:
Breaking News

Benzinár: rászoktunk az ársapkára?

A kormány újra belenyúlhat az üzemanyagárakba, az  olajpiaci szereplők, a töltőállomás-üzemeltetők viszont mindenképpen szeretnék elkerülni a hatósági árszabályzás visszahozatalát. Eközben a magyarok jelentős százaléka nem tartja ördögtől valónak.

A magyarok 57 százaléka szerint az Orbán-kormánynak lenne lehetősége visszaállítani a hatósági üzemanyagárakat. Míg a teljes népességben nőtt, a kormánypárti szavazók körében csökkent az üzemanyagársapka újbóli bevezethetőségébe vetett hit – derül ki a Népszava számára készített friss felmérésből.

Orbán Viktor a parlament őszi ülésszakának megnyitóján azt mondta: ismét belenyúlhatnak az üzemanyagárakba, hogy elérhető legyen év végére a tíz százalék alatti inflációs cél. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter kedden egy egyeztetésen azt kérte, hogy az ágazati szereplők minden lehetséges eszközzel tompítsák az árak növekedését.

Több ebből Ezek drágultak leginkább: mutatjuk a friss ipari termelői árakat Kemény estéje volt a forintnak

A Publicus Intézet augusztusi kutatása néhány hete, még akkor készült, amikor az Orbán-kabinet még elvetette az ársapka újbóli bevezetésének szándékát, illetve szükségességét.

Érdekes módon az üzemanyagárstopban legkevésbé a Fidesz-KDNP-szavazók bíznak: 37 százalékuk támogatja az ötletet.Az ellenzékieknek ugyanakkor kétharmada vélekedett úgy, hogy az Orbán-kormány igenis visszaállíthatná a hatósági üzemanyagtarifákat, ha akarná. Mindössze 17 százalékuk veti el az ötletet, és 18 százalékuk ingadozik.A politikailag bizonytalanok 64 százaléka szintén támogatja a felvetést és nemmel még az ellenzékieknél is kisebb hányaduk, csupán 15 százalékuk felelt, miközben az egyértelmű választ 21 százalékuk utasította vissza.

Januárban még a megkérdezettek 58 százaléka egyébként egyetértett a hatósági tarifák megszüntetésével. E meggondolás mögött bizonyára nem az árkedvezmény, sokkal inkább az intézkedés tovagyűrűző hatásaként decemberre az ország egész területén kialakult üzemanyag-ellátási csőd állt.

Az autóval közlekedő, érdemi válaszadók átlag 890 forintos literenkénti üzemanyagár mellett ülnének át a mindennapok során tömegközlekedésre.

Kerüljük el mindenképpen

Az olajpiaci szereplők, a töltőállomás-üzemeltetők mindenképpen szeretnék elkerülni a hatósági árszabályzás visszahozatalát – mondta a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az Inforádiónak.

Komoly ellátási gondra számítanak, ha ismét jön hatósági üzemanyagár.

Grád Ottó arról beszélt, hogy a tagvállalatok megértik és teljes mértékben elfogadják a kormányzati álláspontot, de a mozgásterük korlátozott. Elindult az a folyamat, amelynek részeként vizsgálják olajszakmai oldalon is az árcsökkentési lehetőségeket.

A szövetség főtitkára arra is figyelmeztetett, hogy a hatósági ár esetleges újbóli bevezetése súlyosabb következményekkel is járna, mint tavaly, amikor év végére kifogyott a benzinkutakról az üzemanyag.

Akkor viszonylag sokáig az olajvállalatok képesek voltak fenntartani az ellátást a kisebb-nagyobb mértékű korlátozásokkal.

“A jelen piaci körülmények között, elsősorban a gázolajpiaci lehetőségeket tekintve, már a hatósági üzemanyagár-bevezetés pillanata után néhány nappal eltűnne az ellátás egyik fontos pillérét jelentő import, ami azt jelentené, hogy

jóval rövidebb idő alatt kialakulna újra egy ellátási probléma.

The post Benzinár: rászoktunk az ársapkára? appeared first on Forbes.hu.