Tom, itt Stephen Hawking!
„A zsákutca végében vagyunk” – igazít útba Kovács Tamás a telefonban. Megérkezem, mégis elbizonytalanodom az épületnél a „Klíma – épületgépészet” tábla láttán. Oldalról is megnézem a házat: túl kicsi. Tényleg innen árasztanák el fél Amerikát high-tech lézerekkel? Na, jó, inkább felhívom Tamást, de mire nyomnám a gombot, már jön is ki az ajtón. Közelebbről már látszik, hogy diszkrét betűkkel ki van írva: Lasershow Hungary International Kft. Tényleg itt, ezen a kétszer negyven négyzetméteren készülnek a lézerek. A földszinten vannak a gépek, a gyártás, az emeleti irodában pedig minden más. Tamás, a cég tulajdonos-ügyvezetője, itt szereli és programozza a lézereket.
Ezerszer visszanézte
Úgy jött haza Kecskemétről Kiskőrösre, hogy a kocsi hátsó ülésén csukott szemmel újra és újra visszajátszotta a lézershow-t. „Akkor már volt a családnak videókamerája, és otthon ezerszer visszanéztem.” Tamás 1994-ben, hatodik osztályos korában szeretett bele a lézerekbe. Nővére manöken volt, járta az országot, és néha Tamás is elkísérte. A kecskeméti Katona József Színházban látott először lézershow-t nővére fellépésének szünetében. „Egy pesti lézeres cég jött le, szerintem bérelték a technikát. Akkor még Európában is újdonságnak számítottak az ilyen show-k.”
Annyira rabul ejtette a látvány, hogy négy-öt évig Kiskőrös összes diavetítőjét begyűjtötte, darabjaira szedte, és tanulmányozta. Sőt, az iskolában leselejtezett írásvetítők is mind a Kovács családnál, pontosabban Tamásnál landoltak további tanulmányozásra. „Mindegyik más típusú volt, kicsit más optikával, és próbálkoztam, hogyan tudnék a lézeréhez hasonló sugarat előállítani, persze ez fizikailag képtelenség” – nevet. Utána kicsit fel is adta, nem tudott honnan tanulni a lézerekről. „A könyvtári könyvekből legfeljebb azt tudtam meg, hogy 1960-ban találták fel.”
A területtől azért nem távolodott el, fénytechnikus lett Kiskunhalason, az emblematikus Dance Tuning diszkóban, ahová az 1990-es, 2000-es években még Budapestről is sokan jártak bulizni hétvégente. Igazi ünnepnapnak az számított, amikor négyhavonta lézershow is volt. Eléggé zárt világ volt ez, és amikor Tamás mélyebb, hozzáértő kérdéseket tett fel a szolgáltatónak a technológiáról, nem adták át az információt, féltek a konkurenciától.
A „diszkófényezés” mellett mást is dolgozott a szakközépiskola mellett. Amikor bejöttek Magyarországra az első internetszolgáltatók, Tamás lett a helyi technikai support. Modemeket telepített, netet állított be iskola után, napi három órában. A családban mindenki vállalkozó (apjának épületgépészeti vállalkozása van, ezért a másik kiírás a Gagarin utcai háznál), így nem meglepő, hogy érettségi után Tamás is rögtön céget alapított. Neki lett az első Vodafone-boltja Kiskőrösön, majd a UPC-nek árulta a tányéros antennákat, és internetkávézót nyitott. Emellett nagy helyi cégek rendszergazdája lett, az akkor bejövő vállalatirányítási rendszerek bevezetését és használatát koordinálta.
„2003-ban utasként volt egy súlyos autóbalesetem” – mondja, miért szakadt vége a sok munkának. Két tucat törést szenvedett el, kilyukadt a tüdeje, sokáig életveszélyben volt, és két évre mindenből kiesett, csak online dolgozott mint rendszergazda. A főiskolát, ahová külkereskedelmi szakra járt, már nem is fejezte be. Ha a végzettségéről kérdezik, ma is kicsit zavarba jön, hogy csak érettségije van.
Felépülése után ismerkedett meg későbbi üzlettársával. Sebeszta Tibor korábban lézertechnikus volt, tőle tanulta meg a szakma alapjait. „Ő már nem akart ezzel foglalkozni, de addig-addig beszélgettünk, hogy alapítottunk egy céget.” Ez lett a Laser Digital Kft. Országszerte járták lézershow-kkal a diszkókat a sárospataki Highlandertől a nagy fővárosi klubokig.
Tamás az éjszakai rendezvények és koncertek után – a Sziget Fesztiválon is sokszor ott voltak – a céges rendezvényekben látott jobb perspektívát. Tíz–tizenöt perces showk-ra kezdtek specializálódni, és számos bank, biztosító, befektetői csoport, gyógyszercég a megrendelőjük volt, nagy fehérabroszos eseményeken lézereztek. „Ültünk egy asztalnál a Magyar Nemzeti Bank elnökével, nagykövetekkel is.”
A cég jól prosperált, akkori megbízásaik többszörösen visszahozták a befektetést. Harmincmillió forint értékű eszközparkot vettek, amin idővel, amikor nem volt kedvük a szervizre várni, kitanulták a javítás csínját-bínját. Ez alapozta meg a későbbi gyártást. „Az első még kuka volt, de a harmadikat, negyediket már mi is meg tudtuk javítani.”
Tamás kedvencei:
TOP 3 rendezvényprojektAmerica’s Got Talent tehetségkutató, Los Angeles, Pantages Theatre:
2013 és 2016 között Tamásék szállították a lézertechnikát a show-ba.
Coachella-nagyszínpad: az Egyesült Államok egyik legnagyobb zenei és művészeti fesztiváljának fő színpadára 2013 és 2016 között rendszeresen, majd utána is többször (legutóbb tavaly) szállítottak lézereket.
Jason Derulo: 2021-ben a covid alatt a Music Television sztároknál forgatott egy sorozatot arról, hogyan élik meg a pandémiát. A Jason Derulónál forgatott részben a világhírű énekes két számot is előadott az otthoni bár és medence előtt, ehhez a produkcióhoz szállították Tamásék a fényeket. TOP 3 épületprojekt
Hard Rock Hotel, Hollywood:
A 2019-ben nyílt Gitár Hotel húrjai is Tamásék munkája. Nyolc eszközből áll egy húr, amelyek napi tizenkét órát világítanak, vagyis egy-egy tizenöt–húsz perces lézershow terhelésénél nagyságrendekkel többet kell bírnia a technológiának. Ritka az ilyen hosszú napi üzemidő. A két év garancia lejárta után kéthavi karbantartási szerződést írtak alá a hotel üzemeltetőivel, Tamás kéthavonta egy hétre utazik ki Hollywoodba ellenőrizni a húrokat.
Deep Dive, Dubaj:
A Tamás által kifejlesztett víz alatti lézert használhatják majd a világ első víz alatti diszkójában, a 2021-ben megnyílt dubaji merülőkomplexumban. Ez a világ legmélyebb medencéje, hatvan méteres. Tamás nemrég kapott felkérést az üzemeltetőktől a látványterv kidolgozására és a megvalósítási terv elkészítésére.
Sacramento Kings, NBA Stadion:
négy évig szállították a nyitó és félidei lézershow-t az NBA-ben játszó Sacramento Kings kosárlabdacsapatnak. Annyira népszerű lett, hogy később a Sacramento stadionjára is az ő lézerükkel vetítették ki, ha valahol nyert a csapat, és a szurkolók már sokszor meccs közben elkezdték bekiabálni, hogy „lézer, lézer”, így buzdítva a csapatot.
+1 ipari lézer a fiókból
Tamás kifejlesztett egy speciális vágólézert is, amit ipari felhasználásra szánnak, és áttörést hozhat a technológiában. Kisebb, mint a most használt ipari lézerek, de erősebb, és az élettartama is hosszabb. A találmányt levédték, a prototípus már készül. „Ez egy backup, ha a szórakoztatóipar leállna.” Itt a licencet adnák el.
Shaggy kijön a rádióból
„Amikor hetedik éve csináltuk a rendezvényeket, megint átment monotonba” – mondja Tamás. Tulajdonostársa autóbalesetben meghalt, így elérkezettnek látta az időt az újabb irányváltásra. Megalapította a Lasershow Hungary International Kft.-t, aminek már a gyártás lett a fő profilja. 2014-ben kíváncsiságból feltette az egyik terméküket az Ebay-re. Ez másnap reggelre, legnagyobb meglepetésére el is kelt, négyezer dollárért.
A vevő egy kaliforniai kisvállalkozás, a Nu-Salt Laser Light Shows International volt. „Azt mondták, ha a leírtak felét tudja a lézer, már akkor is jó. Szkeptikusak voltak. Én meg mondtam nekik, hogy ez pont annyit tud, ami le van írva.” Terméküknek akkora sikere lett, hogy megkérték, ne tegyen fel többet a netre eladni, hanem működjenek együtt. Ma is ez a cég a kizárólagos amerikai viszonteladójuk. „Készen álltunk erre, csak arra nem gondoltam, hogy ez ilyen gyors lesz, fél-egy évet számoltam az ügyfélkör felépítésére.”
Tim Anderson, a Nu-Salt alapító-CEO-ja is megerősíti: már az első termék, amit Tamástól látott, nagyon jó volt. „Most már számos projekten dolgozunk együtt, üzleti partnerek vagyunk. Együtt tervezzük meg, és építjük fel a nagyon jó minőségű lézerprojektorokat és az épületek kiegészítő megvilágítására szolgáló lézerfényeket.” Utóbbi az úgynevezett laser space cannon, ami abban különbözik a klasszikus lézertől, hogy nemcsak ötszáz méterig, hanem akár harminc kilométerről is látható, így alkalmas épületek díszítésére, megvilágítására.
A Nu-Salt Lasernek a kaliforniai Sacramentóban van a központja, de Chicagóban és San Diegóban is tartanak fenn irodát, mindhárom városban kizárólag Tamásék Kiskőrösön gyártott lézereivel dolgoznak megrendelőiknek. „Ha új eszköz kell, mindig csak tőlünk kérik.” Tamásnak nemcsak a gyártásban, hanem a bonyolultabb lézershow-k programozásában és a stratégiaalkotásban is fontos szerepe van. Ha bejön egy speciálisabb megrendelés, ő dönti el azt is, elvállalják-e, alkalmas-e a technológiájuk a feladatra.
Az utóbbi tíz évben Tamás a Nu-Salttal is végigjárta azt a fejlődési utat Amerikában, amit korábban Magyarországon: a diszkóipartól mozdultak a rendezvények, majd az épületmegvilágítás felé, végig az ő szaktudására alapozva. Közben a Nu-Salt kisvállalkozásból a top három lézeres vállalkozás egyikévé nőtt az Egyesült Államokban. Tim Anderson azt mondta, idén egymillió dollár fölött lesz kilencfős cégének árbevétele.
Együttműködésük első öt évében Amerikában is kimaxolták a rendezvényeket, és nem is akármilyeneket. Az első években Tamás is többször kiment, oktatta a Nu-Salt szakembereit, és felügyelte a telepítést. Egy-egy rendezvényen tizenöt–harminc gépük dolgozik egyszerre, Tamás húsz–harminc oldalas telepítési útmutatókkal küldi ki az eszközöket, vagy ha bonyolultabb a feladat, ő is kimegy. Egy tízperces show tízezer dollárról indul, de az egyéni paraméterektől függően akár ötvenezer dollárt is fizethet érte a megrendelő.
Három évig Tamásék szállították a lézertechnikát az America’s Got Talent tehetségkutatóba, ahol Howard Stern, Heidi Klum, Mel B és sok világsztár olyan természetességgel fordult meg a kulisszák mögött, mint Tamásék lézeres doboza. Kiskőrösi irodájában is szép számmal van utóbbiból. Egy négyszögletes, vízhűtéses alumíniumtest adja az alapját. A lézerdiódák Japánból jönnek hozzá, maga az elektronika és a fémszerkezet, benne számos alumínium-alkatrésszel saját fejlesztésű és marású. A lézerágyúnak speciális, időjárásálló fehér bevonata van.
Az America’s Got Talent mellett a Los Angeles-i Hollywood Bowlban is lézereztek sztárok klipforgatásain. Dolgoztak az MTV-nek, illetve három évig az Egyesült Államok egyik legnagyobb zenei és művészeti fesztiválján, a Coachellán is, ahová például a U2-nak is vittek háttérfényeket. Tamás egyik legnagyobb élménye volt, amikor tavaly Monterrey-ben a Cali Roots Music and Arts Festivalon kamaszkori ikonjának, Shaggynek dolgoztak.
„Fenn vagy a színpadon, hozzáér a vállad egy másik emberhez. Annyira hétköznapivá válik, hogy fel sem tűnik, hogy ismert embert volt” – meséli arról, hogy sokszor csak itthon, a képeket visszanézve realizálja, ki mindenkivel találkozott. „Ez a szakma része. Amúgy meg a legnagyobb ember, akár Bono is odébb teszi a kábelt a színpadon, ha épp az kell.”
Sok filmben is dolgoztak, de a titoktartás miatt ők sem tudták, ki a megrendelő, mert három-négy irodán keresztül jut el hozzájuk a feladat, és a technikai forgatások külön vannak, nem a sztárokkal. „Egyszer biztosan látom majd az egyik filmben, és felismerem, hogy az a mi lézerünk.” Ma sem tudja, milyen filmekbe, reklámfilmekbe dolgoztak be. Annyi biztos: 2020 eleje óta ők szállítják a lézertechnikát a History Channel The Secrets of Sinwalker Ranch című, négy évad óta futó UFO-reality-jének is.
Tom, meg tudjuk csinálni!
„Mire Stephen Hawking eljutott hozzám, és írt nekem, addigra minden lézeres cégről lepattantak, azt mondták, lehetetlen megcsinálni azt a lézersugarat, amivel a Föld görbületét mérnék.” A néhai világhírű fizikusnak a National Geographic csatornán volt egy sorozata Genius címmel, Tamás ennek egyik epizódjába fejlesztett lézert 2016-ban. Először ő is azt mondta a produkciós irodának, hogy lehetetlent kérnek. „De nem akarták elengedni a témát. Mondták, hogy beszélni akar velem, aki ezt megálmodta. Fogalmam sem volt, ki az.”
Aztán többször is egyeztettek, pontosítottak online, Hawking is engedett az eredeti elképzeléséből, és Tamásék több hétig, éjjel-nappal dolgoztak a lézeren. Amikor kész lett, úgy tesztelték, hogy Tamás felment egy közeli melléképület tetejére, és a szomszédos Soltvadkert templomtornyára irányította. „Onnan tudtuk megállapítani, hogy a sugár olyan minőségű lesz, amit kérnek.” Az eszközöket épp időre kapta meg a produkciós cég, de arra már nem volt idő, hogy a forgatás előtt letöröljék róla a Tamás által csak gyorsan, még Kiskőrösön odakörmölt „on-off” feliratot. Azt mondja, Hawkinggal aztán még több elméleti beszélgetésük volt lézeres témában.
Tamás monotonitás-vészjelzője 2018 tájékán ismét jelzett. „Mondtam a kinti társaknak, hogy ha nem újítunk be valamit megint, megesz minket a konkurencia.” Nem kevesebbet tűzött ki, mint hogy a következő tíz évben leuralják a piacot. Több tízmillió forintos beruházással ekkor fejlesztették ki a laser space cannon prototípusát. Másfél évig nem nagyon keresték ezt a szolgáltatást, csak egy-egy rendezvényre vitték, mondja szerényen. Aztán kiderül, hogy az amerikai tengerészgyalogságnak is szállítottak lézershow-t, 2016-ban pedig a Fehér Ház karácsonyi ünnepségén az ő gépükkel oldották meg a karácsonyfa csúcsvilágítását. „Barack Obamától hat méterre volt a gépünk.”
Az áttörést és az újabb megrendeléseket azonban a hollywoodi (ez a floridai, nem a kaliforniai) Gitár Hotel hozta – egy 140 méter magas, monumentális gitár formájú szálloda –, amin a húrok Tamásék munkái. „Nem is tudom, hogy az épületet tervezték a lézerhez, vagy fordítva, annyira oda illett.” Több millió dolláros megbízás volt. A Gitár Hotelt most franchise-osítják, így további hat városban épül ilyen szálloda, a következő, Las Vegas-i épülethez is ők csinálják a húrokat. A hollywoodi hotelnél úgy utalták át neki az első, prototípus húr árát – félmillió dollárt –, hogy csak mailt váltottak, és kétszer zoomoltak a megrendelőkkel. „Kivittük az elsőt, és látták, hogy működik. Haza sem értem Amerikából, már itt volt a többi öt ára, csak annyit kértek, hogy világítson a szeptember 17-i megnyitón.”
A magyarnál sokkal lazább amerikai üzleti kultúra először sokkolta Tamást. „Az első hónap után úgy jöttem haza, hogy ebben a kultúrában valami nem stimmel. Túl lazák voltak, többezres rendezvényen sem izgultak, és nem értettem, miért nem nézik át hatszor a technikát. Nekik nincs benne a zabszem a fenekükben, mert biztosak a dolgukban. Aztán rájöttem, hogy ők csinálják jól, de kellett hozzá pár alkalom, hogy levetkőzzem az európai szemléletet.”
Az amerikai cégek dress code-ban is lazábbak. „Rövidnadrág és baseballsapka. Leülünk egy sör meg egy steak mellé, és így beszélgetünk hatalmas megrendelésekről. Ott egy kézfogás többet ér egy százoldalas szerződésnél.” Ezt Tim Anderson is megerősíti, mondván, hogy Tamással legjobb barátok lettek az évek során, és tökéletesen megbíznak egymásban. „Olyan a viszonyunk, ami nem jellemző a mai üzleti életben. A legnagyobb díleket is telefonon intézzük, vagy csak kezet rázunk rá, nincs szükség szerződésre.”
Pár üveg Unicum
„Ez a következő tíz évre leköt minket” – mondja Tamás az építészeti és rendezvényes megbízásokról. Ezeket sokszor maga sem tudja tételesen követni, amerikai partnerük hetente több projektre is szerződik. Szorosan együtt dolgoznak például San Franciscóval, ahol a várossal öt nagyobb épület világításáról is megegyeztek, de most épp San Diegóban és Las Vegasban is vannak munkáik.
Úgy látja, az a hozzáadott értékük a gyártásban, hogy ők rendezvényeken edződtek, míg sok gyártó életében nem látott rendezvényt, így hiába működik technikailag, amit összeraktak, a gyakorlatban nem megy, és az igényeket sem ismerik. „Én ezt a szakadékot használtam ki, úgy rakom össze az eszközt, hogy a felhasználónak is jó legyen.”
Tamás azt mondja, nem akarnak nagyobbak lenni, mert a mostani üzemmérethez képest nagy a profitráta, ez elegendő neki és családjának a kényelmes élethez. (Feleségével négy gyermeket nevelnek Kiskőrösön.) Azt sem tervezik, hogy kiköltöznek Amerikába. Végül is most is úgy dolgozik a tengerentúlra, mintha ott lenne. 2023-ban a tavalyi 241 millió forintos árbevétel duplázását várja.
„Egyszer a covid alatt Jason Derulónál (világhírű amerikai énekes – a szerk.) forgattunk az MTV-vel, mi vittük a lézerfényeket. Kár, hogy a járvány miatt én nem tudtam ott lenni, mert biztosan becsempésztem volna pár üveg Unicumot a klip hátterébe a többi üveg mellé a bárban.” Amikor Amerikába megy, Tamás mindig visz Unicumot az üzlettársainak, vagy ahogyan ő mondja, a haveroknak.
Lasershow Hungary International Kft.
Alapítás:
2012
Tulajdonos:
Kovács Tamás
Létszám:
2 fő
Árbevétel
(millió forint)
2019
327,3
2020
3,0*
2021
15,5*
2022
240,8
Adózott eredmény:
2019
138,9
2020
−18,5*
2021
−33,0*
2022
100,6
2020-ban és 2021-ben Tamás súlyos betegsége miatt gyakorlatilag állt a cég, és 2022-ben is csak félgőzzel mentek.
Forrás: Dun & Bradstreet
The post Tom, itt Stephen Hawking! appeared first on Forbes.hu.