:

Nemzetközi szinten is drága a budapesti taxi

Bár a fővárosban egyre csökken a taxik száma, nemzetközi viszonylatban még mindig viszonylag soknak számít. Sajnos az áruk is: Madridban és Athénban is olcsóbb taxizni, mint Budapesten.

Még mindig viszonylag magas a hivatalos és bejelentett taxisok száma Budapesten. Többek között árazásukat is vizsgálta cikkében a G7.

A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP) 2021-ben a világ tíz nagyvárosában végzett benchmark felmérése szerint az látható, hogy

2019-ben lakosságarányosan Budapesten volt a forgalomban a legtöbb taxi.

Több ebből A pornó és az AI: Nem akarok ebben részt venni, de mégis a részévé tettek Friss adatok: rendesen alultervezte a kormány a 2023-as költségvetést

Hol állunk?

A Numberoo adatbázisában 210 város érhető el, és bár nem teljesen megbízható gyűjtés, de azért jól mutatja, hol van a budapesti taxizás ára nagyságrendileg – írják.

Az 1100 forintos alapdíj a 81. legmagasabb, a 440 forintos kilométerdíj pedig a 90. legmagasabb volt. Egy 10 km-es taxiút pedig a 89. legdrágább.

Míg Budapesten egy 10 km-es út 15,6 dollár, a jóval tehetősebb Madridban 14,9 dollár. Athén, Zágráb, Tel-Aviv és Ljubljana is olcsóbb a magyar fővárosnál, pedig mindenhol magasabbak a helyi bérek.

Drágább azonban Pozsony és Prága (18,6 dollár). Bukarest azonban nagyon olcsó, csupán 7,3 dollár.

A fővárosi taxik árazása alapvetően lekövette a benzin árának változását. Az elmúlt évtizedben azonban annyi változás történt, hogy az országos átlag szerinti árak már magasabbak, mint a fővárosiak:

2020 óta már vidéken drágább taxizni, mint Budapesten. A különbség azonban nem jelentős, így a hatósági árak igen közel állnak a máshol piaci alapon kialakuló árakhoz.

Tömegközlekedés vagy taxi?

A közösségi közlekedés különböző formáival és a benzinárral is összevetetták a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a taxizást. A vasúti és buszos helyközi forgalomban egyáltalán nem történt díjemelés az elmúlt évtizedben, ahogy a fővárosban sem változott a 9500 forintos havi bérlet ára, a vonaljegyek is csak tavaly szeptembertől lettek drágábbak. Így a taxizás relatíve költségesebb lett a közösségi közlekedéshez mérten.

Ezen változtatott a BKK tarifaemelése:

2013-ban 800 métert lehetett egy BKK vonaljegy áráért taxizni, 2023 őszétől már 955 métert

Ugyanez a bérletesekkel összehasonlítva: 2013-ban 33 kilométert lehetett a havi bérlet árán megtenni, 2023 őszétől már csak 22-t.

The post Nemzetközi szinten is drága a budapesti taxi appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés