Van egy kis webshopom, és most azt kérik, ingyen reklámozzam a Postát
- Forbes
- 06 Mar, 2024
- Címkék: #Üzlet # Vélemény # e-kereskedelem # kormány
Hogyan érinti a kisebb webshopokat, hogy a kormány elrendelte, a Magyar Posta futárcégét is fel kell tüntetniük a kiküldési opciók között? Egyikük elmondja – a véleményével együtt.
(A szerző kisvállalkozó, webshop-tulajdonos. A történetét korábban itt írtuk meg.)
Kisvállalkozóként megszoktam, hogy radar alatt vagyok. Nem jár tengernyi adókedvezmény, kiemelt beruházásnak minősítés és egyéb könnyítések, mint a nagyoknak. De cserébe semmit nem is kérnek tőlem. Az én webshopom, az én váram. Most viszont a kormány a postarendelet módosításával nemes egyszerűséggel rákényszeríti az összes hazai webáruházra a Magyar Posta szolgáltatásainak ingyen reklámozását. Felháborító.
Több mint négy éve kísérletezem azon, milyen célcsoportnak, milyen terméket, milyen csomagolásban és nem utolsósorban milyen futárszolgálattal együttműködve tudok a leghatékonyabban eladni. A jelenlegi szállítóm házhoz jön a csomagfelvételért – akár mindennap, akár egyetlen csomagért is. Másnap pedig garantáltan a címen van a megrendelt termék. Én ezért vállalok egy minimum csomagszámot, amit teljesítenem kell az adott időszakban.
A kormány új postarendelete azonban március 24-től elvárja, hogy a Magyar Posta szolgáltatásait (MPL) is tüntessem fel a vásárlóimnak, mint egy lehetséges opciót csomagszállításra.
Azon túl, hogy a bennem élő közgazdász sírva fakad ettől a teljesen értelmetlen versenytorzító lépéstől, webshop-tulajként a következő károkat okozza ez nekem.
1. Nem jó minőségű jogalkotás
Hetek óta temérdek munkaórámat emészti fel a lehetséges jogszabályértelmezések felkutatása. Ahány jogász olvasta ezt a jogszabályt, annyiféle értelmezés született. Ennek a kormányrendelet-módosításnak a színvonala egy elsőéves jogászhallgató szintjét sem üti meg. Kisvállalkozóként a munkaidőm a legértékesebb erőforrásom, ezért
különösen fájó, hogy pénztermelő feladatok helyett azzal kell töltsem a napjaim, hogy válaszokat találjak az MPL bevezetése körüli kérdéseimre.
2. Inkorrekt partnerrel való együttműködés kikényszerítése
Az MPL csak egyoldalú kinyilatkoztatásokat küldd a webshopoknak és – megítélésem szerint – tévesen úgy tálalja a történetet, mintha az ő árait kötelező lenne használnom a vevőim felé. Erről azonban sem a kormányrendelet, sem a Posta ÁSZF-je nem szól egy szót sem (lejjebb lesz arról szó, miért van ennek külön jelentősége most). Ez így nem egy gyönyörű barátság kezdete.
3. Az MPL-lel való közös munka idő- és pénzrabló egy kisvállalkozónak
Jelen állás szerint háromféle módon lehet együttműködni velük a Postával.
Regisztráció nélkül, eseti csomagfeladási díjakkal, csomagfeladáshoz sorban állva a Magyar Postán, regisztrált webáruházként a Posta honlapján kihirdetett díjakon, csomagfeladáshoz sorban állva a Magyar Postán, egyedi szerződéssel, amihez minden hónapban egy minimum csomagszámot teljesíteni kell, csomagfelvételhez házhoz jönnek.Az első két opció a kőkorszakot idézi. Ahogy az elején is írtam, az időm értékes és a postán nem tudok hetente többször sorban állni, majd
hazaérve manuálisan (!) felvinni a csomagok nyomon követéséhez szükséges adatokat egy adatbázisba.
A harmadik opció azért nem működőképes, mert ha nekik is megígérek egy csomagszámot a jutányosabb szállítási díjakért, akkor a mostani partneremnek nem fogom tudni teljesíteni a vállalásomat. Hiszen ugyanazt a csomagszámot kellene kétfelé osztanom. Vagyis magasabb szállítási árakat fogok kapni a régi partnernél is.
Kiskapu? Van, de bökkenő is
Ha tehát egy webshop felkínálja az MPL-t, akkor vagy szerződnie kell vele, ami egy kis cégnek komoly hátrányt okozhat – vagy olyan időigényes extra folyamatok (postán sorban állás) kerülnek be a rendszerbe, amikre eddig nem volt szükség. Áttételesen ez megint hátrányt jelent, hiszen plusz erőforrásokat von el az alaptevékenységtől.
Mit tehet egy kisvállalkozó, ha nem szeretne sem sorban állással, sem magasabb szállítási díjakkal szembenézni? Megtalálja a kiskapukat. Az MPL szolgáltatásait legalább háromszoros áron, 30 napos átfutási idővel kínálja. (Itt van jelentősége annak, hogy kötelező-e a Posta árait használni vagy sem). Így nem lesz ember, aki ragaszkodna ehhez a futárcéghez.
Mondhatnánk, hogy meg is van a megoldás, ki lehet kerülni a valódi alkalmazást, tehát minden rendben. De van itt egy bökkenő. Egyrészt: a törvényesen működő kisvállalkozókat nem arra kellene kondicionálni, hogy kiskapukat keressenek és használjanak ki.
Másrészt: olyan országban élünk, ahol megszokott, hogy éjfél előtt két perccel küldenek be új jogszabályokat a T. Háznak, amiről másnap már szavaznak is – vagy mint most, este értesülünk róla, hogy új rendelet jött ki. Mi a garancia arra, hogy nem fognak március 23-án betolni egy újabb módosítót vagy rendeletet, ami már tartalmazza a kötelező árakat vagy szállítási határidőt?
A jogbizonytalanság mellett piszkosul zavar, hogy egy teljesen értelmetlen, senki által igénybe nem vett szállítási lehetőség is ott fog éktelenkedni a webshopom oldalán. Funkciója nincs, hacsak az nem, hogy mindennap emlékeztetni fog arra, hogy a kormány hogyan is kezeli a kisvállalkozókat.
Olyan, mintha muszáj lenne kiakasztanod egy iszonyú ronda festményt a nappalidba. Te mit szólnál hozzá?
Gál Anita,
alapító-ügyvezető, Szülőverzum
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
Borítókép: Egy nő csomagot vesz át a Magyar Posta egyedi matricázással díszített 500. csomagautomatájából az átadása napján a budapesti Etele Plázában 2023. október 11-én. Ezen a napon nyílik meg a Magyar Posta 100. új típusú postapartnere is Csökölyön. MTI/Soós Lajos
The post Van egy kis webshopom, és most azt kérik, ingyen reklámozzam a Postát appeared first on Forbes.hu.