Így nőtt nagyra az Utazómajom-sztori, ami a fél országot megtanította olcsón utazni
Eleinte hibás árazású repülőjegyekkel üzletelt, mára 600 ezres követőtáborát tanította meg arra, hogyan lehet olcsón és tudatosan utazni. Az Utazómajom Facebook-oldal mögött Tóth Ákos áll, aki országos sikerű, egyszemélyes operációja után most új projekttel nézné meg, fel tud-e építeni egy csapatot.
Ákos mindig csak egy-egy téma iránt tudott igazán érdeklődni. lyen volt a sakk, később a Starcraft, amiben napi 12-14 óra játékkal magyar válogatottságig vitte (váratlan Forbes-párhuzam, hogy Zajdó Csaba, az Innonic startup stúdió alapítója a játék magyar bajnoka volt, ismerik is egymást Ákossal). Ilyen érdeklődés lett a hibás árazású repülőjegyek keresése is. Egy 2012-es 70 forintos Ryanair repjegyakció két dologra hívta fel a figyelmét.
Arra, hogy ő még sosem ült repülőn, és arra, hogy ha akarna, vajon tényleg lehetséges-e ennyi pénzből repülni.
Egyetemistaként nem volt túl sok lehetősége költekezni.
Fókuszált napi 12 óráját ezentúl külföldi fórumok böngészésével töltötte, ahol úgynevezett error fare-eket keresett, azaz olyan repülőjegyeket, aminek valamilyen emberi vagy rendszerhiba miatt elrontották az árazását. Egy repülőjegy ára az alap jegyárból, adókból és illetékekből, valamint üzemanyagpótdíjból áll össze, az illetékek miatt azonban a hibázás lehetősége is megnő. De előfordul, hogy nem euróban, hanem forintban töltik fel az árat, elrontanak egy tizedesvesszőt, esetleg rossz árfolyamon váltanak. A hibákra az error-fare vadászok közössége azonnal rá is repült, és aki elég kitartó volt, félprofi közösségekbe került, ahol egy bizalmi kör egymás figyelmét is felhívta a lehetőségekre.
13 Miler, Pineapple Poke
Ákost egy tízfős csapatba hívták be egyedüli magyarként, ahol több körben tesztelték, mit tud, honnan szerez infókat, és mennyire megbízható. A zárt csoportban nyíltan, de a nyilvános felületeken csak kódnyelven folyhatott a beszélgetés, virágnyelven hivatkoztak a különböző útvonalakra és légitársaságokra. A Pineapple Poke például két Hawaii-sziget közötti járatot jelölt, a 13 Miler a Nagy-Kajmán és a Kis-Kajmán-sziget közötti járatot jelölte, mert a két reptér 13 mérföldre volt egymástól. Semmilyen konkrétum nem kerülhetett ki, különben a légitársaságok rövid úton kiküszöbölik a hibát.
Ákos és barátnője életük első repülőútjára Barcelonába háromezer forintos jegyekkel jutottak el 23 évesen.
Nem sokkal utána 700 forintért San Franciscóba.
Szintén a jó dealek közé tartozott New York Genfből 8700 forintért, India Bécsből 90 ezer forintért, Japán Bécsből 65 ezer forintért vagy a Kanári-szigetek Budapestről 10 ezer forintért.
+ 5 kép a galériában + 5 kép a galériában Fotók: Tóth Ákos (8 kép)Magamnak, magamért
A fél nap fórumböngészés mellett gazdasági informatikus szakon tanult a Szegedi Tudományegyetemen és dolgozott egy budapesti banknál szoftverfejlesztőként, így folyamatosan ingázott a két város között. „Azt hiszem, ez a munkahely indított el afelé, hogy saját vállalkozásom legyen.
Nem a szakmai részével volt gond, jó hely volt, de úgy éreztem, hogy elfecsérelt minden perc, amikor nem magamnak vagy magamért dolgozom”
– mondja Ákos.
Eleinte csak egy zárt Facebook-csoportba írta ki, hogy hova utaznak. Aztán a szűk baráti körből tág baráti kör, majd távoli ismerősök lettek. Ákos üzletet csinált a kíváncsiságukból és a mehetnékükből, és a nyomott árú error fare-eket egy másik kiskapus ajánlattal ötvözte. Az utazási irodák adott bankkártyákkal való vásárlásokra 10-20 euró kedvezményt biztosítottak, de mivel a hibás árú repülőjegy egy euró vagy egy dollár volt, gyakorlatilag ingyen vett jegyeket a barátainak, később több száz embernek, akihez eljutott a hír. Kilencesével lehetett jegyet venni egy ajánlattal, és ő mellé ezer forintot kért a szolgáltatásért. Akkoriban abból élt. „Fejfájós sztori volt – emlékszik vissza nevetve Ákos –, minden foglalásnak külön email címet kellett generálni, külön IP-címről megvenni őket, hozzám futottak be az értesítések, késések, törlések, nagyon sokat kellett szervezni.” Keresni kellett valami skálázhatóbbat.
Balázsék ereje
Az Utazómajom Facebook-oldal 2014. szeptember 21-én lett nyilvános. Nem volt üzleti modell, pár ezer fős közösségének kétóránként posztolt ajánlatokról, utazásokról, tippekről. Ekkor foglalj, így pakolj, ilyen biztosítást köss – reggel hat és este tíz között jöttek a tippek. Apró, de elkötelezett követőtábor volt, akik tudták a „játékszabályokat”, és hogy mire számíthatnak Ákostól. Így volt ez egészen 2016-ig, amikor egy Origo-cikk az Utazómajomról hatezer új követővel dobta meg addig tízezres követőtáborát egyetlen nap alatt. Aztán Balázsék is behívták a reggeli műsorukba Ákost, ami tizenegyezer új követőt jelentett az adás után. Konferenciákra hívták, havonta előadásokat tartott, ő lett az olcsó utazások, a fiatalkori leleményesség és kalandvágy arca. 2016 márciusban még 15 ezer követője volt.
2016 novemberére 205 ezer követője lett, Facebookon 6,8 millió emberhez ért el egy hónap alatt.
Háromezer forintos jegyek Barcelonába – ez volt az első alkalom, amikor Ákos repülőre ült. Fotó: Sebestyén László„Teljesen önálló életre kelt az oldal. Az új követők nagy része úgy kezelt, mintha utazási iroda lennék, záporoztak a kérdések, foglalások, teljesen át kellett alakítani a kommunikációt” – mondja Ákos. Tudta, hogy az error fare-ek publikálása ekkora tömegnél már nem fenntartható és nem is skálázható, de nem is lenne etikus. A Facebook elérésének kiszámíthatatlansága miatt indította el a weboldalt, amire egyre jobban támaszkodik. Egy poszt ugyanis százezer felhasználót ér el organikusan, de ez azóta annyi, hogy húszezren voltak, most pedig hatszázezren vannak. Sokat nem kellett gondolkoznia, milyen irányba változtasson, hamarosan be is futott az első szponzori megkeresés az Allianztól.
Aki leleményes, lemásolta
„Tisztán emlékszem, ezen a találkozón mondtam ki életemben először egy öltönyös embernek azt a nevet, hogy Utazómajom. Most, ha kimondom, már olyan, mint bármelyik másik, de akkor éreztem, hogy valamit megteremtettem. Szerintem életük dealje volt, mert akkor nagyon pörgött az oldal, és én nagyon olcsón adtam a reklámot, csak vakartam a fejem az árazásokról” – emlékszik vissza Ákos. Az Allianz egy utasbiztosítást akart reklámozni az oldalon. Ákos 20 ezer forintot kért érte egy hónapban.
„Utána úgy mentem haza, hogy na, ez nem semmi, fedezi az albérletem rezsijét.”
A sor hamar tovább bővült. Az évek során az Utazómajom mellé állt a Samsung, a Fjallraven, az Air France, a KLM, a Qatar Airways, az Emirates, a Lufthansa, a Samsonite, a Canon, az Erste, az OTP, az UNIQA, a Trivago, a Skyscanner, az Aldi-Utazás, a Budapest Airport, a Mastercard és a Visa is.
Kapcsolata az utazási irodákkal már nem volt ilyen mesebeli. Nem tetszett nekik, hogy az utazni vágyók tudatosabbak lettek a szervezésben és a pénzügyekben is, ezért minden felületen próbálták ellehetetleníteni az Utazómajmot.
Voltak, akik feljelentgetésekkel fenyegették, mert nem tájékoztatja teljes körűen az utasokat, a leleményesebbek egyszerűen lemásolták. Megjelentek az Utazógorilla és az Utazó Majomlány oldalak, máig rengeteg iroda hirdet Utazómajom kulcsszóra, és még olyan is van van, aki a HTML-kódjába is beírta a szót. A fordulatot az hozta el, mikor a Magyar Utazási Irodák Szövetsége békejobbot nyújtott és meghívta Ákost egy konferenciájukra, hogy ossza meg a sztoriját. Ezután lassan rendeződött a helyzet.
Az Utazómajom mögött álló Digital Nomad Kft. bevételeiÁrbevétel (millió forint)
2016: 12
2017: 80
2018: 134
2019: 154
2020: 62
2021: 60
2022: 98
Adózott eredmény (millió forint)
2016: 7
2017: 57
2018: 93
2019: 94
2020: 42
2021: 42
2022: 85
Az üzleti modell
„Én egyetlen egy dolgot tudok csinálni, nagyon rövid idő alatt rengeteg embert elérni. Átküldöm a látogatót az iroda oldalára, megnézik az ajánlatot, de az már nem rajtam múlik, hogy foglalnak-e vagy sem. Ha rossz ajánlat, akkor kevesen fognak foglalni. Ha jó az ajánlat, akkor viszont el fogják vinni” – zárja rövidre Ákos. Ezt lassan az utazási irodák is megértették, és ellenségekből partnerekké váltak. A foglalások esetlegessége miatt Ákos nem jutalékért dolgozik, fix árban állapodnak meg határozott idejű együttműködésre. Minimum átkattintási arányt tud vállalni, mást nem. Sok irodával így is 5-6 éve tart a kapcsolat. A cég eredeménye teljesen a reklámbevételeket tükrözi. Szállások és a légitársaságok esetében kattintás után kap jutalékot.
A Samsunggal 2017 óta együttműködnek, azaz azóta, hogy az Utazómajom magasabb fokozatra kapcsolt. Samu Zsófia, a Samsung kommunikációs vezetője elmondta, hogy a tartalom minősége és a számok is folyamatosan hozzák az elvártakat, így a márka 2019-ben stratégia partnerséget kötött Ákossal, ami azóta is tart. „Mivel hasonló értékeket képviselünk, ezért megbíztunk a döntésében, hogy arccal vagy arc nélkül képviseli márkát, mivel mindkét irányt működőképesnek találtuk. Nemcsak mi tettünk bele sokat ebbe a partnerségbe, hanem ő is, folyamatos nála a magas minőség” – mondja Zsófia.
„Az Utazómajomra mindig az aktuálisan elérhető legjobb ár-érték arányú repülőjegyet és szállást tegyem ki. Nem muszáj ekkor utazni, de érdemes a közeli időpontokat nézegetni, hiszen ekkor nagyobb valószínűséggel találni másik olcsóbb járatot is. Jóval később, vagy jóval korábban biztosan drágább” – mondja Ákos a működéséről. Manapság már csak a Google Flightsot használja az ajánlatok keresésére, és az együttműködésekből is jön tartalom. „Egy átlagember is nyugodtan használhatja a Google Flights-ot, de ha valaki most csak úgy nekiül, akkor a lehetőségeknek körülbelül az 50 százalékát nem fogja tudni megfejteni, mert elég bonyolult.”
És akkor covid
Az a mindent felforgató gazdasági válság, amit a covidtól vártunk, végül elmaradt, vagy legalábbis elnapolták. Nem úgy az Utazómajomnál.
„Leginkább lelkileg viselt meg. Arra mindig készültem, hogy valami meg fogja törni az állandó fejlődést, de bíztam benne, hogy az én hibámból fog történni, és akkor tudok belőle tanulni. De ott voltam, hogy hiába állt rá a kétóránkénti posztolásra az életem, nincs értelme kitenni a posztot” – mondja Ákos. A cége árbevétele 2019-ben 157 millió forint volt, 2020-ban 62 millió forint lett. Az első magyarországi esetek azonosítása után húsz partneréből tizennyolcan kérték, hogy szüneteltessék az együttműködést. Hiába voltak aláírt szerződések, Ákos is tudta, hogy semmi értelme utazásokat ajánlani akkor, amikor a maradj otthon tanács formálja legerősebben a közhangulatot. Néhány nagy, nemzetközi céggel azóta sem tudta újrakezdeni a munkát, és érzi, hogy mennyire átalakultak az utazási szokások és számok.
„Óriási volt a fluktuáció a szakmában. Rengetegen kerestek új munkát azok közül, akikkel az évek során megismerkedtem”
– mondja Ákos. Az utasok szempontjain azt vette észre, hogy sokkal inkább a közeli időpontokat foglalják. Korábban épp az volt a jellemző, hogy jó előre terveztek.
„Arra mindig készültem, hogy valami meg fogja törni az állandó fejlődést, de bíztam benne, hogy az én hibámból fog történni, és akkor tudok belőle tanulni.” Fotó: Sebestyén LászlóPakolj.be
A sikerei ellenére Ákos nem maradéktalanul elégedett az Utazómajommal. Olyan oldalt indított most el, ami az utazás teljes folyamatában szolgáltatást tud nyújtani, nemcsak ajánlatokat ad. Ez lett a Pakolj.be. De személyes motivációja is van.
„Már sikerült felépítenem egy céget, de az Utazómajom igazából egy one-man show. Most meg akarom nézni, hogy fel tudok-e építeni egy csapatot.”
A legtöbb ember, aki nem magának szervezi a nyaralást ír egy sablon üzenetet a kéréseiről, és elküldi néhány utazási irodának. A Pakolj.be célja, hogy központosítva kezelje az utazási kéréseket és az utazási irodák kapacitásait, mint egy online társkereső, csak utazóknak.
Az utas leadja a kérését, ezt a kérést a partner utazási irodák mindegyike láthatja, és ami az ő érdeklődési körébe tartozik, azt megválaszolhatja. Az ajánlat bizonyos ideig csak annak elérhető, aki kérte, de ha lejárt az időkeret, és az utas nem foglalja le, akkor onnantól kezdve minden látogató számára elérhetővé válik az az út. Egyelőre 27 irodával dolgoznak együtt, és a csapat is alakul. Ákos mellé ketten szálltak be felépíteni a Pakolj.be-t.
Ákos útinaplója258 repülés.
700 000 megtett kilométer.
1000 óra repüléssel töltött idő.
Az első hely, ahova elutazott: Barcelona, 23 évesen.
A kedvenc hely: Costa Rica, főleg a helyiek és a természet miatt.
Ahova sokszor visszatért már: Dubaj, mert kényelmes és biztonságos, tehát családdal is jó úticél. És mindig meleg van.
Ami csalódás volt: Kína, mert nagyon nehéz megértetni magad a helyiekkel, akik nem beszélnek idegen nyelven, sosem tudod, mit eszel, hova visz a taxis, és az internet is használhatatlan egy európainak.
Amit még fel kell fedeznie jobban: Afrika.
Ákost bosszantotta az is, hogy utazási irodák a célcsoportjuk miatt általában elhanyagolják a honlap dizájnját, használhatóságát.
„Milliárdos árbevételű cégeknél még mindig azt látni, hogy ha húzod az egeret, pingponglabda megy utána, nem működik mobilon, és ilyen oldalakon 3-4 ajánlatot kikérni rengeteg energia” – mondja. És az is fontos volt neki, hogy az itt összegyűlt adatokat az ajánlatok optimalizálására is felhasználják. Rengeteg adat és statisztika lesz arról, hogy milyen utak iránt érdeklődnek a legtöbben, hova mennek a családok, mikor hova szeretnek utazni, mennyire foglalnak last minute utakat.
Az irodák a rendszeren belül látják azt is, hogy az utas hány ajánlatkérésből hányszor utazott el és mennyit költött. Így ők tudnak azzal az utassal foglalkozni, aki két ajánlatkérésből egyszer utazott és elköltött mondjuk hárommillió forintot, és nem azzal, aki tíz utazást kért már, de egyszer sem utazott. Később minden egyes beküldött utat algoritmus alapján validálnak majd, hogy az utazási irodák elé már csak olyan kérés kerüljön, ami tényleg releváns.
A nyugalmam többet ér
„Amikor felszállok egy repülőre, nem tudok emailezni, nem ér el senki, és nekem ez az igazi kultúrsokk” – mondja Ákos.
Mióta hárman vannak, már csak a családdal utazik, így sok konferencia és sajtóút kimarad. Időzítése és üzleti modellje miatt talán egy nagyon korai influenszernek is tekinthető, a segítségével több tízezer ember jutott megfizethető nyaraláshoz.
„Meg kellett hoznom egy döntést, hogy szeretném-e az arcomat adni ehhez a dologhoz, vagy nem. Amikor előadásokat tartottam és interjúkat adtam kezdőként, akkor még azt gondoltam, hogy ez nekem tök jó. Jól gondoltam, de aztán elkezdtek megismerni, és rájöttem, hogy nincs az a pénz, ami megérné azt a szabadságot, hogy te elmehess egy étterembe anélkül, hogy bámulnának. Üzletileg nem volt okos döntés, valószínűleg még jobban ment volna az Utazómajom, ha arcot is látnak mögötte. De nekem a nyugalmam többet ér” – mondja erről Ákos.
Egy tipp UtazómajomtólHa olcsó repülőjegyet keresel, írd át a jól ismert aggregátoroldalak domain nevét más országéra, és böngéssz úgy. Teljesen más árakat fogsz látni, és lehet, hogy kifogsz egy olcsóbbat, mint a forintban megadott ár.
The post Így nőtt nagyra az Utazómajom-sztori, ami a fél országot megtanította olcsón utazni appeared first on Forbes.hu.