:
Breaking News

Brutálisan megdrágult a Pilóta keksz. De miért?

Brutálisan megdrágult a Pilóta keksz. De miért?

Visszatért a magyarok egyik kedvenc keksze, a Pilóta – de borsos áron.

Több hónapos készlethiány és termelési problémák után április végén kezdték el újra a Győri Keksz székesfehérvári üzemében a Pilóta keksz gyártását. Május közepén érkeztek a népszerű szendvicskeksz első csomagjai a boltokba – egy kisebb meglepetéssel. A 2022-es 300-400 forintos átlagár növekedése az ötvenszázalékos élelmiszerinflációt is bőven felüllicitálta:

akár még háromszoros árakkal is találkozhatunk az üzletekben.

Több ebből Orbán: elfogyott a pénz. Bicskanyitogató, amit az EU csinál Indul a cash-back: havi 40 ezret vehetünk fel ingyen a boltok kasszáiból

Mi ennek az extrém növekedésnek az oka? A Győri Keksz tulajdonosát, a Mondelez Internationalt valamint a kekszipar szereplőit kérdeztük az infláció hatásairól és a jelenlegi kihívásokról.

Októberre fogyott el a készlet, több hónapig vártak a boltok

Balaton szelet és a Boci csokoládé ideiglenes eltűnése után szeptemberre már több boltot érintett, októberre pedig általános készlethiány állt be a Pilóta szendvicskekszből. Az előbbi termékekkel ellentétben – ahol a Nestlé Lvivben működő üzemének leállása következtében akadt meg az ellátási lánc – nem az ukrajnai háború volt a székesfehérvári gyártósor legnagyobb problémája. Október elején a Mondelez akkori ügyvezető igazgatója, Mayer Gábor gyártókapacitásaikat érintő nehézségekre, valamint az édesipari ágazatot is sújtó alapanyag- és csomagolóhiányra panaszkodott.

Nem sokkal a készlethiány után még a helyzeten nyerészkedni akaró alkalmi üzletemberek is felbukkantak: volt, aki 1900 forintért hirdette a kekszek csomagját internetes árverezős oldalakon, de ötezer forintos árra is volt példa.

A készlethiány kizárólag a Pilóta kekszet érintette: a Pilóta vaníliás karikát, vagy a Győri Édes portfóliójába tartozó termékeket továbbra is gyártotta a Mondelez.

Tavaly nyáron még 299-349 forintos áron futott a Pilóta keksz. A gyártó többi terméke sem drágult ekkorát. Fotó: Penny

A kiskereskedelmi és viszonteladói csatornák túlnyomó többségét érintő hiányt ráadásul már akkor nem átmeneti gondként érzékelték, és nem is sikerült egyik napról a másikra megoldani a helyzetet. A kapacitásbeli problémák illetve az alapanyagkészletek április végére normalizálódtak, ekkor indult újra a Pilóta keksz gyártása is. Május közepén indultak az első szállítmányok, a Mondelez várakozásai szerint július elejére pedig újra országszerte kapható lesz a termék – valamint ekkorra ígérték a triplakakós változatot is.

A visszatérés pozitív sajtóvisszhangot kapott, a hír után felbuzduló vásárlók azonban egy kellemetlen meglepetéssel találkozhattak: óriásit ugrott a termék kiskereskedelmi ára. Az elmúlt években egészen tavaly nyárig szinte stabilan a 299-349 forint között mozgó minimum árral szemben a jelenlegi árszínvonal majdnem háromszorosára, 849 forintra mozdult – az Aldiban jelenleg 945 forintért lehet kapni a terméket.

Mondelez: általános tendencia, amit tudunk, átvállalunk

Az árnövekedés okairól a gyártót is megkerestük. Kérdéseinkre Grzegorz Lis, a Mondelez Hungária Kft. elmondta: az infláció begyűrűző hatásai a Pilóta előállításának költségeire is hatással voltak. „Drágult az alapanyag, a csomagolóanyag, a logisztikai költségek, a humán erőforrás költsége. Ez utóbbi a Pilóta esetében különösen fontos tényező” – jegyezte meg.

A versenytársak árazási politikáját, valamint a drágulás mértékének általánosságát Lis nem kommentálta – ahogy üzleti titokra hivatkozva az árnövekedés profitmarzsra való hatását sem. Szerinte azonban „egyértelmű, hogy az élelmiszerárak az egekbe szöktek, tehát általános trendről van szó.”

Van, ahol már akciózzák. Fotó: Olvasói fotó/Forbes

Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a termék esetében a fenntarthatóan termesztett búzára átálló, de a kekszet ezen kívül változatlan receptúrával készítő Mondelez jelenleg hatékonyságnövelő intézkedésekkel igyekszik minél nagyobb részt átvállalni a növekvő költségekből. Ugyanakkor elkerülhetetlen az árak korrekciója vagy a fogyasztói kiszerelések „optimalizálása” – továbbá válaszaiban Lis kiemelte: az ajánlott fogyasztói ártól a kiskereskedelmi partnereik eltérhetnek.

Számosítható fogyasztói visszajelzésekről – a vásárlási volumenek terv szerinti alakulásáról, vagy a vásárlók árérzékenységének tapasztalatairól – a Mondeléz még nem lát adatokat.

Miért Pilóta a Pilóta?

A legenda szerint a Pilóta keksz a MALÉV magyar légitársaság számára készült az 1960-as években. Eleinte a Győri Keksz győri üzemében gyártották, a kekszgyártás azonban már közel 27 éve a székesfehérvári gyárba költözött. Nem túlzás, hogy a linzer gyártósoron készülő Pilóta a magyarok egyik legkedveltebb kekszterméke: 2021-ben nagyjából 5 millió 470 ezer darabot fogyasztottunk belőle.

A gyártó Győri Kekszet 91 év hazai működés (és persze a ’47-es államosítás) után 1991-ben vette meg a brit United Biscuits, majd tőlük 2000-ben a Danone. Hét évvel később a Kraft Foods vásárolta fel a vállalatot, az egyes termékek gyártásának szlovák-lengyel kiszervezésével. A Kraft szervezeti átalakulásával a snack divíziót 2012 óta külön cégben menedzselik Mondelez néven.

Hogy néz ki most a piac?

Az árak változásának tendenciái a keksz- és töltött ostyapiacon azonban azt mutatják: ugyan az infláció természetesen valóban begyűrűzött a termékek kiskereskedelmi árába, valójában egy termék sem drágult olyan drasztikus mértékben, mint a 180g-os Pilóta szendvicskeksz. A feltűnő különbséget a Mondelez portfóliójának az összehasonlítás szempontjából releváns termékei is jól példázzák:

a 150g-os Pilóta vaníliás karika 399 forintról nagyjából 699 forintra, azaz 75 százalékkal ugrott meg,a 147g-os Pilóta piskótatallér 429 forintról nagyjából 549 forintra, 28 százalékkal növekedett,a 180g-os Győri Édes a tavalyi 319 forintról nagyjából 429 forintra, azaz 34 százalékkal drágult,a 176g-os Oreo pedig 499 forintról nagyjából 749 forintra, azaz 50 százalékkal növekedett.

A jelentős drágulás egyik fő oka a kakaó tavaly óta ralizó ára lehet. A világpiaci termelés jelentős részéért felelő Elefántcsontpart az elmúlt hónapokban komoly problémákkal küszködött az időjárási körülmények, az El Ninoként ismert kedvezőtlen éghajlati jelenség valamint a heves esőzések következtében beszakadó ellátási láncok egy éven belül csaknem 48 százalékkal pumpálták fel a kakaó árát: tavaly júliusban tonnájáért még 2200 dollárt kértek, jelenleg 3300 dolláros árfolyamon fut az árupiaci tőzsdén.

Ezzel szemben a másik jelentős alapanyag, a búza ára folyamatosan csökken a világpiacon: márciusban az Ukrajnából beáramló olcsó gabona szabadesést idézett elő a tőzsdén, a a 120 ezer forintról csaknem 30 ezer forinttal csökkent három hónap alatt a termelői ár. Májusban a BÉT információi alapján a gabona termelői ára 89 ezer forint körül mozgott.

„Nem fenntartható, hogy húsz-harminc-ötven százalékos áremelésekkel megy a piac – mondja a többek között csokis pereceket gyártó és forgalmazó Felföldi Kft. ügyvezető igazgatója, Felföldi József. – Árcsökkenés kell a piacon. Igyekeztünk nem emelni árat, sőt, néha kedvezményeket adtunk. És piacon maradtunk. A vásárlók egyre tudatosabbak, jobban megválogatják, mit vesznek meg.”  

The post Brutálisan megdrágult a Pilóta keksz. De miért? appeared first on Forbes.hu.