:

Nagyot nőtt az IKEA, és már megint készül valamire

A svéd bútorfranchise 5,7 százalékos növekedést, valamint rengeteg újítást és változást jelentett be.

Az Inter IKEA Systems B.V. – amely az IKEA koncepció tulajdonosa és az IKEA franchise-átadója világszerte – csütörtökön bejelentette, hogy az IKEA kiskereskedelmi forgalma mind a 12 franchise-csoportot magában foglalva elérte a 47,6 milliárd eurót. Az Ingka Csoport pedig a Forbes.hu-nak is megküldött közleményében azt írta, a részesedése a teljes forgalomból 90 százalék, a cég így 41,7 milliárd eurós IKEA kiskereskedelmi forgalomról adott hírt a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Ez 5,7 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest (39,5 milliárd euró a 2022-es pénzügyi évben).

A vállalat közleménye szerint a lakberendezési inspiráció bővítése, valamint a digitális, az új és a meglévő áruházakba történő befektetések felgyorsításának köszönhetően

7 százalékkal növekedett az áruházak látogatottsága, az online részesedés pedig 26 százalékra bővült (a 2022-es pénzügyi évben ez 25 százalék volt).

Újabb vállalások, átalakított áruházak

„Az otthoni élet minden eddiginél fontosabbá vált, és továbbra is az a cél vezérel minket, hogy valóra váltsuk az emberek álmait és elképzeléseit. Az év során befektettünk az üzleti érdekeltségeinkbe, és lépéseket tettünk az abszolút szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében is, hogy óvjuk a bolygót, amely mindannyiunk otthona. Lenyűgöz, ahogy az IKEA munkatársai valóra váltják a vásárlók kéréseit, és szorosabbra fűzik velük a kapcsolatot, amivel hozzájárulnak a célkitűzésünkhöz, és igazi partnerként segítik az otthoni élet megvalósítását. Bár bizakodón tekintek a jövőbe, fel kell készülnünk arra, hogy az előttünk álló út rögös lesz” – nyilatkozta Jesper Brodin, az Ingka Csoport vezérigazgatója. 

Arról is beszámoltak, hogy miközben az IKEA fennállásának 80. évfordulóját ünnepli, a vállalat egy jobb IKEA létrehozására készül: 

átalakítja az áruházait a vásárlói igényeket kiszolgáló hálózat kapacitásának növelése érdekében, egyúttal olyan összcsatornás kiskereskedővé válik, amellyel a vásárlók bármikor, bárhol és bármilyen módon kapcsolatba léphetnek. 

Az Ingka Csoport 60 helyszínen nyitott új áruházakat, egyebek mellett Koppenhágában, Madridban, Rómában és San Franciscóban, valamint Tervezőstúdiókat többek között Ausztráliában, Szerbiában és Magyarországon Debrecenben és Pécsen. Mindemellett a vállalat felgyorsítja a beruházásokat a legnagyobb piacai közül az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Spanyolországban. Ezekben az országokban több mint 4,5 milliárd eurót invesztál a vásárlói élmény és a házhozszállítási szolgáltatások javítását célzó projektekbe.

Digitálisan is erősítenek

Az év elején az Ingka Csoport bejelentette a Made4net szolgáltató felvásárlását, amely a jövőben vezető szerepet tölt majd be a vásárlói igényeket kiszolgáló hálózat terén a kiskereskedelemben. Ezenkívül a vállalat új funkciókat vezet be az IKEA Kreativ alkalmazásban, amelyek a mesterséges intelligenciával és a számítógépes látás technológiájával segítik 3D-ben megjeleníteni a vásárlóknak a lakberendezési elképzeléseiket. Továbbá fenntartható áruházakat, áruházaiban pedig Bútormentő Pontokat hoz létre, ezzel is támogatja az emberek többségét abban, hogy fenntarthatóbb életet teremtsenek maguknak otthonaikban, írta a vállalati közlemény.

„Az IKEA arra ösztönzi a vásárlókat, hogy használjanak kevesebb energiát és vizet, csökkentsék a hulladék és az egyszer használatos tárgyak mennyiségét, valamint részesítsék előnyben a javítást, a továbbértékesítést, az újrahasznosítást, illetve tartsák karban a termékeket, hogy azok minél hosszabb életűek lehessenek. Mindezt az IKEA a termékek visszavételével, a használt bútorok eladásával, a gyerekbútorok garantált visszavásárlásával, valamint cserealkatrészek biztosításával ösztönzi”

– fogalmaztak, hozzátéve az Ingka Csoport felgyorsította a fenntarthatósági befektetéseket, és továbbra is hozzájárul az IKEA azon célkitűzéséhez, hogy klímapozitívvá váljon azáltal, hogy 2030-ra nagyobb mértékben csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, mint amennyit a teljes IKEA értéklánc kibocsát, miközben növeli az IKEA üzleti érdekeltségeit. Az elmúlt években a vállalat elkötelezte magát amellett, hogy 6,5 milliárd eurót fordít a megújuló energiára, amelyből közel 4 milliárd euró befektetése már megtörtént. Ezzel egyidőben a vállalat bővíti az elektromos járművekből álló flottáját, aminek eredményeként a házhoz szállítások negyede zéró kibocsátású járművekkel történik.

Az állandó fejlesztés, úgy tűnik, Magyarországon is bejön, hiszen David McCabe, az IKEA Csehország, Magyarország és Szlovákia ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta: „A vásárlóinknak és termékeink népszerűségének köszönhetőn a 2023-as pénzügyi évre még jobb eredményeket várunk a magyar piacon, mint az előző évben. (…) Az infláció, a növekvő kamatlábak, az árfolyamingadozások és az energiaárak világszerte hatással vannak az emberekre, és ez alól mi sem vagyunk kivételek. A nehéz magyarországi makrogazdasági körülményekre tekintettel örömmel osztom meg a jó hírt, hogy október óta mintegy 600 termék árát csökkentettük, átlagosan 15 százalékkal.”

A vállalt által közölt főbb pénzügyi adatok:

Teljes IKEA kiskereskedelmi forgalom: 41,7 milliárd euró a 2023-as pénzügyi évben (+5,7%), 39,5 milliárd euró a 2022-es pénzügyi évben (+5,5%) Online részesedés: 26 százalék a 2023-as pénzügyi évben, 25 százalék a 2022-es pénzügyi évbenÁruház-látogatás: 697 millió látogatás a 2023-as pénzügyi évben (+7,4%), 650 millió látogatás a 2022-es pénzügyi évben IKEA applikáció: 19,7 millió letöltés a 2023-as pénzügyi évben, 20,3 millió letöltés a 2022-es pénzügyi évben Nyitások: 60 helyszínen a 2023-as pénzügyi évben, 52 helyszínen a 2022-es pénzügyi évben Eladott húsgolyók és húsmentes golyók: 1,2 milliárd a 2023-as pénzügyi évben, 1,1 milliárd a 2022-es pénzügyi évben2016 óta az IKEA 24,2 százalékkal növekedett, miközben 13,6 százalékkal csökkentette klímalábnyomát575 szélturbina 17 országban, 20 napelempark és 935 000 napelem az IKEA egységek tetején

The post Nagyot nőtt az IKEA, és már megint készül valamire appeared first on Forbes.hu.