Fél óra után muszáj letépnem a fejemről, mert begolyózok
- Forbes
- 18 Mar, 2023
- Címkék: #A jó élet # játék # tech # technológia
Hazánkban is felbukkant a PlayStation VR2: csomó újdonságot bepakoltak, de a nagy áttöréshez még mindig nem elég jó.
A Sony azon cégek közé tartozik, akik továbbra is bíznak abban, hogy a virtuális valóság (virtual reality – VR) egyszer végre már a tömegek szórakozásává válik. A cég ugyanis rengeteget költ közel egy évtizede VR-szett fejlesztésére, ezen folyamat pedig a közelmúltban kézzelfogható eredménnyel járt,
A jó élet Szalai Péter 6 perc olvasásCsodálatos, szórakoztató, de nincs sok köze a focihoz: Ez a FIFA 23
A jó élet Smejkál Péter 1 perc olvasás2020 végén jön az új Xbox, ami már szinte egy PC
Üzlet Szalai Péter 10 perc olvasásKáosz a Microsoftnál: Hiába áldoztak rá milliárdokat, kukázhatják a kirakat projektet
Üzlet Szalai Péter 13 perc olvasásA Meta így nézne be a metaverzumba – mit tud Zuckerbergék új VR-szemüvege?
Ugyanis a japán konszern az év elején a világ legnagyobb tech expóján nagyközönség előtt is bemutatta legújabb termékét, a PlayStation VR2-t (PS VR2), amit állításuk szerint számos innovatív eljárással tömtek ki.
Ez is jelzi, hogy a vállalat nemcsak újabb VR-eszközt villantott, hanem olyan masinát, ami szervesen illeszkedik a PlayStation-ökoszisztémába, és így a soha nem csituló gémerháborúban is komoly fegyver lehet.
Az eszköz már a hazai boltokba is megérkezett, egy kedves Forbes-olvasónak köszönhetően ki is próbáltuk, le is teszteltük.
Hagyományos kialakítás
A PS VR2 lelke egy fejen viselhető, speciális, apró képernyőket tartalmazó, sisakszerű tárgy, az úgynevezett VR-szemüveg, ami igazából nem sokban különbözik minden eddigi hasonló eszköztől.
A sisak szokványos kialakítású. Fotó: SonyA súlya több mint fél kilogramm, ami azért tetemes, egy idő után megérzi az ember ezt a tömeget. Még akkor is, ha a fejpántok segítenek egyenletesen eloszlatni a terhet. A koponyára stabilan rögzíthető, nem lifeg, de az orrot és homlokot is picit nyomhatja,
szóval különösebben kényelmesnek maximum a marketingesek nevezhetik.
Irányítás
A szett részét képezi két fura, mozgásérzékelőkkel, valamint gombokkal, joystickkal és ravasszal ellátott kontroller. Ezek helyettesítik a kezet a digitális világokban, és bár szokatlanul festenek, igen jól használhatók, és a súlyuk sem vészes.
Ilyenek a kontrollerek.A kontrollerpáros akkumulátorról kapja az energiát, és négy óra után le is merül, ami azért nem hangzik túl jól. Ám igazából ez mégsem okoz problémát, ennyi ideig úgysem bírja ki senki a fején ezzel az ördögi szerkezettel.
Kézre állnak.A termék rendelkezik belülre épített infravörös (azaz sötétben is látó) kamerákkal, amik folyamatosan vizslatják a szemet. Egy rövid kalibrációs folyamatot követően a készülék mindig tudja, hova nézünk. Így konkrétan pillantással is lehet irányítani, amivel ki lehet jelölni menüpontokat, sőt néhány játékban a célzást is segíti. Ezzel a technológiával már korábban is találkoztunk más eszköznél, tehát szó sincs óriási innovációról – de tény, hogy jól működik.
A készülékházra épített kamerák mérik fel a külső környezetet.A sisak a beépített kamerái révén fel tud rajzolni egy virtuális játékteret, amiben a felhasználó viszonylag szabadon mozoghat. Ha ennek határához érünk, akkor feltűnik egy látványos rács, ami megóv minket attól, hogy nekimenjünk a bútoroknak vagy a televíziónak.
Ez igen ötletes megoldás, hiszen nincs szükség külön telepítendő mozgásérzékelőkre vagy külső kamerákra, amik rengeteg helyet foglalnának a szobában.
Látvány
A VR-eszközök egyik legnagyobb hátránya mindig is a gyengébb látványvilág volt a tradicionális megjelenítőkkel összehasonlítva. Ez persze érthető, hiszen a képernyők közelebb vannak a szemhez, és a virtuális világ is lényegesen több adattal dolgozik, így nagyobb teljesítményt igényel, mint a hagyományos tartalmak.
A lencsék mögött OLED-kijelzők rejtőznek.Az itt alkalmazott két darab OLED-kijelző 2000×2040 képpontos felbontása ahhoz elég nagy, hogy zavaró pixeleket, idegesítő rácsvonalakat ne lássunk.
Ettől függetlenül a kép még mindig nem elég éles, sokszor elnagyoltnak tűnik az összhatás. Ebben az is szerepet játszik, hogy az elektronika mindig azt a képrészletet dolgozza ki a legjobban, ahová néz vagy fókuszál az ember, a többivel pedig kevésbé törődik.
A kép minősége rendben van, de lehetne hova előre lépni.Ennek célja, hogy a lehető legoptimálisabban használja fel az erőforrásokat. Emiatt viszont sokszor egyes képi tartományok kifejezetten homályosak, sőt az is előfordul, hogy a kép széle elsötétedik, ami kegyetlenül zavaró tud lenni.
A színek egyébként szépek, ragyognak, az HDR-anyagok támogatása is meg van oldva, a kontraszt pedig szuper.
A mozgások visszaadása során viszont kisebb hibákba bele lehet futni. Akadozást nem tapasztaltam, de szellemképesedés vagy az objektumok összecsúszása azért jelentkezett néha-néha.
Hang
A sisakon található egy audiocsatlakozó is, a dobozban pedig ott figyel a direkt ehhez a készülékhez tervezett fülhallgató, ami trükkösen a fejpántra rögzíthető. Ez remek megoldás, az viszont nem, hogy ez a periféria egyszerűen vacakul szól. Basszusok nincsenek, a megszólalás erőtlen, élettelen, nagy kár érte.
Az élmény
A várt VR-élményt gond nélkül hozza a termék, tehát a látott kép annak függvényében változik, hogy hogyan és merre forgatjuk a fejünket. A kezeinkkel hadonászhatunk, különféle aktivitásokat végezhetünk a digitális univerzumban.
Ez a technológia tényleg képes arra, hogy beszippantsa az embert, és elhitesse vele, hogy egy másik valóságban van.
Viszont az is tény, hogy megint kiderült, hogy a virtuális valóság hosszú távon nem embernek való. Rengetegen panaszkodtak hányingerre, émelygésre a PS VR2 kipróbálása után is. Nálam ez nem jelentkezett, pedig még a hintán is rosszul vagyok, viszont fél óra után úgy éreztem, hogy egyszerűen le kell tépnem a fejemről az eszközt, mert begolyózok.
Kifárasztja az agyat.Utána percekig csak bambultam magam elé. Olyan érzés volt, mint amikor az ember nagyon erősen koncentrál valamire, és a végén egyszerűen kipukkad az agya. Próbáltam többször is, hátha sikerül hozzászoktatni az elmét ehhez az „élményhez”, de érdemi javulást nem sikerült elérni.
Harminc perc a maximum, amit el bírok tölteni a Sony virtuális valóságában.
Ennek fő oka nyilván az izoláltság, hogy az ember el van vágva teljesen a megszokott külvilágtól, és bele van kényszerítve a mesterséges létbe. Ráadásul a sisak egy idő után befülled, a felhasználó izzadni kezd, a lencse párásodik, a szem is elfárad, ami szintén nem tesz jót a közérzetnek.
Én egyébként lelkes, bár eléggé ügyetlen gémer vagyok, napi egy-két órát szoktam általában játszani. Ha a notebookomra vagy Xboxomra gondolok, akkor az mindig felspannol, és alig várom, hogy vége legyen a teendőknek, és valamelyiket bepöccintsem. Ám amikor a PS VR2-ről volna szó, akkor inkább csak viszolygást érzek, nyilván az említett fiziológiai hatások miatt.
Egyszerűen nincs semmilyen késztetés, hogy fejest ugorjak a virtuális valóságba, de ahogy olvasgattam a teszteket, fórumokat, ezzel nem vagyok egyedül.
Tartalmak
A PS VR2 csak PlayStation 5 konzollal, és csak a direkt hozzá készített, mintegy 40 darab játékkal kompatibilis. Ez csekélyke kínálat, bár a cég azt ígérte, hamarosan bővítik a választékot. Emellett akadnak VR-videók is, ahol a felhasználó szabadon forgathatja a fejét, illetve bizonyos korlátok között mozoghat. Ez önmagában szuper, és látványos is, de hamar elvész a varázs, egy idő után eléggé monotonná, unalmassá válik a dolog.
Ennél is nagyobb baj, hogy a játékokkal is ugyanez a helyzet. Kipróbáltam többek között a két legnagyobb durranást, az Horizon Call of the Mountaint és a Resident Evil Village-et is, és mindkettő elég lapossá vált viszonylag hamar. Elméletileg a virtuális valóság minden korábbinál nagyobb szabadságot kellene, hogy jelentsen, de a valóságban korlátok közé szorítja a fejlesztőket a már említett hatalmas teljesítményigény és adatmennyiség.
A hagyományos PC-s, konzolos, sőt mobilos játékokkal ellentétben itt hiányoznak a hatalmas, nyílt, bejárható területek.
Előre megszabott útvonalon, pályákon kell haladni előre, az ellenfelek pedig kiszámítható és megtanulható módon támadnak ránk.
Sokat várnak tőle.A csatázgatás persze izgalmas egy darabig, hiszen nem az egeret és a klaviatúrát kell püfölni, hanem a kezünkkel kell hadonászni, de egy idő után ez is monotonná válik. A logikai feladatok megoldásával ugyanez a helyzet: egy ideig tényleg szupernek tűnik, hogy kézzel kell pakolászni ide-oda a tárgyakat, húzogatni a kallantyúkat, ám aztán eltűnik a varázs.
Bizonyítvány
A Sony PlayStation VR2 sok szempontból előrelépést jelent az elődökhöz képest, de ez sem hozza el a várva várt áttörést. Még mindig túl sok a kompromisszum, túl sok a kényelmetlenség.
A forradalmat ez sem fogja elhozni. Kép: SonyAz sem tetszik, hogy csak PlayStation 5-tel kompatibilis, hiszen ez is feleslegesen szorítja korlátok közé a felhasználókat, bár a japán cég szempontjából érthető a döntés, hiszen ezzel még több embert terelgethet a saját ökoszisztémája karámjába.
A termék negyedmillió forintot kóstál, de mivel egy ultraforró, most debütált eszközről van szó, idővel jó eséllyel olcsóbb lesz majd. Mindenesetre ennyit szerintem nem ér a dolog.
The post Fél óra után muszáj letépnem a fejemről, mert begolyózok appeared first on Forbes.hu.