:

Szuperautót vezethetsz 25 000 forintért! De megéri a dolog?

Szuperautót vezethetsz 25 000 forintért! De megéri a dolog?

Csodás látvánnyal, fantasztikus autókkal, valósághű fizikával, igazi pályákkal, izgalmakkal és hamisítatlan versenyzési élménnyel kecsegtet a Microsoft koronagyémántjának legfrissebb verziója, az új Forza Motorsport.

A hatalmas és egyre táguló videójátékos univerzum meglehetősen nagy szeletét teszik ki az autózásra épülő darabok. Kihasználva azt, hogy az emberek bizonyos dolgokat nem tehetnek és tesznek meg a mindennapokban az utakon, de vágynak ezekre az élményekre, mint ahogy arra is, hogy olyan autókba üljenek, amelyekre sosem lesz pénzük.

A skála egyik végén ott találhatóak a realitástól teljesen elrugaszkodott darabok, amelyekben a járművek állandóan ugratnak, robbannak, ütköznek, fél mach-ra gyorsulnak egyik pillanatról a másikra. Tehát amelyekben a hangsúly az akción, a pörgésen, a hihetetlen őrültségeken van, amibe belefér a vulkánban autózás, a gleccseren driftelgetés, vagy a rendőrök elől menekülés.

A másik végletet pedig a letisztult, valóságot minél inkább leképezni próbáló, szimulátorok jelentik, amelyek a valódi vezetési élményt próbálják visszaadni, vagy legalábbis megközelíteni.

A Microsoft 2005-ben indította útjára Forza Motorsport névre hallgató szériáját, amellyel vállaltan e második csoport híveit kívánták magukhoz édesgetni. A céljuk első pillanattól kezdve az volt, hogy az autózás rajongóit az Xbox konzolhoz csábítsák, és nem utolsó sorban, hogy borsot törjenek a nagy rivális Sony PlayStationön futó Gran Tourismo orra alá.

Microsoft koronagyémánt

A redmondi gigacég a kezdetektől óriási támogatást nyújtott a Forza felfuttatásához. Az egy dolog, hogy biztosították a technikai és anyagi hátteret a fejlesztőknek, de emellett a marketingjét is kegyetlenül megnyomták.

Többek között együttműködési megállapodást kötöttek a 2010-es évek elején nagyon népszerű, a BBC-féle futó Top Gearrel.

Illetve több részes mini tv sorozatot is készítettek a népszerűsítéséhez, amiben értelemszerűen a csúcs járművek játszották a főszerepet.

A Forza Motorsport a szimulátorok egyik királya.

Az első hét rész 12 éven belül jelent meg, hiszen a Forza Motorsport 7 2017-ben került a boltokba, ám az elmúlt 6 évben viszonylagos csend honolt a sorozat háza táján. Azonban az alkotók nem pihengettek, hanem a háttérben gőzerővel fejlesztették a friss epizódot, amelynek azt is feladatául szánták, hogy 2023 karácsonyi szezonjában megnyomja az új generációs Xbox konzolok értékesítési adatait. A játék meg is érkezett, mi pedig megnéztük, hogy beválthatja-e a hozzá fűzött reményeket.

Vezetési élmény

A legfontosabb, hogy az idei epizód megtartotta a betonbiztos alapokat, tehát továbbra is a pályaversenyzésre fókuszáló, mindenféle irreális idétlenkedéstől mentes komoly darab. A hangsúly abszolút a vezetési élményen van, ami még akkor is kijön, amikor lassúnak számító, hétköznapibb járművekbe, például Volkswagen Golfba ül az ember.

A vezetési élmény remek.

Ez azt jelenti, hogy nem lehet végig a gázon állni, rengeteget kell fékezni, megtalálni és tanulni az ideális íveket, és konkrétan ki kell ismerni magukat az autókat. Nem csak arról van szó, hogy máshogy kell vezetni az első-, hátsó- vagy összkerékhajtású gépeket, hanem az is számít, hogy milyen a súlyelosztás, vannak-e légterelők, mekkora a guminyomás például. Egy-egy jármű viselkedését közel száz paraméter határozza meg, amelyek kisebb-nagyobb súllyal esnek latba, de mindegyik okoz valamennyi változást.

A fizikára óriási figyelmet fordítottak, tényleg nagyon hitelesnek tűnik minden, tehát a megcsúszások, a kavicságy, a kerékvetők, a koccanások, ütközések is.

Az pedig a hab a tortán, hogy ez utóbbiak után nem a kórház vár minket, hanem csak a kudarc érzése, amit azért könnyebb feldolgozni.

Kormánnyal az igazi.

A Forza Motosport kontrollerrel is irányítható, hiszen az analóg elven működő, azaz nem csupán két állású karok és gombok lehetővé teszik a gáz, fék finom adagolását, illetve a szofisztikált kanyarvételt. De tény, hogy ha az ember szerez hozzá egy kormány-pedál szettet, akkor sokszorosára nő az élmény. Egy ilyen kiegészítő ennél a játéknál elképesztően nagy hozzáadott értéket jelent, ez olyan kettő másodperc után teljesen nyilvánvalóvá válik.

Pályák és autók

Több száz jármű érhető el a programban, amelyek között megtalálhatóak a hagyományosabb kialakításúak épp úgy, mint a GT vagy nyitott forma autók. Ezek mindegyike átalakítható, azaz az említett paraméterek bizonyos korlátok között módosíthatóak. Sőt, a tuningolásra is van lehetőség, hiszen a játékban megszerezhető pénzből extra alkatrészeket lehet hozzájuk vásárolni, ami növeli a teljesítményüket, jobbá teheti a menettulajdonságokat.

Szuperautókba ülhetünk.

A Forza Motorsportba a valóságban is létező pályák kerültek be, így például a legendás Mugello, Magny Cours vagy Nürnburgring. Ez pedig fontos szempont lehet az autóversenyzés szerelmeseinek, akik így belülről, a volán mögül is megtapasztalhatják, hogy milyenek azok az aszfaltcsíkok, amiket a tévében, YouTube-on már annyiszor láttak.

Nem csak szimpla verseny

Több segítség is bekapcsolható, például a kormányzás, illetve fékezés támogatás vagy épp az automata váltás. Emellett beállítható, hogy milyen gyorsak legyenek az ellenfeleink, így mindenki találhat a szintjének megfelelő nehézséget.

Az mindenesetre tény, hogy a Forza Motorsport kőkemény kihívást jelent, az ember már annak is tud örülni, ha egy kanyarkombinációt megfelelően be tud venni.

A korábbi részek nagy erőssége volt az úgynevezett Karrier mód. Innen a nulláról indulva kell virtuális pénzt gyűjteni, és ennek segítségével lehet új autókat vásárolni, illetve feljavítani azokat. Ez remek ötlet, és a megvalósítás is kiválóan sikerült ezúttal is.

Az autóválaszték bőséges.

Pláne, hogy itt tényleg sokat számítanak a beállítások, amikkel súlyos másodperceket lehet nyerni körönként, ami döntő lehet egy-egy futamban. Szóval aki szeret piszmogni, érdekli az autók működése, az egyes alkatrészek funkciója, annak ez maga a mennyország. Amennyiben valaki ezért nincs annyira oda, akkor rá is bízhatja az egészet a gépre, csak akkor nem biztos, hogy a végeredmény passzolni fog az elvárásaihoz.

A beállításokkal is el lehet piszmogni, ami az autók szerelmesei számára nagyon vonzó lehet.

Természetesen lehet nyomni szimpla, tét nélküli futamokat is a gép ellen. Valamint a ma már kötelező multiplayer opciót sem spórolták ki. Ennél a világ minden tájáról összegyűlnek a versenyzők egy pályára, és ott mérkőznek meg egymással. Ez nyilván remek móka, és a legjobb kihívás, hiszen annak nincs párja, ha egy élő embert lehet legyőzni.

Grafika, látvány, hangulat

A Microsoft mindig is koronagyémántnak szánta a Forza sorozatot, aminek feladata, hogy képes legyen demonstrálni az aktuális konzolban rejlő erőt. Ebben pedig kulcsszerep jut a látványnak, úgyhogy abban bízni lehetett, hogy a grafika a legfrissebb epizód esetén is elit kategóriás lesz. A Forza Motorsport pedig nem is okozott csalódást, ugyanis a játék félelmetesen jól néz ki.

A látvány, a grafika remek.

A felbontás természetesen 4K HDR támogatással, a kis részletek is stimmelnek, az effektek rendben vannak, akadozásba, szaggatásba pedig akkor sem lehet belefutni, ha rengeteg a mozgó objektum a képernyőn. A hangok is hibátlanok a várakozásoknak megfelelően: a motorok hitelesen brummognak vagy épp sivítanak, a koccanások, csúszkálások zaja is valósághűnek tűnik.

Néha olyan, mintha egy hagyományos tévés közvetítést látnánk.

A legfontosabb, hogy a program tényleg képes egy pillanat beszippantani az embert, a hangulata kiváló. És ezt mondhatjuk el a játékélményre, hiszen kifejezetten szórakoztató szoftvert pakoltak le az asztalra a fejlesztők.

Megéri az árát a Forza Motorsport?

Még úgy is élvezetes, ha az ember verseny, és vetélytársak nélkül csak egymaga körözget egy pályán, próbálva megdönteni a saját szektor- és köridejeit. Ennél többet pedig egy ilyen jellegű programtól nem várhatunk.

A Forza Motorsport jelenleg az autóversenyzős játékok egyik csúcsát képviseli.

Amennyiben bárki minimális affinitást is érez magában az autós játékok, illetve a szimulátorok iránt, és van elég szabadideje, annak tökéletes választás lehet, nekik bőven megérheti kifizetni érte a 25 000 forintos árát.

Mert a Forza hajlamos behúzni az embert, aki csak leül a kormányhoz néhány körre, csak hogy kipróbálja az új hátsó szárnyat, aztán azon kapja magát, hogy megint elment a délután…

The post Szuperautót vezethetsz 25 000 forintért! De megéri a dolog? appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés