Lázár minisztériuma spontán mesterkurzust tartott kapitalizmusból, miután a MÁV egyik alvállalata állami kézből Hernádi Zsolt közelébe került
Lázár János közlekedési miniszterhez az MSZP-s Tóth Bertalan nyújtott be kérdést „Miért a magántőkétől várják a MÁV versenyképes működését?” címen. „A vasutat érintő fejlesztési koncepció legfőbb célja, hogy a MÁV működése sokkal jobban hasonlítson a piaci működéshez, mint az állami struktúrához” – írja Lázár megbízásából Ágh Péter államtitkár.
Ágh az írásos válaszban kifejti, hogy „a MÁV-Volán csoport átszervezésével” előirányzott vállalati stratégia „a következő évekre meghatározza a társaság működését és üzleti céljait egyaránt”. Ezen ”hosszú távú célt” szolgálja szerinte, hogy a szolnoki MÁV Vagon Kft. kb. 75 százaléka a kormány döntése nyomán államiból magánkézbe kerül, ahogy azt a MÁV Zrt. októberben közölte.
Ágh egyenesen odáig megy, hogy
szerinte „nem elvetendő gondolat”, hogy a döntések hozása során „piaci szempontok is érvényesítésre kerüljenek”.
Majd Ágh a piacgazdaság mámorító rejtelmeibe is bevezet minden érdeklődőt: „A magántőke bevonása lehetővé teszi, hogy a teljesen üzleti alapú működés hatására a döntési útvonalak rövidüljenek, a javításokhoz szükséges anyag- és alkatrészellátás az egyszerűbb döntéshozatal révén javuljon, miközben a tevékenység ellátásához külső, piaci források is könnyebben bevonhatók legyenek.”
Az állam kezéből a Mol-vezér közelébe
Még májusban jelentették be, hogy a MÁV járműjavítással és gyártással foglalkozó leányvállalatát eladják a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt.-nek, aminek a Dunakeszi Járműjavító Kft. is ott van már a kezében.
Ahogy akkor a Forbes.hu-n megírtuk, a vagyonkezelő vállalat a Solva II. Magántőkealap tulajdona (a magántőkealapok a NER-közeli üzletemberek által előszeretettel használt jogi forma, mivel a mögöttük álló tényleges tulajdonosokat a magyar jog szerint nem kötelező feltüntetni, így könnyű vagyonelrejtésre használni). A Solva II.-ről annyit tudni, hogy az alap vagyonát a Gran Private Equity kezeli, ami Hernádi Zsolt Mol-vezér érdekeltsége.A Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. története nem Hernádival kezdődött, de mindig is a NER berkein belül zajlott. Még 2019-ben alapította Szalay-Bobrovniczky Kristóf jelenlegi honvédelmi miniszter, aki tavaly májusi miniszteri kinevezését követően ebből az üzletéből is kiszállt, akkor vette át a helyét a Hernádi-közeli Solva II. Magántőkealap.Borítókép: Hernádi Zsolt, a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója beszédet mond a vállalat új székháza, a Kopaszi-gát mellett épült Mol Campus megnyitóján Budapesten, 2022. december 8-án.
The post Lázár minisztériuma spontán mesterkurzust tartott kapitalizmusból, miután a MÁV egyik alvállalata állami kézből Hernádi Zsolt közelébe került appeared first on Forbes.hu.
Hasonló tartalmak
Hamarosan élő interjút ad Orbán Viktor
- Portfolio.hu
- 22 Nov, 2024