„Biztos, hogy telt házas napjaink lesznek” – ezért özönlik a hétvégén egy rakás ember a budai hegyekbe
- Forbes
- 29 Jun, 2023
- Címkék: #A jó élet # Budapest # fesztivál # kolorádó # szabadidő programok # Üzlet
Nehéz balanszírozni az erdei kisfesztivál szervezőinek, hogy megtartsák a jó fej, szabad szellemű hozzáállást, ugyanakkor üzletileg is sikeresek legyenek, de minden jel szerint sikerül nekik. A hét éve indult Kolorádó főszervezőjével, Manek Gáborral beszélgettünk az idei nyitás alkalmából.
Mit csinál a nyitás előtti napon a Kolorádó fesztivál szervezője? Időjárást néz, húszpercenként ellenőrzi, hogy hogy áll a jegyfoglalás – meglehetősen jól –, koordinálja az építést Nagykovácsiban, és a csapat jókedvét is igyekszik szinten tartani.
„Annyira nem nehéz így a végén fenntartani a motiváltságot, sok az adrenalin. Viszont vannak, akik túlhajszoltak, rájuk is próbálunk figyelni” – mondja Manek Gábor, aki alapítója és résztulajdonosa a fesztivált szervező Kombo Projekt Kft.-nek. A tulajdonosok közül ő dolgozik a legtöbbet a fesztiválon, az ő projektje, ahogy mondja.
+ 7 kép a galériában + 7 kép a galériában Ilyen volt a szerdai nap. Fotók: Sebestyén László (10 kép)„A költségek az utolsó két hétben bizonyos területeken hajlamosak 10–20 százalékkal megugrani, ezt más fesztiválszervezők is mondják. Sokan ilyenkor találják ki, hogy mégis kéne plusz ember, vagy korábban nem kalkulált dolgok derülnek ki a megvalósítás során. Ilyenkor igyekezni kell kemény keretek között tartani a költségvetést, illetve ahol feltétlen szükséges, ott meg engedni. A végén mindenki hajlamos többet költeni, mert élesebben érezzük, hogy a munkát el kell végezni.”
Nem hívunk olyan fellépőt, aki túl népszerű – vissza akarják hozni az igazi fesztiválérzéstEgész éves munka
2016-ban hárman szervezték az első Kolorádót, most már legalább tíz olyan ember van, aki egész évben a fesztivál szervezésén dolgozik. A csapat teljes létszáma a kezdeti negyven-ötven helyett mára legalább 250 ember – ebben benne vannak az alvállalkozók, vendéglátósok, önkéntesek is.
„Az első évben még sokan ingyen dolgoztak, lelkesedésből, hogy egyáltalán létrejöjjön a fesztivál, hogy megszülessen a közösség magja, most meg már súlyos kalkulációk vannak”
– mondja Gábor. A fesztiválszervezés egész éves munka, tulajdonképpen ahogy bezár az idei, elkezdik szervezni a jövő évit. „Augusztus-szeptemberben össze kell rakni a magyar és a nemzetközi lineupot. Ez már a mi méretünkben is nagyon hosszú folyamat. Idén ráadásul a fesztivál utáni héten már el is kezdjük árulni a jegyeket.”
Szponzor, de melyik?
Év közben sok mindenen agyalnak, például hogy legyen-e szponzoráció vagy hogy ebbe milyen cégek férnek bele. „Ha nincs szponzoráció, rohadt drágán kell adni a jegyeket, ezáltal kizárunk vendégeket. Nehéz fenntartani az üzleti szemléletet, összeolvasztani egy szabad szellemű, hipszter, sőt kicsit hippi, nagyon kreatív csapattal, akik alapvetően nem növekedéspártiak.”
Idén például hoztak egy olyan döntést, hogy a kempinget a Pöttyös Túró Rudi támogatja – mert azt mindenki szereti, a bevételből pedig szolgáltatásokat fejlesztenek. Ugyanakkor nem akarnak nagyot nőni, nagyot fejlődni, apró lépéseket tesznek és csak minőségi növekedést szeretnének elérni.
A sportprogramok szponzora idén a Cerbona lesz – ezt a márkát is olyannak ítélték, amelyik passzol hozzájuk és a közönséghez. „Jó tapasztalat, hogy a multicégek marketingesei nyitottak arra a humoros, a szokásostól eltérő megközelítésre, ahogy mi szeretnénk átadni a szponzori üzeneteket a közönségnek” – mondja a szervező. A csapatban és a közönségben is vannak jócskán ellenállók, akik minden vállalati megjelenést elvetnének, és ez jól is van így.
„Ugyanakkor az a tapasztalat, hogy amikor meglátnak egy Insta-posztot, hogy ingyen van a túró rudi a kempingezőknek vagy valahol el lehet venni egy ajándék sört, akkor ezek a falak könnyen leomlanak. Nem tapasztaltam sose gyűlölködést ezekkel kapcsolatban, mi pedig már kifejezetten megszerettük az ezzel járó munkát”
Már több éve működik a Zene Háza Nagyszínpad is a fesztiválon, amelyet pedig állami céggel közösen működtetnek. „A politikai, ligetvédő narratíváktól elvonatkoztatva, személyes és szakmai jóbarátaink csinálják a Magyar Zene Házát magas színvonalon. Egy állami zenei intézménynek valahogy így kell kinézie. Mi úgy döntöttünk, hogy bevállaljuk.”
Több ebből Pufidzseki, guccsipóló, hasalások és villantások. Mutatjuk, ki nyerte a Gourmet Fesztivált Eltűnnek a mobil WC-k, lesz árstop, Billie Eilish először lép fel – mire készül a Sziget? És mennyit faragtak a veszteségeikből? Sziget a Forbes.hu-nak Demeter Szilárd nyilatkozatairól: Magyar cég magyar szakembereinek elismeréseSok kiadás, jó bevétel
„A fellépők árai megkétszereződnek, sőt néha megháromszorozódnak egyik évről a másikra. Mi meg nem nagyon tudunk mást csinálni, mint jegyárat emelni. Idén 25-30 százalékot kellett emelnünk”
– mondja Gábor, a napijegy 19 900 forint, a bérlet 46 900 forint. Ugyanakkor hozzáteszi, hogy a Kolorádó sajátossága, hogy az első évben annyira alacsony árakkal indultak, hogy onnan nagyon nehéz volt felfelé lépkedni.
„Erősen növekednek idén a bevételeink, jegybevételben duplaannyinál járunk, mint tavaly ilyenkor. És 30–40 százalékkal több jegyet adtunk el időarányosan. Szinte biztos, hogy telt házas napjaink lesznek” – mondja a szervező. Idén először a szerda is majdnem teljes értékű nap, így azzal együtt négynapos lesz a fesztivál. A Kolorádón idén már egyszerre ötezer ember tartózkodhat a kezdeti háromezer helyett. A terület nem nőtt, csak a mostani infrastruktúrával több embert tudnak kiszolgálni.
Kombo Projekt Kft.Árbevétel
2021: 153 millió forint
2022: 177 millió forint
Adózott eredmény
2021: 33 millió forint
2022: 13 millió forint
Forrás: Dun & Bradstreet.
Mit vár a legjobban?
Manek Gábor a Kolorádón kívül számos vállalkozásban aktív. „A Kolorádó a személyes munkaidőm kb. 40–50 százalékát lefedi, ami hatalmas arány, mert csináljuk a Dobumbát, a Pingrumbát, a Turbinát, a Toldit, Központ kávézót, és még új dolgok is indulnak idén.” Azt mondja, mindegyik érdekeltségében jók a csapatok, így nem jelent gondot, amikor a Kolorádó ideje alatt csak arra figyel.
„A Táp Színház éjszakai színházát és vizuális installációit várom nagyon. Nappal a Healing programokon (a feltöltődés helyszíne: workshopok, jóga stb. – a szerk.) szeretnék többet lenni, nagyon jó energiákat tesznek bele a szervezők. Ezeket most csúcsra járatjuk, mert egyre többen alszanak kint, új kempinget is nyitottunk. Van igény a nappali életre, a gasztronómiára, a sportprogramokra. Ebbe az irányba szeretnénk fejlődni, a bulit már nem növeljük darabszámra, csak a helyszínek minőségét szeretnénk javítani.
„Zeneileg az első év, hogy nem tudom végigmondani a felhozatalt, mert nem én foglalkozom vele, és fantasztikus érzés, mert nagyon jól csinálják a srácok, akik ezen dolgoztak. Kíváncsi vagyok, hogy a Bëlga hogy működik majd nálunk, és nagyon várom a dj-szettünket Tom Select barátommal vasárnap reggel. Talán a legérdekesebb, hogy idén nagyon jól megcsináltuk az erdőben a titkos helyszínt. Sok mindent upgrade-eltünk, idén például nagyobb lesz a nagyszínpad. Arra vagyok leginkább kíváncsi, hogy ez a sok fejlesztés hogyan fog működni.”
A környezetvédelmi elkötelezettsége nagy érdeme a fesztiválnak. „Minden komposztálható lesz, mindent ledarálunk a helyszínen. Egyedül a PET-palackok lesznek kivételek, azokat pedig szelektíven gyűjtjük.”
The post „Biztos, hogy telt házas napjaink lesznek” – ezért özönlik a hétvégén egy rakás ember a budai hegyekbe appeared first on Forbes.hu.