:

Ennyien nézték meg a Petőfi-filmet

Az Andy Vajna-éra csúcsán láttunk hasonló méretű nyitányokat magyar filmektől, sőt szinte veri is az összeset az új kurzusfilm. Kérdés, mennyi erő marad a hazai filmipar valaha volt legdrágább filmjében, a Most vagy soha!-ban.

Mi történt? Az új magyar kurzusfilm, a Most vagy soha! 75 551 nézővel nyitott március 14-17. között, ezzel a hétvége legnézettebb filmje, derült ki a filmet forgalmazó Fórum Hungary adataiból. Az elmúlt egy év magyar filmjeinek premiernyitánya: A nemzet aranyai 15 323, a Hadik 14 698, a Magyarázat mindenre 13 794, a Semmelweis pedig 29 141 nézőt vonzott az első hétvégéjén. Nem sokon múlt egyébként, hogy a Dűne: Második rész legyen ismét a hétvége legnépszerűbb filmje, még a harmadik hétvégéjén is 55 029 nézőt érdekelt a filmet forgalmazó Intercom szerint, a grandiózus sci-fi lassan háromszázezer magyar nézőnél tart.

Több ebből Ennyien nézték meg a Petőfi-filmet Wow: a Mercedes Kecskeméten kezdte el tesztelni vadiúj robotmunkásait

Kontextus. A covid óta egyértelműen a legerősebben nyitó magyar film lett a Most vagy soha! – de még akár a járvány előtti magyar bemutatókkal is összevethetjük, hiszen az elmúlt években egyedül a harmadik Valami Amerika-film volt erősebb a magyar bemutatók közül.

Ha az Andy Vajna-korszak produkcióit nézzük, a Petőfi-film alatt nyitott például a Kincsem is, ami a 2017-es ötnapos nyitóhétvégéjén 72 089 nézővel kezdett. Ugyanabban az évben a Pappa Pia 70 658 nézővel, A Viszkis pedig 65 773 nézővel nyitott. Korábban a Magyar vándor 79 566, a Szabadság szerelem 72 832 nézőt érdekelt az első hétvégéjén. A legjobban nyitó magyar filmek a rendszerváltás óta az 1997-es A miniszter félrelép (144 ezer néző), a Valami Amerika 3. (elővetítésekkel együtt 116 ezer néző), valamint az Üvegtigris 2. (114 ezer néző).

Egy érdekes adat. A négy nap alatt alig több mint 162 milliós bevételt csinált a film, leosztva a nézőszámmal 2 145 forintra jön ki az átlag kifizetett jegyár. Ez bőven a Cinema City 2900 forintos teljes árú jegyára alatt van, de érdemes hozzávenni, hogy csaknem 100 moziban futott a film, tehát nemcsak Budapesten, de sok vidéki moziban is, ahol alacsonyabb jegyárakkal üzemelnek. Eközben a napokban több híroldal, például a 444 is írt olyan osztályokról, iskolákról, ahol kötelező program volt a film, ez is lehet egy magyarázat.

A legdrágább magyar film. Ha premiernézettségben nem is, egyvalamiben máris listavezető a kormánypárti megmondóember, Rákay Philip produceri és forgatókönyvírói hozzájárulásával készült film – mégpedig a költségvetésében.

A Nemzeti Filmintézet soha egy magyar filmnek nem ítélt még több állami támogatást, mint a Most vagy soha! közel 4,8 milliárd forintja (ebből 2 milliárd forint egyedi kormányhatározat alapján érkezett). Ehhez jön a minden itthon gyártott filmnek járó, 30 százalékos adókedvezmény, a Petőfi-film esetében ez több mint 2,1 milliárd forint közvetett támogatást jelentett. A Nemzeti Filmiroda nyilvántartása alapján a lejelentett teljes költségvetés (az NFI-támogatással, az adókedvezménnyel és a koprodukciós hozzájárulásokkal együtt) kicsitvel több mint 7 milliárd forint volt. Persze, a 20 milliárd forint feletti Hunyadi-sorozat így is verhetetlen lesz.

Hogyan tovább? A Kincsem a maga idején 456 448 nézőig jutott. A Most vagy soha! közel sem bír olyan pozitív fogadtatással, mint a lovas film, és akkor még finoman fogalmaztunk (IMDB: 1,5 csillag 12 ezer szavazatból). A kritikusok véleménye megoszlik arról, milyen intenzitással sikerült kormányüzenetekkel megszórni a filmet (bár érdemes erről elolvasni a Filmtett értelmezését), abban viszont nem, hogy Lóth Balázs (Pesti balhé) kalandfilmje nem bír sok gondolatisággal, és a látvány sem a legkorszerűbb. Mindenesetre két-háromszezer nézőig biztosan eljut a film (a Semmelweisnek kisebb nyitánnyal 320 ezer néző fölé sikerült), de kérdés, meddig tart ki a forradalmi-kokárdás hájp.

A borítóképen Mosolygó Sára mint Szendrey Júlia, valamint Berettyán Nándor mint Petőfi Sándor a Most vagy soha! című filmben.

The post Ennyien nézték meg a Petőfi-filmet appeared first on Forbes.hu.

Hirdetés

Cimkék

Keresés