:

Hivatalos: nem mondott igazat a Lidl azzal, hogy ők „a legolcsóbb élelmiszerlánc”, komoly bírságot kaptak

Hivatalos: nem mondott igazat a Lidl azzal, hogy ők „a legolcsóbb élelmiszerlánc”, komoly bírságot kaptak

Közel százmilliós büntetéssel indíthatja az évet a Lidl, a diszkontlánc a Gazdasági Versenyhivatal eljárása szerint megtévesztette a fogyasztókat egy tavalyi reklámszlogennel.

Mi történt? A „Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc” – állította magáról a diszkontlánc egy 2023. február 13-án rajtolt reklámkampány egy nem reprezentatív, a Pénzcentrum által végzett felmérés alapján. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a trükköt 90 millió forintos bírsággal jutalmazta, korábbi gyakorlat alapján megállapították, hogy az állítás a piacvezetésről nem volt objektív adatokkal alátámasztva, így az megtévesztő volt – közölték a Forbes.hu-val.

Kontextus. A GVH még 2023 nyarán indította az eljárást, amikor észlelte a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt. által gyakorolt reklámszlogent, ami a GVH szerint „az átlagfogyasztó számára valószínűsíthetően azt sugallta, hogy a cég termékkínálata minden egyes többi magyarországi áruházlánchoz képest ténylegesen a legolcsóbb”.

Csakhogy a megjelölt felméréséről, amit a Pénzcentrum nevű gazdasági lap végzett, a GVH úgy véli, hogy „nem volt alkalmas a vállalkozás piacelsőségi állításának objektív, tényszerű igazolására, mivel az kimondottan szubjektív, nem reprezentatív jellegű volt”. A felmérés ráadásul egy korábbi időszakra készült (2022. december 2. – 2023. január 30.), mint amikor a Lidl kampánya elindult. Az nlc.hu tavaly, az eljárás elindulásakor elő is kerített egy Lidl-szórólapot, amiben a kérdéses állítás szerepelt (lásd a borítóképen).

Nyolc év, egy hónap, három nap – ma is számolja Petke Zsolt addiktológus főorvos, hogy mióta józan 

Mi következik ebből? „A reklámkampány üzenete az átlagfogyasztók értelmezésében azt jelentette, hogy a Lidl termékei objektíven a legolcsóbbak a versenytársakhoz
épest, és ezt a piacelsőségi állítást egy független, harmadik fél által végzett kutatás támasztja alá. Ez az üzenet tartalmát tekintve piacelsőségi állítás” – állapította meg a GVH.

Miért fontos ez? Az államigazgatási szerv szerint azért, mert a piacvezető pozíció kijelentése mind ár, mind pedig minőség és megbízhatóság szempontjából lényeges mutató a vásárlóknak. „Ilyet a GVH Versenytanácsának álláspontja és a bírósági gyakorlat értelmében csak abban az esetben szabad állítani, ha a vállalkozás a hirdetés közzétételekor rendelkezik olyan objektív adatokkal, melyek ezt egyértelműen alátámasztják.”

És most? A magyarországi Lidlre 90 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot szabtak ki. A bírság mértékét a reklámkampány költsége alapján állapították meg. Cikkünk megjelenése után a Forbes.hu-nak küldött állásfoglalásában a Lidl azt írta, a versenyhivatali határozat alapján „kommunikációs hibát” vétettek, amikor a Pénzcentrum és a Debreceni Egyetem felmérésének eredményeit „a vizsgálat alapján nem megfelelően” kommunikálták.

Cikkünk frissült a Lidl Magyarország állásfoglalásával.

The post Hivatalos: nem mondott igazat a Lidl azzal, hogy ők „a legolcsóbb élelmiszerlánc”, komoly bírságot kaptak appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés