:
Breaking News

Nem tudni még, megveszi-e az állam a repteret, de a kormányközeli cégek készen állnak

Nem tudni még, megveszi-e az állam a repteret, de a kormányközeli cégek készen állnak

Az elmúlt napokban csend volt a reptér felvásárlása kapcsán, annál nagyobb azonban a mozgolódás a földi kiszolgálást végző Airport Service Budapest Zrt., valamint a társaságot tulajdonló cégek háza táján. A struktúraváltásban érintett az állam kedvenc takarítócége, illetve két kormányközeli biztonsági cég is.

Szeptember 9-én írta meg az Mfor.hu, hogy közös céget alapított a NER két kedvenc biztonsági cége, a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. és a Valton-Sec Zrt.Az újonnan létrehozott, szintén biztonságpiaci céget augusztus végén jegyezték be, az AS-SEC Biztonsági Szolgálat Kft.-re keresztelték.A neve alapján az új cégnek köze lehet a reptéren tevékenykedő Airport Service Budapest Zrt.-hez (ASB), amiben a Civil Zrt. és a Valton-Sec Zrt. mellett tulajdonos a szintén kormányközeli, az állami tendereket sorra nyerő B+N Referencia Zrt. is.Úgy tűnik, folytatódik az átrendeződés a három tulajdonoscég között: a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) oldalán hétfőn megjelent bejelentés alapján az Airport Service Budapest Zrt.-ben a B+N Referencia Zrt. fogja átvenni az irányítást.

Átrendeződnek a tulajdonviszonyok az ASB-ben: az egyik tulajdonos, a B+N Referencia Zrt. szeptember 11-én jelezte a GVH felé, hogy egyedüli közvetlen irányítást szerezne a zrt. felett. A B+N Referenciának jelenleg 33,4 százaléka van a cégben, mint ahogy a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt.-nek is. A maradék 33,2 a Valton-Sec tulajdonában van.

Az ABS-t (pontosabban annak jogelődjét) 1997-ben alapították, az elmúlt két és fél évtizedben fokozatosan szőtte bele magát a reptéri életbe. Korábbi fő tevékenysége a személy- és vagyonvédelem (ezen belül is „élőerős őrzésvédelem”) volt, 2002-től végez komolyabb mértékben „egyéb légiforgalmi tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatásokkal összefüggő munkákat”. Magyarul a cég körülbelül húsz éve kezdett el rakományokat kezelni, csomagszállítást, illetve vagyonvédelmi tevékenységet folytatni a reptéren.

A legfrissebb, tavasszal leadott kiegészítő melléklete alapján 2008 óta már ez teszi ki az árbevételének jelentős részét.

2007 nyarán a repülőgépek, 2009-ben pedig a terminál és az irodák takarításába is belevágtak, 2021 óta a business várót is ez a cég üzemelteti.

Reptéri kiszolgálás: óriási üzlet, de egyelőre veszteséges

Az Airport Service Budapest életében fontos momentum volt, hogy 2020 nyarán megkapta a kiterjesztett földi kiszolgálási engedélyét, ami feljogosítja a teljes körű földi kiszolgálási tevékenységre a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A földi kiszolgálási tevékenység az utaskiszolgálási szolgáltatásokat (utasfelvétel és beszállítás, poggyászkezelés, speciális és VIP szolgáltatások stb.), a repülőgép-kiszolgálást (terhelés és súlypontszámítás, utas ki- és beszállítás, poggyász-, áru- és posta ki- és berakodás, fedélzettakarítás, jégtelenítés stb.), a légiáru-kiszolgálást, a repülésvédelmi és egyéb reptéri szolgáltatásokat takarja.

A mostani bejelentés alapján tehát, amennyiben a GVH is jóváhagyja, az elmúlt években az egyik legnagyobb tenderkirálynak számító B+N Referenciáé lenne az Airport Service Budapest egyedüli közvetlen irányítása. Hogy ez mekkora részesedést takar majd, illetve hogy mennyiért veheti át az irányítást a cég felett a B+N Referencia, vélhetően csak a jövő évi cégbeszámolókból derül majd ki.

Ami biztos, hogy óriási, de veszteséges tortaszeletről van szó.

A zrt. 2021-ben 4, 2022-ben több mint 7 milliárd forintos árbevételre tett szert, az adózott eredménye ugyanakkor már nem ilyen fényes: 0,7 milliárd forintos veszteséget hozott 2022-ben, 2021-et pedig még -1,05 milliárdos adózott eredménnyel zárta. A legutolsó nem negatívan kihozott év 2019 volt, igaz, ekkor is csak nagyjából zárt pozitívan a cég (1 millió forinttal).

Az elmúlt három évből kettőt is komolyan érintett a covid és a járvánnyal járó korlátozások, a reptér maga, vagyis a Budapest Airport Zrt. ugyanakkor a tavalyi üzlet évét már a békeidőre jellemző forgalommal és nyereséggel zárta.

Késik, nem fizet és még a részvénye is összeomlik: mi történik a Wizz Airrel?

Folyamatos változások a tulajdonosok között

2019-ben már volt egy rövid időszak (8 hónap), amikor az Airport Service Budapest egyedüli tulajdonosa a B+N Referencia volt. A cégben ebben az évben jelent meg a másik két jelenlegi tulajdonos, a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. és a Valton-Sec Zrt. Előbbi Pintér Sándor belügyminiszter volt cége, a nemrég Mészáros Lőrinc köreibe beolvadó Valton-Sec pedig a kormány és az állam óriásrendezvényeit biztosítja rendszeresen.

Nem ez az egyetlen friss változás azonban a három cég háza táján. Az Mfor.hu múlt héten szúrta ki, hogy a Valton-Sec és a Civil Zrt. új biztonságpiaci céget hozott létre, úgy fest azonban, hogy ebből az üzletből azonban a B+N Referencia kimarad, legalábbis nem szerepel a tulajdonosok között. Az újság azt írja, „nem biztos, hogy az AS-SEC is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kíván majd tevékenykedni, mindenesetre az AS rövidítés akár az Airport Service-re is utalhat”.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetését végző Budapest Airport a napokban erősítette meg, hogy ismét tárgyal a kormánnyal a reptér megvételéről. A 4 milliárd eurós (körülbelül 1550 milliárd forintos) deal hátteréről itt írtunk bővebben. A kormány 3 évvel ezelőtt vette napirendre a reptér visszavásárlását, de a járványhelyzet miatt egy időre lekerült a téma az asztalról. Pár hete derült ki, hogy a tárgyalások komoly szakaszba léptek újfent. A magyar állam 51 százalékot, egy meg nem nevezett reptérüzemeltető társaság pedig 49 százalékot venne meg a mostani tulajdonosi körtől.

A B+N Referencia rendszeresen szerepel a 100 legértékesebb magyar céget összegző Forbes-listán, legutóbb 22,1 milliárd forintos becsült értékkel.

Borítófotó: A B+N Referencia Zrt. egyik takarító robotja a ferihegyi repülőtéren.

The post Nem tudni még, megveszi-e az állam a repteret, de a kormányközeli cégek készen állnak appeared first on Forbes.hu.