Nemzetközi szinten is drága a budapesti taxi
- Forbes
- 09 Jan, 2024
- Címkék: #Üzlet # Budapest # közlekedés # taxi
Bár a fővárosban egyre csökken a taxik száma, nemzetközi viszonylatban még mindig viszonylag soknak számít. Sajnos az áruk is: Madridban és Athénban is olcsóbb taxizni, mint Budapesten.
Még mindig viszonylag magas a hivatalos és bejelentett taxisok száma Budapesten. Többek között árazásukat is vizsgálta cikkében a G7.
A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP) 2021-ben a világ tíz nagyvárosában végzett benchmark felmérése szerint az látható, hogy
2019-ben lakosságarányosan Budapesten volt a forgalomban a legtöbb taxi.
Több ebből A pornó és az AI: Nem akarok ebben részt venni, de mégis a részévé tettek Friss adatok: rendesen alultervezte a kormány a 2023-as költségvetéstHol állunk?
A Numberoo adatbázisában 210 város érhető el, és bár nem teljesen megbízható gyűjtés, de azért jól mutatja, hol van a budapesti taxizás ára nagyságrendileg – írják.
Az 1100 forintos alapdíj a 81. legmagasabb, a 440 forintos kilométerdíj pedig a 90. legmagasabb volt. Egy 10 km-es taxiút pedig a 89. legdrágább.
Míg Budapesten egy 10 km-es út 15,6 dollár, a jóval tehetősebb Madridban 14,9 dollár. Athén, Zágráb, Tel-Aviv és Ljubljana is olcsóbb a magyar fővárosnál, pedig mindenhol magasabbak a helyi bérek.
Drágább azonban Pozsony és Prága (18,6 dollár). Bukarest azonban nagyon olcsó, csupán 7,3 dollár.
A fővárosi taxik árazása alapvetően lekövette a benzin árának változását. Az elmúlt évtizedben azonban annyi változás történt, hogy az országos átlag szerinti árak már magasabbak, mint a fővárosiak:
2020 óta már vidéken drágább taxizni, mint Budapesten. A különbség azonban nem jelentős, így a hatósági árak igen közel állnak a máshol piaci alapon kialakuló árakhoz.
Tömegközlekedés vagy taxi?
A közösségi közlekedés különböző formáival és a benzinárral is összevetetták a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a taxizást. A vasúti és buszos helyközi forgalomban egyáltalán nem történt díjemelés az elmúlt évtizedben, ahogy a fővárosban sem változott a 9500 forintos havi bérlet ára, a vonaljegyek is csak tavaly szeptembertől lettek drágábbak. Így a taxizás relatíve költségesebb lett a közösségi közlekedéshez mérten.
Ezen változtatott a BKK tarifaemelése:
2013-ban 800 métert lehetett egy BKK vonaljegy áráért taxizni, 2023 őszétől már 955 métert
Ugyanez a bérletesekkel összehasonlítva: 2013-ban 33 kilométert lehetett a havi bérlet árán megtenni, 2023 őszétől már csak 22-t.
The post Nemzetközi szinten is drága a budapesti taxi appeared first on Forbes.hu.