:

Nem hozta a számokat a H&M, átalakítják a céget

Nem hozta a számokat a H&M, átalakítják a céget

Bár több terméket adott el, és a profitja is nőtt, mégsem hozta tavaly a várt eredményeket a H&M. Új CEO-val és spanyolországi tevékenységük átrendezésével indították az évet.

Mi történt? A svéd fast fashion lánc eladásai tavaly 6 százalékkal nőttek, ami Oroszország és Fehéroroszország nélkül még magasabb, 8 százalékos bővülés lett volna. A bruttó haszonkulcs is nőtt, a nettó nyereség pedig megduplázódott, 8,7 milliárd svéd koronára (770 millió euró) – számolt be a RetailDetail kereskedelmi szakportál. Az elsőre jól hangzó számok mégis elmaradnak a várakozásoktól. Ráadásul a karácsonyi csúcsszezont is magában foglaló, december 1. és január 29. közötti időszakban a forgalom 4 százalékkal csökkent, szemben az egy évvel korábbi 5 százalékos növekedéssel.

Kontextus. A szuperolcsó és kifogásolható minőségű ruhákat kínáló kínai versenytársak (Shein, Temu) mellett a spanyol rivális Inditex is évek óta jobban teljesít. A H&M-nél a nettó nyereség tavalyi növekedése ráadásul bázishatással magyarázható: a 2022-es eredmény eleve alacsonyabb volt az akkori átszervezési költségek és mintegy 1500 alkalmazott elbocsátása miatt.

A héten a H&M csoport újabb nagy átszervezést jelentett be Spanyolországban, ahol minden ötödik üzletüket bezárják.

A Temu letarolta a magyar piacot. Eljött a filléres kacatok és használt cuccok kora?

Mit lépnek most? Helena Helmersson, a cégcsoport CEO-ja le is mondott, pozícióját a héten a 42 éves Daniel Ervér vette át, aki eddig magáért a márkáért felelt vezetőként. Ervér azt ígéri, a leárazások helyett a profitabilitásra koncentrál majd, és a minőséggel szeretné megkülönböztetni magukat az olyan, alacsonyabb árfekvésű márkáktól, mint a Shein és a Primark. A Financial Times Ervért idézve azt írta, hogy a H&M a folyamatok digitalizálásával és az új trendekre való gyorsabb reagálással menne előre. Emellett szeretnék kihasználni az ügyfelektől származó adatokat, hogy pontosabban tudják működtetni az ellátási láncaikat. Ez arra utalhat, hogy a nagy rivális Zara-tulajdonos Inditex-csoporthoz hasonlóan a H&M is az európai fő piacához közelebbi gyárakat indíthat. Az ázsiai, például mianmari gyártást és annak ökológiai lábnyomát egyébként is egyre több kritika éri.

Mi a helyzet az üzletekkel? Január végén jelentették be, hogy 133 spanyolországi üzletük közül huszonnyolcat bezárnak, ami egyben csaknem 600 fős elbocsátást jelent. A működés átszervezése a 2022-ben indult, átfogó költségcsökkentési program része. Ervér 2025-2026-ban számol azzal, hogy végre több üzletet nyitnak majd, mint amennyit bezárnak. 2023 év végén 4369 üzlete volt a H&M-nek világszerte, szemben a 2019-es 5076-tal.

The post Nem hozta a számokat a H&M, átalakítják a céget appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés