:

A magyar HBO végre kezd kijönni a depresszióból a tavalyi mélypontja után

A magyar HBO végre kezd kijönni a depresszióból a tavalyi mélypontja után

Tavaly egy világ omlott össze bennük A besúgó és az Aranyélet eltűnése miatt. Ma már mintha jobb passzban lenne a magyarországi HBO és HBO Max. Még mindig nem gyártanak fikciós sorozatokat, de így is megtalálták az új Szent Gráljukat, és most nagy premierre készülnek. Ezenkívül is lesznek még új, saját gyártású magyar tartalmaik a streamingplatformon.

A dolgok idővel jobbra fordulnak. Legalábbis az élet megy tovább. Az HBO Max streamingszolgáltatónak és anyacégének, a tavaly egyesült Warner Bros. Discoverynek (WBD) 2022-ben cudar pr-je volt. Az okok ismertek: globálisan több tucat tartalmat töröltek a kínálatból költség- és jogdíjfaragási okokból, ennek keretében pedig a régiós, így a magyarországi streaminggyártást is leállították, már ami a fikciós játékfilmeket, sorozatokat illeti. Közben a nemrég indult SkyShowtime le is csapott a régiós gyártásokra, köztük arra A besúgóra is, amivel konkrétan az HBO Max tavalyi rajtját fémjelezték itthon. És ez még csak az anyacég drámáinak egy szelete volt.

„Hátha el lehetne innen dobbantani” – egy 28 éves magyar srác sorozata, amiből megérted, hogy jutottunk idáig

Tavaly a magyar képviselet is váratlanul őszinte, lelombozó nyilatkozatokat tett az üggyel kapcsolatban. Ahogy például a Forbes.hu-nak mondták, „kizárólag pénzügyi okai” voltak A besúgó letörlésének, és a magyar részlegnek ebbe „semmi beleszólása nem volt”.

Van viszont egy terület a kelet-közép-európai WBD-gyártásban, ahol a napokban reményteli bejelentéseket tett a cég. Ugyanis a dokumentum- és realitytartalmak gyártását papíron a tavalyi szomorú bejelentés sem érintette a régióban.

Mit mond a cég?

Jamie Cooke, a WBD kelet-közép-európai, közel-keleti és törökországi ügyvezetője a Deadline-nak azt mondta a New Europe Market nevű konferencián, hogy az általa vitt területeken évi tíz dokumentumfilmnek szeretnének zöld utat adni. Cooke azt is hozzátette, hogy bár a Max európai bevezetése előtt (erről lásd keretesünket) a WBD továbbra is nagyon óvatosan bánik a kiadásokkal és az új régiós tartalmak megrendelésével, az ügyvezető viszont hisz a határfeszegető, komoly témákkal foglalkozó dokumentumfilmekben, ezért most erre a műfajra fókuszál.

Arról, hogy visszatérhetnek-e a régiós fikciós tartalmak, Cooke a nemrég debütált román-magyar koprodukció, a Spy/Master című sorozat példáját hozta fel. A sorozat 65 százalékban angol nyelven játszódik és nemzetközi szereplőgárdája van, a korai adatokból már most is látják, hogy helyi és globális szinten is jól tudni futni emiatt a két tényező miatt.

„Ez nekünk a Szent Grál”

– fogalmazott. Sőt, a fikciós gyártásról egyenesen azt mondta, hogy a tavalyi leállás óta a helyi gyártási színtérben „óvatos optimizmus” van jelen. Igaz, szerinte még mindig „vegyes az összkép”, és hogy „az ilyen helyzetekben mindig vannak nyertesek és vesztesek”.

Ez nem HBO Max, ez Max

Az HBO Max most tavasszal szimplán Maxszá vedlett az Egyesült Államokban. Létrejött tehát a beígért, az HBO Maxot az ismeretterjesztő-realitys Discovery+ platformmal egyesítő szolgáltatás, és mint ismeretes, ennek rajtjára a mi régiónkban 2024 folyamán fog sor kerülni.

A platform bejelentése óta durván negyedével gyengült a WBD árfolyama, 2022. áprilisi tőzsdei bevezetése óta már csak a felét éri a papír. Sokan közben nem úgy értelmezték a platform átkeresztelését, mint egy átfogó márkanevet, ami a robusztus tartalomkínálatot hivatott képviselni, az HBO mint presztízsnevet pedig – mint korábban fogalmaztak – tartalmi szinten megtartani. Hanem hogy a cég egyszerűen vagy nem bízik az HBO márkaerejében és inkább nem erőlteti azt a terméknévben, vagy éppen inkább félreméri most magát, és hiba volt kihúzni az eredeti névből.

Utóbbit talán cáfolja, hogy a cég a The Wall Street Journalnek nemrég elmondta, hogy az amerikai indulás első hetében a korábbi HBO Max-előfizetők 70 százaléka ment át az új platformra.

Ami a magyar piacot illeti

Pinczés-Pressing Ádám, a magyarországi WBD sajtófőnöke szerdán tartott prezentációt a cég helyzetéről és várható tartalmairól. „A WBD jó úton halad, hogy a világ egyik vezető médiavállalata legyen” – hangzott el a tételmondat. Ezzel utalva arra, hogy a legfrissebb adatok alapján világszinten összesítve csaknem 98 millió előfizetője van az HBO-nak, HBO Maxnak és a Discovery+-nak, sőt az amerikai streaming üzletág a korábbi tervekhez képest korábban, már idén nyereségessé fordulhat. A magyar előfizetőszám nem ismert, de ez szerte az iparágban így megy. Itthon egyedül talán az RTL csoport közöl magyar streamingszámokat az RTL+-hoz és a telekommunikációs szolgáltatókon keresztül elérhető RTL+ Active-hoz.

A hazai részleg az eseményen jóval optimistább hangnemet ütött meg, mint tavaly ilyenkor, ez Pinczés-Pressingen is érződött.

A Forbes.hu-nak a prezentáció után elmondta, hogy az HBO, HBO Max régiós saját gyártású dokumentumtartalmai között magyar címek is lesznek.

Egy fesztiválbemutatós körút után, előreláthatólag az év végén mutatják be a platformon a szexcsetes pár történetet feldolgozó magyar-francia koprodukciót, az Emma és Eddie-t, de a közeljövőben biztosan jön magyar gyártású true crime is, valamint egy LMBTQ-témával foglalkozó dokumentum is – még nem tudni, melyik lesz egész estés, és melyik minisorozat.

A híd

Tegyük ehhez még hozzá, hogy a magyar platform már tavaly bedurrantotta saját gyártású realityjük, a spanyol eredeti alapján készült A híd marketingjét. A műsort Magyarósi Csaba youtuber vezeti (korábbi Discovery Channel-házigazda), a szereplők teljes listáját pedig az elmúlt hetekben jelentették be, ott lesz köztük például Fekete Miki erősember, Fajt Alex influenszer vagy Varga Ádám, A besúgó színésze. Majd csak augusztus 11-én, egyszerre három epizóddal fog elindulni a hétrészes verseny az HBO Maxon, majd pedig 18-án és 25-én jön a újabb két-két rész. Ehhez képest annyira lelkes a magyar HBO Max, hogy már hónapokkal a premier előtt dübörög a promóciós kampány, a szerdai prezentáció után pedig még A híd első két részét is megmutatták a jelenlevőknek (kritikát később lehet közölni).

Az HBO Max-dráma után mégis készült új magyar műsor, ismert youtuber lesz a házigazda

A magyar HBO Max tehát úgy tűnik, sokkal boldogabb és nem annyira tehetetlen, mint amennyire a tavalyi irányváltáskor volt. Sőt mintha régiós szinten azért adna néha életjeleket az elkaszált fikciós tartalomgyártás is. Közben a konkurensek közül is van már, aki elkezdte követni a WBD tavalyi költségoptimalizációs gyakorlatát, ugyanis már a Disney+ is elkezdett törölgetni a saját gyártású tartalmaiból.

Az alkotók hátrahagyásától kezdve az eltűnt tartalmak követhetetlenségéig rengeteg kritika érte a David Zaslav vezette WBD tavalyi mészárlását, de a Disney+ példája is azt mutatja, hogy távolról sem volt egyedi eset. Sőt, az HBO Max esetleges nyereségessége Amerikában még akár azt is jelentheti, hogy bár elég húzós és támadható lépés volt ez Zaslavéktól, végül lehet, beválik, és üzletileg ez egy racionális irány lehet. Meglátjuk.

Ezek a legnépszerűbb tartalmak

Az eseményen egyébként kiderült az is, hogy a WBD lineáris portfóliójának két legnézettebb tévécsatornája (a Nielsen 18-49-es közönségméréseire hivatkozva) úgyszintén doku, reality és true crime vonalon található, az ID nevű csatorna (csatornán eltöltött időben az összes itthon elérhető csatornában is ott a tíz legnépszerűbb között), valamint a TLC.

Megosztották továbbá a WBD-csatornák, valamint a magyar HBO Max legnépszerűbb tartalmait is a január 1. és május 31. közötti időszakból (szintén a Nielsen 18-49-es közönségmérése alapján).

Érdekesség, hogy a streamingplatform legnézettebb sorozata amúgy a külön részlegnek számító HBO prémium kábeladó saját gyártása, a The Last of Us című videójáték-adaptáció volt – az már külön cikket érdemelne, hogy sok év átok után hogyan tarolja le végre 2023-ban a szórakoztatóipart a sikeres videójátékokon alapuló, szintén sikeres tartalmak. Az HBO Max kínálatának legnézettebb filmje szintén nem Max-gyártás, sőt nem is friss film, hanem a 2021-ben debütált, Mark Wahlberg-féle Végtelen, ami eredetileg a Paramount streamingfilmje volt, itthon pedig két éve még moziban mutatták be.A platform legnézettebb magyar filmje a 2022-es Zanox – Kockázatok és mellékhatások volt, a Nemzeti Filmintézet nemrég elkaszált Inkubátor Programjának egyik utolsó produkciója. Mint ismeretes, nemrég utólagos hatállyal vonták vissza ezt a pályakezdő filmesek támogató, egyébként az utolsó, kormánytól független programot.

The post A magyar HBO végre kezd kijönni a depresszióból a tavalyi mélypontja után appeared first on Forbes.hu.