A Szivar-galaxis csillaghalmazai: a James Webb itt is páratlanul eredményes

Egy nemzetközi kutatócsoport a James Webb-űrtávcső adatait vizsgálva több mint 1000 új csillaghalmazt fedezett fel a Nagy Medve csillagképben található, M82-es katalógusszámmal jelölt Szivar-galaxisban. Ez a kis méretű, szabálytalan alakú, erőteljes csillagkeletkezést mutató galaxis tőlünk körülbelül 11,7 millió fényévre található, amely távolsággal az egyik legközelebbi csillagontó galaxisnak minősül.

A korábbi mérések során a kutatók 623 csillaghalmazt azonosítottak a Szivar-galaxisban, amelyek közül 363 a galaxis központi régiójában, 260 pedig a magtól körülbelül 3000 fényévnyi távolságban található. Nemrég Rebecca C. Levy, és kutatócsoportja minden előzőnél részletesebben megvizsgálta a Szivar-galaxist, mégpedig a James Webb-űrtávcső NIRCam nevű közeli infravörös kamerájával, amely lehetővé tette további, eddig ismeretlen csillaghalmazok felfedezését és osztályozását. A kutatócsoport az új felfedezések mellett létrehozta a galaxis központi régiójának csillaghalmaz-katalógusát is.

A James Webb-űrtávcső NIRCam kamerájának felvétele a Szivar-galaxis központi régiójáról. (Forrás: Levy et al., 2024.)

Levy csoportja a kutatás során összesen 2472 csillaghalmaz-jelöltet azonosított az M82-ben, amelyek közül 1357 esetben sikerült megerősíteni az osztályozás helyességét. Ez az eredmény szenzációsnak bizonyul, ugyanis a minta 87%-áról most először készült felvétel.

A vizsgált csillaghalmazok átlagos sugara 3,3 fényév, össztömegük pedig körülbelül 40 millió naptömeg. A Szivar-galaxis csillaghalmazainak tömegeloszlása az új tanulmány szerint összhangban van más a csillagontó galaxisokra becsült értékkel.

A tanulmányban megjelenik az is, hogy az újonnan talált csillaghalmaz-jelöltek erős vörösödést mutatnak a galaxisban található, nagy mennyiségű csillagközi por miatt, amelyből a kutatók arra következtetnek, hogy a Szivar-galaxis magjának közelében felfedezett csillaghalmazok a csillagászati időskálákat tekintve igen fiatalnak számítanak.

A kutatócsoport jövőbeli tervei közé tartozik a felfedezett csillaghalmazok tömegének pontosabb becslése, és részletesebb vizsgálata a közép- és a közeli infravörös tartományon. Az itt leírtakról szóló tanulmányt a The Astrophysical Journal Letters című, igen nívós szaklapba küldték be.

A cikk forrása: https://phys.org/news/2024-08-astronomers-thousand-star-cluster-candidates.html