Brutálisan megdrágult a Pilóta keksz. De miért?
- Forbes
- 03 Jul, 2023
- Címkék: #Pénz # infláció # meddig tart a válság # nagy üzlet # technológia
Visszatért a magyarok egyik kedvenc keksze, a Pilóta – de borsos áron. Akár háromszoros árakkal is találkozhatunk az üzletekben. Csak az infláció tehet róla?
Több hónapos készlethiány és termelési problémák után április végén kezdték el újra a Győri Keksz székesfehérvári üzemében a Pilóta keksz gyártását. Május közepén érkeztek a népszerű szendvicskeksz első csomagjai a boltokba – egy kisebb meglepetéssel.
A 2022-es 300–400 forintos átlagár növekedése az ötvenszázalékos élelmiszerinflációt is bőven felüllicitálta:
akár háromszoros árakkal is találkozhatunk az üzletekben.
Mi ennek az extrém növekedésnek az oka? A Győri Keksz tulajdonosát, a Mondelez Internationalt, valamint a kekszipar szereplőit kérdeztük az infláció hatásairól és a jelenlegi nehézségekről.
Októberre fogyott el a készlet, több hónapig vártak a boltok
A Balaton szelet és a Boci csokoládé ideiglenes eltűnése után szeptemberre már több boltot érintett, októberre pedig általános készlethiány állt be a Pilóta szendvicskekszből. Előbbi termékekkel ellentétben – ahol a Nestlé Lvivben működő üzemének leállása következtében akadt meg az ellátási lánc – nem az orosz-ukrán háború volt a székesfehérvári gyártósor legnagyobb problémája. Október elején a Mondelez akkori ügyvezető igazgatója, Mayer Gábor gyártókapacitást érintő nehézségekre, valamint az édesipari ágazatot is sújtó alapanyag- és csomagolóhiányra panaszkodott.
Nem sokkal a készlethiány után a nyerészkedők is felbukkantak. Volt, aki 1900 forintért hirdette a kekszek csomagját az online aukciós és piactereken, de ötezer forintos árra is volt példa.
A készlethiány kizárólag a Pilóta kekszet érintette, a Pilóta vaníliás karikát vagy a Győri Édes portfóliójába tartozó termékeket továbbra is gyártotta a Mondelez.
Tavaly nyáron még 299–349 forintos áron futott a Pilóta keksz. A gyártó többi terméke sem drágult ekkorát. Fotó: PennyA kiskereskedelmi és viszonteladói csatornák túlnyomó többségét érintő hiányt akkorra már nem átmeneti gondként érzékelték, és nem is sikerült egyik napról a másikra megoldani a helyzetet. A kapacitásbeli problémák, illetve az alapanyagkészletek végül április végére normalizálódtak, ekkor indult újra a Pilóta keksz gyártása is. Május közepén indultak az első szállítmányok, a Mondelez várakozásai szerint július elejére pedig újra országszerte kapható lesz a termék – valamint ekkorra ígérték a triplakakaós változatot is.
A visszatérés pozitív sajtóvisszhangot kapott, a hír után felbuzduló vásárlók azonban egy kellemetlen meglepetéssel találkozhattak: óriásit ugrott a termék kiskereskedelmi ára.
Az elmúlt években egészen tavaly nyárig szinte stabilan 299–349 forint között mozgott a minimumár.Ezzel szemben a jelenlegi árszínvonal majdnem háromszorosára, 849 forintra mozdult – az Aldiban például 945 forintért lehet kapni jelenleg a terméket. A zéró kóla édesítőszerét minősíti rákkeltővé a WHOMondelez: Általános tendencia, amit tudunk, átvállalunk
Az árnövekedés okaival kapcsolatban a gyártót is megkerestük. Kérdéseinkre Grzegorz Lis, a Mondelez Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: az infláció begyűrűző hatásai a Pilóta előállításának költségeire is hatással voltak.
„Drágult az alapanyag, a csomagolóanyag, a logisztikai költségek, a humán erőforrás költsége. Ez utóbbi a Pilóta esetében különösen fontos tényező” – jegyezte meg.
A versenytársak árazási politikáját, valamint a drágulás mértékének általánosságát Lis nem kommentálta – ahogy üzleti titokra hivatkozva az árnövekedés profitmarzsra való hatását sem. Szerinte azonban „egyértelmű, hogy az élelmiszerárak az egekbe szöktek, tehát általános trendről van szó”.
Van, ahol már akciózzák. Forrás: olvasói fotókLis azt is elmondta, hogy a Mondelez a termék esetében fenntarthatóan termesztett búzára állt át, de a kekszet ezenkívül változatlan receptúrával készítik. Jelenleg hatékonyságnövelő intézkedésekkel igyekeznek minél nagyobb részt átvállalni a növekvő költségekből. Ugyanakkor elkerülhetetlen az árak korrekciója vagy a fogyasztói kiszerelések „optimalizálása”. Továbbá válaszaiban Lis kiemelte: az ajánlott fogyasztói ártól a kiskereskedelmi partnereik eltérhetnek. Számosítható fogyasztói visszajelzésekről – a vásárlási volumenek terv szerinti alakulásáról, vagy a vásárlók árérzékenységének tapasztalatairól – a Mondelez még nem lát adatokat.
Miért Pilóta a Pilóta?A legenda szerint a Pilóta keksz a MALÉV magyar légitársaság számára készült az 1960-as években. Eleinte a Győri Keksz győri üzemében gyártották, a kekszgyártás azonban már közel 27 éve a székesfehérvári gyárba költözött. Nem túlzás, hogy a linzer gyártósoron készülő Pilóta a magyarok egyik legkedveltebb kekszterméke: 2021-ben nagyjából 5 millió 470 ezer darabot fogyasztottunk belőle.
A gyártó Győri Kekszet 91 év hazai működés (és persze az 1947-es államosítás) után 1991-ben vette meg a brit United Biscuits, majd tőlük 2000-ben a Danone. Hét évvel később a Kraft Foods vásárolta fel a vállalatot, az egyes termékek gyártásának szlovák-lengyel kiszervezésével. A Kraft szervezeti átalakulásával a snack divíziót 2012 óta külön cégben menedzselik Mondelez néven.
Hogy néz ki most a piac?
Igen ám, csakhogy a keksz- és a töltött ostyapiac tendenciái azt mutatják: ugyan az infláció nyilvánvalóan begyűrűzött a termékek kiskereskedelmi árába, valójában egy termék sem drágult olyan drasztikus mértékben, mint a 180 grammos Pilóta szendvicskeksz.
A feltűnő különbséget a Mondelez portfóliójának termékei is jól példázzák.
A 150 grammos Pilóta vaníliás karika 399 forintról nagyjából 699 forintra, azaz 75 százalékkal ugrott meg,A 147 grammos Pilóta piskótatallér 429 forintról nagyjából 549 forintra, 28 százalékkal növekedett,A 180 grammos Győri Édes mézes keksz a tavalyi 319 forintról nagyjából 429 forintra, azaz 34 százalékkal drágult,Míg az eredeti 176g-os Oreo 499 forintról nagyjából 749 forintra, azaz 50 százalékkal növekedett.A jelentős drágulás egyik fő oka a kakaó tavaly óta ralizó ára lehet. A világpiaci termelés jelentős részéért felelő Elefántcsontpart az elmúlt hónapokban komoly problémákkal küszködött: az időjárási körülmények, az El Niñóként ismert kedvezőtlen éghajlati jelenség, valamint a heves esőzések következtében beszakadó ellátási láncok egy éven belül csaknem 48 százalékkal pumpálták fel a kakaó árát. Tavaly júliusban tonnájáért még 2200 dollárt kértek, jelenleg 3300 dolláros árfolyamon fut az árupiaci tőzsdén.
Ezzel szemben a másik jelentős alapanyag, a búza ára folyamatosan csökken a világpiacon. Márciusban az Ukrajnából beáramló olcsó gabona szabadesést idézett elő a tőzsdén, 120 ezer forintról csaknem 30 ezer forinttal csökkent három hónap alatt a termelői ár, és jelenleg is alacsony szinten mozog.
„Nem fenntartható, hogy húsz-harminc-ötven százalékos áremelésekkel megy a piac
– mondja a többek között csokis pereceket gyártó és forgalmazó Felföldi Kft. ügyvezető igazgatója, Felföldi József. – Árcsökkenés kell a piacon. Igyekeztünk nem emelni árat, sőt, néha kedvezményeket adtunk. És piacon maradtunk. A vásárlók egyre tudatosabbak, jobban megválogatják, mit vesznek meg.”
The post Brutálisan megdrágult a Pilóta keksz. De miért? appeared first on Forbes.hu.