:

Autópálya-koncesszió: eddig titkolták, de most kiderült, mennyit szakítanak Mészárosék

A jövő évi költségvetési tervezetből egy nem várt összegre is fény derült.

200 milliárd forint menne a 2024-es költségvetésből a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díjának fedezetére – derül ki a költségvetés Országgyűlésnek benyújtott tervezetéből. Ahogy már korábban megírtuk a Forbes.hu-n, a kormány május elején felülvizsgálta a 2022-ben megkötött autópálya-koncessziós szerződést, majd annak módosítása mellett döntöttek. Mindezt az állami kiadások csökkentése érdekében.

Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) akkor a módosítás részleteiről nem írt a közleményben, de

a cél az volt, hogy 2023-2024-es költségvetési évek tekintetében a magyar állam költségvetési terhei csökkenjenek.

Ennek érdekében számos beruházás leállításra és átütemezésre került a háború kitörését követően.

Fény derült a titokra

Korábban perre kellett mennie a Szabad Európának az autópálya-koncessziós szerződések mellékleteinek részleteiért, amikből kiderülhetett, mennyibe került a pályázat az adófizetőknek.

A Fővárosi Törvényszék márciusban úgy döntött, hogy nem lehetnek titkosak a papírok, de a pontos összeg a nyilvánosság számára eddig ismeretlen maradt.

A lap korábban hiába próbálta közérdekű adatigényléssel megtekinteni az állam nevében eljáró NKI és a Szíjj Lászlóhoz köthető Themis magántőkealap között létrejött koncessziós szerződés mellékleteit. Ezek tartalmazzák a konkrét összegeket és a szerződés alapján egyéb fontos információkat. 

Üzleti titokra hivatkozva akkor nem mutatták meg a lényegi részeket az iratbetekintésen, a lap a bírósághoz fordult. A per során nem sikerült az üzleti titok fennállását bizonyítani. A Fővárosi Törvényszék márciusi ítélete szerint tehát a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) nem titkolhatja tovább, hogy milyen feltételekkel adta koncesszióba a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét a harmadik leggazdagabb magyarhoz, Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető cégcsoportoknak. 

Több ebből Mészáros Lőrinc, a harmadik leggazdagabb magyar 24 millióval tartozik egy villanyszerelőnek Fontos változások jönnek: kiderült, kötelező marad-e az energetikai tanúsítvány

Vizsgálatot indított az Európai Bizottság

Nemrégiben az Európai Bizottság vizsgálatot indított a szerződéssel kapcsolatban, hogy sérti-e az uniós jogot. A 35 évre kiírt koncessziós pályázat nyertese a Themis magántőkealap vezette konzorcium lett, amiben benne van a Mészáros Lőrinc-féle Konzum PE Magántőkealap, az Opus Bridge és New Way-magántőkealapok, valamint további három magántőkealap: a Cronus, a Via és a Vesta.

A három ajánlattevőről mi is beszámoltunk, közülük a Strabag-Colas konzorcium azért esett ki, mert jogi problémájuk akadt. Emiatt végül a Themis vezette konzorcium mellett csak a Dömper Kft. adott végleges ajánlatot.

The post Autópálya-koncesszió: eddig titkolták, de most kiderült, mennyit szakítanak Mészárosék appeared first on Forbes.hu.