:

Mit tud egy luxusroller?

Mit tud egy luxusroller?

Mit várhatunk ma egy csúcskategóriás, legálisan megvásárolható elektromos rollertől? Egy extrákkal kitömött erőgép kormányánál kerestük a választ erre, és arra is, hogy kinél válhat be egy ilyen fullos masina, és ki az, akinek viszont nem ajánlanánk.

A cseh járműgyártásról az embereknek általában a Skoda vagy az obskúrusabb márkák kedvelőinek a Tatra, esetleg a Zbrojovka ugrik be. Melléjük kíván felzárkózni egy fiatal prágai brand, a Lamax, amely az elmúlt időszakban komolyan ráfeküdt az elektromos járgányokra. A kínálatukban ott figyelnek a kismotorok, quadok, illetve természetesen a világszerte szárnyaló népszerűségű elektromos rollerek is.

Ez utóbbi csoport legnagyobb tudású tagja a beszédes nevű Lamax eRacer névre hallgató termék, amely jelenleg egyike a legjobb, itthon is legálisan megvásárolható elektromos rollereknek, legalábbis papíron. Kértünk egyet kölcsön Lamaxéktól, hogy megnézzük, hogy konkrétan mit is tud egy durván 400 000 forintot kóstáló, über-prémium ligásnak nevezett modell, illetve hogy kinél válhat be, és kinek nem javasoljuk.

Lamax eRacer, a prémium kategóriás e-roller. Kép: Lamax

Ezen eszközök rengeteget fejlődtek az elmúlt években, és az egyes termékek között óriási eltérések figyelhetőek meg. Egy ilyen árkategóriájú rollernek muszáj jól szerepelnie a teljesítmény, kialakítás, hatótáv és kezelhetőség terén is, úgyhogy az elvárások nagyok voltak. A tapasztalataink szerint könnyű is megbukni, ráadásul a verseny óriási, így nem volt könnyű dolga. De jöjjön a lényeg, lássuk hogyan muzsikált a Lamax eRacer SC50!

Kialakítás

Ez a masina egyike a legnagyobb, legméretesebb rollereknek a mai piacon. 127 centi hosszú, több, mint fél méter (!!), egészen pontosan 65 centiméter széles és 126 centiméter magas.

Az ősz sem állhat útjába.

A kormánya a mai elvárásoknak megfelelően lehajtható, de így is 60 centiméter magas, tehát egyáltalán nem egy kicsi, kompakt jármű. Emiatt a tömegközlekedési eszközökön szállítható ugyan, de azért ez nem egy leányálom. Már csak azért sem, mert 25 kilogrammot nyom, és a fogása sem a legjobb, szóval nem egy könnyen hordozható darab.

És itt kell megjegyezni azt is, hogy emeletes házakban cipelgetni kifejezetten kényelmetlen napi szinten, ezt pedig abszolút érdemes szem előtt tartani egy vásárlási döntés meghozatala során.

Az összeszerelés minősége egyébként hibátlan, a fellépő gumírozott, nem csúszkál egyáltalán, és az egész eszközön már fogásra érződik, hogy masszív, jól összerakott darab, ami nem fog összeroppanni az ember alatt.

Természetesen össze lehet csukni. Kép: Lamax

A kormány nem lötyög, nem rezeg, ami pedig sok mai roller egyik iszonyú idegesítő rákfenéje, ám ettől itt nem kell tartani. A fogantyúk gumírozottak, nedvesen sem csúszkálnak, a kezelőszervek pedig kényelmesen elérhetőek, emellett a termék kapott egy csengőt és egy elektromos kürtöt is.

Teljesítmény, erő

A Lamax eRacer egy igazi vadállat! 1000 wattos motorja egészen döbbenetes teljesítmény leadására képes, ami kiemeli a mezőnyből. A végsebessége szoftveresen korlátozott 25 km/h-ra a mai szabályoknak megfelelően, hiszen közúton egy elektromos roller ma csak ennyivel mehet.

Megy, mint a golyóbis.

De szoftveresen kitolható a maximális tempó 60 km/h órára, azonban ez csak magánterületen, például egy épített privát pályán használható ki. Több sebességfokozat közül lehet választani, tehát megadható, hogy csak 20, 15 vagy 5 km/h legyen a maximális végsebesség.

A gyorsulása brutális, én 75 kilogramm vagyok, és mikor ráálltam, úgy húzott, mint egy szörny.

Az első alkalommal konkrétan elemelkedett az első kerék az útról, amikor full gázt adtam indulásnál, úgyhogy muszáj volt 60 százalékra csökkenteni a gyorsulási teljesítményt, mert nem éreztem magam biztonságban. De még így is igen hamar, pillanatok alatt eléri a 25 km/h végsebességet, szóval nem kell attól tartani, hogy tötymörgéssel tartjuk fel a forgalmat. És ez persze egyben azt is jelenti, hogy akár egy nehezebb (a gyártó szerint akár 120 kilós) pilótánál is beválhat.

A nagy nyomaték miatt a hegyen is harapja az utat: Normafára és a Várba felfelé menet sem lassult a tempó egyáltalán, és ezt nagyon-nagyon kevés roller mondhatja el magáról. Sőt, hát manapság még mindig az az egyik nagy probléma sok esetben, hogy a gépek egyszerűen nem hajlandóak felmászni a dombokon, vagy csak csigatempóban vánszorognak.

Fék. FÉK!

Azt a mérnökök jól látták, hogy az erős motorhoz jó fékek dukálnak. Emiatt a rollert megszokottól eltérően egy komplex, három komponensből álló fékrendszerrel látták el. Elől egy dobfék kapott helyet, hátulra egy tárcsaféket pakoltak, és az egészet megfejelték egy motorfékkel is.

Korrekt fékrendszert kapott.

Ennek köszönhetően pedig tényleg gyorsan megáll, aminek fontosságát a városi közlekedés során nem lehet eléggé hangsúlyozni, pláne, ha az ember leejtőn rongyol le ezzel a viszonylag nehéz masinával.

Lámpák

A megfelelő fényerejű első és hátsó lámpa ma már alapelvárás, ami magától értetődően innen sem hiányzik. De itt ezt kiegészítették a fellépő oldalára pakolt RBG LED-ekkel is, amelyek diszkófényekbe burkolják a járművet. Ez pedig nagyon jól jöhet ha valaki sötétben-ködben száguld a városi utakon, de szerencsére e funkció akár ki is kapcsolható viszonylag egyszerűen.

Mozgó diszkóként suhanhat.

Ennél is fontosabb, hogy kapott egy külön féklámpát, sőt az index sem hiányzik róla, ami unikálisnak számít a mai mezőnyben. Ennek köszönhetően tehát a sofőrnek nem kell a karjaival vagy a lábaival kalimpálnia irányváltásnál. Az indexek aktiválásához szükséges kapcsoló pedig kényelmesen elérhető a fogantyú alatt.

Úttartás

Sokan azért ódzkodnak a rollerektől, mert attól tartanak, hogy az úthibák egyszerűen megdobják a gépet, ami tényleg balesetveszélyes lehet. Ennek elkerülésére itt kiemelt figyelmet fordítottak: Felfújható abroncsokkal látták el a gyakran alkalmazott tömör gumi helyett, aminél ugyan benne van a pakliban a defekt, viszont cserébe simábban gurul.

Az ilyen komoly hátsó felfüggesztés ritkaságnak számít.

De ez még nem minden, hiszen hátulra pakoltak egy manuálisan szabályozható keménységû felfüggesztést, az első kerekek pedig hidraulikus teleszkóppárt kaptak. Ennek köszönhetően a megszokottnál lényegesen puhább a futása, ami növeli a komfortélményt, és a kormány rázkódása sem annyira intenzív.

Kezelés

Korrekt műszerfallal szerelték fel, amin látható a sebesség, az akkumulátor töltöttségi szintje, a sebességi fokozat is például. Ennek fényereje kellően nagy ahhoz, hogy napfényben is látható maradjon. Viszont a teljes értékű használathoz szükség van egy mobilos applikációra is, amely a használati útmutatón található QR kód segítségével egyszerűen letölthető.

A műszerfal sem hiányzik.

Ezen app létfontosságú, hiszen itt lehet például beállítani a gyorsulás mértékét, a sebességi fokozatot, a motorfék erejét, és ennek segítségével aktiválhatóak az oldalsó fények is, hogy csak néhány lényeges paramétert említsünk.

Ebben a szoftverben kapcsolható be az immobilizer, illetve a beépített riasztó is, ami a tolvajok dolgát nehezítheti meg.

Bár az tény, hogy ettől függetlenül még a rossz szándékú egyének felkaphatják és magukkal vihetik az eszközt, szóval érdemes valamilyen fizikai védelemről, lakatról vagy láncról is gondoskodni, amennyiben valaki leparkolná.

Az appon keresztül lehet beállítani rengeteg dolgot.

Az alkalmazás pillanatok alatt megtalálja az eszközt, a párosítás nem gond. Az viszont nem az igazi, hogy magyarul nem kommunikál, legalábbis egyelőre. Egyes menüpontok olasz nyelvűek, ami ugyan különösebb problémát nem okoz, mert az eligazodást ikonok is segítik, de az tény, hogy ennyi pénzért járna a 100 százalékos terméktámogatás, aminek ez is a része lenne.

Energia és hatótáv

Egy prémium kategóriás terméktől manapság joggal várja el az ember a kiemelkedő hatótávolságot, azaz a nagy akkumulátort, és ezzel nincs is hiba. 870 Wh-s telepet kapott a modell, ami kiemelkedő kapacitásnak minősül.

A gyártó azt ígéri, hogy akár 70 kilométer is megtehető egyetlen töltéssel, de ez csak ECO módban, azaz 5 km/h-s maximális sebesség és visszafogott gyorsulás mellett, kikapcsolt lámpákkal, leejtőn lefelé, hátszéllel érhető el a tapasztalataink szerint.

Normális, hétköznapi, városi használat mellett be kell érni 45-50 kilométeres hatótávolsággal, ami azért még mindig igen korrekt eredménynek számít, de tény, hogy elmarad az ígért 70 kilométertől.

Érett felhasználóknak javasolt termék. Kép: Lamax

Az nagyon tetszett, hogy a termék kapott egy energiavisszanyerő rendszert, azaz a fékezés során is töltődik az akkumulátor, ami egészen hatékonyan működik, legalábbis a műszerfalas visszajelzés szerint.

Vélemény: Megéri a Lamax eRacer?

A mintegy két hetes, kőkemény tesztelési időszak során feketén-fehéren kiderült, hogy a Lamax eRacer nem csak a gyári specifikációk alapján remek roller, hanem a valóságban is. Bizonyos szegmensekben, így tehát a végsebesség, a gyorsulás, a hegymenet, a fékrendszer vagy az úttartás terén elérte a maximumot. Amit produkál ezekben a „versenyszámokban” annál még egy olyan hepehupás városban, mint Budapest, sem kell több. De…. Ez még mindig nem jelenti azt, hogy tökéletes lenne, és, hogy mindenkinek tudnánk jó szívvel ajánlani.

Igazi városi fenevad.

A súlya és a mérete miatt nehezen hordozható, és emiatt vannak nála sokkal tömegközlekedés-barátabb riválisok is. Emellett az is tény, hogy az emeletre vagy a pincébe cipelgetni rendszeresen nem egy nagy élmény még nekem se, pedig viszonylag sportos életet élek. Egy idős, betegeskedő ember vagy egy törékenyebb hölgy számára komoly problémát okozna az emelgetése. A fogása még összecsukott állapotban sem kényelmes, és ráadásul az átlagnál nagyobb, így a legtöbb hasonló terméknél némileg több helyet is foglal, ami egy kis garzonban, bérelt szobában vagy koleszben már igenis számít.

A cég 14 éves kortól ajánlja, de én ennél szigorúbb vagyok: Csak 18 éves kor felett, és jogosítvány birtokában javaslom használni. A Lamax eRacer ugyanis nem játékszer, hanem egy komoly teljesítményű, robusztus városi fenevad, amely felett el lehet veszíteni az irányítást a gyorsulás szabadjára engedésével, és amellyel nem csak a járdán, hanem az úttesten is lehet komoly baleseteket okozni. Mindent összevetve ez tényleg egy remek termék, amivel a márka komolyan letette a névjegyét ebben a szektorban.

Én személy szerint imádtam, és mindenkinek jó szívvel tudom javasolni, aki hajlandó és tud is áldozni egy olyan stabil, nagy hatótávolságot biztosító, kifejezetten erős, a hegyekre gond nélkül felmászó, biztonságos rollerre, amit viszonylag gyakran használna.

Aki viszont csak évente néhányszor kapná elő, csak néhány sarokra lenne szükségre rá, míg elgurul a mulatóba vagy az iskolába, esetleg az emeleten lakik és nincs lift a házában, az jobban járhat egy más termékkel.

The post Mit tud egy luxusroller? appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés