Egyetlen termék lett olcsóbb itthon tavaly óta. Most kell venni belőle?
- Forbes
- 13 Apr, 2023
- Címkék: #Pénz # infláció # tech # technológia # televízió # tévé
2023 eddigi inflációbajnoka: a tévé. Legalábbis papíron. Bajnok alatt értsd: tavalyhoz képest mínusz 0,6 százalék. Inkább stagnálás, mint árcsökkenés? Mire számítsunk az év további részében?
2023 márciusában is 25 százalék felett tombolt a magyar infláció. Az elemzőket is meglepte az enyhülés minimális üteme. Németh Dávid, a K&H vezető elemzője úgy fogalmaz, hogy „mi kicsivel 25 százalék alatti tempóra, 24,7-24,8 százalékos éves emelkedésre számítottunk”.
Több termékcsoportban továbbra is jóval az átlagos 25,2 százalék feletti drágulást mért a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Például a tojás fogyasztói ára tavalyhoz képest 74 százalékkal, a tejtermékeké 72,8 százalékkal, a vaj és vajkrémé pedig 68 százalékkal drágult az egy évvel korábbihoz képest.
Van viszont egy termékkategória, ahol a tavalyi azonos időszakhoz képest nemhogy nem emelkedtek, de még csökkentek is az árak.
Igaz, csupán 0,6 százalékkal – nevetni ér –, és nem az élelmiszereken belül, hanem a tévéknél.
Akkora durranás volt, mint a ChatGPT, Jobs imádta, de mégis ez lett az Apple egyik legsúlyosabb bukásaA magyar tévéinfláció
A KSH által figyelt 140 termékcsoportból tényleg a televízióé az egyetlen, ahol tavaly márciushoz képest csökkenő fogyasztói átlagárat mértek. Idén februárra is itt közöltek egyedül csökkenést, igaz, még a múlt havi 0,6 százaléknál is alacsonyabb ütemben, 0,1 százalékot.
Tegyük hozzá, ha az előző hónaphoz, tehát idén februárhoz képest mért árváltozásokat nézzük, akkor persze nem csak a tévéknél (-0,2 százalék) volt tapasztalható minimális enyhülés márciusban. Az előző év azonos hónapját tekintve akkor is kuriózum a tévék árcsökkenése.
Magyarországon a tévék fogyasztói ára 2022-ben átlagosan 5,6 százalékkal emelkedett 2021-hez képest. A KSH 2000-től adatsorában ez volt a legmagasabb éves emelkedés, sőt egyedül 2021-ben emelkedtek még az átlagárak (1,8 százalékkal), azon kívül minden évben csökkenést mértek.
Pontosan milyen típusú tévék alapján mér a KSH?A fogyasztói kosár vonatkozó árreprezentánsaiban három tévétípust határoznak meg. A 76-82, valamint 101-109 centiméter képátlójú, Full HD, 3D nélküli LCD-LED tévé mellett a 4K felbontású, 123-139 centiméteres LED okostévét tüntetik fel a 2023-ban érvényes jegyzékben, utóbbi modell valóban elterjedtnek és korszerűnek mondható a tévés piacon.
Nem csökken, inkább stagnál
Valóban a tévéárak csökkenése látszik az idei évre, legalábbis ha figyelmen kívül hagyjuk az inflációs hatást. Ha viszont beleszámítjuk, inkább a fogyasztói árak stagnálását érzékelhetik most a vásárlók – foglalja össze megkeresésünkre az Emag webpláza sajtóosztálya.
„2022 volt a nagy tévégyártók első olyan éve a járvány után, ahol a termelést nem hátráltatták gyárbezárások, így teljes kapacitással folyt a tévékészülékek előállítása” – írják. Az Emag tapasztalata, hogy náluk is azért maradhattak kedvezőbbek a tévéárak más kategóriákhoz képest, mert
tévékből újra jelentős készletek férhetők hozzá,az euró-forint árfolyam is kedvezőbb,és a kereslet is enyhén csökkent,ami nemcsak a gyártók közötti versenyt fokozta, de az árak csökkenését is.
„Az, amit csinálok, nem áll meg Hegyeshalomnál” – nemet mondanak a befektetésekre, így is milliárdos üzletet visznekAz olcsóbbra megyünk
Ahogy azt már a MediaMarktnál tapasztalják, itthon csökkenésnek indult a tévék értékesítése a kosárértékben. „Ismét a kisebb méretű, olcsóbb készülékeket kezdték el keresni, lassulni látszik a nagy méretű tévék forgalmának növekedési trendje” – írja a Forbes.hu megkeresésére Magyar Norbert, az elektronikai áruházlánc kereskedelmi igazgatója.
Magyar megjegyzi, az infláció a műszaki kereskedelem minden kategóriájában jelen van. „A tradicionális nagy márkáknál a tavasszal, nyár elején bevezetésre kerülő új készülékek várhatóan már magasabb áron kerülhetnek a polcokra, mint elődmodelljeik.”
Ami az Emagot illeti, akár enyhe árcsökkenést is elképzelhetőnek tartanak a tévéknél 2023 második felére – már ha mérséklődni fog az infláció. De kevésbé optimális esetben is inkább az árak stagnálására számítanak.
Az e-kereskedelmi óriásnál idén az 50 colos (127 centiméter) képátlójú belépő modellek eladásában látnak jelentősebb növekedést. Legalábbis az árérzékeny vevők körében, a tehetősebbek továbbra is a fejlettebb panellel, több funkcióval bíró modelleket keresik náluk.
The post Egyetlen termék lett olcsóbb itthon tavaly óta. Most kell venni belőle? appeared first on Forbes.hu.
Hasonló tartalmak
Súlyos árvíz pusztít Amerikában
- Portfolio.hu
- 05 May, 2024