Két huszonévesnek őrült ötlete támadt, össze is gyűjtöttek rá több mint 500 millió forintot
- Forbes
- 07 Mar, 2023
- Címkék: #Napi címlap # Üzlet # innováció # napi címlap # startup # technológia # vállalkozás
Nyolc hónap alatt több mint félmilliárd forintos árbevételt értek el a nemzetközi piacon egy olyan termékkel, ami előtte nem létezett. Palánki Dávid és Schaffhauser Sámuel vállalkozása, a Shrooly kifejezetten otthoni gombatermesztésre alkalmas okoseszközöket fejleszt és gyárt. Ötletükre hazai viszonylatban példátlanul nagy összeget, másfél millió dollárt gyűjtöttek közösségi finanszírozásban. És már Will Smith fia is velük gombászik. A Shrooly sztorija.
Budapesti társasház az Astoriához közel, 2022 áprilisa, reggel nyolc óra. Benyomják a liften az ötöst, és álmosan, kicsit kócosan száguldanak felfelé az irodájukba. Ki a liftből, kulcs keres, fordít a zárban, aztán az ajtót kinyitva masszív festékszag fogadja Palánki Dávidot (21) és Schaffhauser Sámuelt (23). Az előszoba és a konyha totális káosz, mindenhol az éppen fejlesztés alatt lévő, otthoni gombatermesztő eszközeik prototípusának darabjai, a nagyobb alkatrészeken most szárad az éjjel rávarázsolt világosbarna festék.
Benyitnak a kisszobába, ahol még több műanyag kütyü társaságában Dávid testvére alszik egy felfújható matracon. Hajnali kettőig dolgozott az irodában, nem volt értelme hazamenni. Sámuel és Dávid asztalhoz ül, felcsapják a laptopokat, majd belemerülnek a munkába. A bő két hónap múlva startoló Indiegogo-kampányukra készülnek Shrooly nevű gombatermesztő cégükkel. Szintén éjszakába nyúlóan.
Az iroda az Astorián fontos lépés volt, első angyalbefektetésük beérkezése után tudták kivenni. „Nagyon kicsi iroda volt. Ezekkel a legolcsóbb, 15 ezer forintos asztalokkal rendeztük be” – mutat előttünk az összetolt asztalokra Dávid. Már az új (sokkal rendezettebb) irodájukban találkozunk velük a Vörösmarty téren, 2022 októberében költöztek át.
+ 2 kép a galériában + 2 kép a galériában A Shrooly otthoni gombatermesztő okoseszközöket gyárt és fejleszt. Fotók: Sebestyén László (5 kép)Azt hittük, elég lesz
„Első emelet, látod majd a gombát az ablakban. Ha mégsem, hívj nyugodtan” – mondja Dávid a telefonban az interjú szervezésekor. A földalattiból kibukkanva nem lehet eltéveszteni a Shrooly irodáját, az ablakokban tényleg ott világítanak a logóik. Pár perccel később már a valódi gombák előtt állunk.
Az open office elejében, kvázi térelválasztóként négy sorban tizenhat gombatermesztő egység sorakozik, mindben különböző tesztek zajlanak.
Minden gépben és a hátuljukon is sok-sok szenzor van, amivel visszamérik a különböző adatokat, elöl pedig egy kamera negyedóránként képet készít minden egyes gomba növekedéséről.
„Így vissza tudjuk követni, hogy a különböző recepteken hogyan nőnek ki a gombák” – mondják. Van itt például rózsaszín és sárga laskagomba (amik közelebbről megvizsgálva már nem csak színükben különböznek), shiitake gomba és sok minden más. E pillanatban tizenkét fajtát tudnak termeszteni rendszerükben, gasztronómiai értékű és egészségügyi hatású gombákat egyaránt. A tesztegységek szerverre vannak kötve, így interneten is követnek minden adatot.
Jelenleg 12 fajta gombát lehet Shrooly-technológiával termeszteni. Rózsaszín, sárga, valamint ördögszekér-laskagomba, közönséges süngomba, shimeji, shiitake és maitake gomba, tuskógomba, enoki gomba (téli fülőke), pecsétviaszgomba, júdásfülgomba, illetve cordyceps (ez egyfajta tömlősgomba). Kép: ShroolyA termesztőegységek prototípusai is a polcon sorakoznak. „Ez volt az első. Itt ez a kis ventilátor, azt hittük, ez elég lesz” – nevet a bő másfél éves darabon Sámuel. Az első dobozokat otthon, a nappalijukban nyomtatták ki és ragasztották össze. Az irodarész bejáratánál három hűtő is áll, ezekben vannak a termesztőközegek, a podok. A steril termesztőközeg gyártása az egyik legfontosabb része a folyamatnak: kikísérletezték, hogy az adott gombafajtának milyen tápanyagokra van szüksége a podba tett termesztőközeg mellé. Ezután ráoltják az adott gombacsírát.
Felülre vágj egy x-et
Sámuel kifejti: azért csiperkét, laskát, vagy maximum egy-két, Kínából hozott és védőgázban tartósított egzotikusabb gombát lehet csak kapni kiskereskedelmi forgalomban, mert ezek jól eltarthatók. „Azzal nem lehet versenyezni, hogy otthon leszüreteled és elfogyasztod” – ezt szeretnék kihasználni a Shroolyval. A termékfejlesztés végén járnak, ehhez a pénzügyi fedezetet közösségi finanszírozás, illetve angyalbefektető biztosította. Idén júliustól kezdik el szállítani megrendelőiknek a termékeket, most végzik az utolsó simításokat, közben aktívan keresnek gyártópartnert is.
A Shrooly komplex megoldást szállít kifejezetten laikus otthoni gombatermesztőknek. A körülbelül mikrosütőnyi méretű, műanyagból készült, okos termesztési egységükben létrehozzák a gomba számára optimális mikroklímát a megfelelő fény-, levegő- és páramennyiséggel.
A vevőnek csak bele kell töltenie a gép belsejében található minikádba az egyheti termesztéshez szükséges vízmennyiséget, vágni kell felülre egy x-et a termesztőközeg csomagolására (itt bukkannak majd ki a gombák), majd egy gombnyomásra indul is a termesztés.
Podonként két-három termesztést lehet megcsinálni. Onnantól, amikor raktárról szállítanak, előfizetésben lehet majd podot vásárolni.
„Semmit nem kell állítani, nem kell érteni hozzá.” A doboz tetején digitális kijelző található, ennek menüje személyre szabható. Itt látható például, mennyi idő van hátra a szüretelésig, vagy hogy hány fok van a dobozban. A gombák fejlődését (az x kivágásától 7–10 nap szükséges a szedésig) a Shrooly mobilappján távolról is nyomon lehet követni, recepteket kapnak, valamint az ügyfélszolgálatot is innen érik el a legkönnyebben.
Több mint 200 féle gombát is tudnának akár termeszteni a Shrooly szettjében – az érdeklődés alapján egyelőre tizenkettővel indultak el, de folyamatosan bővítik a kínálatot. Az aktív gyökérkapcsolatot igénylő gombákat – ezek általában fás szárú növénnyel vagy fával élnek szimbiózisban, – például a kucsmagombát vagy a vargányát nem lehet így termeszteni. Sőt, minden évben fejlődik ez is, ahogyan világszerte a meglévő fajták kultiválásával kísérleteznek. A gombáknak keleten évezredes hagyománya van a gyógyításban, a tudás és a tapasztalat ott van. Az más kérdés, hogy a nyugati kutatások mennyire zárkóztak fel ehhez, mondja Dávid.
Schaffhauser Sámuel szabadúszó grafikus volt, ő felel a termesztőgép dizájnjáért. Itt épp egy adag pecsétviaszgombát fog. Fotó: Sebestyén LászlóEgyik hétvégén megbeszélték
Sámuel és Dávid közös ismerősön keresztül találkoztak. Samu szabadúszó grafikus (és hobbi gombatermesztő) volt ekkor, Dávid pedig szintén szabadúszóként mozgott videós és marketing területen. Utóbbi 16 éves korától szerkesztett videókat, majd online hirdetéseket kezelt kísérleti projektjeihez. A szintén nagy karriert befutó, mobiltokos Mobilfoxszal és az alapító Diller Kevinnel (sztoriját tavaly írtuk meg) dolgozott együtt, ő kezelte a hirdetéseiket a Mobilfox nemzetközi terjeszkedése során.
„Ha a videókat meg ezt összerakjuk, akkor tudom, hogyan kell olyan tartalmat készíteni, ami működik. Több mint 600 hirdetési videót teszteltünk le eddig a Shroolynál.”
Dávid hobbiként vertikális farmot is épített, ahhoz kezdett el megtanulni programozni. „Én közben felhasználóbarát 3D-nyomtatót terveztem, mert nagyon szeretek nyomtatni” – mondja Samu. Össze is értek a szálak: elkezdtek Dávid farmjába alkatrészeket nyomtatni, Samu tervezte hozzá például az öntözőfejeket.
Az egyik hétvégén megbeszélték, hogy csinálnának maguknak valami gombatermesztő megoldást. „Samu küldött egy képet, hogy ebből kéne csinálni” – mutat Dávid a telefonján egy átlátszó, nagyobbfajta műanyag tárolódobozt, a legközelebbi lakberendezési boltból szerezték be. Megvették az alkatrészeket, majd pedig pakisztáni szakembert bíztak meg az elektronika megtervezésével. „Ő volt a legolcsóbb.”
„Samuéknál elkezdtük összerakni, majd kisültek az alkatrészek. Napokat töltöttünk vele. Második napja csináltuk, amikor azt mondtam, én addig le nem fekszem ma, amíg ezt meg nem oldjuk.” Végül rájöttek, nem ők rakták össze rosszul, csak rosszul volt megtervezve. „Na jó, akkor én ezt megtanulom” – határozta el Dávid, youtube-os tutorial videókkal kelt és feküdt ekkoriban.
Egy Facebook-csoportból szerezték meg a gombakultúrát. Majd el is dőlt: terméket szeretnének fejleszteni. „Volt egy nap, amikor reggel még úgy kezdtünk dolgozni, hogy ez csak magunknak lesz, estére viszont már azt mondtuk, hogy na jó, csináljunk ebből terméket.
Kezet fogtunk, hogy megcsináljuk. És megcsináltuk.”
A kedvenc magyar alapítóim
Első angyalbefektetőjük, a Magyarországon élő Jared Schrieber is a tanulási folyamatot emeli ki. Schrieberről a Forbes.hu-n is írtunk, olyan magyar cégekben vannak befektetései, mint például a Munch ételmentő vagy az elektromos autók útvonaltervezésével és elektromos flották menedzselésével foglalkozó Volteum.
Jared egyaránt adott hivatalosabb és személyesebb választ is arra, mi motiválta a shroolys befektetésre. Nem túlzás azt mondani, hogy nemcsak befektetője és tanácsadója a srácoknak, hanem a rajongójuk is.
„Ők a kedvenc alapítóim Magyarországon. Nincs bennük félelem, pofátlanul ambiciózusak. Gyorsan fejlődnek, nemcsak tervezgetnek, hanem csinálják. Mindennap vétenek kisebb hibákat, de azonnal tanulnak is belőlük, amivel nemcsak ők válnak egyre jobbá, de a Shrooly is.
Fejlődésük nagyjából ötször gyorsabb, mint amit a legtöbb magyarországi startuptól látok, felér a Szilícium-völgyben általam ismert legkiemelkedőbb csapatok fejlődéséhez.
Nem hiszel nekem? Kérdezd csak meg őket, hány különböző hirdetést teszteltek.”
Jaredet persze szigorúan üzleti megfontolások is vezették. Mint kifejti, világszerte nő a vegetáriánusok, vegánok és egészségtudatosan élők száma, a Shrooly pedig képes kielégíteni a friss gomba iránti keresletet ezekben a fogyasztói szegmensekben.
„Tényleg hiszek abban, hogy létre tudnak hozni egy évi több mint 100 millió dolláros forgalmat generáló márkát.” A fiúk marketing- és dizájntapasztalatai győzték meg arról, hogy befektetésével sikeres közösségi finanszírozási kampányokat tudnának indítani. És közben persze Jared is kamatoztatni tudja a fogyasztói márkaépítés és az elektronikai termékek gyártása terén gyűjtött tapasztalatait.
Palánki Dávid egy másik magyar sikercégnél, a Mobilfoxnál szerzett marketingtapasztalatot, már 16 évesen online hirdetéseket menedzselt. Fotó: Sebestyén LászlóArra keltem, hogy áll a műanyag a nappaliban
2022 elejére működött a termesztés a műanyag dobozban, amibe már akkor beleépítették a ventilátort és a vertikális farmnál használt szenzorokat. Dávid az elektronikával kezdett el foglalkozni, Samu pedig a dizájnnal, így készült el az első, már „szép” prototípus. „Ezek a nyomatok már a nappalimban készültek. Alig tudtam aludni, olyan hangos volt a nyomtató. Egy elemet napokig nyomtatott. Volt olyan is, hogy nyomtatási hiba miatt reggel arra keltem, hogy áll a műanyag a nappaliban” – meséli Dávid.
Sokat kísérleteztek, a termesztést is folyamatosan tanulták. Kevés pénzből indultak, a prototípusokhoz használt festékekért például „inkább elbuszoztunk Kőbányára, hogy ne kelljen szállítási költséget fizetni”.
Aztán Dávid Amszterdamba ment másfél hónapra világot látni. Ebből végül az lett, hogy másfél hónapig ott ült a szobában és programozott, hogy felokosítsák a termesztőgépüket. „Nem csináltam ilyet korábban, ott tanultam meg programozni.”
Bár van olyan eszköz a piacon, amiben megnő a gomba, de az profi gombatermesztőknek készült, és sokkal nagyobb méretű is. „Az professzionálisabb kiegészítőnek számít, a miénk inkább konyhakész megoldás laikusoknak.”
A beltéri növénytermesztő gépek piaca egyébként is nagyot nőtt a covid alatt, a gombák pedig ismét reneszánszukat élik. Az új, pozitív élettani hatásokat alátámasztó kutatási eredmények, illetve az egyre szélesebb körű ismeretterjesztés okán egyre többen fogyasztják őket étrendkiegészítőként. A Shrooly ugyanakkor azt mondja, hogy a legtöbb, piacon lévő gomba alapú étrend-kiegészítőbe nem a gombát, vagyis a legkedvezőbb hatásokkal rendelkező termőtestet, hanem nagyrészt a termőközeget darálják bele, elég ehhez kicsit alaposabban megnézni az adott termék összetevőit. „Ezzel szemben az otthon termesztett süngombának már két–három nap után érzed a hatását.”
Még csak 21 éves, de már 3 milliárdos árbevétele van a magyar srácnakVolt a pólóján egy „J”
A srácok tesztoldalt csináltak a Shroolynak, majd elkezdtek felkészülni a közösségi finanszírozási kampányra 2022 márciusában. Összerakták a pitchet, elkezdtek vele itthon rendezvényről rendezvényre járni. Dávid egyszer elbeszélgetett valakivel, akitől egyre több kérdést kapott, a záró pedig az volt, hogy keresnek-e befektetőt? Dávid a férfi pólójára nézett, „ott volt egy J” – így találták meg, illetve találta meg őket Jared Schrieber. Rajta kívül 3F-befektetőik vannak most – avagy „barátok, család, bolondok”.
Jared napra pontosan emlékszik, mikor találkoztak, egy startupos esemény szünetében kezdett el beszélgetni Dáviddal. „Szerintem először fogalma sem volt, hogy én is potenciális befektető vagyok, csak ment körbe-körbe és mindenkinek pitchelt.” 2022. április 4-én találkoztak először, április 20-ra meg is egyeztek a pénzben és a feltételekben, és már a számlájukon is volt a befektetés.
„Ennek mindig így kellene működnie” – mondja Jared. – Ha visszaemlékszem arra a több száz startuppitchre, amit az utóbbi években hallottam, az otthoni gombatermesztés ötlete kifejezetten egyedi.
Nagyon ritka, hogy magyar csapat fejlesszen kézzel fogható fogyasztói terméket a nemzetközi piacra, az pedig még ritkább, hogy még a tehetségük is megvan ahhoz, hogy ezt végre is hajtsák.”
Dávid pitchére Jared első reakciója: ez akkora nagy őrültség, hogy még akár működhet is, az az energia, szenvedély, amivel a Shroolyba belevágtak, ragadós. Jaredet különösen az nyűgözte le, hogy mennyi új dolgot tanultak meg a fiúk autodidakta módon ahhoz, hogy a Shrooly sikeres legyen – mindenki más szakértőket alkalmazott volna, míg ők maguk tanultak meg programozni és elektronikát építeni. „Végtelen energiával tanulnak és növekednek, szerintem épp emiatt alkalmasak arra, hogy a globális piacra egy teljesen új termékkategóriát vezessenek be.”
Másfél millió dollár
Egy héten belül tehát a Shrooly számláján volt a befektetett összeg, így tudták kivenni az Astorián az első kis irodát. Ezután kezdtek el készülni a közösségi finanszírozási kampányukra. Ehhez az Egyesült Államokban kellett céget alapítaniuk – vásárlóik több mint 90 százaléka ma is onnan érkezik. Reklámfilmjükre sem költöttek keveset, három napon át forgott színészekkel egy budai villában. Ezt a kampány indulásával végül végig sem nézték az érdeklődők. „Két nap alatt újraforgattuk a videót ötvenezer forintból. Kiraktuk, az már működött, azóta is azt használjuk” – foglalja össze Sámuel ezt a kis vargabetűt.
Magyarországon bejegyzett cégük, a Shrooly Services Kft. e pillanatban az itthoni feladatok ellátásért felel, a megrendelések pedig bevételei amerikai cégükhöz érkeznek, de ez a jövőben még változhat.
Az Indiegogo platformon csaknem egymillió eurót (kb. 380 millió forintot) gyűjtöttek 3500 megrendelőtől.
Ők maguk a honlapjukon keresztül érkező előrendelésekre terelik át egyre erősebben a forgalmat, az itt bejött rendelések összértéke megközelíti már az 500 ezer dollárt (kb. 180 millió forintot). Minden csatornát egybevéve másfél millió dollár körüli összeget sikerült összegyűjteniük (hozzávetőlegesen 530 millió forintot). Úgy tudják, magyar csapat közösségi finanszírozásban még sosem volt ilyen sikeres.
Egy kezdő termesztőkészlet 300 dollárba kerül, és különböző csomagok vannak, 800 dollárért már három termesztőgépet és három podot lehet venni. Egyrészt a céljuk most az, hogy mielőbb készletről tudjanak szállítani, másrészt hogy a kiszállított eszközökről minél több termesztési adatot gyűjtsenek vissza a további fejlesztésekhez.
Több híres követőjük közül Will Smith fiát, Jaden Smitht említik. 19,5 millió követője van Instán, és 152 oldalt követ, köztük a Shroolyt. De legutóbb Joshua Weissmann, a másfél milliós követőtáborral rendelkező sztárszakács írt nekik, hogy szeretne magának Shrooly-eszközt. Duke Dumont Grammy-díjas brit zenész, DJ, zenei producer és dalszerző is kereste már őket, de mindig vannak meglepő megkereséseik.
Otthon főztök gombát? – kérdezem. A fiúk egyöntetűen nemmel válaszolnak.
„Szinte itt lakunk az irodában. Itt termesztünk, szóval egyszerűbb, ha itt is főzünk.”
The post Két huszonévesnek őrült ötlete támadt, össze is gyűjtöttek rá több mint 500 millió forintot appeared first on Forbes.hu.