A Temu-jelenség
1. Először is…
A Temut a kínai Pinduoduo üzemelteti, és bár csak 2022 szeptemberében indult el, már vagy ötven országból elérhető.
2. Más, mint az Aliexpress volt?
Ma már nemcsak az ár számít,
hanem
– a szélesebb termékkör,
– a felgyorsult kiszállítás,
– valamint a magyar webszájt is.
A Temu ebben mindben jobb,
mint pár éve az Aliexpress volt.
3. Az se baj, ha gagyi?
A magyar vevőknek már mindegy, hogy belföldi vagy külföldi boltból rendelnek-e.
18 ezer forint
volt a magyar rendelők összes költése a Temuról 2023 utolsó negyedévében. Ebbe alacsonyabb árakkal több rendelés és termék fér bele, mint márkás cuccból (ami nagyrészt ugyanúgy Kínában készül).
4. Hogy áll a verseny?
Becsült bevétel 2023-ban
5. Itthon
Három hónap alatt a legnagyobb vevőbázisú külföldi e-kereskedő lett, de a belföldi boltokat beleszámítva is a második.
6. A világ minden pénzét elverik marketingre
Itthon decemberben körülbelül félmilliárd forintot költhettek marketingre. Ez egy közepes méretű magyar e-kereskedő költéseinek a 25-szöröse.
7. Hét dollár
Ennyit bukhattak tavaly minden rendelésen.
8. Super Bowl
21 millió dollár
ennyit költöttek el három tévéreklámra.
15 millió dollár
ennyi kedvezményt és kupont adtak
a reklámkampányban.
9. Van pánik?
Van: A magyar e-kereskedők szövetsége versenyjogi beadványt készül beadni a Gazdasági Versenyhivatalnál. A vád: a Temu-jelenség komoly versenyhátrány, és annyi vélt jogsértést követ el, amiért egy magyar webshopos simán megütné a bokáját.
10. További kritikák
– kényszermunka
– dömpingárazás
– adatkezelési aggályok
Ezekre itthon is reagált a Temu: azt mondják, nem sértenek jogszabályokat sem régiós, sem helyi szinten.
Forrás: GKID Digitális Kereskedelmi Körkép 2023/III., The Wall Street Journal, Reuters, CNBC, Forbes.com, Business of Apps, Growww Digital, Ecommerce Hungary, Hvg360
The post A Temu-jelenség appeared first on Forbes.hu.