Uniós pénzből futtatnánk fel a kínai autógyárat, az EU-nak is lesz ehhez egy-két szava
- Forbes
- 17 Jan, 2024
- Címkék: #Üzlet # elektromos autó # kína # uniós pénz
A magyar kormány kifejezetten a kínai BYD elektromos járműveinek beszerzését kívánja támogatni uniós pénzből, írta meg a napokban a VSquare.
Mennyi az annyi? Az oknyomozó portál hírlevele szerint a kormány 240 millió eurót kért a REPowerEU pénzügyi forrásból, ezt az összeget szánná az elektromos-autóvásárlás támogatására magyar vállalatok számára, valamint a Szegeden épülő BYD-gyár keresletének felfuttatására.
Mit gondol erről az unió? A Népszava rá is kérdezett az Európai Bizottságnál, hogy van-e tudomások a kormány tervéről. Veerle Nuyts szóvivő azt közölte: a járvány utáni helyreállítást célzó alapból megítélt kifizetések előtt nem vizsgálja, hogy kik és milyen entitások az adott intézkedés végrehajtására kiválasztott kedvezményezettek.
Viszont a biztosi testület bevethet célzott kereskedelempolitikai és versenyjogi eszközöket, ha harmadik országok indokolatlanul kapcsolatba kerülnek a gazdaságélénkítésre szánt pénzügyi eszközből megvalósuló beruházással.
Indul az állami elektromosautó-pályázat: nyomás Teslát vagy BYD-et venni?Mi vár a kínai gyártókra Európában? A Népszava azt is megjegyzi, hogy Brüsszelben általában aggodalommal néznek a kínai terjeszkedésre. Az EB nemrég vizsgálatot is indított azzal a céllal, hogy megállapítsa: az ázsiai országból származó olcsó kínai elektromos autók nem részesülnek-e túl nagy állami támogatásban, és nincs-e ez piactorzító hatással az európai gyártókra nézve.
A vizsgálat nem érinti konkrétan a magyar BYD-gyárat, viszont általában előrejelzi, hogy az unióban nem magától értetődő a kínai járművel uniós forrásból történő támogatása.
Uniós források? A magyar kormány idáig a 4,6 milliárd eurós REPowerEU forrás húsz százalékához jutott hozzá két részletben (779,5 millió + 140,1 millió euró). Ehhez az előleghez nem kellett teljesíteni azokat a jogállamisági és korrupcióellenes reformokat, más néven mérföldköveket, melyek hiányában a kormány a további fizetési kérelmeket még mindig nem tudja benyújtani.
Az EB elnöke, Ursula von der Leyen szerdán az Európai Parlamentben újra leszögezte: az igazságügyi reformmal feloldott 10,2 milliárd euróhoz igen, a maradék kb. 20 milliárd euróhoz viszont továbbra sem juthat hozzá Magyarország a teljes összegből, amíg nem teljesít minden feltételt.
The post Uniós pénzből futtatnánk fel a kínai autógyárat, az EU-nak is lesz ehhez egy-két szava appeared first on Forbes.hu.