:

Így uralja az európaiak TikTokját a kínai propaganda

Így uralja az európaiak TikTokját a kínai propaganda

Magyarországra is célozták azokat a kínai állami hirdetéseket, amik vonzó turistacélpontként mutatják be azt a tartományt, ahol ujgurokat kínoznak.

Európai tiktokozók hírfolyamában is megjelennek a kínai pártsajtó propaganda-üzenetei. A TikTok nyilvános hirdetési adatbázisában anyalapunk, az amerikai Forbes nézte át a kínai hirdetéseket. Ennek alapján az európaiakhoz is első kézből jutnak el a távol-keleti hírek – a kínai kormány értelmezése szerint. A TikTok hirdetési adatbázisa ugyan csak július 20-tól nyilvános, a kínai hirdetések már hónapok óta felbukkannak a hírfolyamokban.

Üzlet Madzin Emília 3 perc olvasás
Egy újságíró felfedte, hogyan kémkedett utána a TikTok: a macskája profilján keresztül
Üzlet Gólya Ágnes 5 perc olvasás
Zuckerberg sosem szégyellt másolni, és ez most jobban bejöhet, mint valaha

A videómegosztónak Európában legalább 150 millió aktív felhasználója van. Ez Kínában ugyan csak egy népesebb tartomány lélekszámának felel meg, stratégiailag fontos célcsoport.

A Forbes több mint ezerféle kínai állami hirdetéssel találkozott a TikTokon az utóbbi kilenc hónapban, amiket tizenegy európai országra – köztük Magyarországra – céloztak.

A 124 vizsgált hirdetésből 92 Hszincsiang állammal foglalkozott. Ez az a nyugat-kínai tartomány, ahol a kormány több mint egymillió ujgur embert kényszerített munkatáborokba. Az amerikai kormány álláspontja szerint népirtás zajlik a térségben. A kínai vezetés viszont rájött, hogy ez erősen visszaveti a térség turisztikai vonzerejét, ezért például macskás videókkal igyekeznek felpörgetni a turizmust.

Egy másik hirdetés az Egy övezet, egy út nevű programról szól, egy kínai kutató kritizálja az európai és amerikai véleményeket. Vloggerek pedig azzal vádolják a nyugati sajtót, hogy hazudnak a kínai kormány emberi jogsértéseiről – ez a hirdetés két hete is futott.

Van, ahol tilos

A TikTokot működtető ByteDance szerint ők nem engedélyezik a politikai hirdetéseket, és a hirdetési elveik alapján társadalmi kérdésekkel kapcsolatos reklámokat sem futtathatnak. A cég szóvivője, Jamie Favazza a Forbesnak elmondta:

az állami szinten irányított kínai médiacégeket nem tekintik kormányzati szereplőknek, ezért a politikai pártokra vonatkozó szabályok ezekre nem vonatkoznak.

A TikTok – A Google-höz és a Metához hasonlóan – jelöli a kormányzati szervek által készített tartalmakat, de emiatt a hirdetéseknél még hiányos a jelölés.

A kínai háttér miatt az Európai Unió több tagállamának vezetése, valamint az Egyesült Királyság és Norvégia is betiltotta a kormányzati tisztviselőknek a TikTok használatát. Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban újságírókat figyeltek meg az alkalmazáson keresztül. A ByteDance a mai napig hozzáfér az európai TikTok-felhasználók adataihoz, bár március óta ígérik, hogy ezt a lehetőséget megszüntetik.

Az alkalmazás azonban nemcsak a kormányzati tisztségviselőkre veszélyes, eltorzíthatja a közbeszédet még a legdemokratikusabb országokban is. A kínai pártsajtónak többéves gyakorlata van a nyugaton használt közösségi média dezinformációs használatában. Például az amerikai félidős választások előtt több lejárató anyagot hirdettek amerikaiak számára különböző politikusokról. Ezt egyelőre a Facebookot üzemeltető Meta és a Google sem tudta kiküszöbölni.

A Facebook dolgozói 2021-ben szóltak a vállalatvezetésnek, hogy kínai propaganda terjed az oldalon, de a döntéshozók szerint a hirdetések megfelelnek a Facebook szabályzatának. Még akkor is, ha azok boldognak mutatják a Hszincsiangban élő ujgurokat.

The post Így uralja az európaiak TikTokját a kínai propaganda appeared first on Forbes.hu.