tudnák hasznosítani az év további részében az iglukat. Ekkor jött az ötlet, hogy különféle fesztiválokon szálláshelyként, az előre telepített sátrak vagy a prémium faházak alternatívájaként, glampingként adják ki azokat. Ágyakat, székeket, asztalokat, műfüvet, ventilátorokat, mobilklímát, bárhűtőket szereztek be, felszereltségtől függően több árkategóriában kínálják az iglukat.

Mostanra jellemzően őket keresik meg az érdeklődők, de a legnagyobb hazai fesztiválokra tavaly még ők jelentkeztek be. Zoltán kikereste Kádár Tamás, a Sziget fesztivál főszervezőjének e-mail-címét, a neki küldött levelük nyitott fülekre talált. A szervezők meggyőzőnek találták az iglukat, így 2022-ben a Volton debütáltak. Ezt követte a Balaton Sound és a Sziget, valamint a romániai Electric Castle-ön is adtak ki iglukat szálláshelyként. Az utóbbira készültek Stranger Things tematikájú igluponyvákkal, miután a Netflix kommunikációs ügynöksége a fesztiválon keresztül megkereste őket azzal, hogy a sorozat tavaly nyári premierjével egyidőben tartott fesztiválon a karakterek arcképe visszaköszönhetne a termékeikről. Ákosnak és Zoltánnak tetszett az ötlet, a Dustint vagy Elevent megformáló színészek arcával díszített ponyvák jól teljesítettek élőben.

+ 2 kép a galériában + 2 kép a galériában Az ominózus Stranger Things tematikájú iglu az Electric Castle fesztiválon. Fotó: Igloo.hu (5 kép)

Iglu a vízben

Az igluk váza újrahasznosított alumíniumból készül, a borításokból többfélével is dolgoznak. A téli igluk polikarbonát borításúak, ennek az élettartamát egyelőre még tesztelik, a gyártó 5-10 évet ígér. A nyáriaknál általában PVC borítást használnak, erre kerülnek a különféle rétegek – mint a Stranger Things tematikájú darabok –, ami tompítja az erős napsugárzást. A sérült ponyvákat összegyűjtik és félreteszik, bár egyelőre még nem gyűlt össze annyi, hogy ne férne el a raktárukban. A műanyag borítás újrahasznosításának kérdése jelenleg még nem megoldódott, erre az alapítók bevallása szerint aktívan keresik a megoldást.

A cég állítása alapján az igluk a szeles időben is megállják a helyüket, eddig egyetlen baleset történt, amikor a pár napos esőzés után fellazult talajba rögzített igluba belekapott a 100 kilométer per órás szél és egy magántóba repítette. Senki nem sérült meg, az iglu karcolás nélkül úszta meg az esetet.

Nincs több gyártó Európában

Nem csak céges megkereséseik vannak, Zoltánhoz hasonló vevők is érdeklődnek az igluk otthoni felhasználása iránt. Tessényi Dávid, az Astreea Magyarország Kft. – a cég a hazai mellett a szlovák és a cseh disztribúcióért felel, ők értékesítenek az Igloo.hu-nak is – társalapítója szerint az igluk azért is népszerűek, mert olcsóbbak (a legdrágább iglu ára jelenleg egymillió hatszázezer forint körül alakul), mintha pergolával vagy egyéb megoldással kísérleteznénk otthon, illetve időjárástól függetlenül használhatóak.

Zoltánnal egy időben figyeltek fel a termékre, az Igloo.hu-val ellentétben bérbeadással nem, de kizárólagos forgalmazóként értékesítéssel és szervizeléssel is foglalkoznak. Az inflációt ők is megérzik, csökken a fizetőképes vásárlóerő, egyúttal az árfolyam ingadozásának is ki vannak téve.

Az elmúlt egy évben körülbelül 15-20 százalékot kellett emelniük az áraikon.

Dávid szerint nem véletlenül nincs igazán más gyártó Európában a repülőgép alkatrészeket készítő Arsaton kívül (legközelebb az Egyesült Királyságban foglalkoznak iglugyártással – a szerk.), kényes anyagról van szó, a nulláról, szakértelem nélkül belekezdeni nem érdemes.

Fókuszban a fesztiválok

„Erősen bizalmi dolog ez a vállalkozás közöttünk, muszáj, hogy megbízzunk egymásban. Egyelőre erre megy el minden szabadidőnk, de szívesen csináljuk, nincsenek nagy konfliktusaink” – mondja Zoltán a közös munkáról. A 2021 novemberében alapított cég bevétele abban az évben majdnem 11 millió forint volt – mivel szeptembertől decemberig tart a téli szezonhoz köthető telepítések, az iglukat általában márciusig adják bérbe vendéglátóhelyeknek –, tízezer forint híján négy és fél milliós profittal zártak.

A tulajdonosok becslése szerint 2022-ben 64 milliós árbevételt értek el. Most még a teljes bevételt visszaforgatják a vállalkozásba, a következő egy évben azonban szeretnék, ha az elsődleges bevételi forrásukká válna a projekt. Az idei évre már féltucat fesztivállal megállapodtak, külföldön tovább terjeszkednének, de visszatérnek a Balaton Soundra és a Szigetre is. A cikk írásakor még voltak kiadó szállásaik, a két fesztivál teljes időtartamára 300 és majdnem 570 ezer forint között lehetett iglut foglalni.

Borítókép: Sebestyén László

The post Telepakolták a várost és a fesztiválokat iglukkal, a Netflix is felfigyelt rájuk appeared first on Forbes.hu.