:

Teljes erővel tér vissza egy régi szereplő a magyar mobilpiacra

Teljes erővel tér vissza egy régi szereplő a magyar mobilpiacra

A Motorola kemény időkön van túl, de a jelek szerint az erős kínai háttérrel megtámogatott márka gőzerővel kezd nyomulni, ami felfordulást okozhat az egész szektorban.

A Motorola örökre és kitörölhetetlenül írta bele magát a történelemkönyvekbe azzal, hogy piacra dobta a világ első, kereskedelmi forgalomban kapható mobiltelefonját. A következő másfél évtizedben az amerikai vállalat domináns szerepet játszott az iparágban a Nokia mellett, és a rendszerváltás környékén, a hazai mobilszolgáltatások beindulásával párhuzamosan Magyarországon is hamar kultikus státuszba emelkedett a márka.

A Motorola a mobil iparág legendás szereplője. Kép: Motorola

A konszern az ezredfordulóra csúcsra ért. Amellett, hogy igen erős pozíciókkal bírt a mobilpiacon, komoly energiákat mozgatott meg annak érdekében, hogy a hálózatfejlesztés, valamint a szoftveres megoldások terén is megkerülhetetlen tényezővé váljon.

2000-ben 150 000 alkalmazott dolgozott világszerte a vállalatnak, a jövő pedig fényesnek tűnt, de mindez csak délibábnak bizonyult, ami elfedte a szemek elől a fekete fellegeket.

A konszern belesett ugyanabba a hibába, mint akkoriban számos hasonló profilú vetélytársa: túlvállalta magát, szórta a pénzt az elbaltázott akvizíciókra, értelmetlen és felesleges fejlesztésekre, a világ meg szépen elment mellette. Az okostelefonos váltást viszont sikerült szépen benézni, és 2006 környékére világossá vált, hogy a Motorola trendteremtőből trendek után kullogó, zsíros mamuttá vált. 2008-ban az igazgatótanács úgy döntött, hogy leválasztják a mobildivíziót, és megpróbálják értékesíteni azt, de a gazdasági világválság közepén már a kutyának sem kellett a veszteséges üzletág.

Sokáig trendteremtő volt a cég az előremutató készülékeivel. Kép: Stuff.TV

2011-re a helyzet tragikussá vált minden szinten, és a Motorolát végül egyszerűen feldarabolták. A Motorola Mobilityt, azaz a telefonos leányvállalatot a Google vásárolta fel 12,5 milliárd dollárért. A keresőjéről és online szolgáltatásairól ismert cég az ismert márka hátán akart betörni a mobil iparágba, de ez a mesterterv katasztrofális kudarccal járt. A szabadalmak elavultak, a név pedig már nem csengett jól, és a Google 2014-ben tovább is passzolta a Lenovónak 6,91 milliárd dollárért. Azaz három év alatt buktak a Motorolán szerény 6 milliárd dollárt.

Nehezen indult a Lenovo éra

A kínai Lenovo tehát az IBM PC üzletága után behúzott még egy legendás amerikai márkát, aminek szimbolikus mivolta azért megmagyarázza valamelyest az üzletileg némiképp finoman szólva sem megalapozottnak tűnő akvizíciót.

Hogy ez mennyire nem volt egy racionális döntés, azt jól mutatja, hogy amíg az IBM ThinkPad brandet a Lenovo az első pillanattól kezdve briliáns tudatossággal kezelte, addig a Motorolával látványosan nem nagyon tudott semmit kezdeni a konszern.

Kabaréba illő módon évekig azt sem tudták eldönteni, hogy milyen név alatt fussanak a termékek, hiszen jelentek meg Moto, Moto by Lenovo, Vibe és Motorola név alatt is. Ezzel párhuzamosan pedig futottak a Lenovo mobilok is, szóval teljes volt a katyvasz, az pedig hab a tortán, hogy magukat a készülékeket, illetve a terméktámogatást is sok kritika érte.

Magyarországon is kaotikusan alakultak a dolgok, hiszen volt példa arra, hogy a márka teljesen eltűnt, aztán véletlenszerűen felbukkant egy-két példány, de tervszerűségnek nagyon nyomát sem lehetett lelni.

Fordul a szél!

De idővel változott a széljárás. Világosan érzékelhetővé vált, hogy a Lenovo központjában döntés született arról, hogy a Motorolával valamit komolyan kezdeni kell. Ennek jeleként 2020 környékén már felbukkantak kifejezetten innovatív, prémium szinten is életképesnek tűnő modellek. A cég belépett a hajtogatható kijelzőjű telefonok szegmensébe a Razr családdal, sőt az idei barcelonai MWC kiállításon már lerántották a leplet egy nyújtható képernyőjű, futurisztikus modellről is. Tehát minden jel arra utal, hogy tudnak és akarnak is rengeteg áldozni a mobilszektor meghódítására.

Ma már ismét vannak csúcsmodellek a kínálatban.

Erre egyébként van is lehetőség, most sokkal inkább, mint az elmúlt nyolc évben bármikor máskor. Az egykor megingathatatlannak tűnő hazai riválisok ugyanis bukdácsolnak. A korábban piacvezetői szerepre ácsingózó Huawei törpe minoritássá vált, a cégről leváló Honor viszont nem tudta átvenni a helyét. A hatalmas álmokat dédelgető BBK Electronics pedig a jelek szerint belebukik a Nokiával vívott háborújába.

Tehát megnyílt az út a Lenovo előtt, amely többször bizonyította, hogy ügyesen tud lavírozni a gazdasági és politikai viharokban, és amely továbbra is stabilan élvezi a kínai kormány támogatását.

A Motorola az USA-ban hagyományosan erős, jelenleg a harmadik az Apple és a Samsung mögött, és idén a vállalat, látva az említett piaci vákuumot, egész pályás globális letámadást indított.

A vállalat az USA-ban bivalyerős pozíciókkal bír. Kép: Counterpoint

Nyáron például a cég alelnöke, Sergio Buniac személyesen látogatott el az egyik legfontosabb régióba, a BBK Electronics egykori fellegvárába, Indiába, ahol kijelentette, hogy már idén meg fogják duplázni az eladásokat, 2026-ra megnégyszerezik azokat, a cél pedig, hogy rövid időn belül a legerősebb szereplők egyikévé váljon a márka világszinten.

Motorola Magyarországon

És ami a legfontosabb, legalábbis számunkra, hogy a jelek szerint végre a Motorola Magyarországon is kezdi aktivizálni magát. Az egykor meghatározó brand ugyanis a hazai piacról szinte teljesen kiszorult az elmúlt egy-másfél évtizedben. Ennek egyik legfőbb oka a hivatalos képviselet hiánya volt, de e téren komoly változás történt, hiszen az anyacég főhadiszállásán egy ideje

megkezdte tevékenységét a Motorola magyarországi kirendeltsége azzal a céllal, hogy koordinálja a sales-t, a kommunikációt, megfelelő választékot hozzon létre, és újabb kereskedelmi csatornákon tegye elérhetővé a készülékeket.

Piró Péter, a Motorola Magyarország első embere elárulta, hogy mostanra sikerült megállapodni a szolgáltatókkal is, így a Yettel, a Vodafone és a Telekom által kínált különféle konstrukciókban is elérhetővé válnak a mobilok.

Korábban rengeteg kritika érte a vállalatot a finoman szólva is minimalista termékválaszték miatt, azonban e téren is pozitív irányú változásokról számolt be. Az idei évtől kifejezetten széles portfólióval van jelen a Motorola a magyarországi retail csatornákon, és a választék a belépő szinttől egészen a prémium kategóriáig terjed. Ráadásul komoly akciókkal támogatják meg az értékesítést, így például akad olyan modell, amely mellé elektromos rollert adnak ajándékba.

Az extra funkciók előnyt jelenthetnek a versenyben. Kép: Motorola

Az eddigi visszajelzések nagyon jók, és meglátása szerint van arra reális esély, hogy rövid időn belül Magyarországon is tíz százalék feletti piaci részesedést érhessen el a vállalat. Ebben segíthet, hogy a konszern rendelkezik egy olyan saját technológiával, amelynek révén a telefonokon elérhetővé válnak bizonyos PC-s funkciók, és akár egy nagyobb ökoszisztémába is beilleszthetőek.

Ez nem egyedi megoldás, viszont ilyesmit csak az Apple és a Samsung kínál jelenleg, ami azért komoly versenyelőny lehet a többi riválissal szemben.

Piró Péter kiemelte még a dizájnt, amiben a Motorola nagyon erős, viszont dicséretes önkritikával azt is elismerte, hogy bizony a kamerarendszerek és a képalkotás terén muszáj előre lépni. Azonban a jelek szerint ezzel tisztában is vannak a vállalat háza táján, hiszen mostanában iszonyatos R&D energiákat mozgatnak meg annak érdekében, hogy e szegmensben javulást érhessenek el.

Mit tud ma egy Motorola csúcsmobil?

A cég egyik atombombának szánt modellje a Motorola Razr 40 Ultra, amely egyike a kevés összehajtható kijelzőjű kagylótelefonnak. Befutott egy példány hozzánk is, és a próbálgatás során hamar kiderült, hogy az összeépítés minősége kifogástalan, a dizájn pedig remek. Az ilyen mobilok Achilles-sarkát jelentő zsanérozást jól megoldották, hiszen a készülék nem csuklik össze, és hézagmentesen zárható, ráadásul cseppálló!

Az összecsukható kagylótelefon magára rántja a figyelmet.

Két képernyőt kapott, amelyek közül a kisebb akkor lép akcióba, ha össze van csukva a készülék, ami nagyon látványos. A 6,9 hüvelykes fő- és a 3,6 hüvelykes másodlagos kijelző is OLED panelt kapott. Ennek köszönhetően a színek szépek, a kontraszt kiváló, a mozgásmegjelenítés és a fényerő is rendben van.

A hardver kellően erős (Snapdragon 8 Gen 1 + 8 GB RAM), a termék még a teljesítményigényes applikációk futtatása során sem döccen meg. A legdurvább grafikájú játékokkal, nagy felbontású HDR médiaállományokkal vagy a videószerkesztőkkel is megbirkózik. Az ilyen kialakítású telefonoknál az energiaellátás hagyományosan problémás, hiszen a készülékház nem teszi lehetővé a megszokott méretű akkumulátorok használatát. Ebbe is csak egy 3800 mAh-s telep került, ami a ma megszokottnál rövidebb, 4-7 órás üzemidőt produkál.

A vállalat ismét nyomul Magyarországon.

Képalkotás terén is elmarad a legjobb hagyományos telefonoktól, hiszen csak egy 12 megapixeles fő- és egy ugyanilyen felbontású ultraszéles látószögű egység került bele, tehát például a zoomkamera hiányzik. De az is igaz, hogy ezt a készüléket alapvetően nem a fotósoknak szánták, hanem azoknak, akik egy könnyen hordozható, szuperlátványos, villantós eszközt szeretnének, amiről süt, hogy egy különösen innovatív darab. Erre pedig a Motorola Razr 40 Ultra gond nélkül alkalmas.

Van visszatérés a halálból

Volt idő, amikor úgy tűnt, hogy szegény Motorola márkának végképp lefőtt a kávé. 2023 vége felé viszont a jövő kifejezetten biztatónak tűnik. Ráadásul nem csak az elit kategóriában mocorog a márka, hiszen a szeptemberben bemutatott, remek ár/érték arányú Edge 40 a középkategóriában tarolhat a képességei alapján.

Csak remélni lehet, hogy folytatja a cég a nyomulást, és az ígéreteknek megfelelően erősebbé teszi hazai jelenlétét is. Az erősödő versennyel ugyanis végső soron mi, a végfelhasználók járunk a legjobban.

The post Teljes erővel tér vissza egy régi szereplő a magyar mobilpiacra appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés