Hatalmas összegű állami támogatásra számít a katódgyárat építő kínai cég
- Forbes
- 24 Aug, 2023
- Címkék: #Üzlet # katódgyár # kínai
A beruházáshoz 140 millió euró állami támogatást várnak a magyar kormánytól, de bíznak abban, hogy az uniótól is kapnak pénzt, amely a beruházási érték 10-20 százaléka is lehet.
Új időszámítás kezdetét jelenti Ácsnak és a környékbeli településeknek a kínai Huayou csoporthoz tartozó Bamo Technology Hungary Kft. településen megvalósuló 1,3 milliárd euró (500-520 milliárd forint) értékű kirakat beruházása – mondta a Népszavának Fülöp Ferenc, a magyar leányvállalat közkapcsolati igazgatója a cég szerdai háttérbeszélgetésén.
A tavaly 8 milliárd eurós árbevételt elérő, világszerte 17 ezer embert foglalkoztató, több bányával is rendelkező vállalatcsoport első európai gyárát és kiszolgáló egységeit az Ács-Bábolna közötti ipari parkban építi meg.
Pekingben érvelt a debreceni gigagyár mellett Szijjártó Péter, a CATL vezérével vacsorázottA katódgyártás óriási energiaigényű, a BAMO évente 1 terrawattóra (TWh) energiát használ fel. A kínai üzemet Kelet-Magyarországon már nem tudtak volna kiszolgálni, ahogy a gyártáshoz szükséges vízmennyiséget sem tudták volna biztosítani. A BAMO az elhangzottak szerint elkötelezett a zöld átállás mellett, így a gyártáshoz minél nagyobb százalékban napelem, szélerőmű által termelt energiát használna. Ezt részben saját maguk állítanák elő napelemparkjukban, másrészt vásárolnának is zöld energiát. Az ezenfelül szükséges, vélhetőleg nem csekély mennyiségű áram beszerzéséről már tárgyalnak az állami kézben lévő MVM Zrt.-vel.
A terület kiválasztásában fontos szempont volt, hogy a közvetlen közelében nincsenek lakóépületek, viszont ott az autópálya. A cégvezetők kiemelték: az akkumulátor- és a katódgyártás két teljesen különböző technológia, alapvetően mások a felhasznált anyagok is. Ehhez képest a katódgyártás egyik alapanyaga szintén a nikkel, a mangán és a kobalt keveréke, vagyis az NMC, amely por alakban érkezik majd a gyárba. Az igazgató szerint ez nem minősül veszélyes anyagnak, csak a lítium-só, de az is csak annyira, mint „a lázmérőben lévő higany, csak akkor mérgez, ha a hőmérő eltörik és felnyalják”.
Ugyanakkor az iváncsai akkumulátorgyárhoz kiadott környezet használati engedély kevésbé megengedő, az NMC port mérgező, veszélyes rákkeltő anyagként határozza meg, amelynek használatakor fokozott elővigyázatosság szükséges. „Az ácsi gyárban az anyagokat zárt-láncban dolgozzák fel” – hangsúlyozta Fülöp, aki a Népszava kérdésére határozottan tagadta, hogy a gyártáskor használnák a súlyosan mérgező oldószert, az NMP-t.
A BAMO igyekezett mindenkit meggyőzni, hogy „a biztonság az általuk alkalmazott technológia egyik legfőbb értéke”. A gyárban a legmodernebb biztonsági rendszereket építik ki, minden hatályos európai és magyar jogszabályt maradéktalanul be fognak tartani.
The post Hatalmas összegű állami támogatásra számít a katódgyárat építő kínai cég appeared first on Forbes.hu.