A legnagyobb érték az ember
- Forbes
- 27 Mar, 2023
- Címkék: #Támogatói tartalom
Lucenko Viktória személyében új vezetőt kap az Auchan Retail Magyarország: a magyar szakember az elmúlt években bejárta a vállalat különböző pozícióit, legutóbb az Auchan Retail Ukrajna vezérigazgatói posztján dolgozott. Azt mondja, hogy a vezető elsősorban nem egy vállalatot, hanem embereket vezet – ez a hozzáállás az utóbbi években, ha lehet még jobban megerősödött. Azt meséli, hogy az ukrajnai válsághelyzetből sok mindent tanult, és hiszi, hogy a siker záloga a felépített csapat, ami bár sokszínű, de alapértékeiben, céljaiban hasonló elveket vall.
Lucenko Viktória pályáját Magyarországon kezdte. 1999-ben lépett be az Auchanhoz a budaörsi áruház kereskedelmi menedzsereként, majd áruházi kontrolling vezetői, és országos kontrolling igazgatói feladatokat látott el. 2014-től az albertfalvai áruház igazgatói pozícióját töltötte be két évig, majd vásárlói kapcsolatok és innovációs igazgatói kinevezést kapott. 2018 elején lett az Auchan Retail Ukrajna vezérigazgatója, ahol fő feladata a márkaépítés, az ottani vevői elégedettség és a vállalat gazdasági teljesítményének javítása volt. A háború kitörése óta embert próbáló körülmények között vezette csapatát, és a rendkívüli helyzetben is az ukrán lakosság élelmiszerellátásának biztosítása vezérelte kereskedelmi döntéseit. 2023 tavaszán az Auchan Retail Magyarország élére tér vissza vezérigazgatói minőségben.
Országos vezetőnek lenni, pláne női vezetőnek, mindenképpen kihívás. Milyen tapasztalatok, tulajdonságok segítenek?
Nagyon fontos számomra az, hogy a nők megfelelő arányban képviseltessék magukat a felső vezetésben is, de elsősorban nem a nemük miatt, hanem mert kompetensek és alkalmasak az adott feladatra. Nekem a nyitottság, a bizalom és a nehéz helyzethez való alkalmazkodó képesség az, ami segít. Az ukrán kultúrára, különösen a nőkre nagyon jellemző a pozitív gondolkodás és az erős problémamegoldó-képesség. Erre sajnos az utóbbi egy évben minden eddiginél nagyobb szükség is volt, de ezekre békeidőben is tudok majd alapozni.
Az Auchan Ukrajna vezetője volt az elmúlt években, akkor is, amikor a háború kitört. Milyen kihívásokkal kellett szembenézniük?
Olyan dolgokkal kellett napi szinten szembenézni, amire nemhogy tapasztalat nem volt eddig, de elképzelni sem lehetett. Ki kellett például alakítani annak a rendjét – méghozzá nagyon gyorsan – hogy mi történjen, ha megszólal a légvédelmi sziréna. Akkor még nem is beszéltem a lelki tényezőkről. A háború kitörését követően naponta többször tartottunk értekezleteket, ahol az információáramlás és a gyors döntéshozatal volt a cél. Biztosítottuk, hogy a vezetőinket szinte mindig elérhessék a kollégák. Egy ilyen kiélezett szituációban egyedül az emberi élet értéke számít. Emellett egyik legfontosabb fókusz maradt az áruellátás biztosítása, olyannyira, hogy a helyi retail összefogott. Itt mindenképp említést kell tennem arról, hogy sok segítséget kaptunk a környező országokban található Auchan áruházaktól is. A rendkívüli helyzet, rendkívüli intézkedést igényelt, ezt testesítette meg az üzletfolytonossági tervünk (BCP). Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően csak az első napokban kellett áruházakat bezárnunk, de a továbbiakban áruházaink többségének ajtaja nyitva állt vásárlóink előtt.
Kereskedelmi láncként mik a legfontosabb feladatok, akár kihívások a következő években (online kereskedelem, csomagolások, fenntarthatóság?)
Az egész kiskereskedelmi szektor kihívások elé néz, még ha ezek szerencsére más jellegűek is, mint most Ukrajnában. Jobban lehet majd koncentrálni azokra az üzleti próbatételekre, amit a jelenlegi gazdasági környezet idéz elő. Hogyan fogjuk tudni hozni a terveket és az eredményeket ebben az erős inflációs környezetben, amelyben különösen az élelmiszerárak szabadultak el. És akkor még nem beszéltünk olyan hosszú távú tervekről és stratégiáról, mint például a fenntarthatóság vagy a digitalizáció, amelyek komoly invesztíciót és fejlesztéseket is igényelnek.
Milyen fejlesztéseket terveznek a magyar Auchan háza táján?
Számunkra továbbra is fontos és iránymutató a vásárlói elégedettség és munkatársaink elégedettsége, így ezeken a területeken célunk a folytonos javulás és fejlődés. A harmadik terület pedig a társadalmi felelősségvállalás, aminek éppúgy része a CSR, mint a fenntarthatóság, vagy a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklése. Ez egy nagyon fontos elköteleződése a vállalatnak, amelynek még nagyobb hangsúlyt adunk majd a jövőben.
Hogyan változtak a vásárlói szokások az elmúlt években?
A vásárlók érthetően az eddigieknél is jobban odafigyelnek, hogy miért mennyit kell fizetniük, ugyanakkor a kedvező árak mellett minőséget is elvárnak a kereskedőktől. A minőséget nemcsak élelmiszerbiztonsági szempontból értem, hanem az egészséges táplálkozás vagy éppen a fenntarthatóság szempontjából is jó minőségű termékeket kell kínálni. A vásárlók tehát nemcsak árérzékenyebbek, hanem tudatosabbak is lettek. Megnőtt a sajátmárkás termékek iránti kereslet, hiszen ezek éppen a fent említett tulajdonságokat hozzák. Az online kereskedelem éppen úgy része kell, hogy legyen az üzleti tevékenységnek, mint az áruházi eladások, ezt a pandémia alatt alaposan megtanultuk. És nem elég kielégíteni a pillanatnyi igényeket, hanem a felelősségvállalásainknak is eleget kell tennünk a saját indíttatáson kívül azért is, mert ezek is egyre erősödő fogyasztói elvárások velünk szemben, gondolok itt most például a fenntarthatóságra, környezetvédelemre.
Végső soron mindig az emberközpontúsághoz lyukadunk ki, hiszen kereskedők vagyunk, olyan emberek, akik másoknak szeretnének értékesíteni dolgokat. Az a célunk, hogy a vásárlók jól érezzék magukat nálunk, elégedetten távozzanak tőlünk és legközelebb is hozzánk jöjjenek. Ehhez persze megfelelő kínálat kell, jó árak minőségi termékek, és olyan munkatársak, akik szeretik munkájukat, célorientáltak és látnak maguk előtt karrierlehetőséget. Büszkék arra, amit csinálnak és arra törekednek, hogy minél magasabb színvonalon szolgálják ki a vevőkörüket.
The post A legnagyobb érték az ember appeared first on Forbes.hu.