:

Főszerepben az ÉV BANKJAI

Főszerepben az ÉV BANKJAI

Tizenhetedik alkalommal gyűlt össze a bankszektor krémje, hogy kiderüljön, ezúttal melyikük teljesítményét találta kiemelkedőnek a 21 nemzetközileg elismert szakemberből álló zsűri. A Mastercard – Év Bankja versenyt minden évben nagy érdeklődés övezi, idén összesen 7 kategóriában versenyzett a pályázó 13 pénzügyi szolgáltató.

Jól megkomponált innovációk

Mi a nehezebb? Komponálni egy új zeneművet vagy előadni egy Mozart-szimfóniát úgy, ahogy még nem hallotta azt a közönség… 17 éve tesszük fel ezt a kérdést partnereinknek, amikor meghirdetjük a Mastercard – Év Bankja versenyt. Természetesen nem a zeneszerzésre, hanem a napi pénzügyekhez kapcsolódó fejlesztésekre gondolva.

A fenti kérdésre egyébként az idei díjátadógála helyszíne, a Magyar Zene Háza adta az apropót. És bármilyen meglepő is, van hasonlóság a zene és a bankok napi munkája között. Példának okául: a ritmusérzék. Folyamatosan figyelnünk kell az ütemet a munkánk során, amit a gyorsuló digitalizáció és a piaci változások diktálnak. Sőt, ez a verseny mindig azok számára volt igazán izgalmas, aki a tempót diktálni és nem követni szerették volna, az idei győztesek is közülük kerültek ki.  

De említhetném a harmóniát is, azaz a részletek kiegyensúlyozott együttműködését. Miközben a digitalizáció folyamatában mindig mindenből a legmodernebbet szeretnénk, fontos, hogy a teljesítményünk végső fokmérője az legyen, hogy az ügyfeleink mennyire elégedettek azzal az összképpel, amivel találkoznak.

Végül pedig nem maradhat ki az innováció sem, amivel visszatérünk az eredeti kérdéshez.  Innováció lehet ugyanis valami teljesen új szolgáltatás vagy termék, amely meglévő fogyasztói kérdésekre, problémákra válaszol, esetleg meg nem fogalmazott igényeket elégít ki, de akár egy már meglévő és fontos folyamat újragondolása, új alapokra helyezése is. Bármelyikről is legyen szó, a tudás, a tapasztalat és a bátorság elengedhetetlen – és nem elég ebből kettő, az előrelépéshez mindháromra szükség van. 

A Mastercard – Év Bankja melléklet azokat a partnereinket ünnepli, akiknek a szakmai zsűri értékelése alapján ez a legjobban sikerült. Gratulálunk és köszönjük nekik az évek óta tartó lelkesedést a verseny iránt és különösen azt a munkát, amivel kiérdemelték a győzelmet. 

Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója VÉGEREDMÉNY 2022

A verseny a bankvezérek szemével – Így látták a díjazott bankok vezetői a Mastercard – Év Bankja 2022 versenyt

Csányi Péter, vezérigazgató-helyettes, Digitális Divízió, OTP Bank:

Rendkívüli megtiszteltetés, hogy teljesítménye alapján ismét az OTP Bank lehetett az Év bankja kitüntető cím díjazottja. A bankszektor egy komplex piac, ahol folyamatos és pezsdítő a verseny. Természetesen nem csak hazánk, a régió, a kontinens folyamatait figyeljük, de a fintechek, a bigtechek megjelenésével a globális piacra is kitekintéssel kell rendelkeznie egy hitelintézetnek, aki versenyben akar maradni. Ez rendkívüli lehetőséget és egyben felelősséget is ró az OTP Csoportra. Folyamatos az átalakulás, az innovációk egymásból következnek, de megjelennek új szempontok, így a fenntarthatóság, vagy a kiberbiztonság fontossága. Azon dolgozunk idén is, hogy méltóak legyünk a díjra a jövő évben is.”

Hegedüs Éva, elnök-vezérigazgató, GRÁNIT Bank:

„A GRÁNIT Bank üzleti stratégiájának alappillére a digitalizáció és az innováció. Gondolkozásunk középpontjában az áll, hogy hogyan és mivel tudjuk egyszerűbbé tenni ügyfeleink számára a pénzügyi szolgáltatások igénybe vételét. Ezért sokféleképpen kutatjuk az ügyfélhasználati szokásokat, gyűjtjük az ügyfeleinktől érkező visszajelzéseket. A díjazott Family applikáció összeköti a családot, játékos formában, szülői kontroll mellett vezeti be a gyermekeket a digitális pénzügyek világába, megmutatja, hogy mire jó egy bankszámla, hogyan kell egy bankkártyát kezelni és takarékoskodásra ösztönöz. Őszinte örömmel tölt el bennünket, hogy a Mastercard versenyén első helyezést értünk el Az év digitális banki UX megoldása és Az év fiataloknak szóló programja kategóriákban olyan fejlesztéssel, amely a fiatalok jövőjét alakítja. Míg Az év fenntartható kezdeményezése és Az év prémium banki aktivitása kategóriában elért 2., illetve 3. helyezés azért különösen kedves a számunkra, mert a Bank által megvalósított digitális üzleti modellhez kapcsolódik.”

Ginzer Ildikó, standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettes, MKB Bank:

„Április végén ugyan lezárul a Magyar Bankholding keretében zajló hármas bankfúzió jogi folyamata, azonban sok területen most indul be az igazi munka. Egy új, korszerű bankot építünk, amelynek alapkövét a tehetséges és elkötelezett munkaadók adják. Az Év employer branding aktivitása díj visszajelzés számunkra, hogy jó úton indultunk el az ehhez szükséges tehetségek bevonzása és megtartása útján. A fúzió ugyanakkor nemcsak kihívásokat, de lehetőségeket is tartogat számunkra. Az MKB Bank és a Takarékbank egyesülése kiváló alkalom arra, hogy megújítsuk meglévő, korábban is erős prémium banki programunkat, és új szolgáltatásokon és termékeken keresztül még relevánsabbá tegyük az ügyfelek számára, valamint tovább bővítsük, fiatalítsuk az általunk elért ügyfélkört. Örömünkre szolgál, hogy a Mastercard az Év prémium banki aktivitása díjjal honorálta törekvéseinket.”

Guy Libot, vezérigazgató, K&H Csoport:

„Büszkék vagyunk a Mastercard Az év fenntartható kezdeményezése 2022 díjára, amely egyben visszaigazolása felelős, környezettudatos hozzáállásunknak is. Zöld lakáshitelünk az első piaci alapú zöld hiteltermék a magyar piacon, amely felvehető új, kedvező energiahatékonyságú ingatlanok vásárlására, továbbá használt ingatlanok korszerűsítésére is. Fenntarthatósági programunk megvalósítása érdekében nem pusztán működésünkben értünk el jelentős eredményeket saját karbonlábnyomunk csökkentésével, hanem olyan pénzügyi termékeket dolgoztunk ki, amelyek támogatják a klímacélok elérését. A K&H zöld lakáshitel választ ad a korszak talán legjelentősebb kihívásaira, hiszen minél többen választják ezt a megoldást, annál nagyobb mértékben csökken a magyar lakosság ingatlanállományának karbonlábnyoma, valamint több pénz marad a családi kasszákban az energiaszámlák kifizetése után.”

Ralf Cymanek, retail területért felelős vezérigazgató-helyettes, Raiffeisen Bank:

„Nagy öröm volt számomra a díj elnyerése, hiszen visszaigazolja, hogy jó az az irány, amelyet a digitális fejlesztések terén követünk. Nemcsak a mindennapi banki ügyeket fontos ugyanis könnyen kezelhető digitális csatornákra terelni, hanem a vállalati ügyfélkör részéről is egyre nagyobb az igény arra, hogy a fizetési tranzakciók és a kapcsolódó adminisztráció néhány másodperc alatt megtörténjen. Mi a Raiffeisen Banknál ebben a tekintetben is úttörő és előremutató megoldásokat kínálunk. Hiszünk abban, hogy az azonnali fizetési rendszer további piacképes megoldásokat fog hozni – a Coca-Colának fejlesztett megoldás csak az első lépés.”

B. Tóth Ferenc, üzletfejlesztésért felelős ügyvezető, IQOM:

„Az elektronikus fizetés biztosítása manapság alapszolgáltatássá vált, ami már nem azt jelenti, hogy kiírunk egy bankszámlaszámot és lehet utalni. A B2B szegmensben főleg, de már a B2C-ben is alapvető igény, hogy a fizetéseket gyorsan és automatizáltan lehessen feldolgozni a fizetéstől a könyvelésig. Ez hatékonysági kérdés. Mára az integrált megoldásokat keresik az ügyfelek és az IQOM ilyen megoldásokat kínál. A díj elnyerése azért is óriási megtiszteltetés, mert soha az elfogadói oldalon nem nyert még szereplő. Az elsőnek lenni a kategóriában, és az elfogadói oldalon, fantasztikus érzés, és tudjuk, hogy jó úton haladunk. Ez egy igazi csapatmunka, a Raiffeisennel, a myPOS-szal – akit hivatalosan is képviselünk a régióban –, és külön köszönöm Leichter Péternek és csapatának, akik nagy szakértelemmel segítették a projektet.”

A ZSŰRI

Fókuszban az ügyfélélmény – Interjú Csányi Péterrel, az OTP Bank vezérigazgató-helyettesével, a Digitális Divízió vezetőjével.

Címvédőként nyerte meg az OTP Bank a Mastercard Év Bankja 2022 díjat. A konkurensek bizonyára kíváncsiak: mi az Év Bankja sikerreceptje?

Komoly elismerés sorban hetedszer elnyerni a Mastercard Év Bankja díjat, amelynek odaítéléséről független zsűri dönt. Kollegáinkkal minden évben keményen megdolgozunk, hogy egyre jobbak legyünk, de emellett természetesen szükség van az ügyfeleink bizalmára és a versenytársaink inspirációjára is. Növekszik az ügyfelek igénye a könnyen kezelhető és testreszabható banki szolgáltatások iránt. Az elmúlt időszakban még inkább az ügyfélélmény került a fókuszba, ennek érdekében fejlesztjük termékeinket és szolgáltatásainkat, legyen szó internet- és mobilbankról, prémium ügyfeleknek kialakított szolgáltatáscsomagról vagy a fiataloknak szóló megoldásokról. Az innovációkon felül kiemelt cél a fenntarthatósági szempontok minél szélesebb körű alkalmazása. Mindehhez szükséges az elkötelezett munkatársi közösség, amit a tehetséggondozás és a szakmai kompetenciák, készségek folyamatos fejlesztésével érünk el. 

Mi volt a 2022-es év legnagyobb kihívása az OTP Banknak, és hogy látják, mit tartogat 2023?

A tavalyi évben számos külső kihívással szembesültünk: ukrán–orosz háború és annak következtében kialakuló energiahelyzet, folyamatosan emelkedő infláció és természetesen nem hagyhatóak ki a bankszektort ért különböző kormányzati intézkedések sem. A változások egy része a lakossági és a vállalati ügyfelekre is negatívan hatott. Fontosnak tartjuk ebben a helyzetben is, hogy támogatni tudjuk ügyfeleinket a kihívások minél hatékonyabb kezelésében. Az OTP Bank célja továbbra is az organikus növekedés, csoporton belül pedig a csoporttagok sikeres integrációja. A fejlesztések szintjén a cloud technológia további elterjedésére számítunk, de fokozatosan egyre nagyobb teret nyer a mesterséges intelligencia lehetőségeinek kihasználása is, amellett, hogy folyamatosan magasan kell tartani a kibervédelem szintjét.

Egyik legfontosabb innovációjuk a SimplePay QR-kód alapú fizetési megoldása volt, amit a zsűri is hosszan méltatott. Mit érdemes tudni erről a szolgáltatásról? 

Az OTP Mobillal közösen fejlesztett Instant transzfer lényegében elérhetővé teszi a bankkártya-elfogadás mellett az azonnali átutalások kezelését is. Ezzel a fejlesztéssel az OTP Bank az elsők között épített innovatív megoldást a pár évvel ezelőtt bevezetett azonnali fizetési rendszer infrastruktúrájára, ráadásul a rendszer teljesen nyílt, így várjuk további bankok, partnerek csatlakozását.

Ha ki kellene emelni valamelyik tavalyi termékfejlesztésüket, melyik lenne az és miért?

Az OTP Bank ügyfelei naponta több millió tranzakciót végeznek. Ennek tudható be, hogy az ügyfelek a kiadásaik nyomon követését segítő funkcióra már régóta igényt tartottak, hogy könnyebben tudjanak eligazodni a pénzügyeikben. Ennek egyik módja az automatikus költéskategorizálás az online bankolásban, 13 kategóriába soroljuk a tranzakcióikat. Az OTP Bank tovább megy egy lépéssel és személyre szabhatóságot biztosít a saját költési kategóriák bevezetésével. Véleményünk szerint a funkció építi bankunk társadalmi felelősségvállalási tevékenységeit: az ügyfeleink pénzügyi tudatosságát.

Egy digitális családi kassza 

Magyarországon a fiatalok pénzügyi tudatossága nemzetközi összehasonlításban alacsony, amely egy digitálisan működő bank számára különösen nagy kihívást és egyúttal lehetőséget is jelent. A GRÁNIT Bank élt is ezzel, amit jól mutat, hogy ugyanazzal a fejlesztéssel nyertek az év digitális banki UX megoldása és az év fiataloknak szóló programja kategóriákban.

A GRÁNIT Bank elkötelezett a pénzügyi tudatosság elmélyítésében, és ezt a célt szolgálja a GRÁNIT Family. Az applikáció egyik különlegessége, hogy kifejezetten a 6–18 éves gyerekekre tervezték, emiatt könnyen áttekinthető, játékosabb UX-et kellett létrehozni, mint a kizárólag felnőttekre fejlesztett alkalmazások esetében. A szövegek helyett így a gyerekek által is érthető képi világra került a hangsúly, melynek következményeként a banki szakzsargont is mellőzni kellett. Az applikáció fejlesztői, a GB Solutions csapata, igyekeztek megtalálni az arany középutat a mozgó, játékos elemek és az edukatív jellegű, fontos tartalmak között.

EGY BANKI APPLIKÁCIÓ GYEREKEKNEK (IS)

A GRÁNIT Family fejlesztése során sokkal több alternatívát kellett létrehozni, hiszen a gyerekek kevésbé tudják pontosan megfogalmazni, hogy mi tetszene nekik, mint a felnőttek. Maga a tesztelés sem mehetett ugyanúgy, mint a felnőttek esetében: a szülőnek engedélyt kellett adnia, vagy részt kellett vennie a folyamatban, de közben nem befolyásolhatta a gyermeket, hiszen akkor nem a megfelelő alkalmazás készül el. A felmerülő akadályok láttán végül a dolgozók, ismerősök, illetve egyes ügyfelek gyerekei lettek bevonva a tesztelésbe.

A GRÁNIT Family applikáció fejlesztése mindezeken felül is jelentős kihívás volt, hiszen olyan alkalmazást kellett készíteni, mely nem csak a gyermeket edukálja, hanem a szülőket is. Ez csakis úgy lehetett sikeres, ha egész családokat vonnak be a felmérésbe és a tervezésbe, hogy pontosan lássák, melyek azok a pontok a család pénzügyi életében, melyekben hozzáadott értékkel bírna egy ilyen alkalmazáscsomag. Végül pedig meg kellett alkotni azt a nyelvet és képi világot, mely a felnőttek és a gyermekek számára is érthető, miközben megfelel a jogszabályoknak is. Egy gyermeknek például nem írhatják azt, hogy megtakarítási számla megszűntetése, helyette inkább a malacpersely feltörése, amit mondhatnak, vagy még inkább animációval jelölhetik, ahogy az alkalmazásban is történt.

A GRÁNIT Bank és a GB Solutions szakemberei a tervezés során kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy egy olyan kommunikációs hidat építsenek a szülő és a gyermek banki applikációi közé, mely előbbinek biztonságot, utóbbinak pedig élményt nyújt.

„Idén is a legjobb UX megoldások kategóriája lett az egyik legnépszerűbb a bankok körében, ami nem meglepő, hiszen a pandémiával minden korábbinál fontosabbá váltak ezek a fejlesztések. Komplex feladat mindenkinek megfelelő ügyfélélményt biztosítani, de a szakmai zsűri visszajelzése alapján több hazai bank is kifejezetten jól teljesít ezen a területen” – méltatta a beérkezett pályázatokat Mondovics Péter, Az év digitális banki UX megoldása kategória menedzsere.

A ZSŰRI ÉRTÉKELÉSE: A GRÁNIT FAMILY APP NEM CSAK EDUKÁCIÓ A PÉNZÜGYI TUDATOSSÁGRÓL, HANEM EGY GYAKORLATBAN ALKALMAZHATÓ MEGOLDÁS. NAGYON JÓ MINŐSÉGBEN HOZ A MAGYAR PIACRA EGY, A CÉLCSOPORT SZÁMÁRA KIEMELKEDŐEN FONTOS KÉPESSÉGET: AZT, HOGY A LEGFIATALABB KOROSZTÁLY IS KÖNNYEDÉN, A CSALÁD ÁLTAL EGYÜTT MENEDZSELVE JUSSON BANKSZÁMLÁHOZ. KIFEJEZETTEN GYEREKEKRE MÉRVE VOLT NAGYON JÓL MEGTERVEZVE A FELHASZNÁLÓI ÚTVONAL. LÁTSZOTT, HOGY EZT GYEREKEKNEK TERVEZTÉK ÉS GYEREKEKKEL TESZTELTÉK.

Pénzügyek minden korosztálynak

A pénzügyek egész életünket elkísérik, a GRÁNIT Banknál ezért is vallják azt, hogy minél előbb érdemes elsajátítani azokat a készségeket, amelyek később a segítségünkre lehetnek. Hiszen pénzügyei már a legkisebbeknek is vannak: kapnak zsebpénzt, gyűjtögetnek különböző célokra és önállóan fizetnek is például az iskolai büfében. Csakhogy a kisiskolásoknak ma már kézenfekvő mindehhez digitális megoldást adni a kezükbe.

Ahogyan az okostelefonnál, úgy a banki applikációnál is kiemelten fontos a szülői felügyelet. A bankszámlát az app használatához – teljesen online – együtt nyitja meg a szülő a gyermekével. A szülő a saját GRÁNIT eBank mobilbanki applikációjában egy gombnyomással, valós időben látja gyermeke bankkártyájának egyenlegét, ellenőrizheti pénzügyeit, zárolhatja és fel is oldhatja a gyermek kártyáját, illetve módosítani tudja annak limiteit. Ugyanakkor – gyermeke kérésére – egy kattintással küldhet pénzt a kártyára, ami azonnal megjelenik és elkölthetővé válik. 

Az elmélet a gyakorlatban is működik: a szülők visszajelzése szerint gyermekeik értik és tudják használni az applikációt. Emellett örültek annak, hogy nem csak egy gyermek-applikációt, hanem egy valódi családi pénzügyi megoldást tarthatnak kézben, amellyel kontrollált módon, játékosan bevezethetik gyermeküket a digitális pénzügyek világába, és ösztönözhetik a takarékoskodásra. A szülőnek is biztonságot jelent, hogy gyermeke jelzésére azonnal küldhet pénzt az applikáción keresztül, ami a GRÁNIT Family egyik legnépszerűbb funkciója is egyben. Az applikáción keresztül ugyanis a gyerekek házimunkát és egyéb feladatokat is vállalhatnak némi zsebpénzért cserébe. Az a lehetőség, hogy az applikáción belül akár feladatokat is kitűzhet a szülő, vagy éppen kérhet ilyet a gyermek is, hogy plusz zsebpénzhez jusson, segíti a pénzügyek családi megbeszélését, a közös pénzügyi tervezgetést. Többek véleménye szerint segíti azt is, hogy a gyermek ezáltal megtanulja, hogy a pénznek értéke van, azért meg kell dolgozni. Az app vonzerejét növeli, hogy a zsebpénzből különböző célokra félretett megtakarításra a bank – piaci összehasonlításban versenyképes – 5 százalékos látra szóló kamatot fizet. 

FONTOSAK A FIATALOK

Míg a világban már több példát is találni a 14 év alatti korosztályra szabott pénzügyi megoldásokra, ezek itthon szűkkörűek, hiányoznak az igazán gyerekekre szabott dizájnnal ellátott digitális szolgáltatások, miközben 882 ezer családban van 15 évnél fiatalabb gyermek.  A GRÁNIT Banknál úgy vélik, hogy a fejlesztéssel sikerült teljesíteni azt a célt, hogy egy integrált – a szülő és a gyermek együttműködésén alapuló – egyedülálló megoldást hozzanak létre. 

„A fiatal generációnak sokkal nagyobb szerepet kell kapnia, ha a banki fejlesztések célcsoportjáról van szó. Minden eddiginél nagyobb a jelentősége annak, hogy ezen a területen szeressék azokat a megoldásokat, amelyeket napi szinten használnak. A kategória legjobbjai éppen azok a bankok lettek, akik ezzel az odafigyeléssel, személyre szabottsággal és edukatív módon közelítették meg a legfiatalabb banki ügyfeleket” – foglalta össze Wittinghof Dániel, Az év fiataloknak szóló programja kategória menedzsere.

A ZSŰRI ÉRTÉKELÉSE: A GRÁNIT Family App teljes körű megoldást kínál az egész család számára, a pályázatok közül ez volt a legszélesebb spektrumban működő, legjátékosabb, legszínesebb megoldás. Kifejezetten nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a szolgáltatást olyan játékos módon prezentálják a fiatalok számára, ami számukra könnyen befogadható, intuitív, könnyen elérhető és elsajátítható.

Egyedi igények, egyedi megoldások – Az MKB Bank szeretné elérni, hogy prémium ügyfelei valóban élményként tekintsenek a bankolásra és mindent meg is tesz ezért. 

Mivel a bank és ügyfél kapcsolata már az első üzenetváltással vagy megkereséssel kezdetét veszi, fontosnak tartják, hogy a nulladik pillanattól kezdve jó benyomást tegyenek rájuk. Fontos, hogy az ügyfél megbecsülve érezze magát, amit a magas szintű szolgáltatások nyújtása mellett a személyre szabott szolgáltatások erősíthetnek a legjobban. Különösen fontos ez a prémium banki szegmensben, ahol a lehető legmagasabb szakértelemmel igyekeznek megtalálni azokat a megoldásokat, melyek maximálisan figyelembe veszik az ügyfelek sajátos helyzetét és igényeit.

Az MKB Bank nagy figyelmet szentelt az edukációnak is, külön-külön kezelve az egyes generációkat. Előbbi egyik elemeként a bank negyedévente webináriumokat tart ügyfeleinek, hogy megválaszolják az akut, aktuálisan a piacokat érintő kérdéseket. A program fontos eleme a fiatalok megszólítása is, úgy, ahogyan tapasztalataik szerint a leghatékonyabb: számukra hasznos és érdekes videós, digitális tartalmakat terveznek. Az edukációt, tudásmegosztást bankon belül is nagyon fontosnak tartja az MKB Bank: küldetésük, hogy a náluk felhalmozódott, a nemzetközi pénz- és tőkepiacokon összeszedett hatalmas szakmai tudást eljuttassák kollégáikhoz és rajtuk keresztül az ügyfeleikhez is.

A termékfejlesztés előtt kutatást is végeztek prémium banki ügyfeleik körében: ezek alapján kijelenthető, hogy részükről ma az ügyfélközpontúság a legfontosabb igény. Ezen kutatás eredményeire alapozva hozta létre az MKB Bank a Customer Care Call Centert is, amely egy kiemelt ügyintézési telefonos csatorna kifejezetten a prémium ügyfelek számára. Emellett rendkívül fontos, hogy egyedülálló értékajánlatot és minőségi termékpalettát tudjanak kínálni az ügyfeleknek, valamint az élményközpontúság és a bizalom kiépítése is az elsődleges célok között szerepel. 

„Azért hívtuk újra életre ezt a kategóriát, mert kíváncsiak voltunk, hogy milyen új többletszolgáltatásokat, valamint exkluzív kedvezményeket és élményeket kínálnak kiemelt ügyfeleiknek a pénzintézetek. A prémium ügyfelek igényeire szabni egy szolgáltatáscsomagot mindig nagy kihívás, hiszen amellett, hogy sok szempontot figyelembe kell venni, olyan egyedi igényekre is válaszolni kell, amely csak erre az ügyfélkörre jellemző” – tette hozzá Keller András, a kategória menedzsere.

A ZSŰRI ÉRTÉKELÉSE: AZ MKB BANK NYÚJTOTTA BE A LEGKOMPLEXEBB, LEGÁTGONDOLTABB, LEGÖSSZETETTEBB PÁLYÁZATOT, AMELY KAPCSÁN A ZSŰRI ÉRTÉKELTE, HOGY A KÜLÖNBÖZŐ GENERÁCIÓKNAK KÜLÖN FIGYELMET SZENTELTEK, ÉS EHHEZ KAPCSOLÓDÓAN EDUKÁCIÓS ÖTLETEIK ÉS GONDOLATAIK IS VOLTAK. A ZSŰRI KIEMELTE MÉG, HOGY A BANK ONLINE WEBINÁRIUMOKAT SZERVEZ, EMELLETT PEDIG PÉNZÜGYI ÉS DIGITÁLIS SZEMPONTBÓL IS EDUKÁLJA AZ ÜGYFELEKET AZ ÁLTAL, HOGY A MINÉL GYAKORIBB KÁRTYAHASZNÁLATRA ÖSZTÖNZI ŐKET.

Zöld ingatlant mindenkinek – A K&H zöld hitele nem kizárólag új lakások vásárlására, de használt ingatlanok korszerűsítésére is igényelhető, ami nem csak a rezsiszámlák alacsonyan tartását, de a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését is elősegíti.

A hazai lakossági ingatlanállományról általánosságban elmondható, hogy rossz energiahatékonyságú, ez pedig több tonnányi felesleges CO2-kibocsátáshoz vezet. Emellett az infláció és az energiaárak roppant növekedése is egyre nagyobb anyagi terheket ró a lakosságra. Mindezekre válaszlépésként a K&H – eddig egyedülálló módon – egy olyan jelzálog hitelterméket vezetett be 2022 augusztusában, amivel egyszerre segít elérni klímavédelmi céljainkat, valamint alternatívát nyújt az elszabaduló rezsiszámlákra is. Az MNB keretrendszerébe illeszkedve a K&H Banké az első, hivatalosan is zöld hiteltermék a magyar piacon, amely felvehető új, kedvező energiahatékonyságú ingatlanok vásárlására is. A bank mégis abban látja legnagyobb jelentősségét, hogy a hazai használt ingatlanok korszerűsítésére, sőt – forradalmi módon, egyetlen szerződésben kezelve – a használt ingatlanok vásárlására és korszerűsítésére is igényelhető, amennyiben teljesül a jelentős energetikai megtakarítás feltétele a tervezett korszerűsítés/felújítás során.

Ügyfélként is könnyű belátni, hogy a lehető legkorszerűbb ingatlanban élni a saját érdekük, hiszen manapság az energiatakarékosság fontos szerepet játszik a mindennapokban. A lakáshitel kihelyezésben egyre nagyobb arányt képvisel a zöld hitel, amihez természetesen a zöld finanszírozáson kívül egyéb tényezők is kellhetnek, mint például az ügyfelek zöld tudatosságának további erősödése, vagy az állami szabályozások az új építési ingatlanoknál elvárt energetikai besorolás tekintetében. 

Bár viszonylag kevés szó esik róla, a bank(ok) szerepe mégis kulcsfontosságú a klímaváltozás elleni fellépésben, ezért a fenntarthatósági és azon belül a klímavédelmi célok a K&H Bank stratégiájának szerves részét képezik. 2019-ben a K&H (a KBC Csoport tagjaként) komoly vállalást tett a klímavédelem terén, hiszen az elsők között csatlakoztak az UNEP FI CCCA egyezményéhez. Ebben azt vállalták, hogy portfólióikat, a Párizsi Egyezménnyel összhangban úgy alakítják át, hogy az tükrözze és finanszírozza az alacsony CO2 kibocsátású, az éghajlatváltozással szemben ellenálló gazdaságot, amely szükséges ahhoz, hogy a globális felmelegedést 2 °C alatt tartsuk. A K&H zöld lakáshitel bevezetése az egyik elengedhetetlen eleme volt a K&H zöld stratégiájának. Éppen ezért tavasztól a K&H extra kamatkedvezményt biztosít a zöld hitelt felvevő ügyfeleinek.

 „Ebben a kategóriában azok a bankok lehettek versenyben, akik ennek érdekében akár nagyobb erőforrásokat is megmozgatnak, átszervezik működésüket, vagy éppen ügyfeleiket motiválják egy fenntarthatóbb életforma kialakításában. Örömmel látjuk, hogy ezen a területen is évről évre kiélezettebb a verseny a legjobb pályázatok között” – mondta el a díj kapcsán Rácz Anna, a kategória menedzsere.

A ZSŰRI ÉRTÉKELÉSE: A K&H Bank pályázatában a zsűri  azt értékelte leginkább, hogy válság idején a zöld hitelek területén képes volt egy olyan hiánypótló, kedvezményes és új konstrukciót a piacra vinni, amellyel az ügyfeleket és a zöldítés ügyét szolgálta. Ezzel egy olyan megoldást finanszíroz, ami összességében csökkenti a lakosság ingatlanállományának CO2-kibocsátását.

A megérkezés élménye

Tavaly ősszel indította el játékosított preboarding folyamatát a Magyar Bankholdinghoz tartozó MKB Bank. A preboarding, vagyis az állásajánlat elfogadásától a belépés napjáig tartó folyamat a digitális térben zajlik, és az újonnan csatlakozó kollégák számára fejlesztették ki.

Az MKB Banknál zajló hármas banki fúzió és az ehhez kapcsolódó építkezés miatt elengedhetetlen a megfelelő tehetségek bevonzása, megtartása és folyamatos fejlesztése. Az új bankkal kapcsolatos elképzelések kiemelt szerepet szánnak a digitalizációnak, melynek kapcsán elkötelezték magukat a legjobb megoldások mellett. Ezek a folyamatok egy teljesen új, innovatív, jövőálló megoldás felé terelték az MKB Bank csapatát, amelynek az volt a célja, hogy a tehetséges új kollégák már az állásajánlatunk elfogadásának pillanatától élményszerűen tudjanak kapcsolódni hozzájuk. Ez az elhatározás vezetett oda, hogy kifejlesszék a preboarding folyamat digitalizált, játékosított változatát. 

A program számtalan előnyének egyike, hogy az újonnan csatlakozó talentek elköteleződését már a belépést megelőző időszakban fel tudják építeni, sőt, a játékosított folyamat során élményszerűen tudják átadni nekik a belépéshez szükséges információkat, olyan elemekkel, mint például egy-egy küldetés teljesítése, pontok gyűjtése, kvízek megoldása. A bank új kollégái pedig vissza is igazolták a várakozásokat: már a belépési napjukat megelőzően el tudott indulni velük egy közös gondolkodás, kialakult az odatartozás érzése, és a banki alapvető folyamatokat is megismerve sokkal hatékonyabban alakítják ki ismeretségi köreiket, gyorsabban találnak megoldásokat és erősítik a közösségi gondolkodást.

A fejlesztés annyira gördülékenyen ment, hogy komolyabb változtatásokra az előzetes tesztelések tapasztalatai alapján sem volt szükség. 2022 októberi elindítása óta mostanra már több mint 700 aktív felhasználója van az MKB Bank digitális preboarding folyamatának. A munkatársak minden résztvevőtől kérnek visszajelzést a gamifikált folyamatról, jelenleg az átlag egy egytől ötig terjedő skálán 4.81. A legtöbb felhasználó úgy halad végig a játékon, hogy észre sem veszi, közben mennyi új információt sajátított el. 

A rendkívül sikeres fejlesztés további hasonló innovációkat indukált. Az MKB Banknál mostanra három képzési programban aktívan használnak játékosított tréninget, illetve idén tervezik játékosítani a teljes onboarding folyamatukat.

„Az elmúlt évek globális eseményei teljesen átformálták azt, ahogy a cégek, köztük a bankok is a munkavállalói jól-létet kezelik. Sok olyan tényező van, ami néhány éve valamilyen plusz, „nice to have” érték volt, mára viszont már alapelvárássá vált. Jellemző trend, hogy versenyelőnybe azok a munkáltatók kerülnek, akik külön erőforrásokkal, fejlesztésekkel, innovációkkal segítik az új munkaerő bevonzását, a meglévő kollégák megtartását, legyen szó akár onboarding folyamatokról, munkahelyi környezetről, vagy akár a belső kommunikáció újragondolásáról” – mondta el az MKB Bank győzelme kapcsán Szalkai Réka, a kategória menedzsere.

A ZSŰRI ÉRTÉKELÉSE: A ZSŰRI AZ MKB BANK MEGOLDÁSA KAPCSÁN KÜLÖNÖSEN AZ ÚJ TECHNOLÓGIA IMPLEMENTÁCIÓJÁT ÉRTÉKELTE A PÁLYÁZATBAN. A CÉL AZ VOLT, HOGY A LEENDŐ MUNKAVÁLLALÓK MINÉL ELŐBB MEGISMERKEDHESSENEK AZZAL A SZERVEZETI KULTÚRÁVAL, AZOKKAL AZ ÉRTÉKEKKEL, AMIKET A SZERVEZETHEZ VALÓ CSATLAKOZÁS UTÁN IS AZ ELSŐ NAPTÓL MEG FOGNAK TAPASZTALNI. MINT ÚJÍTÓ ÉS INNOVATÍV KEZDEMÉNYEZÉS, ABSZOLÚT JOGOSAN NYERTÉK EL AZ ELSŐ DÍJAT.

Mindent a készpénzmentes fizetésért

A Coca-Cola HBC Magyarország részére kifejlesztett fizetési rendszer újdonsága, hogy a háttérben működő ügyviteli rendszerre építve és azzal integrálva a vállalat termékeinek kiszállítását végző kollégák kezébe egy olyan okoseszköz került, amely a számlázás mellett a fizetést is megkönnyíti.

Az úgynevezett myPOS okosterminálon futó, kifejezetten a Coca-Cola HBC Magyarország igényeinek megfelelően fejlesztett alkalmazás Android rendszert használ és képes rá, hogy a számlára nyomtatott vonalkódból vegyen fel rögzített adatokat, ezáltal egyszerűbbé, gyorsabbá válik a fizetési folyamat a vállalat vevőpartnerei számára. A vásárló igényei szerint lehetséges a bankkártyás és a QR-kód alapú azonnali fizetés forintban is, ezáltal elősegíthető a készpénzforgalom csökkentése. Mindkét esetben azonnali státusz visszaadás történik, így az értékesítési folyamat elejétől végéig gyors és hatékony. A rendszer kialakítását a Raiffeisen Bank a fintech megoldásokkal foglalkozó IQOM Kft.-vel közösen hajtotta végre – mondta el Pjeczka Attila, a Raiffeisen Bank Cash Management vezetője. Hozzátette: a 2022-es év legjobb alkalmazásának választott CCHBC Pay app tavaly október óta országosan elérhető a
Coca-Cola HBC Magyarország mintegy 26 ezer vevőpartnere számára. Segítségével a vállalat valós időben tudja nyomon követni, hogy a beérkező kártyás fizetések és utalások pontosan melyik vevőpartnertől, mikor és milyen rendeléssel kapcsolatban érkeztek. A készpénzforgalom csökkentését 400 kihelyezett okosterminál támogatja. A bevezetés óta a duplájára nőtt a készpénzmentes fizetések száma a Coca-Cola HBC Magyarország vevőpartnereinek körében, ebből is látszik, hogy a vállalat ügyfelei egyre jobban megismerik és megszeretik a megoldást.

 Az IQOM-nál jelenleg egy NTAK adatküldésre is alkalmas E-Nyugta megoldáson dolgoznak, melyet minden nyugtaadásra kötelezett vállalkozás is tud használni. Ennek is része lesz majd nemcsak a bankkártyás, hanem a QR-kódos fizetést támogató megoldás – avat be a részletekbe  B. Tóth Ferenc, az IQOM üzletfejlesztési vezetője. Tapasztalatai szerint a vállalkozások főleg azért szeretik a myPOS megoldását, mert azonnali elszámolást kínál, havidíjmentes és jövőbemutató többcsatornás platform. „Van még rengeteg megoldás a tarsolyunkban, amivel hamarosan kijövünk, és ezek a megoldások nagyban segítik minden méretű vállalkozás pénzügyi digitalizációját, ami sok időt és pénzt spórol” – teszi hozzá.

További fejlesztési tervek is bőven akadnak. Az azonnali fizetési rendszer (AFR) önmagában komoly fejlődés előtt áll: 2024 februárjától indul el a továbbfejlesztett 2.0-ás ökoszisztéma, amely 100 százalékban elérhetővé teszi ezt a fajta fizetést a vásárlók mobilapplikációiban.

„Idén először nyitottuk ki a Mastercard – Év Bankja versenyt a nem hagyományos banki szereplők felé is, hiszen azt látjuk, hogy a legújabb fizetési megoldások területén már sokkal színesebb a piaci kép. Azt reméljük, hogy ez inspirációként hat majd a teljes szektorra, hiszen azzal nem csak a szereplők, hanem ügyfeleik is jól járnak, akik testre szabott megoldások közül választhatnak” – mondta el Racskó Tamás, a kategória menedzsere.

A ZSŰRI ÉRTÉKELÉSE: A Raifeissen Bank és az IQOM megoldása azért izgalmas, mert Magyarországon jellemzően a B2C-re koncentrálnak a fizetési szolgáltatók és a bankok, ez a fejlesztés viszont B2B oldalon kínál innovatív megoldást. Maga a fejlesztés több modult is magába foglal, amelyek szervesen támogatják a fizetésen túli egyéb vállalati és szervezeti folyamatok digitalizációját is. Mindezek együtt pedig egy kiemelkedő értékajánlatot jelentenek a piacon.

+ 7 kép a galériában + 7 kép a galériában

The post Főszerepben az ÉV BANKJAI appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés