Lendületet kaphat az ácsi katódanyag-gyár
- Forbes
- 06 Mar, 2024
- Címkék: #Üzlet # akkumulátor # Pénz
Benyújtotta környezethasználati engedélykérelmét a Bamo Technology Hungary Kft., az Ácsra tervezett katódanyag-gyár beruházója. Kiderült, milyen anyagokkal fognak dolgozni és ezek veszélyesek-e a környezetre.
Mi történt? Benyújtotta környezethasználati engedélykérelmét a Bamo Technology Hungary Kft., az Ácsra tervezett katódanyag-gyár beruházója, közölték a Forbes.hu-val. A cég közlése szerint a felhasznált alapanyagok a Miskolci Egyetem független vizsgálata alapján nem éghetők és nem robbanásveszélyesek.
Kontextus. Ácson 1,3 milliárd eurós beruházással épít katódanyag-gyárat a Bamo Technology Hungary Kft., a kínai Huayou Cobalt magyarországi leányvállalata. A projekt 2023 decemberében megkapta az előzetes építési engedélyt, így a területen megkezdődött a földmunka és egy csarnoképület mélyalapozása, 41 ezer négyzetméteren. A cég március 1-jén benyújtotta környezethasználati engedélykérelmét is a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatalhoz. Ez az engedély a feltétele a teljes építési engedély kérvényezésének. A 900 új munkahelyet teremtő ácsi katódanyag-gyár 2025 májusában kezdheti meg a termelést.
Miért fontos ez? A kormány gazdaságpolitikájának központi eleme az e-autógyártás, és az új technológiára átálló német gyárak, illetve az itt beruházó ázsiai óriások kiszolgálása. Az akkumulátorgyártás ugyanakkor rengeteg energiát, vizet zabál, miközben veszélyes anyagokkal is dolgoznak. Az emellé tett hazai szabályozás is hagy némi kívánnivalót maga után, legutóbb Sóskúton volt nagy felháborodás az oda tervezett szlovén akkumulátor-feldolgozó üzemmel kapcsolatban, a gödi Samsung gyárról pedig kiderült: ijesztő mértékű szennyezések történtek büntetlenül a gödi akkumulátor-gyárban és annak környezetében. Mind a gyár által kibocsátott mérgező anyagok mennyisége, mind a gyáron belüli vizsgálatok azt igazolják, hogy a cég a legalapvetőbb környezet- és munkavédelmi elvárásoknak sem képes megfelelni.
Mi következik ebből? Fülöp Ferenc, a Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati igazgatója hangsúlyozta, hogy az akkumulátor-gyártás és a katódanyag-gyártás két teljesen különböző gyártási folyamat. Alapvetően mások a bemenő és kimenő anyagok és a felhasznált technológia is. A katódanyag előállításához kétféle alapanyagra van szükség, a lítiumsóra, illetve a prekurzorra, ami egyfajta homogén fémhidroxid, a fémrácsban nikkel, mangán és kobalt atomokkal. A jelenleg hatályos magyar jogszabályok szerint a nikkel, mangán és kobalt keveréke, az NMC nem számít veszélyes anyagnak. Ettől függetlenül Ácson a lehető legnagyobb körültekintéssel kezelik majd a teljes munkafolyamat során. A lítiumsó pedig veszélyes anyag besorolásban van, ezért kezelése a jogszabályok által előírt óvatossággal történik.
The post Lendületet kaphat az ácsi katódanyag-gyár appeared first on Forbes.hu.