:

Az állam nem fizet Mészáros Lőrincéknek – kisebb cégek kerülhetnek emiatt bajba

Tendereken kifejezetten erős páros nyerte el az egyik fontos vasúti projektet, aminek finanszírozásával gond akadt. Év végéig megoldást kell találni, mert akkor ugorhat az egész támogatási összeg az EU-tól.

Számos magyar kisvállalkozás került anyagilag lehetetlen helyzetbe, miután két hete közölték velük, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Kft. mint fővállalkozó egyelőre nem fizeti ki elvégzett munkájukat egy uniós beruházás keretében. Az R-Kord arra hivatkozik, hogy az állam sem fizet nekik – írja a Szabad Európa.

Az EU-s pénzből finanszírozott, 58,9 milliárdos, ún. GSM-R projekt keretében 2255 kilométer hosszú vasúti pálya elektronikus rendszerét korszerűsítik és látják el többek között a legújabb technológiájú kommunikációs berendezésekkel.

A projekt finanszírozása a lap szerint veszélybe került, az alvállalkozókat arra kérték, egyelőre függesszék fel a munkáikat. A beruházást még a 2021-ben záródó 7 éves EU-s költségvetési keretből finanszírozzák, így azt idén be kellene fejezni, hogy meglegyen rá a támogatás.

Tendergyőztes magyar milliárdosok mindenfelé

A tender nyertese az R-Kord Kft. és az i-Cell Mobilsoft Zrt. konzorciuma. Az R-Kord Mészáros Lőrinc építőipari holdingján belül a vasúti projekteket viszi, egyik végső tulajdonosa a tőzsdén jegyzett Opus Global.

Nem kevésbé érdekes az i-Cell Mobilsoft Zrt., a társaság a HU-GO autópálya-útdíjfizető rendszer fejlesztője, ezzel a beruházással lépett be a nagyok közé. Tulajdonosa Emőri Gábor, a piacról indult, de a szintlépéshez állami tenderekre volt szüksége. Ezzel be is került a magyar milliárdosok közé. Az i-Cell legutóbb épp azt jelentette be, hogy a Mollal fejleszt közös parkolás-fizetési megoldást. A cégbe a Mol és több állami bank pénzét kezelő Lead Ventures is beszállt.

Az állam nem fizet?

A GSM-R projekt megvalósítását – ahogy az már lenni szokott – egy többszintű, alvállalkozói hálózatra bízták. Innen szivárgott ki az a levél, amely szerint a projekt finanszírozása egyelőre leállt. A sínek mellett dolgozó cégek munkatársai le is vonultak, közülük többen is nehéz helyzetbe kerültek. Hitelt vettek fel a projekt elvégzésére, lízingelt gépparkjukat nem tudják finanszírozni, el kellett bocsátaniuk embereket kifizetés híján. A Szabad Európa képein az látszik, hogy nagy értékű kábeleket is egyszerűen hátra hagytak az építési területeken.

A lap információi szerint

a fővállalkozó arra hivatkozik, hogy az állam neki sem fizet.

A kormány tavaly szeptemberben hirdetett kifizetési stopot az állami kötelezettségvállalások nagy részére, de ezt elvileg október végén feloldották. 

A háttérben meghúzódó Városháza-ügy

Egészen elképesztő, de sokat elmond a 2020-as évek Magyarországáról, hogy ki az ügy egyik fontos szereplője. A Szabad Európa által megszerzett levél az egyik alvállalkozótól származik: az Alépítmény-Hálózat Kft-től. A társaság tulajdonosa Berki Zsolt. Ő a választások előtt lett a kormánypárti sajtó által kreált Városháza-ügy egyik fontos szereplője (leleplezőnek szánt írásokban próbálták alátámasztani, hogy a Karácsony Gergő vezette fővárosi önkormányzat el akarja adni a Városházát).

A tender körül több furcsaságot is talált a Szabad Európa, ezekről itt van több információ. Az R-Kord a Szabad Európának nem cáfolta az értesüléseket, de üzleti titokra hivatkozva a beruházást érintő kérdésekre nem válaszolt.

The post Az állam nem fizet Mészáros Lőrincéknek – kisebb cégek kerülhetnek emiatt bajba appeared first on Forbes.hu.