Így múlik el a mogyoródi heringparti dicsősége – helyszíni Forma 1-beszámoló
- Forbes
- 24 Jul, 2023
- Címkék: #A jó élet # autó # sport # verseny
Helyszíni riportunk a Forma-1-es magyar nagydíjról, ahol a második jobban örülhetett a győztesnél, és ahol a földön nem csak pezsgő folyt.
Max Verstappen nyerte a 2023-as Forma 1-es magyar nagydíjat, és az olvasóinknak ez bizonyára nem újdonság. A Forbes.hu viszont kiderítette, hogy milyen színű a versenyautók üzemanyaga, hogy miért kell felújítani a Hungaroringet, és hogy miért nem lehetett hallani a Himnuszt a verseny előtt. Nem, nem az autóktól.
Szűk keresztmetszet
Azt hiszem, sokan lehetnek hálásak, hogy a Forma-1-es magyar nagydíj napján 30 fok volt, mondjuk, 35-40 helyett. Reggel még csak húsz percet kellett várni az autópályán a lehajtó előtt, de a verseny után már 45 percbe telt elérni a parkoló kijáratához, az autópályáig pedig egy óra volt a várakozási idő.
Késő délután a Hungaroring környékének közúthálózata leginkább a szerb-magyar határátkelőhöz hasonlított, ahol a sor végét nem látni, néhányan az autójukra támaszkodva dohányoznak, mindenki feszülten várakozik, de igazából az elöl állók sem tudják pontosan, mire. A taxival utazók nem úszták meg egyórás ácsorgással, a néhány sárga autó körül végeláthatatlan tömeg hömpölygött.
A jó élet Vámosi Ágoston 5 perc olvasásOcon a Forbes.hu-nak a Hungaroringen: „Még nem adtam fel a vb-címet”
Üzlet Forbes 1 perc olvasásMost a Forma-1 körül bukkant fel Mészáros Lőrinc, a harmadik leggazdagabb magyar
A versenynap a Forma-3-as futammal indult. Kilenc óra előtt még szellős volt a tribün, de a Hungaroringen már kialakult a reggeli csúcs. A Forma-1-hez szokott szemnek különösen sok, 29 autó körözött a pályán, de elvégre az NB III-ban is többen játszanak, mint az NB I-ben, nincs ebben semmi meglepő. Csütörtöki pályalátogatásunk alkalmával találkoztunk Juan-Pablo Montoyával, a veterán versenyző 18 éves fia ebben a kategóriában versenyez. Sebastián Montoyának azonban nem sok babér termett, a versenyt a brit-ír Jack O’Sullivan nyerte.
A Forma-2 kevesebb versenyautót és több izgalmat tartogatott. Ezeket az autókat mintha beépített pattogatottkukorica-készítővel szerelték volna fel, a célegyenesben tűzijáték-szerűen rongyolt végig a mezőny. A rajtrácsra állt Emerson Fittipaldi unokája, Enzo, és Charles Leclerc öccse, Arthur is, de nem tudták megfogni Jack Doohant: a húszéves ausztrál rajt-cél győzelmet aratott.
Színtiszta nafta
Fél tizenkettőkor még nyoma sem volt a verseny előtti feszültségnek a paddockban. A Shell jóvoltából megnézhettük a Ferrari laborját, ahol apró fiolákban tárolják a versenyautókhoz használt üzemanyagot.
Ez meglepően tiszta, akár a desztillált víz – egyáltalán nem emlékeztet a kutakon megszokott sárgás színű üzemanyagra.
Egy versenyhétvégén jellemzően 50 benzin és 250 motorolaj-mintát vesznek és vizsgálnak, utóbbi már 100 kilométer után látványosan sötétebb, mint a szűz kenőanyag. A lelátó felé sétálva egy jókedvű Cunodával futottunk össze, a japán versenyző az AlphaTauri bokszába sietett éppen.
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Zrt. vezérigazgatója (b), Schmidt Ádám, a Honvédelmi Minisztérium sportért felelős államtitkára (b2), Ariane Frank-Meulenbelt, a Hungaroring Zrt. alelnöke (b3) és Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója. Fotó: MTI/Czeglédi ZsoltMi folyik itt Mogyoródon?
A Hungaroring versenyengedélyét azzal a feltétellel hosszabbította meg a Forma-1 jogtulajdonosa, hogy a pályát és a környékét teljeskörűen felújítják. Másfél órával a rajt előtt értettem meg, miért. A Magyar Turisztikai Ügynökség már korábban rekordszámú látogatót várt a versenynapra, de az infrastruktúra egy részéhez láthatóan az 1980-as évek óta nem nyúltak hozzá. Fél kettő körül már lépni sem lehetett a tömegtől a Super Gold – tehát a legdrágább helyeket magába foglaló – lelátó bejáratainál, és a büféket, jégkrémes standokat is átláthatatlan tömeg vette körül. A nemzetközi szinten ismert márkák jégkrémei már elfogytak, feltehetően a brit, holland, német turisták ajándékként fogták fel az 5 euróért kínálgatott hűsítőt.
A Hungaroringen az is kiderült, hogy az éhes, szomjas várakozó tömegnél csak egy rosszabb van. A több különálló vizesblokk előtt 140-150 tagú sor állt, nemenként. Eleinte nem láttam a végét, de szeretem a kiszámítható, egyben extrém kihívásokat, ezért beálltam a sorba: biztos voltam abban, hogy nem ingyen pogácsára várnak ennyien. A megfejtés a földön folyt, a használható piszoárok többségénél bokáig állt a víz. A deszkás cipősök bementek oda is, a többiek a lábukkal dobolva vártak a többi lehetőségre.
Ez a létesítmény tehát nem tud három nap alatt 303 ezer vendéget kiszolgálni, és erre rájöttek a versenyszervezők is.
Nosztalgia helikopterrel
A Himnusz előtt sikerült visszaérnem a helyemre, de hiába. A gyerekkórus hiába állt fel a rajtvonal elé fekete ünneplőben, elnyomta a hangjukat a helikopterek dübörgése, amivel 500 euróért oda-vissza szállították a vendégeket a kapu és Budapest között. A forgalom alapján bőven volt erre kereslet, szünet nélkül szállingóztak a pálya körül.
A Magyar Rádió Gyermekkórusa énekel a rajt előtt. Fotó: MTI/Balogh ZoltánAz infrastruktúra mellett a Forma-1-es verseny rajtja is azt a hangulatot adta, mintha több évtizedet ugrottunk volna vissza az időben. A két McLaren-Mercedes és a két Ferrari kilőtt a rajtnál, előbbiek csúnyán lerajtolták a pole pozícióból induló Hamiltont. Az Alpine-Renault csapatánál nem sok pezsgő fogyott: az ötödik helyről induló Csou Kuan-jü az első kanyarban összeakadt a 12. és 15. helyről rajtoló Ocon-Gasly párossal, és mindkét autót kipöckölte a versenyből.
A Ferrarik később eltékozolták az előnyüket. Leclerc kerekét majd’ tíz másodpercig cserélték, a McLaren-Mercedesek viszont erejükön felül zártak a második és az ötödik helyen. Lando Norris a jóindulattal középmezőnybe sorolható autóval sorozatban a második versenyén kapott ezüstérmet a nyakába. Verstappen pedig a rajtnál az élre állt, és idővel úgy kerülgette a lekörözött autókat, mintha gokartpályán lenne. A holland egy pillanatra sem engedte ki a kezéből a győzelmet, és ezzel nagy lépést tett zsinórban második világbajnoki címe felé, akárcsak csapata, a Red Bull-Honda.
The post Így múlik el a mogyoródi heringparti dicsősége – helyszíni Forma 1-beszámoló appeared first on Forbes.hu.