A kínai elnök rászólt Orbánra, újabb akadályok a Budapest-Belgrád vasútvonalnál
Konfliktus alakult ki a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása körül a magyar és a kínai kormány között.
Konkrétan a vasúti jelzőberendezések és az úgynevezett automatikus vonatbefolyásoló rendszerek telepítéséről alakult ki vita. A kínaiak ugyan a saját technológiájukat akarták beépíteni, de az nem kompatibilis az európai uniós szabványokkal, és ez akár nemzetbiztonsági kockázatot is jelenthet. Erről a VSquare írt, Forbes.hu-nak is eljuttatott friss hírlevelében kormányközeli forrásra hivatkozva.
Orbán nyomás alatt
Pekingben legutóbbi találkozójukkor Hszi Csin-ping kínai elnök nyomást gyakorolt Orbánra, hogy fogadja el, hogy a vasúti projektnek kínai technológiát kell használnia. Ráadásul a magyar miniszterelnök felelőssége lett az is, hogy a további kérdéseket rendezze az uniós szabályozókkal, vagyis adott esetben elfogadtassa a kínai technológiát.
A kormány még 2014-ben döntött a Budapest-Belgrád vasútvonal kétvágányúsításáról és teljes újjáépítéséről. A 750 milliárdos projektet 2019-ben kínai és magyar cégek konzorciumának adták, közülük az egyszerűbb munkákat, mint a sínfektetést magyar cégek vállalták, a bonyolult biztosító- és vonatbefolyásoló-rendszerek építése pedig a kínaiak feladata lenne.
Mostanáig a szőnyeg alá söpörték
A Telexegymástól független forrásokra hivatkozva azt írta: a kínaiak nem tudnak az EU-s szabványoknak megfelelő rendszereket építeni többek között azért, mert míg a kínai vasútállomások kategóriánként szinte teljesen egyformák, Európában minden állomás különböző. Emiatt az európai sztenderdeknek megfelelő minden biztosítóberendezés egyedi, kézműves termék, amit állomásonként külön kell tervezni, engedélyeztetni és legyártani. Ezt viszont a kínaiak nem tudják megcsinálni.
A problémáról vasúti körökben évek óta szó van, a döntéshozók viszont mostanáig a szőnyeg alá söpörték a kérdést. Mostanra a kivitelezés eljutott abba a fázisba, ahol a sínek hosszú szakaszokon a helyükön vannak, és ideje lenne a biztosító- és vonatbefolyásoló-rendszereket építeni. Ezek olyan rendszerek, amik a közlekedő vonatoknak adott jelzésekkel felügyelik és biztosítják a vasúti közlekedést. Céljuk, hogy elkerüljék a vonatbaleseteket, gázolásokat, kisiklásokat.
The post A kínai elnök rászólt Orbánra, újabb akadályok a Budapest-Belgrád vasútvonalnál appeared first on Forbes.hu.