:

Vitézy a vasútvonal-bezárásokról: egy MÁV-főosztályvezető bérét se spóroljuk meg

Vitézy szerint Nyugat-Európában épp ellentétesek a trendek, mint itthon: az EU felismerte, hogy a vasúti közlekedés áruszállításban is, személyszállításban is a leghatékonyabb földi közlekedési mód.

Vitézy Dávid volt államtitkár, közlekedési szakember volt a Válasz Online poscastje, a Heti Válasz legújabb adásának vendége. A szakember szerint Nyugat-Európában épp ellentétesek a trendek, mint itthon. Az EU felismerte, hogy a vasúti közlekedés áruszállításban is, személyszállításban is a leghatékonyabb földi közlekedési mód, és elhibázott döntésnek tartja a regionális vasútvonalak bezárását. „Nem lesz ebből semmilyen érdemi megtakarítás, ahogy Kóka János minisztersége idején, vagy a Bajnai-féle megszorító csomag idején sem volt.”

A megtakarítások matekját is levezette: „A Volánbusz 1200-1400 forintos kilométerdíjon fog buszokat közlekedtetni a bezárt regionális vasútvonalakon. Ez azt jelenti, hogy kilométerenként megspórolunk mondjuk 300 forintot – legjobb esetben. Egy ilyen vonat egy nap 100 kilométert ment ezen a vonalon; akkor vagyunk – mondjuk – 30 ezer forint megtakarításnál. De ha azt mondjuk, hogy 200 kilométert ment – ez már nagyon ritka –, akkor naponta 60 ezer forint megtakarítással számolhatunk. Ha ezt fölszorozzuk, akkor 1,8 millió forintot kapunk a legmegengedőbb számítás esetén is:

havonta ennyi pénzből nem jön ki egy MÁV-os főosztályvezető bére. Ennyit spórolunk egy mellékvonal bezárásával.”

A vasúti közlekedés a leghatékonyabb

Vitézy szerint a vasútvonalak bezárása nem illik bele a politikai nagyképbe, leépíti a vidéki kistérségek közszolgáltatásait. „Ma már azokban a nyugat-európai országokban is, ahol tényleg a kíméletlen hatékonyság elvével mérték ezeket a kérdéseket, arról beszélnek, hogyan kellene mellékvonalakat tömegesen újranyitni. Németországban egész országos program van erre, Nagy-Britanniában is zajlik ilyen munka, Franciaországban is. Hiszen a klímaváltozás fényében, azt a környezetvédelmi károkozást látva, ami az elmúlt fél évszázadot jellemezte az élet minden területén, egyre inkább fölismeri minden ország és az Európai Unió összessége is, hogy

a vasúti közlekedés mind az áruszállításban, mind a személyszállításban a leghatékonyabb földi közlekedési mód.”

Az adásban szóba kerül a Déli Körvasút jövője és az elővárosi és Budapesten belüli vasútfejlesztések is. A podcast itt hallgatható meg.

The post Vitézy a vasútvonal-bezárásokról: egy MÁV-főosztályvezető bérét se spóroljuk meg appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés