:

Modern Csernobilként emlegetik az ohiói vonatkisiklást

Modern Csernobilként emlegetik az ohiói vonatkisiklást

Február elején az elmúlt évek egyik legjelentősebb vonatbalesetére került sor az Ohio államban található East Palestine elnevezésű kisvárosban, miután kisiklott egy vegyi anyagokat szállító vonat. A 150 kocsiból 38 borult fel, melyeket a helyszínre érkező katasztrófavédelmi szakemberek kontrollált égésnek vetettek alá – így megszabadulva a veszélyes, rákkeltő anyagoktól – írja a BBC.

A kocsikban többek között vinil-kloridot, butil-akrilátot, etil-hexil-akrilátot, etilénglikol-monobutil-étert és benzolt tároltak. A legnagyobb problémát a PVC gyártásához használt vinil-klorid okozta, amely mérgező, rákkeltő és nem utolsó sorban gyúlékony anyag. A szakemberek szerint ez okozhatta a tűz jelentős részét is.

Bár a kisváros népességét, mintegy 1500-2000 embert evakuáltak a helyszínről, azonban a kötelező ellenőrzések után pár nappal sokan már vissza is tértek otthonaikba.

E közben a környék élővilága hanyatlani kezdett, a folyóban lévő halak elpusztultak. A lakók egyáltalán nem nyugodtak, ugyanis minden valószínűség szerint jelentős mértékű mérgező anyag jutott a levegőbe, és az ivóvízbe is. A közösségi médiában „ohiói Csernobilként” is hivatkoznak a balesetre, a helyzetet pedig tovább súlyosbítja, hogy a helyiek nem kapnak tájékoztatást a hatóságoktól. A vonatot működtető Norfolk Southern még a balesetről szóló közgyűlésen sem volt hajlandó megjelenni.

Még vizsgálják, mi történt

Az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége (EPA) a baleset után azt közölte: vizsgálják, hogy a környéken a talajt, a levegőt vagy a vizet megmérgezték-e az irányított módon kiengedett anyagok.

A hatóságok állítják, a lakások levegőminősége is ivóvízellátása nem károsult a baleset következtében, ennek ellenére a helyiek közül többen is mérgezési tüneteket tapasztalnak magukon és azt fontolgatják, hogy elkötöznek. A baleset után többen égő szemekről, torokkaparásról, fejfájásról számoltak be, és állataik is furcsa tüneteket produlnák.

A felháborodást Mike DeWine ohiói kormányzó és Michael Regan, a Környezetvédelmi Ügynökség ügyintézője azzal próbálta csillapítani, hogy maguktól jelentkeztek arra, hogy csapvizet igyanak a városban – ezzel demonstrálva, hogy nem történt mérgezés.

A baleset vizsgálata folyamatosan zajlik, az eredményeket pedig várhatóan február végén teszik majd közzé. Az esetről készült egyik videofelvétel alapján eddig az merült fel lehetséges magyarázatként, hogy a vonat egyik kereke meghibásodott, és ezután siklottak ki a szerelvények. A New York Times szerint az is közrejátszhatott a balesetben, hogy 2017-ben lazítottak a veszélyes anyagokat szállító szerelvényekre vonatkozó törvényi szabályozásokra.

„A Norfolknak fizetnie kell”

A Norfolk Southern vállalatnak a baleset után rengeteg perrel kell szembenéznie, amit a helyi lakosok indítottak ellenük. Az EPA, amelynek hatáskörébe tartozik a környezetvédelmi szabálysértések miatt bírságok kiszabása, közölte: a Norfolk Southernnek fizetnie kell az általuk okozott katasztrófáért, annak eltakarításáért és a közösséget ért traumáért – írja a BBC.

A környezetvédelmi ügynöksége vezetője elmondta, a vállalatnak meg kell találnia és meg kell tisztítania a szennyezett talajt, valamint vízkészleteket, és vissza kell fizetnie minden egyes dollárt, amit az EPA az eltakarítási erőfeszítéseire fordított. Emellett direkt tájékoztatást kell nyújtania a lakosoknak, és az EPA kérésére nyilvános találkozókon is kell részt vennie.

Amennyiben a Norfolk Southern nem tesz eleget a felszólításnak, az EPA maga fogja elvégezni a munkálatokat, ez azonban nem lesz olcsó a cégnek. Az ügynökség ugyanis a tisztítási műveletek költségének háromszorosát számítja majd fel, és napi 70 ezer dollárig terjedő bírságot szab ki a cégre. Mike DeWine ohiói kormányzó hozzátette:

a Norfolk Southernnek nem csak az eltakarítás költségeit, de a lakosok orvosi számláit is fedeznie kell.

The post Modern Csernobilként emlegetik az ohiói vonatkisiklást first appeared on 24.hu.