Meredeken emelkedhet az üzemanyag ára, de a költségvetés megmentéséhez nem biztos, hogy elég lesz
- Forbes
- 07 Aug, 2023
- Címkék: #Pénz # adó # benzinár # extraprofit # különadó # üzemanyag
Jövő januártól elképzelhető, hogy a szomszédos országok közül Magyarországon lesz a legdrágább az üzemanyag. 2024-ben jövedéki adót emel a kormány a költségvetés rendezése érdekében, a túladóztatással azonban öngólt rúghat magának a kormány.
Nagyot drágulhat következő januártól az üzemanyag a hazai kutakon, mivel jelentősen emeli a jövedékadó mértéket a kormány. A drágulás tehát folytatódik. De ahelyett, hogy jelentős pluszbevételek folynának be a költségvetésbe, elképzelhető, hogy kevesebb pénzhez jut majd a kabinet – írja a 24.hu.
A Népszava árnyilvántartása szerint a május közepi mélypont óta látványosan drágultak az üzemanyagok a hazai kutakon. Az elmúlt két hétben a benzin ára átlagosan 42, míg a gázolajé 51 forinttal növekedett. A gázolaj átlagára péntektől 628 forintra nőtt, ezzel meghaladta a benzin árának mértékét, ami ezúttal 627 forintra emelkedett.
A 24.hu azt írja, azért drágult az üzemanyag, mivel a kőolaj világpiaci ára is emelkedésnek indult. Az irányadó Brent típusú olaj ára a 85 dollár körüli negyedéves csúcsot is elérte a múlt hét során. Az előrejelzések alapján
a Brent ára azonban a 90-95 dolláros szintet is elérheti az év végére.
Többet emel a kormány, mint amennyit az EU megkövetel
Magyarországon megkönnyíti a fogyasztói árak emelését, hogy a 13 hónapig tartó árbefagyasztás következményeként a hazai üzemanyagpiacon jelentősen csökkent a verseny. A kisebb benzinkút-üzemeltető cégek vagy befejezték tevékenységüket, vagy elveszítették a tőkéjük jelentős részét. Ezáltal kiszolgáltatott helyzetbe kerültek a nagy szereplőkkel szemben.
Európai uniós kötelezettségének eleget téve a kormányzat 2024 januárjától a benzinre és a gázolajra vonatkozóan literenként bruttó 41 forinttal emeli a jövedéki adót. Ezzel a költségvetés bevételi számait is megnövelnék. A kormány ugyanis vélhetően jóval többet vállalt, mint amennyit Brüsszelben megköveteltek.
Az EU-s szabályok szerint az adott év jövedéki adó szintjét a megelőző október eleji euróárfolyam alapján kell kiszámítani. Eközben viszont a Pénzügyminisztérium 425 forintos euróárfolyamból kiindulva állapította meg a literenkénti jövedéki adóemelést.
Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője azt mondta a lapnak, hogy a jövedéki adóemelés nyomán előállt jövő évi üzemanyagárak – benne foglalva az összes adót, az olajár szintjét és a kúthálózatok közötti kisebb versenyt –
simán elképzelhető, hogy magasabbak lesznek, mint az összes környező országban, és elérhetik a németországi szintet.
Óriási tranzitforgalmat bonyolít le Magyarországon
Földrajzi elhelyezkedése okán Magyarország óriási tranzitforgalmat bonyolít le, így a benzinkúti üzemanyagfogyasztás tekintetében a legnagyobb részt a teherfuvarozók hasítják ki. Bajban lesz a költségvetés, ha Ausztriával és Szlovéniával szemben magasabb árfekvésbe kerülnek a hazai üzemanyagárak. Nemzetközi szinten ugyanis ebbe a két országba vezetnek a legfontosabb tranzitútvonalaink.
Ha a szomszédos országokban alacsonyabb lesz az üzemanyagár, mint nálunk, akkor jelentős forgalommennyiség terelődhet el a magyarországi töltőállomásoktól – mondta Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára. Hasonlóra egyébként még nem igen volt példa, hiszen az osztrák benzin-, és gázolajárak historikusan magasabbak a hazainál – tette hozzá.
A Moltól kapott becslések szerint
évi több százmillió literes visszaeséssel járna, ha elmaradnának a tranzitforgalom tankolásai.
A 24.hu szerint a kormánynak is az az érdeke, hogy az országon áthaladó tranzitforgalom itt tankoljon. Ehhez azonban a tervezett áremelések mellett le kell mondania az extra adóbevételekről.
40 forintos jövedéki adóemelés esetén az is veszély, hogy a határ mentén élők mindenhol átszoknak arra, hogy a szomszédos országokban tankoljanak. A hazai üzemanyagárak uniós összevetésben jelenleg a lista alsó felében tartózkodnak, az adóemelés után is csak a középmezőnybe kerülnének. Mindez azonban épp elég lenne ahhoz, hogy az összes környező országnál érzékelhetően magasabb árakat érjünk tetten a magyar kutakon – kalkulált Pletser Tamás.
Így az a helyzet is kialakulhat, hogy annyira lesüllyed az üzemanyageladások volumene a kieső tranzitforgalom és a határmenti tankolások miatt, hogy a kormány kevesebb jövedéki adót és ezzel együtt kevesebb áfát szed be, mint ahogy egy alacsonyabb adókulcs mellett tehetné.
Több ebből Így indítja a hetet a forint Továbbra sincs jól a kiskereskedelem, de nyár elején azért ránk tör a vásárlási lázMáshol nem jellemző az ekkora különadóztatás
Az Eurostat legutóbbi adatai alapján Magyarországon az Európában rekordmértékű áfa ellenére a harmadik legalacsonyabb az üzemanyagok adótartalma az EU-s tagországok közül. A normál benzin eladásából származó pénz 42 százalékát, míg a gázolajból befolyó összeg 41 százalékát szedi be az állam jövedéki és más közvetett adók formájában. Ezek az értékek a tagállamok többségénél 50 százalék felett vannak.
Az adók nélkül számolt benzin- és gázolajár azonban a 27 uniós tagország közül egyaránt a harmadik legmagasabb az Európai Bizottság árösszesítése alapján.
Ez nagy valószínűséggel annak köszönhető, hogy a tagállamok túlnyomó többségénél több „rejtett adó” épül rá az üzemanyagárakra, de legalábbis ilyen mértékű különadóztatás máshol nem jellemző.
The post Meredeken emelkedhet az üzemanyag ára, de a költségvetés megmentéséhez nem biztos, hogy elég lesz appeared first on Forbes.hu.