:

Így költ a hatalom milliárdokat Facebook-propagandára

Itthon nem politikusok, hanem egy kormánypárti influenszer hirdetéseire költötték a legtöbb pénzt az elmúlt években.

2019 tavasza óta – amióta a Meta külön oldalon vezeti a költéseket – a magyar politikai-közéleti hirdetők összesített számlája

már 10 milliárd forint felett.

Ebből összesen majdnem félmillió posztot reklámoztak, az elmúlt négy és fél évben pedig csak a Facebookon napi 6 milliót költöttek. A Telex szerint utóbbi az az összeg, amit a hatályos magyar törvények szerint egy politikai párt egy ötvennapos választási kampány alatt jelöltenként politikai marketingre költhet.

A 10 milliárdból körülbelül 3 milliárd forint az, ami a tavalyi választási kampány másfél hónapjában el lett költve. Semelyik szomszédos országban, de Közép- és Kelet-Európában sem költenek ennyit közösségi médiás hirdetésekre a politikai hirdetők, a 26,5 millió eurónkkal már a második Ausztriára (18,8 millió euró) is simán ráverünk.

Több ebből Így költ a hatalom milliárdokat Facebook-propagandára „Az első hó leesett, a budapesti közlekedés elesett” – nevetett Orbán a TikTokon

Az éllovasok

2019. április 15. és 2023. november 27. között a legtöbb pénzt szponzorált posztokra költő oldal Magyarország Kormánya volt 645 millió forinttal, míg a Fidesz oldala 488 milliót, a már törölt Aktuális oldal pedig 297 milliót pengetett hirdetésekre.

A 15 legnagyobb politikai hirdető fele a Megafon és a kormánybarát média,

a listán pedig több az olyan oldal, amit a tavalyi választások óta már töröltek, vagy csak inaktív (Ezalényeg, Erősítő).

A legtöbb pénzt költő oldaltulajdonos (azaz ha összevonjuk azokat az oldalakat, ahol ugyanaz a forrás szerepelt a számla kifizetőjénél) ebben az időszakban a Megafon volt (1 milliárd 358 millió forint), utána a Fidesz (973 millió forint) és Magyarország kormánya (684 millió forint).

A Telex szerint a tíz legnagyobb hirdető adja össze a reklámpénzek nagyjából 60 százalékát, a kormánypárti üzenetek pedig durván háromszoros pénzfölényben vannak. Ha csak a Megafon és az egyik kormánypárti influenszere által gründolt Aktuális Médiát nézzük (az Aktuális Média Nonprofit Kft. júniusban került végelszámolás alá),

több pénzt szórtak el hirdetésre, mint Portugália összesen.

A tíz legtöbbet hirdető politikus a 10 milliárdos teljes költés kevesebb mint 10 százalékát adta ki. Márki-Zay Péter (229 millió forint), Orbán Viktor (171 millió forint) és Karácsony Gergely (156 millió forint) az első három – ha itt nem csak politikus hirdetési költéseit néznénk,

Deák Dániel kormánypárti Megafon-influenszer 254 milliós költéssel simán nyerne köztük.

Nem üzlet, csak propaganda

A Telex megjegyzi: a százmilliós reklámköltések után sorsukra hagyott, vagy törölt oldalak mindennél jobban megmutatják, hogy sok esetben nincs a pénzköltés mögött üzleti, közösségépítési vagy megtérülési logika.

Ez is bizonyítja, hogy csupán propagandacsatornákról beszélünk, és az ide szervezett politikai kommunikáció vagy lejáratókampányok szürke zónában futhatnak, mert adott politikai párthoz papíron nem kötődnek ezek a platformok, nehezen átlátható, hogy honnan van pénz a hirdetésekre, az itt megszólaló szereplők mégis a párt nézeteit, üzeneteit harsogják szüntelen.

A Megafon már több pert is bukott a Telexszel szemben: azért pereltek, mert szerintük nem közpénzből működnek, a jogerős bírósági ítéletek szerint azonban a lapnak nem kell erről helyreigazítást közölni.

The post Így költ a hatalom milliárdokat Facebook-propagandára appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés