:

Chat GPT – múló hájp vagy a jövő forradalma?

Chat GPT – múló hájp vagy a jövő forradalma?

Min áll vagy bukik a világhírű csetbot vagy a mesterséges intelligencia sikere a modern kori munkavégzésben? A Chat GPT lesz az új Zoom? Véleménycikk az SAP Hungary vezérétől.

Kódíróktól költőkig, egyetemi tanároktól bukott diákokig immár hetek-hónapok óta mindenki a Chat GPT-t tanulmányozza. Rettegik, vagy éppen próbára teszik tudását, kihasználják vagy hasznosítják képességeit. Érkeznek a hírek újabb konkurensről, további fejlesztésekről, mobilappos verzióról, felvásárlási és befektetési tervekről.

Ahogy az lenni szokott, mindenki az elmúlt hetekben tapasztalható felfutásból interpolál, határ a csillagos ég. A diszruptív technológia hozza el a megváltást, vagy épp a világvégét, de előtte még megtöbbszörözi a korai fázisban neki bizalmat adó befektetők – a szokásos listáról ismerhető nevek – pénzét.

Üzlet Vaszkó Iván 4 perc olvasás
Seon-alapító: „Ha valaki azért kezd bele, hogy gazdag legyen, annak biztosan nem fog sikerülni”
Üzlet Gólya Ágnes 5 perc olvasás
Itt az új magyar startupgeneráció: mutatjuk, kikre érdemes figyelni!
Interjú Madzin Emília 8 perc olvasás
Balogh Levente: Volt, aki féltett, szóltak, hogy ne járassam le magam

Mindeközben iparági ismerőseim azon bosszankodnak, hogy a mesterséges intelligencia területén keletkezett korábbi, szakmai szempontból hasonló, vagy akár nagyobb horderejű mérföldköveket miért hagyta annak idején figyelmen kívül a közvélekedés.

Hiszen a kilencvenes években már sakkvilágbajnokokat tudott megverni a mesterséges intelligencia,a 2000-es években boltokba kerültek az első robotporszívók,és a gyártásban, illetve az anyagmozgatásban már jó ideje működnek vizuális érzékelés alapján önállóan cselekvő robotok.

Az óriási hájpot most az váltja ki, hogy olyanok számára is közérthetővé vált a mesterséges intelligencia előnye, akik nem érzékelték eddig közvetlenül az ebben rejlő lehetőségeket. 

A lehetőség azonban nem garantálja a beteljesülést. Éppen a magunk mögött hagyott pandémiás időszak termelt ki két, hasonlóan forradalmi digitális szolgáltatást, amelyek életútja sok tanulságot rejt a Chat GPT – és konkurensei – számára.

Zoom out

A járványügyi korlátozások első hullámával nőtt robbanásszerűen a népszerűsége a videókonferenciás megoldásoknak. Noha az üzleti életben és általában az irodai munkavégzésben már évek óta bevett gyakorlat volt az ilyen platformok használata, a tömeges adoptációhoz éppen egy egyszerűbb, az integrált irodai szoftvercsomagoktól független, limitált erőforrású környezetben is bevethető – ingyenes és bőkezű – alternatíva vezetett. Aki használt előtte Teamset, Webexet vagy Skype-ot, nem tudta mire vélni az addig kevéssé ismert Zoom iránti rajongást.

Mára kimondható, hogy bár a Zoom addig érdektelen csoportokat ismertetett meg a távoli videós megbeszélés lehetőségével, a függetlensége miatt és a további szolgáltatások hiányában elvesztette szűzies vonzerejét. Hiszen mindezek a szolgáltatások megvannak azokban az operációs rendszerekben vagy irodai szoftvercsomagokban, amiket egyébként is használunk. Fizetni érte értelmetlen, csomagban kapunk hasonlót telefonnal, laptoppal, iroda szoftverekkel, iskolai tablettel.

A tanulság tehát az, hogy ha rájössz, hogy létezik a svájci bicskádon dugóhúzó, akkor külön dugóhúzót már nem fogsz magaddal vinni.

Aki svájci bicskát fejleszt, az folyamatosan követi a felhasználói igényeket, ha pedig valamilyen igényhez a saját fejlesztésnél jobb alternatíva lát a piacon napvilágot, akkor akvizíció révén biztosítja a felhasználók elégedettségét.

Üres a klubház

Egy másik pandémiás unikornis volt a Clubhouse, amitől megjelenésekor egyenesen azt várták, hogy megdönti – vagy legalábbis megreformálja – a rádiók és podcastok világát, az interaktivitás élményét köbre emelve. A sokszereplős eszmecserék lehetősége, a kiemelt celebritások interjúiba moderáltan belekérdező tömegek víziója meghökkentően újszerűnek hatott, a kizárólag hangalapú kommunikáció pedig bölcsességekben bővelkedő bensőségességet ígért.

A gyakorlat azonban rácáfolt a vízióra, messze nem annyira revelatív élmény órákon át úgy hallgatni valakiket, hogy nem tudom előre, tényleg megéri-e a rászánt időt.

Kedvenc YouTube-csatornánk vagy podcastunk műsorai általában szerkesztett, utólag megvágott anyagok, így remélhetőleg a műsor esszenciáját tartalmazzák. Továbbá a megtekintésekből, vagy a kommentekből le tudom szűrni, vajon nekem is tetszeni fog-e, kapok egy megerősítést.

A Clubhouse nem időhatékony, ráunt a közönség, követőinek növekedése megállt, és immár csökken is. A fizetőssé tétel próbáját ez sem állta ki. Az itt levonható tanulság az, hogy akármilyen érdekes is kaleidoszkópba bámulni, vagy villamoson mások beszélgetésébe belehallgatni, rendszeresen űzve már nem okoz akkora élvezetet.

A nemszeretem munkának vége?

A Chat GPT esetében is ezek lehetnek a hosszú távú siker tényezői. Nyújtson valódi értéket, megbízhatóan, a napi rutinunkba illeszkedően, garantált megtérüléssel. Tágabb értelemben, a mesterséges intelligenciával támogatott munkavégzés előretörése – a naponta jósolt forradalom sikere – is ezen áll vagy bukik.

Nem egzotikus tamagocsira van szüksége az embereknek, ami kiszakítja őket néhány önfeledt pillanatra a robotolásból, hanem olyan megoldásra, ami a robotolást magát eliminálja, kiváltva azt, több időt felszabadítva ezzel a munkavégzés vagy az alkotás élvezetének. 

Ne lepődjünk meg, ha már most is néha azt érezzük, hogy „ott van a szobában”. Ha csak saját házunk tájáról, az SAP meglévő és bemutatás előtt álló kínálatából szemezgetek, akkor is lépten-nyomon felismerhető a mesterséges intelligencia keze nyoma. Például amikor helyettünk tölti ki az egyes cellákat, amikor felhívja a figyelmet az átlagnál hosszabb forgási sebességű árukészletre, vagy amikor felajánlja a segítségét a korábban már előállított üzleti beszámoló mintaként való újrahasznosításában.

Valójában évtizedek óta különböző szintű mesterséges intelligencia kerül a vállalatirányítási rendszerekbe és az azokhoz kapcsolódó szolgáltatásokba. A számítási kapacitás ugrásszerű – és várhatóan továbbra is hasonló ütemet követő – fejlődése miatt az automatizálás túllép az eddigi kereteken, és sokkal komplexebb feladatokra lesz alkalmas. Kapcsolatot talál a rendszerelemek között, nem kell interfészekkel – és azok fejlesztésével – bajlódni, a programnyelvek ismeretét nem a felhasználótól, hanem a mesterséges intelligenciától várhatjuk majd el.

Ahogy nő az interaktivitás foka, a szürke eminenciást hajlamosak leszünk plusz kollégaként érzékelni. Ez pedig nemhogy kiváltana munkahelyeket, hanem

felszabadíthatja a humán munkaerőt a nemszeretem munkák alól, hogy kreatív és magasabb hozzáadott értékű feladatokkal foglalkozhassanak.

Pintér Szabolcs
SAP Hungary Kft., ügyvezető igazgató
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.

The post Chat GPT – múló hájp vagy a jövő forradalma? appeared first on Forbes.hu.