Ezek a logisztikai pluszköltségek nyomják fel jövőre az árakat
- Forbes
- 18 Dec, 2023
- Címkék: #Üzlet # áruszállítás # logisztika
Nőnek az útdíjak, az üzemanyagok adója és a bérköltségek is, emelkednek a raktárbérleti díjak. Jelentős drágulás jön.
Mintegy 20–25 százalékkal drágulhatnak 2024-ben az áruszállítási és logisztikai díjak a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének előrejelzése (MLKSZKSZ) szerint.
A Forbes.hu-hoz eljuttatott közleményül szerint az áremelkedés hátterében
uniós jogharmonizációs intézkedések, környezetvédelmi költségek, illetve inflációs hatások, az emelkedő útdíjak, az üzemanyag jövedéki adójának változása, valamint az ágazatban várható kétszámjegyű bérnövekedés állnak.Mindezek nagymértékben növelik a logisztikai vállalkozások költségeit, amit kénytelenek beépíteni a díjaikba. Az energiaárak csökkenése ugyanakkor mérsékelheti a raktárlogisztikai költségeket.
Több ebből Ne kattints! Az adataidra megy rá ez az új Facebook-trend is Ilyen hatása már biztos lesz Erdogan látogatásánakLogisztikai költségek
Jelentősen nőnek a jövő év elejétől a logisztikai ágazatot érintő költségek, ami hatással van a fuvarozási és raktározási díjakra is. Január elsejétől literenként 41 forinttal emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója, valamint érdemben nőnek a közúti áruszállítást terhelő útdíjak, illetve bővül az útdíjköteles szakaszok száma is Magyarországon.
Az adó-, illetve díjemelés hátterében részben európai uniós jogharmonizációs okok állnak, a tagállamok sorra emelik az úthasználati díjakat, Németországban 2024-től például az eddigi kétszeresére.
Útdíjköltségek és külső költségek
A korábban is több elemből álló magyar útdíjrendszer jelentősen átalakul.
Az áruszállító járművek tulajdonosai új szisztéma szerint fizetik a környezet- és zajterhelés után számított, úgynevezett külsőköltség-díjat, amely a levegő- és zajterhelés esetében az utak típusától függően változó, míg a szén-dioxid-kibocsátás tekintetében tengelyszám és környezetvédelmi kategóriánként fix díjtétel lesz.
Emellett minden áruszállító járműnek – járműkategóriák szerint – továbbra is fizetnie kell az infrastruktúrahasználati díjat. Ráadásul az új rendszerben az útdíjak egy évben akár többször is módosulhatnak majd. Továbbá bővül az útdíjköteles szakaszok száma is, az M0-s körgyűrű M5 és M1/M7 közötti szakasza is fizetős lesz.
Az MLSZKSZ számítása szerint Magyarországon átlagosan több mint 59 százalékkal emelkedik az útdíjköltség, ami önmagában 8-10 százalékkal növeli a fuvardíjakat.
Ehhez jön hozzá a jövedékiadó miatti jelentős üzemanyag-drágulás (5 százalék), valamint a bérköltségek kétszámjegyű (minimum 10–15 százalékos) növekedése. Összességében legalább 25 százalékkal kénytelenek növelni díjaikat a fuvarozók.
Az áruszállítás mellett a raktárlogisztikai költségek is drágulnak 2024-ben az idei magas infláció (kb. 17,5 százalék), a munkabérek emelése (10–15 százalék) és a bérleti díjak növekedése (10–15 százalék) miatt.
Az energiaárak csökkenése – a gáz és áram ára átlagosan 20-25 százalékkal csökken 2023-hoz képest – ugyan mérsékelheti a költségeket, de kompenzálni nem tudja, ezért a szolgáltatók összességében legalább 15-20 százalékkal kénytelenek növelni a díjaikat.
The post Ezek a logisztikai pluszköltségek nyomják fel jövőre az árakat appeared first on Forbes.hu.