:

„A The Room több mint egy rossz film, mintha űrlények készítették volna”

„A The Room több mint egy rossz film, mintha űrlények készítették volna”

Az egyik legjobb legrosszabb film főszereplőjével, Greg Sesteróval interjúztunk, aki a hírhedt The Room húszéves jubileuma apropóján járt a budapesti Bem moziban. Eufórikus telt ház a Margit körúton.

Lehet, hogy épp Al Pacino és Johnny Depp is Budapesten forgat, péntek este mégis a Margit hídtól pár száz méterre, egy alig százfős moziteremben került sor a város legizgalmasabb filmes eseményére. Húszéves a The Room (A szoba), amit a Margit körúti Bem mozi is csak úgy ír körül lényegretörő programajánlójában:

„A világ egyik legjobb legrosszabb filmje, története gyakorlatilag nincs.”

Bárhogy is legyen, a reprízmozi legendás, közönségkedvenc vagy szimplán kultikus címekből álló moziműsorán régóta gyakori telt házas visszatérő a The Room. Utóbbi idén ünnepli húszéves jubileumát, melynek apropóján a bűnös mozis élvezetek kedvelői nem akárkinek örvendhettek a kis moziban: maga a film egyik főszereplője, Greg Sestero keveredett a fővárosba, aki épp Európában turnézik a film ünnepi vetítéssorozata apropóján. Eredetileg két vetítést írtak ki szeptember 29-re, ezek viszont hamar megteltek, így még hozzátoldottak a programhoz egy éjféli időpontot is.

Ez a tíz legnépszerűbb film a legendás budapesti moziban

A mozi azt is elárulta a Forbes.hu-nak, hogy Sestero stábja volt az, aki felkereste a Bemet magyarországi helyszínként, hiszen régóta kapcsolatban vannak a mozit üzemeltető Szomszéd Gergővel, aki évi többször is műsorra tűzi a filmet.

„Ha még nem láttad, készülj fel: az első tizenöt perc mindent megváltoztat, ahogyan a moziról gondolkoztál”

– vezeti fel Sestero a vetítést nem sokkal este kilenc után a Bem vászna előtt. (A film első negyedórájában három szexjelenetet is lezavarnak, ezek tulajdonképpen a filmtörténet top 3 legnevetségesebb filmes aktusai is egyben.) Előtte masszívan megtelik a mozi és a Bem bárpultja közti tér, a kultfilm több tucat rajongója áll sorba lepacsizni, fotózkodni, vagy pedig régi vagy itt vásárolt ajándéktárgyát aláíratni a színésszel. Voltak, akik öltönyben érkeztek, vagy akár amerikaifoci-labdával a kezükben, hogy dobálgassanak egy kicsit Greggel – ezzel is utalva a film hírhedt jeleneteire.

„Hollywoodban mindenki erre vágyik”

A The Roomot nem lehet szimplán rosszként aposztrofálni. Húsz év alatt valóságos jelenséggé nőtte ki magát a hosszú fekete hajú Tommy Wiseau filmje. Alig van mondata, amiből ne vált volna szállóige, és alig van jelenete, sőt snittje, amit ne lehetne szeretetteljesen körberöhögni. Mert minden ízében olyan rossz a végeredmény, hogy utána még sokszor újranézeti magát.

Az utóéletéről ne is beszéljünk. A 2003-as premier után évekkel kapta fel magának az amerikai filmes sajtó, valamint filmsulis és kultfilmes közeg a darabot. Úgy felhájpolták a filmet, hogy azóta világszerte telt házas vetítéseken őrjöngenek rajta hangosan, szerencsésebb esetekben pedig még az eredeti alkotók is megjelennek ezeken a vetítéseken.

„A közönség lelkesedése miatt válhatott jelenséggé” – ezt maga Greg Sestero mondja a Forbes.hu-nak. Két vetítés közt ad interjút a Forbes.hu-nak. „Szerintem Hollywoodban minden filmnél erre vágynak, hogy maguk a nézők csinálják a felhajtást.” Greg komoly tempót diktál, Olaszországból érkezett hozzánk a jubileumi vetítéssorozat magyarországi állomására, másnap megy is tovább Ausztriába.

Mostanság inkább forgatókönyvírói, horrorfilmes karrierjét építgeti. Tavaly debütált például első rendezése, a Miracle Valley, most pedig épp egy UFO-s projektet fejlesztget, a Forbidden Skyt. Utóbbiról már a Better Call Saul című sikersorozat főszereplőjével, Bob Odenkirkkel is beszélgetett, egyelőre csak téma szintjén. Az európai körút alatt a Forbidden Skyhoz is folyamatosan terepszemlézik, természetesen Budapestre is vetett egy pillantást, amúgy még a Bemet is alkalmas helyszínnek tartaná valamelyik jelenethez.

Greg Sesterót, a The Room színészét telt ház várta múlt hét pénteken este kilenckor a Bem moziban. Fotók: Vaszkó Iván

Oppenheimer? „Jól összerakták”

Greg és Tommy már 25 éve barátok, ma is szinte napi rendszerességgel tartják a kapcsolatot. „Tegnapelőtt telefonáltunk legutóbb, Marlon Brandóról beszélgettünk” – eleveníti fel Greg, micsoda klisé! Azért új filmekről is szoktak értekezni egymással, az Oppenheimerről például azt mondta Tommy, hogy „jól összerakták”. (Ezen a ponton jegyezzük meg, hogy a The Room jelenlegi IMDB-pontszáma 93 ezer szavazat után 3,6 a 10-ből.)

Az excentrikus, utánozhatatlan akcentusú Tommyt, amióta egy színi tanodában megismerte, „remek humorú, magával ragadó” embernek tartja, mondja Greg. Húsz éve csupán háttérembernek érkezett a The Room forgatására, de Tommy igazából végig neki szánta az egyik főszerepet. Greg végül beadta a derekát annak tudatában, hogy úgyse kerül vászonra a film. Nagyobbat nem is tévedhetett volna.

Írásban nehéz átadni azt a narratív mozgóképes karambolt, amit The Roomnak hívnak, de azért tegyünk vele egy próbát. A film egyfajta szerelmi háromszögről szól – a maga bizarr és szó szerint lélegzetelállító módján –, főhőse Johnny (Tommy Wiseau), a jámbor bankár, aki mindent megadna jegyesének, Lisának (Juliette Danielle), ha az nem épp Johnny legjobb barátja, Mark (Greg Sestero) felé kacsingatna.

Ennél mélyebben kár lenne fejtegetni a történetet, hiszen már tudjuk: gyakorlatilag nincs. A The Roomban szinte egyetlen párbeszéd vagy szituáció sincs a helyén, minden félmondata, beállítása kamerák előtt bekövetkezett, akut tömegkatasztrófa. Tehát maga a megtestesült tökéletesség, mindenkinek a csodájára kellene járnia.

„A huszadik év miatt most többször újranéztem, előtte alig párszor – vallja be Greg. – Ennyi év után megtanultam becsülni ezt a filmet. Teljesen nézhető, lehet belőle idézgetni, emlékezetes alkotás. Valahol minden filmkészítő erre vágyik.” A színpadon és az interjún is érezni Greg viszonyát a filmmel. Önironikusan tekint rá, sőt sokkal fontosabbnak tartja azt, ahogyan a közönség magához ölelte kultdarabként.

„Se nem B-film, se nem trashfilm, több annál. Saját kategóriát teremtett magának. A nézők rajta kívül talán csak a Rocky Horror Picture Show-val szoktak hasonlóan bánni, hogy ennyiszer újranézik és ennyit idézgetnek belőle” – gondolja Greg.

„Mintha űrlények szappanoperákat tanulmányoztak volna és úgy forgattak volna filmet.”

Greg Sestero a Bem mozi előtt. Fotó: Sebestyén László

„Jól állunk!”

A film állítólagos költségvetése 6 millió dollár körül volt. De hiába zakózott anno hatalmasat a jegypénztáraknál és a kritikusoknál, ha minden igaz, az utóvetítésekkel már bőven nyereséges a produkció.

„Nem tudok pontosabbat mondani neked, Tommy nekem erre mindig annyit mond: jól állunk!”

– utánozza barátja utánozhatatlan hangját Greg. A lényeg, hogy szerinte üzleti szemmel is „inspiráló” sztori az övék. Ezt bizony el is hisszük a 4900 forintos jegyárat, valamint a 10 ezer forint felett futó ajándéktárgyakat látva. Szóval Greg szerint hiába nem értette meg őket senki az elején, évekkel később mégis megtalálták helyüket a filmvilágban. Ha menet közben feladták volna, nem sikerült volna kiküzdeniük ilyesfajta kultstátuszt.

A The Room legendáriumával külön cikket lehetne megtölteni. Például máig nem tudni biztosra, hogy Tommy pontosan mikor született, honnan jött, vagy hogy honnan volt pénze azt a 6 millió dollárt eltapsolni erre az alig párhelyszínes magnum opusra . Mindezt úgy, hogy rendkívül sokáig, négy hónapig forgatták a filmet, közben pedig a stábtagok is folyamatosan egymásnak adták a kilincset.

Greg a premier után tíz évvel, 2013 adta ki könyvét, a The Disaster Artistot, ami tabuk nélkül mesél nemcsak a kaotikus forgatásról, de Tommyval való életreszóló barátságukról is.

„Nem vagyok benne biztos, hogy végigolvasta, maximum csak átfutotta”

– nevet Greg, majd így folytatja: „Az nem tetszett neki, hogy azt írtam, hogy mintha filctollal lenne festve a haja. De szerintem nagyra becsüli a könyvet, még ha máshogy is emlékszik bizonyos dolgokra.”

Greg ezt a könyvet tartja eddigi karrierje legkockázatosabb munkájának, Előtte alig ismerték őt mint az embert Mark karaktere mögött. Szóval itt volt először lehetősége megmutatni, ki is ő valójában. „Minden szó igaz, amit papírra véstem. Próbáltam átadni, milyen őrült egy forgatás volt, de úgy, hogy közben aki olvassa, az meg is tudja becsülni a belefektetett munkát. Szerintem az őszintesége teszi igazán kedvelhetővé ezt a történetet.”

„Nehéz lenne megismételni a varázst”

A könyvből filmadaptáció is készült, A katasztrófaművész, Tommyt James Franco, míg Greget Dave Franco játssza. „A könyv szerintem sötétebb és groteszkebb tónusú, viszont a filmváltozat szélesebb közönségekhez tud szólni. Nem egyszerű megfilmesíteni, de szerintem remek munkát végeztek vele” – mondja Greg, aki azért egy sorozatváltozatot is megnézne a könyvéből hosszabb játékidővel, mélyre menő részletekkel. Utóbbi ötletről egyébként már váltott pár szót Mike Flanagannel, A Bly-udvarház szelleme című sorozat alkotójával, amiben Gregnek is volt egy rövid jelenése.

A színész azt is elárulta a Forbes.hu-nak, hogy szerinte bűn volna folytatást vagy előzményfilmet készíteni a The Roomhoz. „Olyan miliőben készült, hogy húsz év után nehéz lenne megismételni a varázst” – mondja ezt is őszinte hangon. Persze úgy, hogy közben azt is érezni, mennnyire tisztában van azzal, hogy milyen hatékonyan lehetne vallatni ezzel a filmmel. Mégis úgy érzi, hogy amit húsz éve tető alá hoztak, az ma már nemhogy a közönség tulajdona, de ők is tartják életben az által, hogy „imádják újra és újra megnézni, és aztán a barátaikat is elhozni és megmutatni nekik”.

Ezzel nehéz vitatkozni, most is mindenki gyermeki élvezettel tombolta végig mind a 99 percet a Bemben, akár újonc volt, akár veterán rajongó. Mindenképp érdemes moziteremben is átélni a csodát, ahogy egyszerre százan kiabálják a leghírhedtebb sort:

„I did not hit her, it’s not true! It’s bullshit! I did not hit her! I did nooot. Oh, hi Mark!”

The post „A The Room több mint egy rossz film, mintha űrlények készítették volna” appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés