:

Plakátok: a főváros alig keres rajta, de van egy milliárdos, akinek nagyon jó üzlet

A közterületi reklámköltés országosan 26,3 milliárd forintot ért el tavaly, ehhez képest az ország legnagyobb városának alig jut valami ebből. De ki kaszál ezen a piacon?

Meglepő, de 2022-ben a közterületi reklámhirdetések hozták a legnagyobb éves növekedést a reklámpiacon a különböző hirdetési szegmensek közül – írja a Népszava a Magyar Reklámszövetség friss adatai alapján. Sőt: a 316 milliárdos hazai reklámtorta 8,3 százalékát kitevő rész számít a legválságállóbbnak.

A nagy Simicska-Orbán harc

2031-ig a francia JCDecaux és a Simicska Lajostól Mészáros Lőrinc érdekeltségi körébe átadott Mahir értékesítheti a fővárosi közterek utcabútorainak reklámfelületeit (2006-ban kiírt tenderek alpján). A Simicska-Orbán háború egyik fordulója épp az volt, amikor az akkor Tarlós István vezette főváros felbontotta a még Simicska érdekeltségébe tartozó Mahir Cityposterrel kötött szerződését. Ezt utóbb a bíróság jogtalannak minősítette, így Simicska egy évig még pozícióban maradhatott, de 2018-ban megszabadult üzleteitől.

Mit kap a főváros a plakátokért cserébe?

Mivel a főváros nem rendelkezik közterületi reklámhelyekkel, innen nincs is bevétele. A JCD-vel kötött szerződés értelmében reklámhelyet kap. A Mahirtól érkezik pénz, de alig.

Mahir Cityposter Kft. a hirdetőoszlopok – közvetítői díjjal csökkentett – nettó árbevételének 15 százalékát, évi minimum 45 millió forintot fizet a fővárosnak. Az apanázs 2015-ig minden évben minimumösszeg körülire sikeredett. A főváros most azt közölte, hogy a 2021-es évre nettó 65,5 millió forintot utalt a fővárosnak a cég ezen a címen, a 2022-es év összegzése pedig még nem készült el. Arról pedig a fővárosnak nincs külön nyilvántartása, hogy cégeinél mennyi reklámbevétel keletkezett az elmúlt években.

Így tehát, ugyan a kormányzati elvonások miatt nagy szüksége lenne rá, a legnagyobb magyar város alig lát valami bevételt a közterületi hirdetésekből, miközben maga a hirdetői szegmens nagyon jól teljesít, a piac eddig növekedni tudott.

A BKV reklámfelületeit szintén egy lassan negyedszázadossá érő megállapodás alapján hasznosítják. A járművek külső és belső felületeit, óriásplakát helyeket, citylightokat, az állomások kisebb méretű plakáthelyeit és a telephelyek reklámfelületeinek értékesítését a Peron Reklám Kft. végzi. (A metrókocsik teljes belső felületét a Promix Zrt. hasznosítja.)

A BKV ebből évi 580-614 millió bevételre tesz szert. A JCD legutóbb évi 1,7 milliárdot ajánlott, majd visszavonta. Inkább osztozik a Publimont, illetve a Hajdú Vagyonkezelő Kft-vel, lévén a Peron többségi tulajdonosaiként ezekkel a vállalkozásokkal közösen értékesítik a felületeket. A Publimont szintén egykor a Simicska-birodalom fontos darabja volt, ma már Mészáros Lőrinc érdekeltsége.

The post Plakátok: a főváros alig keres rajta, de van egy milliárdos, akinek nagyon jó üzlet appeared first on Forbes.hu.