:
Breaking News

Drágább, de jobb is lett az Asus idei kézikonzolja

Drágább, de jobb is lett az Asus idei kézikonzolja

Sosem volt kézikonzolom, se GameBoy, se PSP, se Nintendo Swicth, de a fantáziámat mindig nagyon birizgálta egy ilyen kütyü. Ennek fényében talán nem meglepő, hogy tavaly nagy érdeklődéssel figyeltem a Windows operációs rendszerrel felszerelt kézikonzolok megjelenését, és kíváncsi voltam, milyen karrier futnak be az olyan, a 24.hu által is tesztelt eszközök, mint az Asus ROG Ally vagy a Lenovo Legion Go.

Jelenleg úgy fest, a gyártók jól mérték fel a piacot, van igény az ilyen jellegű eszközökre, amit az is bizonyít, hogy az Asus egy éven belül piacra dobta a második hordozható PC-jét, ami a tavalyi modell ráncfelvarrott utódja ROG Ally X néven. És ezúttal nekem jutott a feladat, hogy közelebbről is bevizsgáljam az újdonságot.

Kezdésnek érdemes tisztázni, hogy alapvetően Mac felhasználó vagyok, játszani pedig főleg Xboxon szoktam, és részben pont ezek miatt voltam kíváncsi arra, milyen egy Windows-t futtató, de a konzolokat idéző célhardveren játszani. Azt már előre megmondhatom, hogy amíg a hardverbe egészen beleszerettem, addig a szoftveres megoldásokat illetően bőven akadtak fenntartásaim. De akkor lássuk a részleteket.

Adrián Zoltán / 24.hu Rog Ally X kézikonzol.

Asus ROG Ally X

A dobozban magán a gépen kívül mindössze némi leírást, egy 65 wattos USB-C töltőt, illetve két műanyag lábat találunk. Egy, a korábban nálunk járt Logitech billentyűzet mellé csomagolt keménytoknak azért örültem volna, hiszen mégis csak egy hordozható eszközről beszélünk, aminek (főleg a képernyője okán) nem árt az extra védelem az utazások során. Külön persze van lehetőség a vásárlásra, de a kiegészítő nyugodtan lehetett volna alaptartozék, csakúgy, mint a Steam Deck esetében.

A tavalyi ROG Ally ugyan csak percekre járt a kezemben, de az emlékeim, a képek és az adatok alapján az előrelépés egyértelmű a 2024-es modell formáján: a ROG Ally X az elődjénél letisztultabb és ergonomikusabb eszköz lett. Pozitívum az is, hogy a burkolat színe feketére váltott, ez a kivitel ugyanis jóval koszállóbb, mint a korábbi fehér.

Ami nem változott, az a gombkiosztás, a hátlapi kapcsolók ugyanakkor kisebbek lettek, a D-Pad pedig immár nyolc irányú. A tavalyihoz képest 80 grammal nőtt a súly, tehát ezúttal már 678 grammot kell a kezünkben tartanunk, ami még mindig kényelmesnek mondható. A növekedésre már csak azért sem lehet panaszunk, mert ez főleg annak köszönhető, hogy az akkumulátor teljesítménye a duplájára, 80 wattórára nőtt.

A készülék felső élén is felfedezhetünk némi változást, hiszen a tavalyi USB-C és XG Mobile portok helyett már két USB-C csatlakozót találunk, amiből az egyik ráadásul USB 4 szabvány, 40 Gbps átviteli sebességgel. Fontos továbbá, hogy mindkét csatlakozón keresztül adott a 100 wattos töltés lehetősége, ugyanakkor a dobozba olyan hálózati adapter került, ami maximum 65 watt leadására képes.

Az érintésérzékeny kijelzővel érthető módon nem variált az Asus, továbbra is egy 120 Hz képfrissítésre képes, Full HD felbontású, 7 hüvelykes IPS panelt kapunk – ezzel már tavaly is meg voltunk elégedve, és idén sincs ez másképp. Tűző napon a maximum 500 nit fényerő ugyan kevés lehet, de hiába beszélünk egy hordozható eszközről, azért jó eséllyel nem a strand lesz az a hely, ahol a legtöbbet fogjuk használni.

Az AMD tavaly óta nem dobott piacra olyan processzort, ami megfelelő lenne egy ilyen gépbe, így a gyártó kénytelen volt az új modellnél is a korábban alkalmazott AMD Z1 Extreme chipet használni.

Viszont 16 gigabájt helyett ezúttal már 24 gigabájt memóriával gazdálkodik a gép, ráadásul nőtt az órajel (6400MT/s helyett már 7500MT/s), aminek érezhető az áldásos hatása több játéknál, lévén a rendszer több memóriát tud allokálni a grafikus chip számára. Jó hír továbbá, hogy a ROG Ally X-be már a jóval elterjedtebb, 2280-as méretű SSD-t szerelte a gyártó, így később könnyebb dolgunk lesz egy esetleges bővítés során.

Szoftver és játékok

A bekapcsolás után az Asus a ROG Armoury SE szoftverrel a lehető legkonzolosabb élményt igyekszik nyújtani nekünk annak ellenére is, hogy operációs rendszerként egy hagyományos számítógépekre szánt Windows 11 fut az eszközön.

Alapbeállításon a bejelentkezést követően a teljes képernyőt elfoglaló Armoury fogad minket, megjelenítve a már telepített játékokat és videójátékos szolgáltatásokat (pl. Steam, Xbox, Epic stb.), kiegészítve a különböző beállítási lehetőségekkel, amik között könnyen mazsolázhatunk az érintésérzékeny kijelzőkre optimalizált felületen.

Adrián Zoltán / 24.hu

Ez fontos, ugyanis a jóval nagyobb kijelzőkre, illetve egér és billentyűzet mellé tervezett Windows kezelése alkalmanként rendkívül idegesítő, még akkor is, ha csak a wifit szeretnénk beállítani, vagy szeretnénk belépni valamelyik szolgáltatásba. A kijelzőn túl kicsik a lekattintandó felületek, és a szoftver ezen verziója egyáltalán nincs felkészítve arra, hogy a ROG Ally X felhasználók főleg a képernyőt böködve fogják használni.

Éppen ezért a gépet játékon kívül másra használni nem túl kényelmes. Hacsak össze nem kötjük egy monitorral, illetve egy billentyűzet/egér párossal, ebben az esetben ugyanis már teljes értékű Windows gépként funkcionál az eszköz. Én a tesztidőszak alatt nyaralni is voltam, és egy USB-C adapterrel még a szállásom „buta”, de HDMI-vel szerelt tévéjére is rá tudtam kötni az X-et, ami így médialejátszóként funkcionált. Egy laptopnál jóval kisebb eszközzel megoldottam, hogy este meg tudjak nézni egy filmet.

Ha lehetne egy kívánságom az Asus felé (akár az AMD-vel karöltve), akkor azt kérném, hogy a ROG Armoury SE szoftverbe ugyanúgy kerüljenek optimális beállítási javaslatok, mint az Nvidia Experience esetében. A teszt során ugyanis az volt a tapasztalatom, hogy a játékok a valós teljesítményénél sokkal gyengébbnek „érezték” az eszközt, így jóval visszafogottabb beállításokat javasoltak, mint ami valójában szükséges volt az élvezhető játékhoz szükséges képkockaszám eléréshez.

A nagyobb aksinak köszönhetően a tavaly megismert teljesítményfokozatok maximális fogyasztását idén kicsit feljebb tornázta a gyártó.

Silent módban 13 wattot, Performance-ban 17 wattot, míg Turbóban 25 wattot vesz fel az eszköz – utóbbinál töltőt használva 30 wattra nő ez az érték. Másodpercenkénti képkockaszámokkal nehéz szolgálni ennél az eszköznél, mert viszonylag nagy a különbség attól függően, hogy töltőre dugva, vagy aksit használva játszunk, illetve az sem mindegy, éppen melyik teljesítményfokozatot használjuk az említettek közül.

Szerencsére az Asus itt is igyekszik segítségünkre lenni, hiszen a bal oldali analóg kar mellett levő alsó gombot lenyomva rögtön előugrik a Command Center, ahol válthatunk a teljesítménymódok között, illetve itt aktiválhatjuk az AMD olyan képjavító megoldásait, mint például a Radeon Super Resolution.

Ezt érdemes használni, és a játékokat 720p felbontással futtatni, ugyanis az algoritmus szépen 1080p-re skálázza fel a képernyőn megjelenő tartalmat a GPU terhelése nélkül.

Kézikonzolról lévén szó, nemcsak az izgalmas kérdés, hogy milyen másodpercenkénti képkockaszám érhető el egyes játékok esetében, de fontos az is, pontosan mennyi játékidőt biztosít az akkumulátorunk. A Call of Duty Modern Warfare III egyjátékos küldetéseit például közepes/magas grafikai beállítások mellett 50–60 fps-sel tudtam játszani több mint 2 órán át, mielőtt töltőre kellett volna raknom az eszközt.

A Diablo IV esetében a nagy csaták során még az ultra grafikai opciók mellett sem esett 50 alá az fps érték, a száguldozós F1 2023 pedig magas beállításokon 60, míg a high/ultra opciót kiválasztva 30 fps körül teljesített. Lényegében különösebb probléma nélkül válogathattam a játékok között, egyedül a Mafia Defenitiv Edition volt az, ami rendszeresen kifagyott az indítást követően.

Adrián Zoltán / 24.hu

Szerelem a Windows árnyékában

Ahogy azt már a cikk elején is pedzegettem, a tesztidőszak alatt egészen beleszerettem az ROG Ally X-be, és a gép koncepciójába. Könnyű bármikor elővenni, alapvetően gyorsan betölt, és már indulhat is a játék. Családbarátabb, mint egy tévére kötött konzol, mert így nem foglaljuk le a nagy képernyőt, miközben együtt ülünk a kanapén. A Windows-hoz és a rengeteg különböző videójátékos keretprogramhoz pedig hozzá lehet szokni – mással úgysem fogunk foglalkozni, ha kézben tartjuk az eszközt.

Mindennek viszont ára van: jelenleg az Asus ROG Ally X a legdrágább ilyen jellegű megoldás a maga 380 ezer forint körüli árával. Cserébe itt kapjuk a legtöbb memóriát és a legnagyobb akkumulátort, az utóbbinak hála ráadásul a legtöbb játékidőt is. Fejlődni ugyanakkor még bőven van lehetőség, hiszen itt is lehetne OLED kijelző, lehetne még nagyobb az aksi, és nem ártana egy 5G modem a burkolat alá, hiszen a modern játékok túlnyomó része már az egyjátékos módhoz is igényli a netkapcsolatot.

Kapcsolódó PlayStation 5 Pro: könnybe lábad a szem az árától Horribilis áron jön a PlayStation 5 konzol erősebb hardverrel szerelt változata.

The post Drágább, de jobb is lett az Asus idei kézikonzolja first appeared on 24.hu.