:
Breaking News

623 kilométer per óránál gyorsabban száguldott egy kínai vonat

623 kilométer per óránál gyorsabban száguldott egy kínai vonat

Saját sebességrekordját döntötte meg egy fejlesztés alatt álló kínai ultranagy sebességű mágnesvonat – írja az IFLScience.

A jármű sebessége egy valós méretű tesztpályán a 623 kilométer per órát is meghaladta.

A projektet a China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), egy állami tulajdonú űrtechnológiai vállalat irányítja, amely a rakétáktól kezdve a műholdakig és űrhajókig mindent gyárt.

A vonat 2023-ban egy teszt során, nem vákuumos körülmények között 623 kilométeres óránkénti sebességrekordot ért el. A South China Morning Post beszámolója szerint a CASIC azt állítja, az új kísérlet felülmúlta a korábbi csúcsot, a pontos sebességet viszont egyelőre nem hozták nyilvánosságra.

A tesztet alacsony vákuumú csőben végezték egy 2 kilométeres vonalon. A jármű a maglev technológiára támaszkodik, amely mágneses erővel hajtja előre a vonatot, valamint a sínek felett lebegteti azt, ezáltal csökkentve a súrlódást. A sebesség további növelése érdekében a vonat egy speciálisan kialakított, alacsony vákuumú csövön keresztül halad, amely mérsékli a légellenállást.

A technológia elképesztő ütemben fejlődik. 2022 októberében a CASIC vonata még „csak” 130 kilométer per órát ért el, a legutóbbi kísérletben azonban ennek jóval több mint a négyszeresére volt képes. A vállalat már azzal foglalkozik, hogy miként lehetne 1000 kilométer per órás gyorsaságot elérni.

A CASIC rekordja előtt a csúcs 463 kilométer per óra volt, amelyet a Müncheni Műszaki Egyetem mérnökcsapata valósított meg 2019 júliusában. 2018-ban világszerte mindössze hat mágnesvasúti rendszer működött: három Kínában, kettő Dél-Koreában és egy Japánban. Ezen vonatok mindegyike a szabadban közlekedik, szemben azokkal, amelyek alacsony nyomású alagutakat, úgynevezett hiperhurkokat használnak.

Bár a mágnesvasutak lenyűgözően nagy sebességgel tudnak közlekedni, rendkívül drágák. Emellett hatalmas mennyiségű energiát használnak fel, és saját infrastruktúrát igényelnek, amelyet nehéz integrálni a meglévő közlekedési rendszerekbe.

Kínán kívül sokáig a Hyperloop One járt élen a technológiában. Az Elon Musk által népszerűsített futurisztikus közlekedési rendszer mögött álló vállalat ugyanakkor tavaly év végén leállt.

The post 623 kilométer per óránál gyorsabban száguldott egy kínai vonat first appeared on 24.hu.