:

Ügyfélkapu+: így használható okostelefon nélkül

Ügyfélkapu+: így használható okostelefon nélkül

Előző cikkünkben összefoglaltuk, miért szűnik meg 2025. január 16-án az Ügyfélkapu (röviden: mert elavult), és azt is, miképp igényelhető a búcsúzó megoldást leváltó Ügyfélkapu+ a megadott dátum előtt, kitértünk továbbá arra is, hogyan használható a DÁP (Digitális Állampolgárság Program) alkalmazás. A hangsúly viszont az okostelefonos lehetőségeken volt, holott az Ügyfélkapu+ használható modern mobil nélkül, pusztán internetre kapcsolódó számítógép segítségével – jelen írásunkban ezt részletezzük.

Ügyfélkapu+ okostelefon nélkül?

Gyorsan ismételjük át az alapokat: az Ügyfélkapu+ ugyanaz, mint az Ügyfélkapu, csak ki van egészítve kétfaktoros azonosítással. Az eddig használt felhasználónév és jelszó nem változik, csupán arról van szó, hogy ezeket megadva a mobileszközünk segítségével igazolni kell, hogy tényleg mi lépünk be valamelyik rendszerbe, és nem valaki más próbál visszaélni az adatainkkal.

A gyakorlatban a legtöbb esetben ez úgy történik, hogy az okostelefonra le kell tölteni egy kétfaktoros hitelesítést (2FA) biztosító alkalmazást, majd azt össze kell kötni az Ügyfélkapu+-szal. Ezután minden egyes belépéskor a felhasználónév/jelszó páros megadása után az okostelefonos applikációban megjelenő kód megadásával igazolható, hogy valóban mi szeretnénk használni valamelyik állami webfelületet.

De mi van akkor, ha valaki nem tud, vagy nem akar élni az okostelefon nyújtotta lehetőséggel? Az Ügyfélkapu+ így is használható, csak egy internetre csatlakozó számítógép szükséges hozzá.

Cikkünk írásának pillanatában az Ügyfélkapu+ két okostelefont nem igénylő lehetőségre hívja fel a figyelmet, mindkettő böngészőből használható, tehát ezeknél nincs szükség külön telepítésre. Viszont ahogy az okostelefonos megoldás esetében, ezúttal is a felhasználón múlik, hogy milyen megoldáshoz nyúl, nem muszáj az ajánlottakat használni, viszont – az egyszerűség kedvéért – cikkünkben mi most csak ezekkel foglalkozunk részletesebben.

Az Ügyfélkapu+ által ajánlott két megoldás:

Verifyr TOTP.APP

Az első és legfontosabb információ mindkét szoftverrel kapcsolatban, hogy egyik sem tud magyarul. Éppen ezért minden olvasónknak azt javasolnánk, hogy amennyiben az angol problémákat okoz, úgy a regisztrációhoz kérjék olyan ember segítségét, akiben feltétlenül megbíznak, és emellé magabiztos angol nyelvtudással rendelkezik.

Melyik legyen: Verifyr vagy TOTP.APP?

Az ajánlott két megoldás közül mi a Verifyer használatát javasoljuk. Bár a TOTP.APP-nak is vannak pozitívumai (például nem igényel regisztrációt), ugyanakkor ez a megoldás minden adatot a böngészőben ment el, ami egyrészt korlátozza a hozzáférhetőséget (csak a beállításkor használt gép böngészőjében kapjuk meg a hitelesítő kódot), másrészt a böngészős adatok törlése vagy akár egy operációs rendszer újratelepítése esetén elveszik minden olyan adat, amire szükségünk lesz a belépéshez.

Ezzel szemben a Verifyr a felhőben tárolja a hitelesítéshez nélkülözhetetlen információkat, amik így bármilyen internetkapcsolattal rendelkező számítógépről elérhetők. Az sem mellékes, hogy sokak számára ez lehet a megoldás a „könyvelős problémára”, vagyis arra, hogy a pénzügyeket kezelő személy a kétfaktoros hitelesítés ellenére is tudja használni az Ügyfélkapu+ regisztrációnkat. De erre még részletesebben kitérek a használat ismertetését követően.

Beállítás lépésről lépésre

Kezdésnek látogassunk el a verifyr.com oldalra, és itt a Sign Up gombra kattintva készítsünk egy profilt az e-mail címünk és egy minél erősebb jelszó megadásával. Ha ez megvan, a megadott e-mail címre érkezik egy levél, amiben szerepel egy link, amit lekattintva aktiválható a frissen létrehozott profil. Ezután használható a Verifyr felülete, ahol az alábbi lépéseket kell követni:

A bal oldali menüben kattintsunk a One-time passwords opcióra. A betöltődő új oldalon kattintsunk a felső Setup gombra. Ezt követően megjelenik egy felület, ahol számos rubrika várja, hogy foglalkozzunk vele. A Method nevű részhez ne nyúljunk, az maradjon Time-based (TOTP), a Secret nevű opcióhoz egyelőre ne írjunk semmit, a Set a label dobozhoz annak a személynek a nevét érdemes írni, akihez tartozik az Ügyfélkapu+, míg a Set an issuer opcióhoz azt javasolt odaírni, hogy Ügyfélkapu+. A Period in seconds, az Algorithm és Digits rubrikákban ne változtassunk meg semmit. Nagyon fontos, ezen a ponton álljunk meg, és egy újabb böngésző ablakban nyissuk meg az ugyfelkapu.gov.hu oldalt. Itt kattintsunk a Bejelentkezés gombra. Válasszuk ki az Ügyfélkapu opciót, és adjuk meg az Ügyfélkapuhoz tartozó felhasználónevet és jelszót. A betöltődő oldalon válasszuk az Ügyfélkapu+ igénylése opciót. Az új lapon kapunk egy QR-kódot, illetve egy olyan szöveget, ami az okostelefonos alkalmazásra utal. Ezeket hagyjuk figyelmen kívül és kattintsunk a kék Nem tudom beolvasni a kódot feliratra. Ezt megtéve kapunk egy 16 jegyű, betűkből és számokból álló kódot (ezt érdemes biztos helyre külön feljegyezni, később még szükség lehet rá). A kódot másoljuk ki, lépjünk vissza a Verifyr felületére, és a kódot illesszük be a 3. pontban említett Secret nevű rublikába. Ha ez megvan, akkor a lap alján kattintsunk a kék Create TOTP (TIME-BASED) gombra. Ezt követően a One-time passwords menüpontot lekattintva megjelenik a frissen beállított TOTP, a fent megadott információkkal. Itt meg kell nyomni a Generate gombot, ami készít nekünk egy 30 másodpercig érvényes hatjegyű kódot. Ezt ki kell másolni, majd visszalépni az Ügyfélkapu+ regisztrációs lapra. Itt adjuk meg az Ügyfélkapu jelszavunkat, az Azonosító megadása rubrikába pedig másoljuk be az előző pontban említett kódot, végül nyomjuk meg a Tovább gombot. Fontos, hogy erre 30 másodpercünk van, amennyiben ezt kevésnek érezzük, akkor a 3-as pontban említett Period in seconds részt érdemes átállítani 30-ról 60-ra, ebben az esetben ugyanis egy percünk lesz elvégezni a 11-es pontban leírtakat. Ha mindent jól hajtunk végre, akkor sikeresen megtörténik a kétfaktoros azonosítás beállítása. A betöltődő új oldalon szerepel egy törlőkód (ezzel törölhető a későbbiekben az Ügyfélkapu+ regisztráció), ezt mindenképpen érdemes lejegyezni, majd kipipálni az erről szóló fehér rubrikát, végül megnyomni a Befejezés gombot.

Ha ezzel megvagyunk, akkor innentől már bármikor használható az Ügyfélkapu+ regisztráció, ennek menete pedig minden egyes használat során a következő. Belépéskor kiválasztjuk az Ügyfélkapu+ opciót, megadjuk a felhasználónevet, a jelszót, megnyomjuk a Bejelentkezés gombot, majd a következő oldalon jön a kétfaktoros azonosítás második lépcsőfoka. Ezen a ponton kell belépni a Verifyer felületére, ott a One-time passwords menüpont alatt ismét megnyomni az Ügyfélkapu+ regisztrációnkhoz tartozó Generate gombot, a kapott kódot pedig beírni az Azonosító megadása rubrikába, majd megnyomni a Tovább gombot.

A „könyvelős” megoldás

Esetemben az adóbevallásomat minden évben a nővérem készíti el, aki korábban az Ügyfélkapu felhasználónevemet/jelszavamat használva adta ezt le a NAV felé. 2025. január 16. után ez már nem fog működni, viszont a Verifyr fiókomat (is) meg tudom osztani vele, így bármikor tud magának kódot generálni a kétfaktoros hitelesítéshez, anélkül, hogy előre egyeztetnünk kellene a(z általában) 30 másodpercig érvényes kódok miatt. Pozitívum továbbá, hogy a Verifyrnek van okostelefonos alkalmazása is, amivel bárhol és bármikor generálható kód, a használat nem korlátozódik számítógépre.

Kapcsolódó Megszűnik az Ügyfélkapu: a három legfontosabb dolog, amit tudni kell Lépésről lépésre mutatjuk meg, hogy mit kell tennie a 2025. január 16-án lejáró határidő előtt.

The post Ügyfélkapu+: így használható okostelefon nélkül first appeared on 24.hu.